Plof geluiden uit de uitlaat komen inderdaad voort uit onregelmatige ontstekingen.
Als je een ontsteking hebt met contact punten, kijk dan of het contactpunt setje wel vast zit. Maar, pas op, het schroefje zit maar met een enkel draadje van de schroefdraad in de bodemplaat, die op zich maar een paar millimeter dik is. Dus, als je overdrijft met het aandraaien, draai je de draad eruit.
Het kan zijn dat de verdeler kap aan de binnenkant zo gekrast is, dat de vonk vanaf de rotor niet naar het dichtst bijzijnde contactpunt van een bougie kabel overgaat, maar naar een naastliggende. Wanneer de ontsteking eigenlijk te vroeg of te laat staat is deze kans groter Het kan zijn dat de bougie kabels zo versleten zijn, dat ze onderling de hoogspanningsstroom uitwisselen op een muntwaar ze elkaar raken. De vonk gaat dan naar de bougie die in een cilinder steekt waar die de minste weerstand ondervindt. De vonk valt dan niet in een werkslag waarbij de uitlaatklep open kan staan.
Dan is ergo de mogelijkheid dat er in het laag spannings circuit van de ontsteking een slechte verbinding zit (kabelschoentje) die de stroom willekeurig onderbreekt, waarop de bobine reageert met een hoog spannings ontlading. Dit katje ook hebben met een kabelbreuk die af en toe geen verbinding geeft. Als dit de oorzaak is dan voel je onder het rijden ook schokken, doordat een cilinder tijdens de compressieslag al een vonk krijgt en de zuiger dus ruw terug geduwd wordt. Valt zo'n vonk in de inlaatslag, dan hoor je een blaf in de carburateur / het luchtfilter.
- Login of registreer om te reageren
RE: Ploffende uitlaat
Ingediend door lettertje op vr, 30-01-2015 20:24
Heeft iemand enig idee wat de oorzaak van het ploffende geluid in de uitlaat kan betekenen?
Filmpje van het geluid:..
https://www.youtube.com/watch?v=uXG0oBM ... e=youtu.be
Het stofzuiger geluid is van de ventilator die nog staat te draaien
Heb ooit iemand horen zeggen dat het te maken 'kan' hebben met de ontsteking.