Portieren afhangen

RE: Portieren afhangen

Het forum doorzocht met de zoek functie maar niets over dit topic aangetroffen. Ik heb vandaag de eer gehad een van de potieren uit te Mini te halen. :P De roest verwijderd en de boel in de roeststop gezet. De dorpel moet ook worden gespoten en ik vroeg mij af hoe het terug hangen van de deur zal gaan verlopen. Bij aanschaf stond het portier aan de onderzijde niet gelijk met de A-stijl. Het leek of de deur aan de onderzijde een beetje naar binnen liep.

Iemand een tip om het portier gelijk weer goed af te hangen bij montage? Waar en hoe stel je de deur het beste weer af? Ik deel graag in de ervaring voordat ik alle nieuwe verf er weer afstoot.

Erwin

RE: Portieren afhangen

Deur stellen doe je door de bevestiging (scharnieren en/of vanger) net niet handvast te draaien en met behulp van bijvoorbeeld houten wiggen de deur een beetje de goede kant op te dwingen. Misschien lukt het ook met duwen en trekken. Als hij goed zit vast draaien. De stelling in het vlak van de deur gebeurt met vulplaatjes tussen de scharnieren en de carosserie.

RE: Portieren afhangen

Er is een plaatje los gekomen bij de demontage. Deze zat boven binnen in de wielkas. De onderste is 'vastgesmolten' door laswerk denk ik. Tussen het scharnier en de stijl waaraan de deur wordt opgehangen heb ik niets aangetroffen. Dus die plaatjes werken als spacer of shim om de stand vanhet portier aan te passen. Zijn die in verschillende diktes verkrijgbaar?

Erwin

RE: Portieren afhangen

De plaatjes aan de binnenkant van de wielkast zijn verstevigingsplaatjes. Ik denk eerder dat de onderste vastgekoekt zit met vuil of tectyl dan dat hij vastgesmolten zit.

De plaatjes voor tussen het scharnier en de A-stijl zijn er volgens mij in 1 dikte, je gebruikt er gewoon meer als je meer dikte nodig hebt. Ik weet niet of ze zo verkrijgbaar zijn, anders misschien bij een Mini-garage vragen of ze er wat hebben voor je.

RE: Portieren afhangen

OK duidelijk zover. :) Kennelijk was een opvulplaatsje nog niet direct nodig naar beter mee als om verlegen. Ik moet toch nog even langs Longbridge deze week. De boutjes van de scharnieren waren ook niet meer toppie dus die ook maar gelijk vervangen.

Erwin.

RE: Portieren afhangen

hoi,

vulplaatjes kan je makelijk zelf maken van een metalen plaat. gewoon een rechthoekje knippen en 2 gaatjes inboren. de ruimte rondom je deur een beetje gelijk houden en let op dat de lijn die in de deur zit doorloopt in het achterscherm. dit krijg je door de juiste hoeveelheid vulplaatjes te gebruiken en het laatste beetje doe je met de slotvanger in je b-stijl. zorg er ook voor dat de deur net binnen het a-paneel valt. al met al een hoop dingen waar je op moet letten maar dan hangt je deurtje perfect :D

succes :D

RE: Portieren afhangen

Mij is juist verteld dat je de deur in principe niet moet laten tillen door de slotvanger. Bovendien heb ik het idee dat de deur na afhangen altijd nog weer een beetje zakt, dus als je dan al via de slotvanger de hoogte aan het corrigeren bent geweest wordt het denk ik een beetje teveel. Ik zou zeggen, probeer het zo goed mogelijk te krijgen met vulplaatjes, en stel de slotvanger dan zo dat de deur er netjes overheen glijdt zonder een richting (omhoog of naar beneden) op gedwongen te worden.

RE: Portieren afhangen

eelke je hebt gelijk. wat ik bedoelde was dat als je je slotvanger iets hoger zo moeten zetten en de lijn dan beter doorloopt. je het slot wat hoger zet en dan de deur omhoog buigt (of in de wielkasten iets hoger zet) totdat hij perfect in zijn slot valt. ideaal is het als de deur zonder slotvanger precies goed hangt. hoe je alleen de slotvanger terug te schroeven. ik doe het makkelijker dan dat ik het opschrijf :?

RE: Portieren afhangen

Deur stellen doe je door de bevestiging (scharnieren en/of vanger) net niet handvast te draaien en met behulp van bijvoorbeeld houten wiggen de deur een beetje de goede kant op te dwingen



Is niet de meest nette manier :) Je zou hem, zoals al omschreven, met vulplaatjes moeten kunnen corrigeren.

het slotblok is ook wat in hoogte te stellen, evenals de haken waar hij in valt.

Wouter

RE: Portieren afhangen

Met vulplaatjes stel je de deur in het vlak van de deur, maar daarmee heb je hem nog niet mooi gelijk met de rest van het plaatwerk.

RE: Portieren afhangen

Nou, toch nog een vulplaatje aangetroffen. Beetje tegenvaller zijn de tapeindjes van de scharnieren. Met het losdraaien is het schroefdraad behoorlijk vernield. Mogelijk dat de boutjes metrisch zijn. Dat wordt andere scharnieren.

Iemand in de omgeving Deventer met scharnieren over?
Linker en rechter portier MKIV maar gelijk

Erwin :|

RE: Portieren afhangen

Ik heb ook meer dan de helft van die stomme draadeinden afgebroken. Weer echt engels om een deur aan zulke kleine boutjes te hangen. Ik ga er gewoon metrische draadeinden oplassen, gelijk een maatje groter. De scharnieren van de deur losschroeven wil nog wel eens een enorme k*tklusje zijn. Succes ermee als je niet gaat lassen.

RE: Portieren afhangen

Da's niet eens zo'n gek idee. Lassen kan ik (nog) niet zelf (Ik wacht nog op de volgende dag bij Rustbuster via de Minisevenclub ;) ) Maar dat zou geen groot probleem zijn om een lasbedrijfje dat te laten doen. Bedankt

Erwin 8)

RE: Portieren afhangen

Een paar van die draadeindes op een dikke scharnier lassen dat kan ook jij, daar heb je geen Rustbuster-cursus voor nodig. Moet je alleen nog even een lasapparaat zien te vinden. Als je een keer in Amsterdam bent wil ik het best even voor je doen. Het meeste werk is nog om de oude draad te verwijderen denk ik.

RE: Portieren afhangen

Fijn dat je mij zo hoog inschat. Ik denk alleen dat het uitlijnen van de tapeindjes een probleem zal zijn als ik het zelf doe. Voor een scheve M4 zal ik minstens een M10 gat moeten boren :+) Ik heb al zitten neuzen op internet. We hebben een sociale werkplaats in Deventer. Niveau dat mij net ontstijgt als het om lassen gaat. Bedankt voor je aanbod trouwens.

Erwin O:)

RE: Portieren afhangen

(Ik wacht nog op de volgende dag bij Rustbuster via de Minisevenclub )



houdt het volgende clubblad (en de site) in de gaten!

eelke schreef:
Met vulplaatjes stel je de deur in het vlak van de deur, maar daarmee heb je hem nog niet mooi gelijk met de rest van het plaatwerk.



De gaten zijn iets groter, waardoor je als je de deurscharnieren nog niet helemaal strak vast draait hij nog naar binnen of naar buiten te duwen is.

Als de deur niet helemaal recht hangt, kun je dmv vulplaatjes bij het bovenste of onderste scharnier de deur wel recht hangen.

Wouter

RE: Portieren afhangen

Wouter schreef:
De gaten zijn iets groter, waardoor je als je de deurscharnieren nog niet helemaal strak vast draait hij nog naar binnen of naar buiten te duwen is.


Precies. En daar is een stuk hout en een hamer best handig bij, dacht ik (om het voorzichtig op z'n plaats te kloppen). Maar zonder lukt vast ook.

RE: Portieren afhangen

Nou, voorlopig nog bezig aan het spuiten van de dorpel en de roestoratie aan het achterscherm. Dan de deur aan de onderzijde nog 'fatsoeneren', tapeindjes laten lassen en dan pas weer afhangen. Gaat lukken met deze ondersteuning. :)

Erwin. 8)

RE: Portieren afhangen

Zorg dat je de oude tapeinden helemaal verwijderd. Dus even uitboren. Als je het nieuwe tapeind er IN last zit dat een stuk beter vast dan wanneer je het er OP last.

RE: Portieren afhangen

Tussentijdse update over het portier gebeuren.

Het punt nadert dat het portier er weer ingehangen gaat worden. Onder de teer en lasnadenkit in de wielkas nog een tweede stel-/vulplaatje aangetroffen. Vreemd genoeg zat er dus eentje onder in de wielkas en eentje boven tussen scharnier en ophangpunt. Eventueel een plaatjes tussen scharnier en stijl is duidelijk. Alleen nodig als er een afwijking is.

Dit riep bij mij de vraag op wat nu origineel is. Horen er twee plaatjes in de wielkas? De gaten in de verticale stijl zijn namelijk bijna net zo groot als de moeren. En bij gebrek aan plaatjes zijn carossrieringen een optie?

De tapeindjes is gelukt. De oude afgeslepen en de gaten uitgeboord. Hierna nieuwe tapjes in laten lassen. Weer perfect schroefdraad (nu M6) dus.

Erwin 8)

RE: Portieren afhangen

Je hebt vulplaatjes en "stevigheidsplaatjes". In je wielkast horen bij alletwee de scharnieren die stevigheidsplaatjes te zitten. Die zijn veel dikker (steviger) dan opvulplaatjes en zijn afgerond, ze zorgen ervoor de het hele gewicht van de deur over een groter oppervlakte van de A-stijl wordt verdeeld.

Als je grote tapeinden hebt is het waarschijnlijk handig om ook de gaten in de a-stijl wat groter te maken als je de deur er niet netjes inkrijgt tenminste.

Smeer even wat vet op de scharnieren, en natuurlijk kopervet op de tapeinden en het liefst moeren met zo'n rubberen-borg-ringetje om water en roest tegen te gaan.

RE: Portieren afhangen

Blijkt dat ik kennelijk dus twee stevigheidsplaatjes heb (ze zijn namelijk afgerond) en dat een er van als vulplaatje is gebruikt op het bovenste scharnier. :| De opvulling zal wel nodig zijn geweest. Dat zal straks met afhangen wel blijken.

Ondanks je aanraden heb ik geen M8 genomen maar M6. De maat van de tapjes is dus ongeveer gelijk aan de oude. De gaten in de A-stijl zijn ongewijzigd. Dat kopervet idee had ik ook al maar het rubberen ringetje neem ik mee. Bedankt. :P

Erwin. 8)

RE: Portieren afhangen

Dit topic even afmelden. Het portier zit er weer in en afgehangen op dezelfde stand. Bovenin >3mm moeten opvullen. Nieuwe tapeinden en gerenoveerde stevigheidsplaatjes wat op zich een hele verbetering is.

Van mooi aansluiten is geen sprake. De vorige klusser heef namelijk het A-paneel aan de onderzijde en de zijde naar het portier slecht afgewerkt. Ik blijf een overbijt over het portier houden aan de onderzijde van het A-paneel. Het omvouwen aan de deurzijde is eveneens te breed gehouden vandaar de flinke opvulling die nodig was. Verklaart gelijk de aanwezigheid van het verstevingsplaatje daar als spacer. Nu de andere zijde.

Iedereen bedankt voor de bijdrage. :)

Erwin 8)