Een klein beetje zou in principe wel kunnen, maar het lijkt me stug dat dat bij het uitlijnen gebeurd kan zijn. Heb je instelbare onderdelen op je voorwielophanging (tiebars, hi-los, onderste draagarm)?
- Login of registreer om te reageren
Een klein beetje zou in principe wel kunnen, maar het lijkt me stug dat dat bij het uitlijnen gebeurd kan zijn. Heb je instelbare onderdelen op je voorwielophanging (tiebars, hi-los, onderste draagarm)?
Het is ook niet veel, 0,12 en 1,24 graden (links en recht. (het was negatief voor de tijd) En ik heb verstelbare tie-rods. Maar het lijkt me zeker niet logisch om positieve camber te hebben.
Misschien hebben ze met de tierods zitten klooien. Ik weet het niet zeker, maar als ik kijk hoe die lopen beinvloeden ze volgens mij zowel camber als castor.
Kent iemand misschien de juiste camber-afstelling voor een mini? Of dan in ieder geval voor een 1275gt met 10inch wielen, 165/70 banden (voorzover dit alles van betekenis is voor deze afstelling).
Eens even gekeken of het in Haynes staat. En warempel. Voorwielen hebben als het goed is 2 graden +/- 1 graad positief camber (type/wielmaat etc. geen invloed). Links heeft bij jou dus zelfs nog een beetje te weinig, vergeleken met standaard (rechts is ook aan de lage kant, gezien de marge).
Ingediend door mr.chaly op zo, 03-08-2003 16:23
kan iemand uitleggen wat er precies bedoelt word hier?
ben wel nieuwschierig en nooit te oud om weer te leren..
groeten rob
Hrm... Ik dach dat het makkelijk zou zijn om een site met een goede uitleg via Google te vinden, maar dat valt tegen (hoewel een beetje surfen je waarschijnlijk toch wel op weg geholpen zou hebben... lui? )
Camber is in hoeverre het wiel schuin onder de auto staat; als je vanaf de zijkant tegen het wiel aankijkt is de bovenkant dichterbij dan de onderkant, of andersom. Is de bovenkant verder weg, dan spreek je van negatief camber; de wielen staan dus overdreven, van voren af gezien, zo onder de auto: /----\\. Staat de bovenkant van het wiel naar buiten, dan spreek je van positief camber: \\-----/. Staan de wielen recht onder de auto, dan is het camber neutraal: |----|
Bij racewagens zie je vrijwel altijd negatief camber (vooral bij toerwagens heel duidelijk te zien). [Edit: Inmiddels weer wat wijzer geworden, ooit deze vraag kunnen stellen aan een onderstelspecialist. Hij zie dat dit niet persee is omdat negatief camber nou zo geweldig is voor de wegligging, maar omdat toerwagens natuurlijk ook aan bepaalde regelementen moeten voldoen, en dat binnen de grenzen van zo'n reglement - gebruik van standaard onderdelen bijvoorbeeld - zo'n instelling "optimaal" kan zijn, maar dat ze het ook liever anders hadden als alles vrij zou zijn]. Dat komt omdat op die manier de wielen rechter op het wegdek gedrukt worden op het moment dat het het meest telt; als ze aan de buitenkant in een bocht zitten (in een rechter bocht komt de meeste druk op de linker wielen en vice versa). Het heeft echter wel negatieve gevolgen voor de bandenslijtage. De reden dat een Mini standaard een klein beetje positief camber heeft is waarschijnlijk dat zodra er iemand in gaat zitten het camber ongeveer neutraal is; qua slijtage vanzelfsprekend het beste.
Dan nog castor. Castor is de hoek die het draaipunt van het sturende wiel maakt t.o.v. verticaal. Denk aan de balhoofdhoek van een fiets. Castor instellingen hebben invloed op de dynamiek van het stuurgedrag; een kleine castorhoek betekent dat de auto makkelijker instuurt, en daardoor ook enigszins nerveus wordt. Een grote castorhoek betekent dat de auto graag rechtuit wil en dus een grote rechtuitstabiliteit heeft, maar lastiger in de sturen is.
Bedankt Eelke, voor deze uitgebreide uitleg, alleen het principe van positief en negatief camber was mij al wel bekend. Kijk, achter zie ik het nut ook wel van een positief camber, zeker gezien daar ook extra gewicht op komt te staan, wanneer er personen in de auto gaan plaatsnemen en dit positieve camber (gedeeltelijk) teniet wordt gedaan. Maar voor rust al een heel zwaar gewicht op de wielen, waarbij de toename reeel gezien maar gering is wanneer er mensen in de auto plaats gaan nemen. Het lijkt mij dan ook logischer, gezien ik ook niet anders ken, dat een mini in lege toestand voor al negatief tot neutraal camber heeft. Dus daarom vraag ik mij ook af of het wel goed is dat de mijne nu positief staan. Dus daarom zou ik eigenlijk willen weten wat de aanbevolen aantal graden positief, danwel negatieve camber zijn voor een mini.
Lezen is niet je sterkste kant, of wel... Wat de instelling moet zijn heb ik al in mijn voorlaatste post gezet. De uitleg over camber en castor was voor Mr. Chaly, die daar om vroeg.
Voor een straatauto denk ik niet dat ooit negatief camber gedimensioneerd zal worden; ideaal (voor huis- tuin- en keuken straatgebruik) is als de wielen bij rechtuit gewoon vlak op de weg staan. Neutraal dus. Ik kan me dan, ondanks dat er al vrij veel gewicht op de voorwielen rust toch goed voorstellen dat er onbelast voor een klein beetje positief camber wordt gekozen (2 graden is echt niet veel). Een motor mag zwaar zijn, een menselijk lichaam is ook een hele kluif, daarmee vergeleken.
Ja sorry, zal wel door de hitte komen. Nee, maar dan ga ik er maar vanuit dat het zo wel goed zit. Bedankt in ieder geval voor de info.
RE: Positief camber voor?!
Ingediend door Petorie op zo, 03-08-2003 11:04
Ik heb mijn mini laatst uit laten lijnen en nu hebben de wielen voor een positieve camber. Kan me niet helemaal herinneren dat dit voor de tijd ook zo was... Horen de wielen voor positieve camber te hebben?, lijkt me wel raar, ivm gripverlies in bochten. Kan iemand hier duidelijkheid over scheppen?