posities van kabels

RE: posities van kabels

hoi allemaal
ben druk aan het sleutelen maar nu kom ik eem paar probleempjes tegen
de bekabeling aan de startrelais
het gaat om maivey van 1977
de startrealais zitaan de binnenkant van det linker spatbord nu waar omt de accukabel nu aan links of rechts en de kabel naar de startmotor?
er zit een wit met rode streep achterop in het midden
en 2 bruinen rechts bovenop

nu heb ik nog een dikke bruine en een dunne met blauwe streep die samen op een ring zitten (over)waar komt deze op?

en wat komt er aan de voorkant in het midden op(kleur)

verder zit alles weer zoals het hoort pfff
tja dat krijg je he als je gedemonteerd krijgt...

vr grt erik.d (maivey) en alvast bedankt
;)

default

RE: posities van kabels

Ik zou zeggen, pak het schema er maar bij. Uit de Haynes of Olyslager of het instructieboekje. Volgende keer noteren als je ze los haalt?
Ik durf het zo on-line niet te zeggen, links, rechts is zo betrekkelijk. Mijn relais zit op het rechter spatbord, vanuit de auto gezien. En dan de bekabeling: is het een bruine met blauwe streep of alleen een dikke bruine of een dunne bruine met blauwe streep? bereid je maar voor op vuurwerk, alhoewel een dag te vroeg?

Rolf

RE: posities van kabels

Als je de motorruimte inkijkt terwijl je voor de auto staat, en je dus links het startrelais ziet, hoort het als volgt te zijn aangesloten:

De kabel naar de startmotor op de linkerpool (dus het dichtst bij het binnenscherm).

De accukabel, de ring/stekkers met de bruine draden op de rechter pool (alle bruine draden horen dus op dezelfde, dat is namelijk het aanvoerpunt).

Aan de voorkant in het midden hoort een wit-gele draad vanaf de + van de bobine (als die er in jouw kabelboom tenminste zit).

RE: posities van kabels

links?!?, rechts ?!?! nou snap ik het niet meer,

het stuur zit links of je nu met je rug of met je buik naar de auto staat, op z'n kop of binnenste buiten, HET STUUR ZIT ALTIJD LINKS ..... behalve bij een engelse auto natuurlijk maarja wie houd daar nou rekening mee
:? |:( :P

RE: posities van kabels

|:( Volgens mij is het anders best duidelijk wat Christiaan schrijft...

RE: posities van kabels

absoluut zeer duidelijk bedankt bij deze
ps de wit gele draad zit niet in de kabelboom
moet er dus wel een draad van de +van de bombine naar het startrelais????


erik.d maivey
:D

RE: posities van kabels

De wit-gele hoort alleen op Mini's met een weerstandsdraad (ballasted ontsteking), om te zorgen dat er tijdens het starten wel 12V op de bobine komt. In '77 was dat nog niet, dus die aansluiting op het startrelais hoef je niet te gebruiken.

RE: posities van kabels

maivey schreef:
bombine



zolang hij niet ontploft heet het een bobine :+)

RE: posities van kabels

red flame schreef:
maivey":1gm5zg6g] bombine



zolang hij niet ontploft heet het een bobine :+)[/quote:1gm5zg6g]

:D :D is leuk..... :D :D

RE: posities van kabels

FF een oud topic pakken.
Ik ben bezig met een motorruil van 1000cc (uit 1991) naar een 1300. Op de 1300 hoort een oud type startmotor met relais. Echter zit er nu in mn Mini(1991) een nieuw type startmotor.
Ik ben al bezig geweest met om de kabels te plaatsen maar al sik mn contact in standje 2 zet dan start ie al, en dat hoort niet!
VOlgensmij moet ik een draadje niet aansluiten maar ik weet niet welk meer. Heb ooit eens een ombouw van oud naar nieuw startmotor gehad en toen moest er een draadje weg of bij :?

Weet iemand wat, want t is bale dat ie niet wil starte.

Erik

RE: posities van kabels

Na lang puzzele is t gelukt!
Had telkens twee draadjes verkeerd en om dus daarom lukte het niet.
Alleen he trare is dat ik nu wel 12V op mn startrelais heb maar geen 12 volt op mn startmotor(nu 6V)! Hmmmmm.....

Erik