Preventief vs. correctief onderhoud

RE: Preventief vs. correctief onderhoud

Hoe en waar leggen jullie deze scheiding?

Een kleine/grote beurt is natuurlijk standaard preventief onderhoud. Maar naast deze 'standaard' zaken, wat vervangen jullie zoal preventief?

Lagers? Rubbers? Pakkingen? Filters? Leidingen?

Of laten jullie de rest zover komen totdat merkbaar niet goed meer is?

RE: Preventief vs. correctief onderhoud

Als iets ècht kapot is bij mij, dan vervang ik het natuurlijk gelijk. Vorige week nog een rotor, verdelerkap, bougiekabels en bougies gekocht. Niet omdat de vorige niet goed meer waren, maar omdat ik niet wist wanneer ze voor het laatst vervangen waren, en het zag er allemaal niet meer zo lekker uit. De rest vervang ik gewoon als het nodig is (wielremcilinders, remvoeringen, banden etc). De belangrijkste dingen preventief, de rest als het kapot gaat.

RE: Preventief vs. correctief onderhoud

Dat doe ik ook de meeste correctief, echter onsteking preventief. (loop gewoon op contactpunten).

RE: Preventief vs. correctief onderhoud

Hoe en waar leggen jullie deze scheiding?



onderhoud is onderhoud, niks preventiefs aan toch? (niet zoals het schilderen van je kozijnen van je huis) en als het al kapot is ben je te laat en heet het gewoon repareren 8)

bij verre ritten kun je wat extra gereedschap en wat reserve onderdelen meenemen .. maar volgens Murphy gaat er dan iets kapot wat je niet bij je hebt .. Ik had op het IMM mijn oprijbruggetjes mee, en heb ook nog een zaagblad, hamer, beitel en 5mm drevel kunnen uitlenen, volgende keer mag er dus ook een stuk steigerpijp mee.

YMMV,
Theo van den Bogaard

RE: Preventief vs. correctief onderhoud

ontsteking, luchtfilter, verse olie, kleppen stellen, dat is voor mij normal onderhoud...

verder kijk ik de mijne aan het begin van de lente helemaal na, ff structureel de mini van voorkant tot achterkant nalopen. ontdek je plekje zeg maar...

if it ain't broken....

RE: Preventief vs. correctief onderhoud

Ik sluit me aan bij bovenstaand bericht. :)

Ook ik loop de Mini in het voorjaar helemaal na. Alle pekel en tijdelijke tectiel van de voorgaande winter wegwassen/poetsen. En daarna de bovenzijde helemaal klaar maken voor de komende zomer.

Wat betreft het vervangen van versleten onderdelen wacht ik liever niet tot de eerstvolgende APK, maar vervang iets zodra ik ontdek dat het versleten is. In de meeste gevallen betreft het immers m'n eigen veiligheid onderweg.

RE: Preventief vs. correctief onderhoud

Verplaatst uit OV&O naar Standaard Techniek.

default

RE: Preventief vs. correctief onderhoud

Red Flame schreef:
van voorkant tot achterkant nalopen. ontdek je plekje zeg maar...


## kun je dan niet beter aan de achterkant beginnen? 8)

if it ain't broken....


## nooit repareren wat nog stuk moet gaan, dat ik mijn visie.

RE: Preventief vs. correctief onderhoud

Nu er een nieuw achtersubframe op komt direct alle rubbers vervangen/vernieuwen als mede handremkabels enz, monteren van verstelbare camberplaten. Alleen de schokbrekers, mits niet lek, worden niet vervangen.

RE: Preventief vs. correctief onderhoud

Iets wat ik heel vaak 'vervang' is motorolie!
Nou ja, ik vervang het eigenlijk niet....ik gooi er telkens wat bij. Maar doordat het er ook weer ergens uit komt vervangt het zichzelf. :-)
Een ander preventief onderhoudspuntje zijn de smeernippels bij de wielophanging, die kan je het beste goed vet houden!

default

RE: Preventief vs. correctief onderhoud

Rubbereendje schreef:

Nou ja, ik vervang het eigenlijk niet....ik gooi er telkens wat bij.


## kweeniehoor...
ik zou het toch maar eens [i:3fxase3w]wel echt[/i:3fxase3w] vervangen, voordat het hele carter vol ligt met metaalspanen...
en
je hebt zeker nooit gevoeld hoe blij Motortje is als ie net een lading nieuwe motorolie heeft gekregen?!?

(jij badderzwemt toch ook liever in schoon water?)