link
met het juiste gereedschap moet ie te verwijderen zijn....maar het kan idd erg vastzitten
- Login of registreer om te reageren
link
met het juiste gereedschap moet ie te verwijderen zijn....maar het kan idd erg vastzitten
even met een fuseesplitter.. hoe vast het ook zit met zo'n ding heb je het er in 5 minuten af
ik had er ook altijd een klere werk van om die klotedingen los te krijgen (om maar ff banaal te zijn)
Maar toen voor 10E zo'n ding gekcoht en er al heel wat avonden plezier van gehad
Jaapio
Idd een vork en een grote moker, maar nu hij toch stuk is van de onderkant met een hamer op slaan?
Met het inelkaar zetten wel eerst je fusee op je huis zetten en stellen voordat je het huis in de auto monteerd.
prooij schreef:
link
Staat een boel in, dat topic. Een vork+moker is een van de twee mogelijkheden, zie dat andere topic.
ah ! oke. Wist niet dat dat bestond
@ vlassie : ja met een hamer had ik ook al geprobeerd, maar zo makkelijk is het helaas niet. Hij zit heeel vast.
De vork was een essentiële toevoeging aan de moker, is een van de twee types (de minst subtiele ) van de twee soorten fuseesplitters die er te krijgen zijn. De ander schuif je er omheen en draai je aan. Overigens, als je een nieuwe gaat halen, die "pen" heet een fuseekogel
Ingediend door Theo van den Bogaard op ma, 23-06-2008 13:48
de vork (of andere splitter) gaat er wel vanuit dat je een *hele* fuseekogel hebt .. je slaat als het ware een wig tussen de draagarm en de moer (nr 6).
(zie ook: http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/dl/split/vork2.jpg )
in het geval van een afgebroken pen denk ik dat het makkelijker is de draagarm los te halen en in de bankschroef te zetten en de pen los te slaan/uitboren?! (of je zoekt een goede gebruikte andere draagarm)
FWIW,
Theo van den Bogaard
En zo blijkt ook hier weer dat een goede voorbereiding het halve werk is, en VEEL ergenis kan besparen.
Suc6 verder met de reparatie,
en stel je nieuwe fuseekogel(s) wel goed af, anders mag je nog een keer.
Grtz.
R.S.D.
zoo. even naar een garage geweest. Fuseesplitter geleend. 10 minuten later was hij er uit
hartstikke bedankt ! hopen dat de nieuwe fuseekogel er snel is want dan kan ik weer rijden
Gr Hans
En ik had nog even een laatste vraag.
Hoe strak moet de nieuwe fuseekogel dan zitten ?
je moet er zoveel shimps (of weinig tussen doen) dat als je de "dop" aandraait.. je hem dan met een kort verlengstuk nog net heen en weer kan bewegen..
En voor de bovenkant.. zonder veertje afstellen
Jaapio
RE: Probleem : afgebroken bout van ophanging.
Ingediend door Hans op ma, 23-06-2008 12:26
Hallo mede mini rijders.
Ik heb een groot probleem. Ik zal het proberen om het zo goed mogelijk uit te leggen.
Ik heb een mini cooper 1300i uit 1992. Gister was ik bezig met het vervangen van de schijven en lagers en de remblokken. De schijven waren helemaal krom getrokken, maar dat doet er verder niet toe. Om alle twee de lagers te vervangen moest ik wel het hele huis eraf halen. Dus ik had de verbinding met de stuurstang los gemaakt en ook de verbinding met de vering. Alleen ik kreeg de onderste pen niet los. De moer ging er wel af, maar de pen wou niet uit de onderste arm. Waarschijnlijk omdat het een conische verbinding is, zit hij moervast. Om het allemaal even wat makkelijker uit te leggen heb ik even een schema opgezocht.
link
Ik heb het dus over onderdeel nummer 7. Die wou dus niet uit de onderste arm. Maar ik had al gezien dat het huis ook los kon maken van die pen, via nummer 6. Die kan je gewoon losschroeven.
Toen ik eenmaal die lagers erin had gezet had ik alles netjes weer terug gedaan en vast geschroefd. Toen ik de moeren van de nieuwe schijf even aan het natrekken was brak opeens die pen af ( nummer 7).
Waarschijnlijk had ik die nummer 6 te vast gemaakt en kon die pen niet goed meer bewegen.
Maar nu moet ik de rest van die pen ( nr 7. ) uit die onderste arm krijgen. En ik krijg hem er ECHT niet uit. Ik heb al van alles geprobeerd. Eruit slaan helpt niet. Het verhitten van de arm helpt niet. Ik kom er echt niet uit.
Dus na dit lange verhaal is mijn vraag, hoe krijg in godsnaam die pen er uit ? Want daar moet een nieuwe voor in de plaats komen, en ik wil wel weer graag rijden.
Groeten Hans.