probleem bobine en probleem carberateur.

RE: probleem bobine en probleem carberateur.

hallo,
heb ineens 2 problemen met mijn mini, ik denk dat ze niks met elkaar te maken hebben.

het eene probleem is dat na het starten hij vanzelf gas gaat geven en weer inzakt en dan zomaar weer omhoog kan schieten. zonder shoke valt hij ook uit.
ik heb de carb er af gehad omdat ik bij het uitlaat spruitstuk moet zijn.
kan het zijn dat dit probleem daardoor is ontstaan en dat er bijv. wat olie uit de carberateur is gelopen want het lijkt alsof die klep een beetje speling heeft...

2de probleem kwam daarna toen ik nog een keer wou starten maar de accu leeg was (had ik wel vaker dus accu is niet zo goed) maar deze keer starte ik met een andere auto, een bmw diesel. en begon het bij de bobine een beetje te roken en werd het zo warm dat het witte draadje op de bobine smolt.
hoe kan dit komen had er nooit last van voordat ik ging starten met die auto...

als ik niet duidelijk ben hoor ik het graag...
alvast bedankt,
kees

RE: probleem bobine en probleem carberateur.

Dag Kees.

allereerst: geef effe aan om wat voor Mini deze problemen gaan, da's wat makkelijker omdat sommige klachten type- of bouwjaarspecifiek zijn.

1) dit riekt naar 'valse lucht': je geeft aan een carburateur te hebben, dus ik zou eens goed kijken naar alle vacuumslangen (zoals die dikke die over/achter je kleppendeksel loopt naar dat ontluchtingspotje achter het thermostaathuis.
Waarschijnlijk is óf die slang lek (of die naar je rembooster (wederom: bouwjaar?)) óf ligt er een vacuumslang gewoon los van de nippel.

2) afhankelijk van bouwjaar en type ontsteking heb je óf een 12V óf een 9V bobine (dus al of niet met een voorschakelweerstand).
Wanneer je een 9V bobine hebt (wordt vaak toegepast icm contactpuntjes) en je start de auto over met een andere auto wil de bobine wel eens erg heet worden.
Het kan ook gewoon zijn dat je ergens kortsluiting maakt..
Dus zorg voor een goeie (nieuwe?) en opgeladen accu en probeer het nog eens.

Succes!

RE: probleem bobine en probleem carberateur.

bedankt voor de informatie.

het gaat over een mini 1000 van bouwjaar 92.
het blok is een wmc1026.

ik had die slangen al nagekeken daar zag ik niks aan.
het enige vreemde dat ik zag was dat de pin van de shoke die onderuit schuift heel vet was vandaar dat ik aan olie in de carberateur dacht.
heeft dit er iets mee te maken?
als je in de luchtinlaat voelt heeft die schuif ook wat speling.
bij mijn andere mini is dit een stuk minder.

mvg kees

RE: probleem bobine en probleem carberateur.

Als de chokeklep speling heeft in de carburateur is 't asje versleten waarop deze gemonteerd zit en wordt er valse lucht aangezogen langs deze as.
Je zult dan moeten uitboren en een bronzen/ teflon bus moeten monteren zodat de as geen speling meer heeft of je monteert een andere/ nieuwe carburateur.
Olie in het inlaatkanaal kan door verhoogde carterdruk (blow by): waarschijnlijk heeft je blokje al de nodige kilometers gedraaid en is er zuigerveerslijtage...
Mag ook wel wat olie verbruiken hoor.
Blijft engels hè?! ;)

RE: probleem bobine en probleem carberateur.

Brutus schreef:
Als de chokeklep speling heeft in de carburateur is 't asje versleten waarop deze gemonteerd zit en wordt er valse lucht aangezogen langs deze as.
Je zult dan moeten uitboren en een bronzen/ teflon bus moeten monteren zodat de as geen speling meer heeft of je monteert een andere/ nieuwe carburateur.
Olie in het inlaatkanaal kan door verhoogde carterdruk (blow by): waarschijnlijk heeft je blokje al de nodige kilometers gedraaid en is er zuigerveerslijtage...
Mag ook wel wat olie verbruiken hoor.
Blijft engels hè?! ;)




nee ik doelde op de olie die boven die zuiger in de carberateur zit,
en heb met een vraagbaak erbij al uitgevonden hoe dat zit.
pijl was idd te laag en heb ik bijgevuld.
werkt nu weer goed.
speling was misschien niet het juiste woord ik bedoelde meer een stuk vrije slag omhoog en omlaag zonder echt tegendruk.

maar probleem is opgelost toch bedankt voor de info!