Probleem met....... ?????

RE: Probleem met....... ?????

Vanochtend op weg met de MINI, t regende behoorlijk... en plots staakten de ruitenwissers met hun werk. Toch maar doorgereden en bijna op de plaats van bestemming hield de auto in en begon de verlichting vreemd te doen. Auto aan de kant gezet en er kwam wat witte rook onder de motorkap vandaan. Alsmede een vreemde geur. Had al het idee dat ik een vreemd geluid hoorde, maar met die regen en de radio aan had ik ergeen aandacht aangeschonken. Motor afgezet en na de kap open gedaan te hebben opnieuw proberen te starten, niks... alleen t ratelende geluid van de startmotor. Startte dus niet. ANWB gebeld, en gekomen. Volgens hem is de startmotor mee blijven lopen, verklaart t geluid, en is dus uiteindelijk doorgebrand... waarschijnlijk. Ook vertelde hij dat dit waarschijnlijk iets te maken heeft met het contactslot alsmede het elektrisch circuit. Nadat ie de accu had nagemeten hebben we de auto aangetrokken... en startte ie wel. Na een tijd weer afgezet en heeft ie de accu bijgeladen, dynamo laadde de accu niet echt bij. Zekeringen gemeten, ook ok. Maar startte nog niet op eigen kracht. Weer aangetrokken en gelukkig werd t al licht op advies van de ANWB zonder verlichting enz (energie besparen) terug naar huis gereden. Thuis op de oprit gezet, en geprobeerd om weer te starten: niets. Uurtje later weer geprobeerd en miraculeus startte die! Nu is mijn vraag, wat is hier aan de hand? Als de startmotor is doorgebrand kan ie niet meer startten, ooit bij de Eend een defecte startmotor gehad maar dan gebeurd er ook echt niets meer! Is het vocht in de startmotor??? Of heeft het een oorzaak bij t contactslot en/of circuit????? Adviezen en hulp zijn welkom!!!!

Mvgr, Jeroen

RE: Probleem met....... ?????

Misschien zaten je contactpunten tegen elkaar.. dan maakt hij ook het ratelende geluid en start hij niet... Misschien later toch weeruit lkaar gegaan, waardoor je wel kon starten..

Jaapio

RE: Probleem met....... ?????

Het lijkt erg op een vochtprobleem in ieder geval...
Zou om te beginnen eens kijken of je ontsteking en bijvoorbeeld je zekeringkastje het enigsinds droog hebben gehouden...

Anders: droogmaken en nog eens proberen...

(En daarna zorgen dat het de volgende keer niet weer volloopt... :) )

RE: Probleem met....... ?????

Ik had altijd een plastic zak om de ontsteking om water buiten te houden

Jaapio

RE: Probleem met....... ?????

Probleem opgelost! Vandaag de startmotor eruit gehaald samen met de expert, bleek dat die twee kanten op kon draaien. Zette dus geen kracht op de motor. Is dus toch doorgedraaid... die verwisseld met een andere. Eerste probleem uit de wereld! Na starten met t contact bleek dus dat de sleutel bleef hangen in stand drie. Startmotor bleef dus draaien... Veertje in t slot sloeg de sleutel dus niet terug... Onderste gedeelte vervangen, en zowaar perfect.

Randy, als je dit leest bedank je pa nog maar! Westcoast Jo!