probleem met elektra

RE: probleem met elektra

wie kan er mij helpen met een probleem. even voor de duidelijkheid ik heb een cooper SPI.

ik ga dit probleem duidelijk maken met wat plaatjes

bij mij zit er al sinds ik de auto gekocht heb iets niet goed qua elktra. mij plus van mn benzinepomp dit direct aan de plus na mn contactslot. dit is op de volgende foto te zien. (dat witte kabeltje dat bij mn zekeringetjes is gestoken)



nou heb ik in de "haynes" opgezocht hoe dat i zou moeten zitten. hieruit blijkt dat vanuit het relais kastje een bruin/grijze draad via een "line fuse" naar de "inertia switch" gaat. en vanuit daar met een wit/paarse naar mn benzinepomp.zoals te zien op de volgende foto:



maar bij mij loopt de paars/witte draad dirct naar de plus. :? dit wil ik dus weer orgineel hebben zodat deze weer vanuit mn ecu gestuurd wordt

dus ben ik gaan zoeken de bruin/grijze draad gaat idd weg vanuit het relaiskastje.(duidelijk te zien op de eerste foto) dan zou die dus naar de "inertia switch" daar zit dus niks:



ik kan de bruin/grijze volgen tot aan deze conector. hier gaat i aan de onderkant in en komt er aan de bovenkant uit. ..vanuit hier stopt elk spoor ervan :? (oke ik heb nog niet al het tape weg getrokken)



nou hoopte ik dat mss iemand mij zou kunnen helpen met een gouden tip. of iemand die zelf een spi heeft wil kijken of de bruin/grijze te volgen is. en waar i ongeveer langst loopt.(of waar +/- die line fuse zou zitten)

bedankt vaar alle medewerking. SUPER!

groeten yordy

RE: probleem met elektra

Yordy, ik wil je best wel helpen, maar het is hier momenteel WEER aan het sneeuwen...... :x
En aangezien ik buiten moeten klussen schiet dat dus niet op.
Heb je dit weekend tijd?
Ik heb ook een SPI en hopelijk loopt daat de bedrading wel goed van...

Ik zit me trouwens te bedenken dat de vorige eigenaar dit misschien wel gedaan heeft, omdat het startrelais kapot is.
Thijmen heeft zijn mini ook zo eens een keer aan de praat gekregen.

RE: probleem met elektra

bedankt voor dit aanbod, hier ga ik zeker op in. ik stuur nog wel een pm.

zoiets zou idd de oorzaak kunnen zijn, ik denk zelf eerder aan een alarm dat er ooit ingezeten heeft mss. of een uitgang van mn ecu kapot (maar daar gaak maar niet vanuit :x )

alle suggesties zijn nog steeds van harte welkom.

RE: probleem met elektra

Als het een affabriek alarm was, dan kun je je lol nog op.
Die @#$#@#!dingen houden contact met je ECU en als dat alarm weg is dan stopt heel je auto ermee.
Maar ik denk dat dat niet het geval ( aangezien je nog kunt rijden :D )
Meet anders dat zwarte kastje maar eens door, dan kom je er zo achter of je relais het nog doet.
Je ECU doormeten is een heel ander verhaal; daarvoor moet je bij de Rover dealer zijn.

RE: probleem met elektra

Yordy op de foto van het schema is nr 48 de veilighiedsschakelaar die voor de brandstofpomp zit.Deze onderbreekt de stroomkring naar de brandstofpomp bij een aanrijding zodat bij beschadiging van je brandstofleiding en als het kontakt aanblijf er geen benzine onder druk wordt uitgeperst.Als je op de derde foto kijk zit deze schakelaar volgens mij niet aangesloten . het is dat zwarte dingetje met het rubber kapje rechts op de foto.zelfs voor de apk is dit een afkeur als men het ziet.links er van zie ik een geel draadje wat afgeknipt lijkt waar is dit van. Heeft de auto soms eens een aanrijding gehad en heeft men deze schakelaar niet gereset maar er tussenuit gehaald :(

RE: probleem met elektra

Yes die veiligheids schakelaar is hetzelfde als de inertia switch waar Yordy het over heeft

Er ligt een kogeltje in wat contact maakt tussen de twee aansluitingen. Bij een aanrijding schiet 'ie van zijn plek door de massatraagheid (=inertia) van het kogeltje.

Volgens mij kan 'ie gereset worden door bovenop het plastic kappie te drukken (druk je de kogel weer op zijn plek) maar ja, als je dat niet weet dan ga je 'm uit de stroomkring halen... Is denk ik idd wat er gebeurd is.

Goede nieuws is dat je weet waar het aan ligt. Slechte nieuws dat je waarschijnlijk een schade auto hebt...

Crispy

RE: probleem met elektra

ik wist inderdaad dat het een veiligheids schakelaar is, en dat deze inderdaad niet aangesloten zit. dit vind ik ook minder, daarom wil ik hem graag weer naar orginele staat brengen.

schade auto weet ik niet, ik denk t niet, daar ben ik verder nog weinig aanweizingen van tegen gekomen.

(er zit idd een afgeknipt draadje, ook daarvan weet ik niet wat het is, het is een paars draadje.)

RE: probleem met elektra

Kan het paarse draadje ook wit/paars zijn?
Dan is het waarschijnlijk degene die van de pomp naar de veiligheidsschakelaar loopt/hoort te lopen.

Ik zie ik namelijk WI/PU staan op die foto van dat schema :D

RE: probleem met elektra

idd die hoort daar te lopen, maar die loopt er niet :? het is echt een paarse! ik kan er trouwens ook niks over vinden in de heynes. waar zijn die relais van? dan kan ik het mss terug vinden waar dat draadje van is, en wat t zou moeten doen

RE: probleem met elektra

Geen idee wat die relais doen, misschien dat je met die draadkleuren wat kan achterhalen?
De relais zien er niet echt uit alsof ze origineel zijn, zoals ze met zo'n tiewrappie vastzitten.

RE: probleem met elektra

ik weet wel dat t orgineel zo op die plek zitten. verder weet ik niet waarvan ze zijn

RE: probleem met elektra

Zit deze "extra" witte draad helemaal tot in je kofferbak aan je pompje???

Zo ja , dan zou ik niet meer zoeken naar de orginele bedrading .... die zal dan wel gedeeltelijk zijn weggehaald.
Zet dan deze witte op 1 van de 2 contacten op je inertia-switch en vanaf het andere contact een draad naar de zekering (line-fuse) waar bruin/grijze uit komt (tussen de 2 ruitenwisser draaidingen onder je raam in het midden van de motorruimte).
Dan werkt je switch weer!!!
Ook ff meten of hij nog goed is natuurlijk.

Zo nee , zoek dan eerst de zekering op met de bruin/grijze draad en werk dan vanaf hier waar deze naartoe loopt ... dan vind je vanzelf waar de stekker van de inertia-switch is afgeknipt en geisoleerd!!

Greetz Jeroen2 :D

P.S.
Een helemaal paarse draad is een constante plus ....
gaat ook naar je remvloeistof-systeem/plus radio/claxon/grootlicht flasher.
Je motorkap kan voorzien worden van een schakelaar voor een alarm ... thats it!!
Je vind er ook 1 los in je kofferbak ... die is paars-wit voor je koffercontact ... dan gaat je interieurverlichting aan als je de kofferbak opent (wat een sukkels in Engelland) , daarom hangt t'ie natuurlijk los!!!!!!

RE: probleem met elektra

ik denk inderdaad dat i van mn grootlicht flasher is, die werkt namelijk niet |:( (nooit echt bij stil gestaan)

nee dat paars/witte draadje is maar 20cm de rest van dat draadje loopt gewoon orgineel naar mn pompje toe.

ik moet idd die bruin/grijze draad af gaan om te zoeken waar dat i is afgeknipt, en dat ga ik gewoon die inertia-switch en het relais testen en weer opnieuw aansluiten. (nu met behulp van een mini waarbij ik kan afkijken hoe het orgineel moet zitten ;) )

RE: probleem met elektra

de twee relais zijn relais voorje zuurstofcensor(links) de rechter is van je koelventilator

RE: probleem met elektra

Ik ben momenteel ook bezig met een SPI uit 92, waarvan de motor geen brandstof krijgt. Ik heb wat diverse zaken al onderzocht, zoals doorgebrande zekeringen, aanslag in de relaisbox enz. Ik zag echter ook dat het kabelbundeltje wat naar de aansluitingen van de benzinepomp gaat, een drietal kabels bevat. Twee ervan zijn aangesloten op de pomp, de derde, een paars-witte of wit-paarse zoals hierboven beschreven, hangt er los bij zonder connector. Ik kan niet duidelijk zien of iemand deze later heeft afgeknipt of dat deze er altijd al bijhing.

Er wordt in dit topic iets genoemd over een dergelijk gekleurde draad voor een schakelaar voor het interieurlicht met de kofferklep, echter hangt deze kabel duidelijk uit hetzelfde 'boompje' als waar de twee kabels op de pomp uit komen, en is hij ook amper langer dan waar de aansluitingen van de pomp zitten.

[s:16bni2ga]Iemand een idee of deze kabel soms aanghesloten hoort te zitten?[/s:16bni2ga]

Ik heb even verder gezocht, en ik zag dat er nog twee draden uitkwamen in plaats van 1. Verder vond ik een stekker met een zwarte en paars-witte draad die duidelijk afgeknipt is geweest, en precies past op een connector bovenop de tank. Draadschema's tonen aan dat dit de stekker is die verbonden is met de inertia switch. Gezien deze kabels dus duidelijk door iemand doorgeknipt zijn en de stekker verwijderd is, dacht ik dat allicht de inertia switch buitenspel gezet was.

Bij nadere inspectie van de switch vond ik hetvolgende: http://i41.tinypic.com/ztg1ug.jpg

Er is een erg klein stukje paars-witte draad nog te zien, deze is doorgesoldeerd aan de dikke blauwe draad welke vervolgens verdwijnt in de draadboom. Heeft iemand een idee wat hier gepoogd is te doen? Is het verstandig de draden in de kofferbak weer aan te sluiten bovenop de tank gezien de aangepaste bedrading bij de inertia switch?

Tevens was bij de relaisbox de middelste bovenste connector van de grote stekker enigszins gesmolten, en er is op die draad ook een zekering tussengezet, welke kapot en gesmolten was. Zie: http://i44.tinypic.com/o74yzr.jpg (ligt hier op zn kop). Weet iemand wat er direct op die stekker zit aangesloten?

Overigens heeft de printplaat van de relaisbox wat aanslag zoals ik hierboven al kort beschreef, dat ziet er als volgt uit: http://i39.tinypic.com/hsn6zm.jpg is dit aan vervanging toe? Als ik het contact aanzet gaat 1 van de relais wel aan/uit klikken.

RE: probleem met elektra

http://www.infomininl.org/cpm1420/displ ... =18&pos=14

schema voor de benzinepomp (nr 50), nr 48 is de inertia switch, 94 is een zwevende zekering (40 en 45 zitten in je relaisbox) ..

check dus waar de aangesloten draden van je pomp naartoe gaan?
Hoor je de pomp ook fluiten als je het contact aanzet?

succes,
Theo van den Bogaard

RE: probleem met elektra

De pomp doet momenteel niets, vandaar dat ik aan het zoeken ben naar de oorzaken. Ik heb nog niet getest of de pomp het wel doet wanneer ik er direct vanaf de accu stroom op zet, dat is een klusje voor vanavond of morgen :). De blauwe dikke kabel ga ik in ieder geval verder volgen om te kijken waar dat heen gaat, een kabel reparatie zou het kunnen zijn, maar dan is het raar dat de kabels van de switch bovenop de tank afgeknipt zijn. Een van de zekeringen achter het luchtfilter (10A) was kapot, die heb ik in ieder geval vervangen.

De auto heeft trouwens een goeie 10 jaar stilgestaan in een garage, dus al deze 'wijzigingen' zijn zeer waarschijnlijk ook 10 jaar geleden uitgevoerd.

Dit is trouwens hoe de situatie rond de tank er momenteel uitziet:
http://i44.tinypic.com/ormptx.jpg
http://i44.tinypic.com/5nt6b7.jpg

RE: probleem met elektra

Ik heb de doorgeknipte draden van de stekker weer aan elkaar gesoldeerd en de draden rondom de inertia switch opgeschoond, de blauwe dikke draad op de foto bleek niets anders dan een klein reparatie stukje. Ik meet nu stroom tot aan de benzinepomp.

Pomp is denk ik stuk, of staat vast, want die zag er zo uit:

http://i41.tinypic.com/308ies4.jpg

Maargoed dat is weer een ander topic dan electra ;) (mocht iemand plaatjes of uitleg hebben van hoe ik hem van top tot teen uit elkaar en in elkaar kan zetten is dat altijd welkom)