probleem met klok(benzinemeter)

default

RE: probleem met klok(benzinemeter)

benzinemeter werkt niet meer.

Van het ene op het andere moment blijft men meter op leeg staan.
En ja er zit benzine in d:)b :D

Ik heb op de tank gekeken, daar zitten de 2 kabeltjes nog op.
1 is massa veronderstel ik?
En de andere gaat die rechtstreeks naar de klok? hoe kan ik het beste op de klok kijken, via de motorruimte? of in men dashbord?

Waar gaat het probleem zitten
Het is een mini uit 84

RE: probleem met klok(benzinemeter)

Bij mij was de vlotter lek, waardoor de vlotter zich vult met benzine en op de bodem blijft liggen.

ALS dit het geval is kun je met een lamp in de tank schijnen en zou je de vlotter kunnen zien. Hier zou ik het eerste zoeken.

default

RE: probleem met klok(benzinemeter)

Nu men tank vol is moet ik de vlotter kunnen zien dan? als hij half leeg is ofzo ga ik hem waarschijnlijk niet meer kunnen vinden?

En kan dat zomaar ineens lek zijn van het ene op het andere moment?
Moest het dat zijn, hoe werkt een nieuwe vlotter dan? kan ik die vervangen?

Zal sffs ff kijken hou jullie morgen op de hoogte.
Iemand nog andere ideeen?

Ik heb de luchtfilter eraf gehad, heb ik daar iets kunnen losduwen?

RE: probleem met klok(benzinemeter)

Het makkelijkste is om met een zaklamp in de tank te schijnen. Als je goed kijkt, dan kun je de vlotter zien. Je kunt ook het kastje zien waar hij aan zit.

Om te testen of de vlotter nog goed is, moet de tank meer dan half leeg zijn. Dan kun je namelijk vanuit de kofferbak de vlotter uit de tank halen. Als je hem eruit hebt, dan kun je controleren of de vlotter lek is.

Als de vlotter niet lek is, dan zou het ook kunnen zijn dat de bedrading in het controlekastje kapot is. Dan zul je een andere moeten zien te vinden.

Bij de carb kun je niks lostrekken, waardoor je een verkeerd niveau van de tank te zien krijgt.

RE: probleem met klok(benzinemeter)

Het makkelijkste te zien is als ie ongeveer half vol (of half leeg, tis maar hoe je erover denkt) is of leger idd, zolang er nog maar wel wat in zit zodat de vlotter nog kan drijven :+) . Idd met een zaklamp schijnen, is eigenlijk niet te missen, lange stang met een (meestal) wit tonnetje er aan. Als je tank en benzine gewoon goed schoon zijn moet je hem ook wel kunnen zien als ie vol is hoor overigens.

Het kan zomaar van de ene op de andere dag zijn dat deze lek gaat idd. Meestal worden deze nooit vervangen en uiteindelijk komt er wel eens een gaatje in doordat het plastic aangetast word oid.

Heb even foto's voor je gemaakt. Eerste zie je de aansluiting ('vierkant' blokje tegen de achterkant) vanaf de binnenkant en het stangetje naar de vlotter. Op de tweede kun je helemaal links net de aansluiting zien en met stangetje en de vlotter aan het uiteinde helemaal rechts.

default

RE: probleem met klok(benzinemeter)

bedankt voor de foto's en reacties.

Ik kan de vlotter er via de koffer uithalen lees ik hier, hoe werkt dit?
Dat rond ding waar men 2 kabels uitkomen, kan ik dit losschroeven, of hoe kan ik de tank opmaken(behalve slijpen :D )

Als het ding eruit is, hoe test ik dan als hij lek is?

En aan de klok zelf daar komt gewoon een kabeltje aan veronderstel ik?

Dus stel dat aan men klok alles goedzit, dan kan het enkel maar de vlotter zijn, of zijn er nog mogelijkheden.

Zijn die vlotters nog nieuw te verkrijgen?

RE: probleem met klok(benzinemeter)

Zie ook :
http://www.minimania.com/part/AHU1029/F ... ini-Saloon

HTH,
Theo van den Bogaard

RE: probleem met klok(benzinemeter)

Nou t testen of de vlotter lek is zou ik gewoon doen als ie er nog in zit... Hij is lek als ie op de bodem ligt... Als ie drijft is ie nie lek en zit t probleem niet in de vlotter (kan uiteraard wel in de unit zitten).

RE: probleem met klok(benzinemeter)

kabeltjes goed aangesloten?
Weet nietmeer uit mn hoofd of dat kan bij mini, maar bij een ritmo hadden we dit meegemaakt :p
Hele tijd lopen zoeken, draadjes omgewisselt en de meter werkte :D

default

RE: probleem met klok(benzinemeter)

kabels zijn goed, heb de contacten eens geschuurd om zeker te zijn dat ze contact geven.

Die vlotter heb eens geschenen met een lamp, maar dan krijg ik men hoofd er niet goed bij om te kijken |:(

RE: probleem met klok(benzinemeter)

als de vlotter blijft drijven kan je toch met een multimeter op de 2 pootjes kijken of je een weerstand krijgt van de vlotter unit...

MVG classic-freydis

RE: probleem met klok(benzinemeter)

Heb je een smartphone?

Zo kijk ik in de tank en kan ik ook de foto's maken.

Zorg dat je je flitser aan kan zetten (in je camera app of met een losse app). Dan kun je op het beeld van je smartphone zien wat er in de tank gebeurd :D

Als je geen smartphone hebt, kleinere zaklamp pakken of zo'n led sleutelhangertje ofzo.

default

RE: probleem met klok(benzinemeter)

ik heb alleen een stupid Phone, geen smart hahaha.

Een multimeter kan ik ff lenen, hoe moet ik hem instellen, op weerstand, wat moet de meter dan aangeven?

default

RE: probleem met klok(benzinemeter)

vandaag ff vissertje gespeeld.

Met een draad de vlotter proberen te vangen.
Met rare gevolgen.

Hij gaf dus altijd leeg aan, na het vissen gaf de meter vol aan.
Maar na een minuut of 2 geeft hij ongeveer half aan en daar blijft hij op staan.

Ik neem dus aan dat de aansluitingen op de tank nog in orde zijn, en het dus een vlotter probleem is.

Nu zit ik nog met 2 vragen, hoe kan die vlotter op half hangen? als hij lek is zinkt hij toch volledig?

En hoe vervang ik de vlotter, langs de koffer waar de aansluiting zit, kan dat eraf en kan ik zo aan de vlotter?
Hoe gaat dat in zijn werk?

RE: probleem met klok(benzinemeter)

In de kofferruimte kun je de ring die de vlotter op zijn plaats houd los halen. Met een beetje draaien kun je deze dan in zijn geheel uit de tank verwijderen.

RE: probleem met klok(benzinemeter)

wel zorgen dat het benzine-niveau lager is dan het gat van de vlotter!

succes,
Theo van den Bogaard

default

RE: probleem met klok(benzinemeter)

Moet wel de tank redelijk leeg zijn veronderstel ik, dan moet ik ff wachten.

Dus dan is de vlotter op zich stuk neem ik aan.
Vandaag staat die ineens niet meer op half vol maar overvol.

Als de vlotter niet lek is, hoe kan het dan dat hij dan nu bovenop drijft?

RE: probleem met klok(benzinemeter)

Als je klokje nog vol aangeeft werkt die iig nog.
Je kan kijken of het een probleem is in de kabel door via het vissen de vlotter helemaal bovenaan vast te maken.
Dan eens kijken of je teller op vol staat.
Kabel los maken en dan kijken of hij gelijk op helemaal leeg staat.
Werkt dit bijde dan een test stukje maken van de aansluiting naar de kabel om weer contact te maken zeg maar.
Dan zou je teller weer naar boven moeten gaan.
Hiermee test je volgens mij dan of de sender unit nog correct is.
Het kan zijn dat die stuk is maar je vlotter nog wel goed is.
En niet al te moeilijk te testen, alles kan op zijn plek blijven.

default

RE: probleem met klok(benzinemeter)

R van Engelen schreef:
Als je klokje nog vol aangeeft werkt die iig nog.
Je kan kijken of het een probleem is in de kabel door via het vissen de vlotter helemaal bovenaan vast te maken.
Dan eens kijken of je teller op vol staat.
Kabel los maken en dan kijken of hij gelijk op helemaal leeg staat.
Werkt dit bijde dan een test stukje maken van de aansluiting naar de kabel om weer contact te maken zeg maar.
Dan zou je teller weer naar boven moeten gaan.
Hiermee test je volgens mij dan of de sender unit nog correct is.
Het kan zijn dat die stuk is maar je vlotter nog wel goed is.
En niet al te moeilijk te testen, alles kan op zijn plek blijven.




Ik kan ff niet goed volgen, ik vis hem naar boven, meter staat op vol.
ik maak de kabel los, dan zou hij leeg moeten aanduiden?

Als ik dan een stukje kabel neem van waar naar waar? moet die weer vol aangeven.


Nu ben ik aan het rijden geweest en blijft men meter weer op vol staan, ik vind het raar.
Heeft iemand soms een vlotter liggen, of zo een aansluitunit voor 2 keer niks, dan kon ik eens wisselen, liefst een aansluiting dan hoefde ik de vlotter er al niet uit te halen.

RE: probleem met klok(benzinemeter)

hyundai schreef:


Als ik dan een stukje kabel neem van waar naar waar? moet die weer vol aangeven.





Een stukje maken van het kabeltje naar de unit op de tank.
De aansluiting die je net los heb gemaakt.

default

RE: probleem met klok(benzinemeter)

Ik denk dat het spookt haha :+)
Vandaag klein stukje gereden naar men werk, en nu doet de meter het weer :)\\_

Ik snap er helemaal niks meer van.

Eerst gaf hij helemaal leeg aan(2min), naar boven gevist, toen bleef hij hangen op helemaal vol(50km gereden)
En nu ritje van 30km doet hij het weer.

Wel ging ff het oranje lampje aan op de klok(teller) 2seconden en toen niks meer, maar dit lijkt me geen verband te hebben(lampje is zeker motorisch?)

RE: probleem met klok(benzinemeter)

Ik ga morgen (of zondag) ook maar eens kijken naar de vlotter in mijn tank!
Na tanken geeft de meter "VOL" aan, echter na ongeveer 100 km "LEEG" dus dat klopte gewoon niet

De tank is nu bijna leeg gereden, dus moet dat makkelijk kunnen lijkt me
Eerst maar es met zaklampje in tank kijken en desnoods dat ding aan de zijkant er uit draaien...

Handige tips trouwens in dit Topic!