Lucht in het systeem, heb ik mij wel eens laten wijsmaken. Ontluchten zou soelaas moeten bieden.
- Login of registreer om te reageren
Lucht in het systeem, heb ik mij wel eens laten wijsmaken. Ontluchten zou soelaas moeten bieden.
Kijk in je Haynes manual bij bleeding (engels voor ontluchten). Heb je er geen, moet je er beslist een kopen. Hij staat op sommige sites ook on-line. Maar daarvoor moet je anderen om raad vragen. Je hebt nodig een slangetje, een potje en ruime hoeveelheid remvloeistof. Verder moet tenminste een wiel eraf, en je hebt een klein steeksleuteltje nodig om de nippel steeds los en vast te draaien. Let op, je moet met twee personen zijn, een "pompt" met het rempedaal en de ander bedient de nippel, afijn lees maar in Haynes. Veel succes, het is absoluut niet moeilijk in ieder geval.
Hoeft niet met zn tweeen. Heb het zelf ok al een keertje in mn eentje gedaan en ging prima. Je moet wel de ruimte hebbe om te kunne renne.
Erik
Maar ik denk dan je dan toch wel echt moet weten wat je aan het doen bent en het zeker de eerste keer toch wel erg handig is als je met z'n tweeen bent...
Daar heb je gelijk in. En met zn tweeen werkt ok een stuk prettiger. Een stuk minder gestressed als telkens dat slangetje van je nippel afglijdt.....
zit je aandrijfas niet los?
1x trappen = aandrijfas rechtrekken (+ klein beetje remmen)
2de x trappen = echt remmen
kijk of je die dikke bout niet los zit en of je je wiel kan bewegen
En nee dit is niet bedoeld als grapje
Aandrijfas los?
Maar allles zit toch vast aan je ophanging en toch niet aan je aandrijfas?
Zullen we ons niet eerste even concentreren op de meest waarschijnlijke oorzaak?
Erik van der Maat schreef:
Aandrijfas los?
Maar allles zit toch vast aan je ophanging en toch niet aan je aandrijfas?
Ik heb hetzelde op de snelweg gehad, 1x pompen was een beetje remmen en de 2de keer remmen was echt daadwerkelijk remmen. ik dacht ook in de 1ste instantie aan lucht, totdat mijn mini niets meer deed.
na even gekeken te hebben was ik mijn grote dikke borg moer kwijt en was de aandrijfas uit het blok geschoten.
dus als de borgmoer loszit dan zit je schijf automatisch ook los, maar niet je zuiger bij de 1ste x als je de rem indrukt dan drukt je remmen je aandrijfas weer recht en bij de 2de x rem je dus
Als je schijven hebt kan dat inderdaad ja. Maar als je moer loszit merke je dat ok tijdens t rijden (dus als je niet rem). Je wiel zit immers ok vast aan je schijf.
Maar ik weet niet of ken23 trommels heb, maar dan lijkt t me een ander verhaal. En dan merk je het ook tijdens het rijden dat je wiel gewoon enorm aan het trillen is.
Had laatst mn maat ok. Was vergete een splitpennetje in de moer te zette (staat foto op de site), en was dus ok langzaam gaan loszitte. En dat merkte je wel tijdens het rijden.
Erik
Ik heb een heel makkelijk systeem om te ontluchten van je rem of koppelingssysteem. Je gebruikt de luchtdruk van je reservewiel en dan schroef je een dopje op je reservoir en dan aan je rem het nippeltje opendraaien en dan ff wachten en zo gefixt. Ik heb het gewoon in een automaterialen zaak gekocht, scheelt heel veel tijd!!
Ingediend door Mini Martin op wo, 23-04-2003 16:52
Vincent schreef:
Erik van der Maat":2z526a5f]Aandrijfas los?
Maar allles zit toch vast aan je ophanging en toch niet aan je aandrijfas?
Ik heb hetzelde op de snelweg gehad, 1x pompen was een beetje remmen en de 2de keer remmen was echt daadwerkelijk remmen. ik dacht ook in de 1ste instantie aan lucht, totdat mijn mini niets meer deed.
na even gekeken te hebben was ik mijn grote dikke borg moer kwijt en was de aandrijfas uit het blok geschoten.
dus als de borgmoer loszit dan zit je schijf automatisch ook los, maar niet je zuiger bij de 1ste x als je de rem indrukt dan drukt je remmen je aandrijfas weer recht en bij de 2de x rem je dus[/quote:2z526a5f]
Volgens mij trekt hij dan bij de eerste keer remmen of naar links of rechts.
Ik vermoed dat het lucht is.
grtzz Martin
Ingediend door Mini Martin op wo, 23-04-2003 16:56
Sjarelke schreef:
Ik heb een heel makkelijk systeem om te ontluchten van je rem of koppelingssysteem. Je gebruikt de luchtdruk van je reservewiel en dan schroef je een dopje op je reservoir en dan aan je rem het nippeltje opendraaien en dan ff wachten en zo gefixt. Ik heb het gewoon in een automaterialen zaak gekocht, scheelt heel veel tijd!!
En het is verdraaide handig.
Heb het zelf ook gemaakt. Met een los 12 Volts pompje een klein beetje druk via de dop en beneden bij de wielen ontluchten.
grtzz Martin
Klopt, er kan lucht in het systeem zitten, echter dit betekent vaak helemaal niet remmen en niet dat je na pompend remmen wel druk krijgt.
Waar het ook aan kan liggen, en mijns inziens meer waarschijnlijk is, is dat je oude olie remolie hebt. Remolie is hygroscopisch wat betekent dat de olie water aan de lucht onttrekt. Na verloop van tijd is de concentratie water zo hoog dat de kracht voor het remmen niet geleverd kan worden doordat de olie, c.q. water gaat borrelen door de hoge temperaturen die het kan bereiken en de opgebouwde druk door de rechtervoet hierbij verloren gaat. Koop hiervoor een nieuw fles remolie, minimaal Dot 4, en spoel je hele remsysteem ermee door. Let op! goed afvullen en vooral goed ontluchten!
Een tweede kan zijn dat je remblokken en je remschijven te ver zijn versleten dat je te ver moet doortrappen om voldoende druk op te kunnen bouwen om de dikte in slijtage op te heffen. Mini’s hebben namelijk geen zelfstellend remsysteem (tenminste ik ben ze nog niet tegengekomen). Vervang hierbij zowel links als rechts de remschijven en de blokken.
Ten derde: oude of te zachte remleidingen waardoor de druk in het krullen en uitzetten van de leidingen gaat zitten en niet rechtstreeks naar de remklauw gaat. Dit wordt, bijvoorbeeld in de racerij, verholpen door stalen remleidingen te gebruiken. Die expanseren veel minder en creëren daardoor meer procentuele druk bij de klauw.
Schamp schreef:
Na verloop van tijd is de concentratie water zo hoog dat de kracht voor het remmen niet geleverd kan worden doordat de olie, c.q. water gaat borrelen door de hoge temperaturen die het kan bereiken en de opgebouwde druk door de rechtervoet hierbij verloren gaat.
Ehm... Er zit in dat geval zoveel water in dat dat gaat verdampen als het systeem warm wordt. En dan heb je weer hetzelfde effect als wanneer er lucht in het systeem zit. Verbeter me als ik het fout heb.
Een tweede kan zijn dat je remblokken en je remschijven te ver zijn versleten dat je te ver moet doortrappen om voldoende druk op te kunnen bouwen om de dikte in slijtage op te heffen. Mini’s hebben namelijk geen zelfstellend remsysteem (tenminste ik ben ze nog niet tegengekomen). Vervang hierbij zowel links als rechts de remschijven en de blokken.
De schijfremmen die op Mini's van na 1984 op de voorwielen zitten zijn volgens mij wel zelfstellend (zoniet, dan heb ik niet begrepen wat zelfstellend is ). De trommelremmen die bij alle Mini's achter, en bij Mini's (behalve Coopers) van voor 1984 ook voor zitten, zijn inderdaad niet zelfstellend.
Eelke schreef:
Schamp":2if12dm0]Na verloop van tijd is de concentratie water zo hoog dat de kracht voor het remmen niet geleverd kan worden doordat de olie, c.q. water gaat borrelen door de hoge temperaturen die het kan bereiken en de opgebouwde druk door de rechtervoet hierbij verloren gaat.
Ehm... Er zit in dat geval zoveel water in dat dat gaat verdampen als het systeem warm wordt. En dan heb je weer hetzelfde effect als wanneer er lucht in het systeem zit. Verbeter me als ik het fout heb.
[/quote:2if12dm0]
Je hebt gedeelte gelijk alleen zijn de belletjes bij vocht in de olie vele malen kleiner waardoor de olie sponzig wordt en niet een bel lucht bevat. Daardoor zijn de symptomen toch net iets anders. Lucht in je systeem betekent meteen geen remkracht meer, water in je olie steeds slechter gaan remmen.
voegd - Eelke]
Een systeem kopen in d winkel kan en is mooi maar met een oude fietband wil het ook goed.
knip de band door en leg aan een kant een knoop in de band (luchtdicht trekken.
Vul het remvloeistof reservoir volledig met remolie en wurm de band om de opening van het reservoir evt met een tierib (wurgertje). Pomp nu de band op met een fietspomp en sla aan het onluchten. Let op dat je af en toe kijkt naar de hoeveelheid olie en de druk in de band.
Okeej, ik heb mijn lekkende stukkie remslang vooraan vervangen, en nu rmet ie nog slechter Hellup!
Volgende week hebben we eindelijk weer eens een mini rit, krijg ik dit
Wat zou er aan de hand kunnen zijn??
Heb je alles goed en op de juiste volgorde ontlucht? en het remvloeistofpeil nagekeken???
Dat was bij mij ook het probleem.....
Tsja, de volgorde kom ik niet helemaal uit, maar heb alles ontlucht en bijgevuld. Het gekke is dat ie dus met de nieuwe slang slechter remt als met de oude (lekke!) slang.....
voor ken23.
Wat het ook nog kan zijn is dat je remtrommels achter ff moet bijstellen.
Het kan zijn dat je de eerste remdruk moet hebben om je (achter) remschoenen naar de trommel te duwen en pas daarna je volledig kan remmen.
RE: probleem met remdruk
Ingediend door ken23 op di, 22-04-2003 21:54
Ik heb een klein euvel tijdens het remmen. Als ik rem moet ik het pedaal vrij ver indrukken. Dit gaat ook zonder al te veel weerstand, maar de vertraging is niet heel denderend. Als ik het pedaal even op laat komen en direct weer intrap voelt het pedaal veel meer sollide aan en is de vertraging beter. Mijn remvloeistofniveau is volgens het instructieboekje normaal. Waar kan dit aan liggen?? Het gaat hierbij om een mini uit 85 met schijfremmen voor.