Probleem met starten door timing

RE: Probleem met starten door timing

Hallo Allemaal,

Ik ben de trotse eigenaar van een mini 1300,

Na een hoop sleutelen en restaureren ben ik nu toch bij het moment van starten, echter start hij niet.

Bij de normale volgorde van de bougiekabels, 1342 tegen de klok in, met nummer 1 aan de rechterkant als je voor de auto staat, kreeg een grote klap uit de motor, door de carburateur. backfire dus.

Nog een keer goed alles nagelopen, en nu heb ik de bougiekabels een halve slag verdraaid op het verdelerkapje, kabel 1 is nu de meest linkse kabel.
Weer opnieuw de ontsteking gesteld en alles zou goed moeten zijn. echter als ik hem wil starten, en hij dreigt het net over te nemen van de startmotor (die draait dan vrij) komt er bij het in en uitlaatspruitstuk van alles uit de motor, allemaal rook, en plofjes, maar ik durf dus niet door te gaan op dat moment.

De uitlaatgassen komen dus niet bij de uitlaat eruit, maar ik denk bij de inlaat...

Als ik hem nog verder wil gaan laten starten heb ik het idee dat ik dingen goed kapot maak.

Door de vorige eigenaar is de nokkenas, en de nokkenas aandrijving vervangen, voor een piper270 en duplex timing gear. het blok heeft nog niet gestart sinds dat is overgezet. Zelf heb ik nu de bougies, contactpuntjes, condensator en verdelerkap vervangen. ik heb dus al explosies in het motorblok, alleen niet echt goed lijkt het |:(

Harstikke bedankt voor het lezen en jullie antwoorden ;) Groeten!

Jasper

RE: Probleem met starten door timing

Controleer eerst of ie wel op het juiste moment ontsteekt. Zet de zuiger van cylinder 1 op zijn hoogste punt (cylinder dichtst bij de radiator) en kijk dan hoe je onsteking staat.

De rotor moet mini of meer op 10 over 12 staan en dat is dan cylinder 1. Zoals je dan al zegt is de volgorde 1342 en de rotor draait linksom.

Zet de boel zo inelkaar en laat dan iemand starten, als je geluk hebt start ie, maar doet ie dat niet verdraai de verdeler dan voorzichtig linksom of rechtsom. Je hoort vanzelf of de motor wil aanslaan of niet.

Succes :)

Dennis

RE: Probleem met starten door timing

Bedankt voor je reactie,

Echter heb ik wel de ontsteking al getimed, maar denk ik dat ik hem niet helemaal goed getimed heb.

Als cylinder 1 moet ontsteken, ofterwel, hij is bovenaan en de kleppen van cylinder 4 tuimelen, dan staat de rotor bij het meeste linkse aansluitpunt van het verdelerkapje, dus vanuit daar heb ik nu mijn bougiekabels aangesloten.

Echter denk ik dat er iets met de distributieketting is, dat deze 180 fout erop gezet is. dan zou het wel moeten kloppen, dus weet iemand hoe ik die dingen kan controleren???


Greetzz, Jasper

RE: Probleem met starten door timing

180 graden fout lijkt mij niet uit te maken, gewoon de verdelerkap een halve slag draaien.

Gr
Erik

RE: Probleem met starten door timing

Ja ik heb een ducelier ontsteking, die kan je niet draaien omdat er een plastic uitstulpingkje zit...

Maar ik heb de bougiekables aangesloten op de plek waar de rotor zich bevind bij het tuimelen van de kleppen van cylinder 4.

dus denk ik zelf, omdat natuurlijk zuiger 1, 2 keer boven komt, dat misschien de nokkenas 180 graden verkeerd staat ten opzichte van de krukas,

Of denk ik veel te ver?
Zelf dacht ik dit verhaal omdat de uitlaatgassen niet weg kunnen, en dus de kleppen niet op het juiste moment open en dicht gaan.


Thnx! Jasper

RE: Probleem met starten door timing

Niemand???

Ik wil zo graag verder! :9

RE: Probleem met starten door timing

Weet je zeker dat de nokkenas timing t.o.v. de krukas goed staat?
Ik begrijp dat het blok na het veranderen van de nokkenas nog nooit gedraaid heeft.
Het zou dus kunnen dat tuimel moment van 4 niet het BDP van cil 1 en 4 is.

Enne waar woon je ergens??
N of Z of O of W of midden?
Is er misschien wel een Mini man of vrouw die ff met je mee wil kijken.

Grtz.

RE: Probleem met starten door timing

Nou dat weet ik dus niet, en het probleem is dat ik niet zelf het blok heb opgebouwd, maar het is heel raar, als hij net wil starten, ruik je ook uitlaatgassen, dan komt alle rook en bij het blok uit, denk bij de inlaat.

Het zou inderdaad heel erg tof zijn als er iemand met me mee kan kijken:D:D

Groeten!
Jasper

RE: Probleem met starten door timing

als er iemand met me mee kan kijken



:P moet je even aangeven in welke regio je woont ..

Je kan een compressietest doen, als dat goed gaat, mag je aannemen dat de nokkenas er wel ongeveer goed in zit. Mogelijk zit de aandrijving van je verdeler niet helemaal goed ?, maar verder is het zoals Dennis in zijn reply al aangaf een kwestie van de verdeler draaien (dus niet de kabels overpluggen - maar de bout waarmee de verdeler vastgeklemd zit wat losser draaien - zodat je de hele verdeler in het blok kan draaien)

met een andere nokkenas kan het best dat de timing behoorlijk anders moet staan dan standaard.
(misschien heb je ook nog wel wat werk aan de carburateur te doen?)

Succes,
Theo van den Bogaard

RE: Probleem met starten door timing

Ohwja |:( ik woon dus in den haag, voor de meesten hier geloof ik niet echt om de hoek,

Ik zal dat gaan proberen, maar als de uitlaat gassen helemaal niet weg kunnen door de uitlaat:? scheelt het dan zo veel als je hem een paar graden draait??

en ik heb helaas nog geen compressie meter, probeer er 1 te kopen, 2dehands, maar ze zijn gewild :9

Groeten, jasper

RE: Probleem met starten door timing

als de gassen niet weg kunnen? blijft er een klep dicht staan dan?

misschien helpt dit plaatje:
http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/nokken2.gif

van belang is dus het punt "TDC -fire-". Als je de bougiekabels hebt omgeplugd en de vonk op het andere TDC geeft dan kan je rare ploffen krijgen ja 8)

HTH,
Theo van den Bogaard

RE: Probleem met starten door timing

Hartstikke bedankt voor zover, dit verduidelijkt wel een en ander,

Met het stellen van de onsteking heb ik de motor op dit punt gezet, voor cylinder 1 dan, en dan 8 graden vroeg, en draaien met de verdeler tot me testlampje uit ging. waar toen de rotor stond, heb ik cylinder 1 geplaatst, en dan tegen de klok ik --> 1342.

en nu heb ik van die rare verbrandingen, het ruikt normaal, alleen komt het niet echt op de goeie plek eruit.

Dus.. ik begreep het allemaal niet meer zo goed. tot zo ver heb ik alles goed gedaan toch?

RE: Probleem met starten door timing

tot zo ver heb ik alles goed gedaan



lijkt me wel, dus ga je verder met:

Dennis schreef:
doet ie dat niet verdraai de verdeler dan voorzichtig linksom of rechtsom. Je hoort vanzelf of de motor wil aanslaan of niet.



succes,
Theo van den Bogaard

RE: Probleem met starten door timing

Hallo,

Ik ben gaan proberen te draaien met de ontsteking, en weliswaar komen de uitlaatgassen er nu ook aan de onderkant uit.

Echte nu weer het volgende, als ik hem wil starten, draait het vliegwiel wel, en de rest niet, ook de koppeling kan ik amper indrukken, en als ik dat probeer loopt de startmotor veel langzamer dan met koppeling los.

Misschien die bout die daar in het midden zit?

Maar kan die dan zomaar los gaan? hoe kan ik hem het beste vastzetten als dit het is?


Mvg Jasper

RE: Probleem met starten door timing

Hallo,

Ik heb die bout goed vastgezet, nog een heel gedoe...

Maar, ze heeft haar eerste woordjes gezegd :)" title="Evil" /> :)" title="Evil" />

Dus bedankt voor jullie tips :9


Groeten, jasper

RE: Probleem met starten door timing

Ik woon overigens redelijk om de hoek :) Maar heb je het blok zo gekocht? Wel handig om het een en ander dus te checken voor je het in je Mini lepelt, want als ik het goed begrijp zat je vliegwiel niet goed vast.

Dat heeft overigens weinig met je timing te maken, maar hoort dus wel vast te zitten.

Dennis

RE: Probleem met starten door timing

hoort dus wel vast te zitten



:x dan begin ik me ook af te vragen wat er nog meer "handvast" zit

goed vastgezet



met het aangegeven moment (150 Nm), mag ik hopen ?

groetjes,
Theo van den Bogaard

RE: Probleem met starten door timing

Ik weet inderdaad dat dat niks met de timing te maken had, maar deze was los gaan zitten, en draaide dus de hele krukas niet meer mee.

Gister was ik even naar gamma geweest, omdat dat het enige is wat open is op zondag, en daar hadden ze geen momentsleutel, maar wel een grote dop....

Dus ik heb hem gewoon goed vast gezet, en hij is gestart. is dat erg dan?

En ik had inderdaad het blok met auto en al zo overgenomen, van iemand die met zijn project stopte, dus verder weet ik niks van het blok, en ik wist er toen ik hem erin lepelde ook te weinig van om alles na te lopen.


Dusja,
Groeten, Jasper

RE: Probleem met starten door timing

een vliegwiel dat niiet met het juiste moment vast zit kan losgaan , dan gaat het vliegwiel meppen tegen je krukas, met als gevolg een beschadigde krukas. krukas beschadigd, motor eruit...

al met al zou ik alles goed nalopen zoals theo al schreef, zit alles wel vast en juist gemonteerd?