probleem met temperatuur

RE: probleem met temperatuur

Zoals bij de meeste Cooper's zit er een extra koel vin, in de wiel kast of achter de gril.

Bij mij loopt de temp. erg snel op wanneer ik in een file sta.

Nu wil ik eens weten hoe het zit met die vin, van waar uit wordt hij gevoed.
En is dat op een of andere manier te testen.

Kan het zijn dat hij kapot is?

Erg hinderlijk, als de temperatuur snel oploopt.

Gisteen naar zeeland ben ik maar langzaam langs de file gereden, wel leuk om niet in de file te staan.

RE: probleem met temperatuur

't klinkt alsof de vin gewoon niet aanslaat. Het systeem is erg simpel.

De vin wordt, via een relais en een zekering, direct gevoed vanuit de accu. Het relais wordt aangeschakeld door middel van een temperatuur-sensor/schakelaar waardoor de vin gaat draaien. dat is alles.

De sensor zit op carburateur-coopers in het thermostaathuis geschroefd, en bij alle andere modellen (single point injectie en niet coopers) zit ie in de onderste hoek aan de voorkant van de radiateur.

Ik zou die sensor opzoeken, en hem er eens uitdraaien en in een potje met kokend water stoppen, en dan eens kijken wat er gebeurt. Als de sensor gewoon werkt dan zou ik eens kijken naar het relais of de zekering. Zijn die ook goed, dan is de vin zelf stuk.

Waar het relais zit weet ik niet, maar als je de draden van de sensor volgt zou je er bij uit moeten komen.

Als je een multipoint-injectie mini hebt (front radiator), dan heb je een probleem, want daar wordt de vin aangezet door het motormanagement. Vaak is er ergens een massaprobleem waardoor de computer de sensor niet goed kan uitlezen en raar gaat doen. Die sensor zit trouwens in het thermostaathuis.

RE: probleem met temperatuur

las je bij een metro blok op een standaard 1000 radiateur een extra fan uit een andere auto wil zetten moet je die dan ook via een relais aansturen?
of kan ik die gewoon direct aansluiten op mijn geschakelde stroom?

RE: probleem met temperatuur

Dus als die sensor onder aan het koel systeem zit, zal het moeilijk zijn om er bij te kunnen komen.

Verder hoorde ik dat het verstandig is om de boel af en toe eens door te spoelen. :?

Dit is voor mij nieuw, hoe doe je dat en waar mee. Niet met bier neem ik aan, dat zou zonde zijn. :)

RE: probleem met temperatuur

Sander-T schreef:
't klinkt alsof de vin gewoon niet aanslaat. Het systeem is erg simpel.



Het lijkt mij wat snel om meteen de electrische fan de schuld te geven van temperatuur die oploopt. Vooral omdat ze makkelijk te zien is of ie draait of niet. Dat zou ik zelf eerst ff checken voordat ik de relais, thermostaten ed. ga checken.

Het kan helemaal geen kwaad om zo nu en dan het koelsysteem ff door te spoelen en te reiningen. Ik weet wel de procedure bij 1000 en de simpelere 1300. Injectie mini weet ik weinig van.....

Procedure: Haal de onderste radiator slang los en laat het koelsysteem leeg lopen (weet dus niet of het bij 1300 i ook de onderste slang is). Zorg dat de kachelkraan open staat... Pak een tuinslang en spoel bij een paar willekeurige slangen het systeem goed door zodat het water wat eruit komt weer goed helder is. Als je het echt goed wil doen vul je nu het systeem met Caustic Soda (????). Hierop laat je de motor goed warm worden. Daarna laat je het geheel weer goed leeglopen om hem weer te vullen met koelvloeistof....

RE: probleem met temperatuur

Bert,
hij draaid dus echt niet als de temp. hoog is.

RE: probleem met temperatuur

Ok. Das duidelijk dan :) .....

RE: probleem met temperatuur

Bert schreef:

Ik weet wel de procedure bij 1000 en de simpelere 1300. Injectie mini weet ik weinig van.....



Bij een 1300i, that is de single point injectie werkt het precies hetzelfde, omdat dat koelsysteem exact gelijk is aan die van de carb, bij een multipoint-injectie werkt het ook zo, ware het niet dat de radiateur op een andere plek zit.

z0rr0":2wygn8oe] las je bij een metro blok op een standaard 1000 radiateur een extra fan uit een andere auto wil zetten moet je die dan ook via een relais aansturen?
of kan ik die gewoon direct aansluiten op mijn geschakelde stroom?[/quote:2wygn8oe]

Altijd via een relais. Zo'n vin kan een hoop stroom trekken, en als je dat via een schakelaar laat gaan dan gaat dat niet goed. Relais, mits je de goede neemt, kunnen vaak vele malen meer stroom aan. Neem een type dat zeker 40 ampere kans schakelen en beveilig de boel met een zekering, anders is het vragen om problemen (brand!)

RE: probleem met temperatuur

ik ga aan de slag.
met een relais

ik wil geen brand

RE: probleem met temperatuur

ik heb gekeken onderaan mijn radiator, en daar komen twee draaden uit.

Dit zijn denk ik de voedingen van de fan.

Maar het ziet er niet uit als een relais of termostaat.

Waar moet ik dan wel zoeken.
Wie heeft hier een plaatje of een beschrijving van.

RE: probleem met temperatuur

euh... het Haynes manual. De bijbel voor mini-bezitters :)

RE: probleem met temperatuur

Ik zou eerst eens beginnen om de contacten van de stekker van de fan-
schakelaar door te verbinden, dan moet hij vanzelf gaan draaien:tenminste als er op de groen/witte draad 12 Volt staat. Als dat niet zo is wil het ook wel eens helpen om de zekeringen na te kijken.

RE: probleem met temperatuur

Over Dirk z'n MPi staat er toch bar weinig in de Haynes Manual, hoor :(

RE: probleem met temperatuur

inderdaad, en ik heb me al rot gezocht naar een relais of een zekering die misschien de pijp aan maarten zou hebben gegeven, maar niks hoor.

dus ik denk toch dat hij is naar de dokter moet.
Of iemand moet mij kunnen adviezeren of helpen.

RE: probleem met temperatuur

Oooo, maar je hebt een MPi! Zeg dat dan! ;) ik ook namelijk...

Als je een te warm lopende Mpi hebt kunnen een aantal dingen de oorzaak zijn...

1. Kapot relais koelvin: die zit op het schutbord, aan de rechterkant. Een geel blokje. Met wat gepiel kun je die openmaken en de contacten reinigen. Dit relais is van duits fabrikaat (Siemens) en het is dus niet waarschijnlijk dat ie stuk is.

2. De zekering voor de vin (zie handleiding auto)

3. De koelwatertemp-sensor. Die zit in het thermostaathuis (bruine plastieken moer) Ik heb hier nog twee van die dingen liggen...

4. Slechte aardverbindingen, zoals bij mij het geval was. Ben van Leeuwen heeft ze bij mij allemaal schoon gemaakt en een extra massaverbinding op de motor gezet, waarna voor mij het probleem verholpen was. Ralph Lugten z'n MPi had daar ook last van.

5. Kapotte ventilator... ik weet niet hoe je daar zo 1 2 3 achter komt.

6. Daar het Motormanagement de ventilator aanstuurt (alleen bij de MPi!!) kan deze ook naar de vaantjes zijn. Als dat zo is (kun je niet zelf achter komen, daar heb je een roverdealer of Ben van Leeuwen voor nodig) dan heb je een levensgroot probleem, want een nieuwe ECU kost zo 1500 piek (ca 700 eurootjes).

7. Hij loopt helemaal niet te heet, maar de meter geeft aan van wel... dat kan ook nog voorkomen. Als een MPi echt te heet wordt dan moet je dat kunnen zien aan een dalend koelvloeistofpeil, en witte aanslag op het expansietankje van het koelsysteem...

RE: probleem met temperatuur

Nog even een tipje wat ik net lees in de miniworld van deze maand...

Als je bij ingeschakelde ontsteking, niet met draaiende motor dus, 10x pompt met het gaspedaal, dan wordt de ECU gereset. misschien dat dat helpt.

default

RE: probleem met temperatuur

Dirk er gaat een wereld voor je open. ;)

RE: probleem met temperatuur

Zo da's heel wat.
Inderdaad ik leer hier van.
Het wordt erg leuk op het forum.

Maar, die ECU is dat een computer?
Mijn mini is van 1994 volgens mij zit daar geen computer in.
Of heeft dit ergens anders mee temaken.

RE: probleem met temperatuur

Hazerswoude-dirk schreef:

Maar, die ECU is dat een computer?
Mijn mini is van 1994 volgens mij zit daar geen computer in.
Of heeft dit ergens anders mee temaken.



Eelke":1wx1r7bf]Over Dirk z'n MPi staat er toch bar weinig in de Haynes Manual, hoor :([/quote:1wx1r7bf]

Okee... nu snap ik het niet meer... :? Als je mini van '94 is kan het van z'n lang zal ze leven nooit een MPi zijn, tenzij de motor is overgezet vanuit een '97+ mini.

Even resumerend: een MPi is net als de SPi een injectie-mini. De MPi is voorzien van twee brandstof-injectors, de SPi van 1. (vandaar Multi Point en Single Point injectie) MPi's zijn alle mini's gemaakt in en na '97. Volgens mij zijn alle mini's van na '93 SPi's.

Wat wel kan is dat een SPi omgebouwd wordt naar carburateur. Bij een MPi lukt dat niet bij gebrek aan een 'ouderwetse' verdeler. De MPi is volledig computergestuurd (of dat een zegen is is vraag twee...)

De ECU, of Engine Control Unit is inderdaad de computer. Deze regelt de inspuiting, hoeveel en wanneer er brandstof wordt ingespoten. Ook regelt het ding de onsteking. Dat zou beter moeten zijn dan een carburateur en puntenontsteking, ware het niet dat die computers niet programmeerbaar zijn, zijn ingesteld op minimale emissies en daaruit volgend minimale prestaties, en af fabriek nogal een tolerantie hebben.

Bovendien zijn de in mini's gebruikte ECU's aan de complexe kant en wil er nog al eens wat stuk aan gaan, vooral bij de SPi's. De ECU's van MPi's hebben vooral problemen met het goed uitlezen van de koelwatertemp-sensor en het aansturen van de ventilator. (net als de MGF trouwens, die dezelfde ECU had).

Anyway, als je een haynes handboek hebt die alle mini's dekt van 1969 tot 1996, dan staat de single-point injectie en diens koelsysteem daar volledig in beschreven. Ik doel hier dus op de donkerblauwe haynes, ISBN: 1 85960 191 X.

Omdat je mini uit '94 is, heb je waarschijnlijk een SPi. Als je voor de auto staat (met de motorkap open natuurlijk, anders zie je niks ;) ) dan zit de ECU voorin aan de linkerkant gemonteerd, aan de zijkant van de motoruimte (die aluminium doos). Zit die er niet dan heb je een carburateur-mini.

In beide gevallen dekt de genoemde haynes het koelsysteem en meer. Voor de mensen met een MPi, bestel bij Rover of bij Ben van Leeuwen de handboeken RCL 0193DUT, AKM 7169 en RCL 0194. Dat zijn respectievelijk een werkplaatshandboek voor klein onderhoud en algemene 'fittings', een werkplaatshandboek voor de technische reparaties, en de elektrische schema's van de MPi. Schrik niet als je voor die drie handleidingen zo €150 kwijt bent. MPi'tjes zijn duur :(

RE: probleem met temperatuur

je hebt gelijk ik heb een SPI.

Zie je dat ik hier leer.

Ik heb het boek van haynes in huis maar kon niks duidelijks vinden.
Maar misschien kan jij helpen, hoe is jou Engels?

RE: probleem met temperatuur

Mijn engels? euuhh... Goed 8)

Op bladzijde 3.1 (Chapter 3, Cooling, heating and ventilation systems) wordt het koelsysteem beschreven.

Het enige verschil tussen het koelsysteem van de SPi en van de overige mini's (MPi uitgezonderd, daarover straks meer) is dat de SPi een extra elektrieke ventilator heeft, en een temperatuur-sensor die info doorgeeft aan de ECU, in plaats van direct aan het metertje.

Welnu, op bladzijde 3.5 vind je onder sectie nummer 8 (Auxiliary cooling fan, thermostatic switch - removal, testing an refitting) de nodige info om de sensor voor de elektrieke ventilator te testen, verwijderen en te monteren. Op de volgende pagina (3.6) staat in de linker bovenhoek een plaatje met pijl die aangeeft waar de sensor moet zitten.

oh ja! in sectie nummer 7 (Auxiliary cooling fan, general information, removal and refitting) op pagina 3.5 staat hoe je de elektrieke vin kunt verwijderen en weer kunt plaatsen.

Nou zijn die secties in het engels, en ik kan ze wel voor je vertalen, maar om eerlijk te zijn heb ik daar niet zo veel zin in. :x . In elk geval staat daar datgene wat je volgens mij moet weten. Reken er wel op dat het een en ander aanzienlijk moeilijker gaat dan dat de tekst doet geloven...

Bij de MPi is hte een heel ander verhaal. Die heeft namelijk helemaal geen radiator aan de zijkant van het blok, maar aan de voorkant ervan, achter de grille. De door de motor aangedreven vin is dan ook weg. In plaats daar van zit er een elektrische ventilator op, die als dat nodig is, door de ECU aangezet wordt. Die krijgt op zijn beurt weer info van de watertemperatuursensor in het thermostaathuis. Het verschil met de SPi is dan ook dat de koeling bij de SPi helemaal los staat van de ECU (die hoeft alleen maar te weten of het water nog koud is, zodat al dan niet hoeft te choken. Reparatie is dan ook oneindig veel makkelijker dan bij de MPi. Bij de laatste moet je in het ergste geval de ECU vervangen... (€750 :o )

RE: probleem met temperatuur

nou hij doet het weer.
er was een sensor kapot bij de radiator.
zegt mij niks maar er is wast iemand die weet waar ik het over heb.

RE: probleem met temperatuur

Ik zeg niks... :D

RE: probleem met temperatuur

dat begrijp ik.......

RE: probleem met temperatuur

Kennelijk deze thread eerder gemist, maar er viel me nog een klein onvolkomenheidje op in Sander z'n verhaal. (Wat? Jahaa!).

Het is namelijk niet zo dat alleen SPi's een elektrische fan hebben als backup van de door de V-snaar aangedreven fan. Ook late (volgens mij al vanaf eind jaren 80, misschien zelfs nog eerder) carb-Mini's hebben dat. Het bewijs staat bij mij voor de deur.

RE: probleem met temperatuur

Ha! een onvolkomenheid! Ik maak geen fouten... :r

Zie pagina 1 van deze thread:

Sander-T schreef:
De vin wordt, via een relais en een zekering, direct gevoed vanuit de accu. Het relais wordt aangeschakeld door middel van een temperatuur-sensor/schakelaar waardoor de vin gaat draaien. dat is alles.

De sensor zit op carburateur-coopers in het thermostaathuis geschroefd, en bij alle andere modellen (single point injectie en niet coopers) zit ie in de onderste hoek aan de voorkant van de radiateur.



Ik geef toe, het staat een beetje tussen de regels door, maar ik heb het tenslotte toch over carb-motoren. Oh ja... dat van de sensor in het thermostaathuis weet ik niet helemaal zeker... Nou wil het toeval dat Eelke een Carb-Cooper heeft. Zou je eens willen kijken? Ik ben wel nieuwschierig of de eerste zin van deze reply wederom van toepassing is :D

RE: probleem met temperatuur

Nou, ik moet zo weg (MG rit), dus de kans is sterk aanwezig dat ik het vergeet. Maar nu heb ik laatst mijn thermostaathuis eraf gehad i.v.m. een lekke pakking en ik kan me geen worsteling met een draadje voor een sensor herinneren... Maar ik zal eens kijken als ik eraan denk.

RE: probleem met temperatuur

Ik heb even gekeken. Bij mijn Mini zit een apart "adapterblokje" (zo zal ik het maar noemen) tussen de kop en het thermostaathuis.

In dit adapterblokje zit de sensor voor de extra fan gemonteerd. Ook zit er volgens mij het aansluitpunt op voor een van de slangen die naar de kachel lopen op aangesloten, die waar de kachelkraan zwevend in is gemonteerd. Maar ik zit nu in mijn p'jama voor de compu, dus neem me niet kwalijk als ik niet even naar buiten loop om het te controleren :)

De thermostaat ligt dus niet direct in de kop, maar in het adapterblokje. Daar bovenop zit weer het thermostaathuis. Duidelijk? Zo niet, dan kan ik nog wel een plaatje ervan maken.

RE: probleem met temperatuur

'T is duidelijk...

De strekking klopt dan wel zo'n beetje. Adapterblokje of niet, de sensor zit bi carb-coopers dus in het thermostaathuis.

Zie je wel! ik heb altijd gelijk! :r ;)

RE: probleem met temperatuur

Nee hoor, dat gaat zomaar niet. Het adapterblokje is duidelijk niet het thermostaathuis. :P

RE: probleem met temperatuur

Eelke schreef:
De thermostaat ligt dus niet direct in de kop, maar in het adapterblokje.



Als de thermostaat in het adapterblokje zit... dan is dat het huis van de thermostaat. het ding wat er bovenop zit is het dak van het thermostaathuis :P

Maar ik weet wat je bedoeld. Bij zit het ook zo. een spacer ertussen waar de thermostaat in hangt en waar de temp-sensor in zit.

RE: probleem met temperatuur

Hallo,

Ik had hetzelfde probleem als in dit topic. Ik heb dus die sensor eruit gehaald en ik kokend water getest met multi meter. Hij deed niks dus.
Nu was mijn vraag waar kan ik die dingen krijgen. Of heeft er iemand nog eentje liggen?
Zijn die dingen duur?
En even een tip erbij zetten. Als je niet zeker weet wat er stuk is bij het schakelen van je electrovin dan moet je de stekkertjes van je sensor verbinden. Als ie dan draait weet je dat het je sensor is.

RE: probleem met temperatuur

[size=75:3p4kvd9k][topics samengevoegd - Crispy][/size:3p4kvd9k]
Weet iemand de in en uit schakeltemperatuur van de elektrische fan-sensor onder aan de radiator van een SPI-mini?

Bedankt Tom,

RE: probleem met temperatuur

ik heb je vraag aan een bestaand topic over de sensor toegevoegd. Ik geloof niet dat het antwoord erin staat maar zo blijft de informatie bijelkaar.

RE: probleem met temperatuur

Denk dat dit de beste plek is om te vragen: Hoe hoort de extra fan te draaien?

Lucht van de radiator af (dus dezelfde luchtstroom als normaal) of is hij juist om op de radiator te blazen bij weinig luchtstroom?

Denk zelf de 1e, maar wil het graag zeker weten omdat bij mijn 91 cooper de ventilator nu op een schakelaar zit, het nu niet meer doet, en ik hem toch via een sensor ga aansluiten, aangezien ik toch al mijn bedrading ga fatsoeneren etc ;)
Dat blokje zit bij mij niet meer tussen het thermostaathuis en de kop, dus ff kijken waar ik de sensor zet.

RE: probleem met temperatuur

Als de gewone fan ook draait (en dat doet hij als het goed is altijd) en die andere zou daar tegenin blazen, krijg je dus minder luchtstroom langs je radiator dan wanneer de extra fan niet zou blazen.

Dus de extra fan moet gewoon lucht uit de motorruimte zuigen.

RE: probleem met temperatuur

thnx, dacht ik al, maar ik denk: even het zekere voor het onzekere!

RE: probleem met temperatuur

Vorig Jaar had ik het euvel dat mijn elektrische fan het juist deed
maar dan wanneer hij het helemaal niet moest doen!

Vanuit ECU de kabelboom bewogen en er is waarschijnlijk iets dat hij contact maakte.

Ik kon het niet vinden gekeken waar hij massa kon raken maar niets kunnen vinden

Maar nu mijn motor warm loopt nadat ik in engeland terug ben heb ik de indruk dat hij nu juist niet aanslaat nu ik hem nodig heb!!!! :x

RE: probleem met temperatuur

Dan kun je evt sensor vervangen ( dat is tevens je dop om je koelwater af te laten, waar de stekkertjes opzitten ) als je even met 1 stekker contakt maakt met je radiator..moet ie gaan draaien.

Deze dop/sensor kan weleens stuk gaan waardoor ie de juiste temp niet doorgeeft en dus je extra fan niet aanslaat. Of kijk ffkes of je stekkers niet gecorrodeerd zijn.

Dit staat los van de rest van je temperatuur sensors/ thermostaten e.d.

Groetjes,

Maurice

RE: probleem met temperatuur

ik heb ook een probleempje met de temperatuur
ik heb een mini 1000hle en als ik gewoon rijd komt de temperatuur meter net boven het blauwe uit maar als ik een tijdje stil hebt gestaan en b.v. stationair laat lopen komtie tot het middelste streepje en dan is die 10 keer feller en sneller
dus warmer dus sneller hoe kan ik dit miss veranderen

groetjess

RE: probleem met temperatuur

Andere thermostaat er in. Eentje die later open gaat.

RE: probleem met temperatuur

Bij die van mij is het heel raar gegaan, hij is ontzettend heet gelopen (elec. fan ging niet aan, tijdig thuis kunnen komen (de kachel blies al kouwe lucht) dus gelijk motor uit, klep open ,

bij het vullen met koelvloeistof kwam er een stukje kit van 5 cm schoenveter dikte boven drijven, nu doet de temperatuur het weer naar behoren zoals voorheen, blijft mooi op middenstreepje en in file zakt hij zelfs weer, zo ken ik hem weer!!!!!!!!!!!!!!!!!

ook nog gekeken naar de elek. fan, 1 van de stekkertjes was los !

zo nu nog stationair / valse lucht probleem nog eens even vinden!

RE: probleem met temperatuur

Ik heb een Mini Clubman Estate uit '79.
Hierin ligt een MG Metro 1275, 2-core radiator en verwarmd inlaatspruitstuk.
Als ik in de file sta of een kwartier tot half uur op de autobaan moet rijden loopt de temperatuur van de motor snel omhoog.
Als ik in de file sta wordt de lucht die de verwarming de auto in blaast steeds koeler.
Volgens een specialist zit er al een grote poelie geplaatst voor meer water verplaatsing.
Er zit alleen een Fan in die aangedreven wordt door de riem.
Ik heb het hele systeem ook al doorgespoeld. Maar dit probleem blijft zich voordoen.

Wie weet de oplossing?

groet Bjorn

RE: probleem met temperatuur

Je opmerking, dat de kachel kouder wordt als je ergens stilstaat geeft een aanduiding. Bij stationair draaien is het toerental van de koelvloeistof pomp beperkt en dus ook de druk waarmee de koelvloeistof wordt aangevoerd. Als dan de kachel minder warmte gaat afgeven is dit een teken dat de doorstroming daar verminderd is. Punt één kan dit betekenen dat de kachel onderhand toch wel tamelijk vol geraakt ismet bezinksel. Punt twee duidt het er waarschijnlijk op dat het kraantje (ook) vol zit met bezinksel en aanslag. Kan je open maken. Of een nieuwe kopen. Tenslotte moet j eer rekening mee houden dat in de buurt van de achterste cilinder de stroomsnelheid van de koelvloeistof het langzaamst is en dat daar zich het eerst, het meest aanslag en bezinksel ophoopt. Je merkt dit -bijvoorbeeld- bij een compressie meting. De achterste cilinder heeft meestal de laagste compressie. Dat komt door extra slijtage van de zuigerveren doordat de cilinderwand daar het minste afkoelt van de vier.
Lees het verhaal "motor wordt warm' op Wiki maar eens.
Overigens; wanneer een 'specialist' jou gezegd heeft dat er 'al' een grotere poelie op de waterpomp zit, dan heeft dat een averechts effect. Een grotere poelie heeft een grotere omtrek, dus, het aantal omwentelingen naar rato van het aantal krukas omwentelingen is verkleind. Wil je meer pompopbrengst, dan moet je een kleinere poelie monteren.

RE: probleem met temperatuur

Het hoeft niet aan je koelsysteem te liggen, een fout mengsel, te arm, geeft extra hitte... een te vroeg ontstekingstijdstip geeft ook extra hitte...

Kijk hier ook eens na.. welke naald, welk luchtfilter???

RE: probleem met temperatuur

Inderdaad; al deze aspecten worden besproken in het Wiki artikel; 'motor wordt te warm'.

RE: probleem met temperatuur

De dingen die staan beschreven in dit artikel heb ik allemaal al nagelopen toen ik het systeem doorgespoeld heb. Ik heb hierbij ook een speciaal goedje gebruikt wat aangeraden werd door de specialist.
Dus hieraan kan het denk ik bijna niet liggen.
Ik zou wel de afstelling eens kunnen nakijken.
Ik weet helaas niet uit mijn hoofd welke naald erin zit.
En er ligt een standaard luchtfilter in de behuizing.
Ik vind het alleen vreemd dat hij dat maar op deze 2 momenten doet, en tijdens normaal rijden binnendoor er totaal geen problemen zijn te constateren.

RE: probleem met temperatuur

Als je kachel koud wordt en de motor (te) warm, dan is er toch iets met het syteem of de kachelkraan niet goed.
Hoe lopen de slangen naar je kachel? zit er een kraantje op de cilinderkop of in de slang, en waar wordt die afgehaald (is het Metro thermostaathuis gebruikt of is er 1 van een Mini opgezet en het gat van de kachelkraan doorgeboord?) ...

of heb je een foto van het spul onder de motorkap?

groetjes,
Theo van den Bogaard

RE: probleem met temperatuur

Misschien krijg je teveel dampbellen dicht bij de aansluiting op de kop naar je verwarming toe,
dit kan gebeuren als je radiator-dop bij een te lage druk "opent". Andere radiator-dop proberen?