Probleem voortrein

default

RE: Probleem voortrein

Enige tijd geleden heb ik een bijna complete voortrein vervangen. De volgende punten er dus nieuw op gezet;

Wiellagers,
Buitenste homokineten,
Fuseekogels,
Remschijven,
Wielmoeren.

Helaas is na de KiKa rit gebleken dat er toch nog het een en ander verkeerd is aan de linker (en rechter, maar minder) vooras van de Mini. Deze zorgt er om (voor mij) onverklaarbare reden voor dat het hele zaakje de splitpen kapot draait zodat het complete wiel los zit.

Zelf dacht ik eventueel het binnenste homokineet te vervangen. De ANWB (en enkele lieve forum/club leden O+ ) zeiden weer dat het aan de deepdish velgen zou kunnen liggen. Het hart van de velg zou niet op de lagers zitten zodat er speling ontstaat wat op zijn beurt weer de boel los trilt / draait (incl fuseekogels).

kan iemand mij hier mee helpen? Ik kom momenteel niet veel vooruit met de adviezen die ik ontvangen heb.

alvast bedankt voor de krakende hersencellen :)

(en de reacties natuurlijk)

RE: Probleem voortrein

Deep dish velen zorgen idd voor een extra belasting op je lagers.

Wat de oplossing is? Don't know.
Ik weet wel dat er verschillende ringen zijn die tussen de lagers zitten in de fusee.
Als er een te kleine ring tussen zit lopen je lagers te zwaar.
Wellicht dat dit aan de hand is?

RE: Probleem voortrein

Wanneer heb je het zaakje vervangen?

Hoe vast zet je je aandrijfasmoeren?

RE: Probleem voortrein

De buitenste ring is ook erg belangrijk (ring met een schuine kant) deze word vaak niet meegewisseld met de lagers als deze speling heeft kan het ook lostrillen.

groet,

leon

default

RE: Probleem voortrein

Mini Power schreef:
Wanneer heb je het zaakje vervangen?

Hoe vast zet je je aandrijfasmoeren?



Ik heb de boel ongeveer 4 tot 5 maanden geleden vervangen.

De wielmoeren heb ik vast gedraaid naar aanleiding van een tabel van ik geloof; Theo van den Bogaard (pin me dr niet op vast want ik weet het niet zeker meer).. Het exact aantal nM wat ik gebruikt heb weet ik helaas niet meer.

lela20":14uf1g82]De buitenste ring is ook erg belangrijk (ring met een schuine kant) deze word vaak niet meegewisseld met de lagers als deze speling heeft kan het ook lostrillen.

groet,

leon
[/quote:14uf1g82]

De collar is inderdaad vervangen. De oude was redelijk uitgesleten.

Rene":14uf1g82]Ik weet wel dat er verschillende ringen zijn die tussen de lagers zitten in de fusee.
Als er een te kleine ring tussen zit lopen je lagers te zwaar.
Wellicht dat dit aan de hand is?
[/quote:14uf1g82]

Je bedoeld de stel ringen? Als dat zo is, dan is het zeker wel het controleren waard. IN het uiterste geval, stel ik ga de velgen vervangen. Welke velgen raad je mij aan dan? Ik wil wel het liefst op 12 of 13x7(J) blijven staan omdat dit de bodykit lekker vult.

RE: Probleem voortrein

Niet je wielmoeren, maar je aandrijfasmoeren worden door Minipower bedoeld. Klopt dit met de fabrieksopgave, controleer dan ook de kwaliteit van de splitpen die je gebruikt, wil ook nog weleens verschillen.

default

RE: Probleem voortrein

Ik bedoelde die ook alleen haal ik de namen nog wel eens door elkaar |:( :|

Het mag toch niet zo zijn dat het hele zaakje rust op de splitpen? De kwaliteit hiervan lijkt mij dus niet echt relevant.. De pennen heb ik gekocht bij Brezan.

De gebruikte asmoeren zijn geschikt voor schijfremmen (gekocht via een bekende mini onderdelen handelaar tegenlijk met de flenzen, lagers en schijfremmen)

RE: Probleem voortrein

De moeren zouden geschikt moeten zijn voor allerlei toepassingen. Allen deze hebben 'sleuven' zodat je splitpen erdoor kan.
Het aandraaimoment zou ervoor moeten zorgen dat het spul vast blijft zitten. De splitpen is er alleen om te zorgen dat de boel niet uit elkaar loopt als ie los loopt.

Wij zetten hem altijd, tering vast, niks geen moment. Als de afstandbus goed is, kan je in ieder geval niet de lagers in elkaar drukken.

Groet ron

RE: Probleem voortrein

Idd splitpen is een borging, beveiling [u:332t4r2f]als de moer [/u:332t4r2f]los komt dat ie er dan niet afdraait.

Door trillingen en warmte kan een moer ook zijn torque waarde / moment waarde verliezen.
Bij vliegtuigonderhoud gebruiken we daarvoor loctite dit is een soort lijm die je op het schroefdraad aanbrengt hierna de moer op torque/ moment zetten en splitpen erdoor. Zorgt voor een betere houvast.

Ter indicatie zetten we er altijd een streepje op op het schroefdraad en op de zijkant van de moer hieraan kun je zien of hij zijn torque/ moment waarde wel of niet verliest.

Misschien een tip ;) voor de moeren dan.

Gr Minian

RE: Probleem voortrein

(gekocht via *piep* tegelijk met de flenzen, lagers en schijfremmen)



misschien laat de kwaliteit van de lagers te wensen over ?! hoewel ook mensen met Sportspack wielen ze vaker moeten vervangen .. heb ik gehoord ..

FWIW,
Theo van den Bogaard

default

RE: Probleem voortrein

Theo van den Bogaard schreef:

misschien laat de kwaliteit van de lagers te wensen over ?! hoewel ook mensen met Sportspack wielen ze vaker moeten vervangen .. heb ik gehoord ..

FWIW,
Theo van den Bogaard



Zou inderdaad kunnen dat de kwaliteit slecht was/is. Het betreft conische lagers. Het lijkt me alleen stug dat de lagers al na 1000 km versleten zijn :(

MINIAN":3q9hyzzd]Loctite verhaal[/quote:3q9hyzzd]

Is inderdaad een optie, alleen klinkt het best rigoreus om de wielmoeren "vast" te lijmen. Ik neem aan dat dit spul gewoon te krijgen is bij de betere bouwmarkten / auto onderdelen handelaars?

RE: Probleem voortrein

Lijmen is ook niet het goede woord, het is meer borgen.
Deze verbinding is makkelijk losneembaar. Alleen bij trillen blijft het vastzitten.

Bij de goede gereedschappenhandel moet het zeker wel te krijgen zijn.

Groet ron

RE: Probleem voortrein

Lijmen is ook niet het goede woord, het is meer borgen.
Deze verbinding is makkelijk losneembaar. Alleen bij trillen blijft het vastzitten.



Idd ayla lijmen was niet het goede woord :x
Een borgmiddel is het gewoon ;)

Gr Minian

default

RE: Probleem voortrein

is het proberen waard dus! :)

dank je!

RE: Probleem voortrein

Ik trek ze ook nooit volgens een bepaalde moment vast. Ze moeten gewoon vast zitten!

Loctite is niet nodig, daar heb je de splitpen voor.

default

RE: Probleem voortrein

maar wat als de boel toch weer los draait? De linker splitpen was dus helemaal weg(gedraaid)

default

RE: Probleem voortrein

Deimos000 schreef:
maar wat als de boel toch weer los draait? De linker splitpen was dus helemaal weg(gedraaid)



## ik vind dat je *link* bezig bent..!
wiel kwijtraken tijdens het rijden? vind je vezekering vast niet om te lachen.. (oom agent ook niet trouwens)

de splitpen verhindert dat de moer (door trillingen) losloopt.
als de splitpen kapotgemalen wordt, wil dat zeggen dat de moer met zoveel kracht wil losdraaien of losgedrukt wordt (zit er nog wel draad op het aseinde en in de moer? is het de goede moer voor de draad?) dat het (zachte) metaal van de pen daar geen weerstand tegen kan bieden.

imho moet je (als moer en draad goed zijn) zoeken naar WAT tijdens het draaien van het wiel de moer aan de binnenzijde (kant van de motor) kan 'aandrijven': vanaf die kant wordt de moer in rotatie gebracht, iets wat absoluut niet hoort...

geef eems precies door welke mini je hebt, kan ik in mijn manual e.e.a. bekijken.

RE: Probleem voortrein

Zit de splitpen wel in de 'tanden' van de moer?
Als ie te ver zit, kan he tzijn dat er iets mist.

Groet ron

default

RE: Probleem voortrein

DAt is teovallig enige weken geleden heeft mijn broer hetzelfde euvel gehad, die zag opeens zijn moer voorbi0j komen en hoorde krak...., en was dus ook bijna zijn wiel verloren. De splitpen was inderdaad aan flarden gedraaid. Ongeveer 3 uur daarvoor heeft hij het wiellager vervangen, ook de moer goed vast gezet. Omdat ik bij de vervanging van de lager was, heb ik gezien dan hij er naar mijn idee veel te veel vet tussen gedaan heeft, dat zou volgens mij een oorzaak kunnen zijn, als dit door het draaien warm wordt o.i.d. Is iemand het daar mee eens, of kan een slechte hub hier de oorzaak van zijn?

Met vriendelijke groet,

Yo!
Johan Limberger

default

RE: Probleem voortrein

als ik het volgende bedenk:
de buitenste ring van het lager draait met de naaf mee (zit vastgeklemd in de naaf);
de binnenste ring van het lager draait *niet* met de naaf mee, maar zit min of meer vast op het as-einde;
naar de buitenzijde gezien zitten er dan nog wat (?) drukplaatjes en dan de moer en dan een 'kantelenring' met tandjes en daardoor de splitpen.

ik denk dan dat de draaing van de buitenste lagerring wordt overgebracht op de moer...
verkeerde druk(vul)plaatjes??
verkeerde volgorde van de plaatjes??
zoiets moet het volgens mij zijn, maar zolang ik geen type heb kan ik geen plaatjes (=fotos) bekijken..
(koop geen mini om het na te kijken O:) )

RE: Probleem voortrein

schematisch gezien:
http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/manual/fr ... phubgt.gif

vulplaatjes ?? zie ik hier niet ..

ik denk dat het toch de velgbreedte is die extra krachten op de flens en zo op de moer uitoefent (dit zal eerder gebeuren bij mindere kwaliteit lagers) een flinke hoeveelheid vet zou dit effect, naar mijn idee, eerder verminderen dan verergeren.

Op mijn Metro ( http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/metro/split.jpg ) was overigens de flens bijna alle spiebanen kwijt ..

Om de velgen als oorzaak uit te sluiten zou je een tijd op 'standaard (145x70x12)' wielen moeten gaan rijden ?

FWIW,
Theo van den Bogaard

default

RE: Probleem voortrein

Theo van den Bogaard schreef:
schematisch gezien:

vulplaatjes ?? zie ik hier niet ..





## bedankt voor het plaatje theo...
kijk, dat bedoel ik nou..

default

RE: Probleem voortrein

metrodriver schreef:


## ik vind dat je *link* bezig bent..!
wiel kwijtraken tijdens het rijden? vind je vezekering vast niet om te lachen.. (oom agent ook niet trouwens)

de splitpen verhindert dat de moer (door trillingen) losloopt.
als de splitpen kapotgemalen wordt, wil dat zeggen dat de moer met zoveel kracht wil losdraaien of losgedrukt wordt (zit er nog wel draad op het aseinde en in de moer? is het de goede moer voor de draad?) dat het (zachte) metaal van de pen daar geen weerstand tegen kan bieden.

imho moet je (als moer en draad goed zijn) zoeken naar WAT tijdens het draaien van het wiel de moer aan de binnenzijde (kant van de motor) kan 'aandrijven': vanaf die kant wordt de moer in rotatie gebracht, iets wat absoluut niet hoort...

geef eems precies door welke mini je hebt, kan ik in mijn manual e.e.a. bekijken.



Ik ben er zelf ook niet kapot van. Was zelf onder de indruk dat het allemaal klaar was. Nou, mooi niet dus.

Het is me wel opgevallen dat het draad op het homokineet wel iets afgesleten was (als in stomper geworden). De gebruikte moer is de gene die bijgeleverd was bij het homokineet.

Het is een 1000HLE uit 1983 met een 1991 SPi motor / aandrijving (dus met schijfremmen).

ayla":1duf3frf]

Zit de splitpen wel in de 'tanden' van de moer?
Als ie te ver zit, kan he tzijn dat er iets mist.

Groet ron[/quote:1duf3frf]

De splitpen valt (gewoon) in de moer.

RE: Probleem voortrein

las ik eerder nou niet dat deimos conische lagers heeft?

Groet ron

RE: Probleem voortrein

Idd schijfrem modellen hebben conische rollagers en modellen met trommel hebben kogellagers.

Vulplaatjes komen alleen bij de modellen met trommelremmen voor als ik het zo bekijk in men manual.

[u:34gqx1ib]Groot[/u:34gqx1ib] verschil torque waarde / aanhaalmoment aandrijfas moer:

Trommel 81 nm
Schijven 200 nm

RE: Probleem voortrein

MINIAN schreef:
Trommel 81 nm
Schijven 200 nm



Er zit ook verschil in de opbouw van de lagers.
Bij een schijfremlager zit er tussen de conische gedeelten een ring.
In een oud topic is dit ook al eens besproken.
Als die ring te dun is worden de lagers zo strak tegen de schaal gedrukt dat ze niet normaal kunnen draaien waardoor de as alles wil proberen rond te draaien, ook de splitpen.

RE: Probleem voortrein

Je bedoelt zeker nummer 11 de spacer op het plaatje van Theo

link

RE: Probleem voortrein

jup

RE: Probleem voortrein

Nu nog eens de vraag, hoevast heb je de aandrijfasmoeren gezet?

Bij sommige lagers zit geen losse ring maar zit de spacer verdeeld over bijde lagers.

default

RE: Probleem voortrein

Mini Power schreef:
Nu nog eens de vraag, hoevast heb je de aandrijfasmoeren gezet?

Bij sommige lagers zit geen losse ring maar zit de spacer verdeeld over bijde lagers.



Er zit wel een losse ring tussen. Hoe vast ik de as moeren heb gezet weet ik niet exact meer, het is immers alweer een tijdje geleden dat ik dit gedaan heb. Het enige wat ik weet is dat hij niet strakker kon..

Rene":383b35c8]Er zit ook verschil in de opbouw van de lagers.
Bij een schijfremlager zit er tussen de conische gedeelten een ring.
In een oud topic is dit ook al eens besproken.
Als die ring te dun is worden de lagers zo strak tegen de schaal gedrukt dat ze niet normaal kunnen draaien waardoor de as alles wil proberen rond te draaien, ook de splitpen.
[/quote:383b35c8]

Stel dat dit het geval is, hoe is het dan op te lossen? Ik neem aan dat de ring onmisbaar is..

RE: Probleem voortrein

Deze vul ring word normaal gesproken bij een wiellager setje bijgeleverd.
Teminste was bij mij zo incl een 2 seals.
Je kunt er niks anders tussen zetten deze ringen zijn speciaal opmaat gemaakt om de gewenste speling te krijgen voor de lagers.

groet,

leon

edit. valt me ook nog in als er wat rotzooi zit achter in de passing waar je de lagerschaal tegen opperst dan zal de ring ook nooit zijn werk kunnen doen.

default

RE: Probleem voortrein

lela20 schreef:

edit. valt me ook nog in als er wat rotzooi zit achter in de passing waar je de lagerschaal tegen opperst dan zal de ring ook nooit zijn werk kunnen doen.



## idd. het 'borstje' moet altijd goed schoon gemaakt worden/zijn, anders komt (in dit geval) het lager niet goed op zijn plaats....

(n.b.: heet echt zo: 'borst')

RE: Probleem voortrein

Me like schone borsten :D

RE: Probleem voortrein

loslopende aandrijfasmoeren komt dikwijls voor nadat er telang met kappotte wiellagers is doorgereden. als het wiel met naaf er na 3 uur al afloopt is dit een montagefout of versleten onderdelen.normaal zal de moer op de aandrijfas niet los kunnen draaien want de as past precies (spelingvrij) in de naaf.echter als de moer los heeft gestaan en er langer mee is doorgereden ontstaat er speling tussen de naaf en de aandrijfas.bij het optrekken zal de as vootuit in de naaf willen draaien en bij het afremmen op de motor zal de as inhouden en de naaf doorwillen.daardoor kan je het vergelijken met de moer steeds vast en los draaien.zelf hebben wij een mini 25 gekocht waarmee we naar de 40 jarige verjaardag van de mini zijn geweest .deze mini wilde niet meer vooruit en de garage had tegen de eigenaar gezegt dat de bak in puin lag. toen wij hem bekeken viel de grote speling op het rechter voorwiel op. toen we de motor lieten draaien en hem in de versnelling zette draaide de as door de naaf omdat de spiebanen volledig weg waren .het aantrekkoppel is volgens de bijbel AKM7169 bladzijde 4 van informatie gesteld op 260 nm en dan uitrichten op het VOLGENDE gat. O:) :?teveel vet kan in dit geval geen kwaad want dat perst hij dat via de keringen eruit.je keringen kunnen er wel uitknallen |:(

default

RE: Probleem voortrein

nou dr is in ieder geval genoeg informatie om aan de slag te kunnen!

helaas zit het weer nu ff niet mee... Maar goed, ik hou jullie op de hoogte..