problematische kachel bj. 1977 pickup

RE: problematische kachel bj. 1977 pickup

vanavond had ik ff zin om mijn kachelmotor in mijn pickup (bj. 1977) weer aan de praat te krijgen. de laatste tijd had ie last van kuren: de ene keer doet ie ut, en dan weer niet. ik ga dan gelijk aan een slechte electra verbinding denken. zodoende de kachel losgeschoefd om beter bij alle draden te kunnen.

de situatie: er gaat 1 dunne zwarte draad naar de kachelmotor die vervolgens in een stekkerblok gaat ter hoogte van het stuurkolom. de groen/oranje (geel?) draad gaat van de motor naar de schakelaar onderop de kachelbehuizing. vanaf de schakelaar gaat een groene draad naar een kabelboom die vervolgens via het schutbord in het midden verdwijnt.

met wat gepruts met de multimeter kon ik meten dat er wel stroom op de groene en zwarte draden zat, dus dat zat goed. nadat ik de groene draad rechtstreeks op de kachelmotor aansloot deed de motor het prima. maar daarna was het ook weer snel afgelopen. nu heb ik geen spanning meer over de zwarte & groen draden. ik zal dus wel ergens een zekering hebben vernaggeld. echter mijn pickup heeft maar *2* glaszekeringen in het kastje zitten van elk 35A. beide zekeringen *lijken* goed te zijn.

hoe kan ik dit euvel nu verhelpen, want de apk is volgende week vrijdag en dan MOET de motor het doen. en ik wil niet al te veel vertakkingen gaan maken want de pickup moet wel zijn originele karakter zoveel mogelijk behouden.

~jw~

RE: problematische kachel bj. 1977 pickup

Ha die minikoektrommel,

Het probleem lijkt mij dat de schakelaar van de kachel kapot is je kunt ook meten tussen de schakelar en kachelmotor in alleen niet met een multimeter maar met lampje en krokedille klem lampje heeht scherpe punt die je door isolatie heen prikt en de klem op min indien stroom lampje gaat branden zoniet schakelaar kapot?

Dat met glas zekering een glaszekering kan schijnbaar goed zijn maar het wil gebeuren dat de draad losknapt net aanhet uiteinde, tijdens het schudden van de zekering zie jhe dan niet het draadje bewegen maar hij is vaak wel kapot ( het is goed te zien als je de stalen hulsen kunt draaien en draad blijft stil staan.

suc6 en gr. rico

default

RE: problematische kachel bj. 1977 pickup

:?

wartaal of gecodeerd?

Begrijp eruit dat mogelijk de schakelaar kapot kan zijn.
Je kan dit inplaats van een mutimeter te gebruiken, veel makkelijker testen.
Haal even de twee stekkertjes los van de schakelaar en verbind deze even met elkaar door. Contact aanzetten en je weet het.

grtzz Martin

RE: problematische kachel bj. 1977 pickup

Minikoektrommel schreef:
met wat gepruts met de multimeter kon ik meten dat er wel stroom op de groene en zwarte draden zat, dus dat zat goed. nadat ik de groene draad rechtstreeks op de kachelmotor aansloot deed de motor het prima.



ik citeer mijzelf en daarin gaf ik al aan dat ik een "omleiding" had gemaakt waarbij ik dus direct de plus en min draden op de kachelmotor aansloot. met de multimeter kan ik ook draadbreuken meten. hierdoor kon ik de schakelaar testen en goed bevinden. dus moet ff verder zoeken.

ik ga morgen maar ff langs brezan en ga maar voor de zekerheid een voorraad zekeringen halen. |:(
ik zal mij niet laten kennen door zo'n kachel!

~jw~

RE: problematische kachel bj. 1977 pickup

oke, ik denk dat ik het euvel gevonden heb (hopelijk). met wat gerommel onder de motorkap bij het zekeringskastje bleek dat een van de stekkertjes gaar te zijn. ff een nieuwe schoentje aangezet en voila de kachelmotor doet ut weer [size=75:1sg90djz](en ook knipperlicht en ruitenwismotor)[/size:1sg90djz]

het zal eens niet aan het zekeringskastje liggen :x
en met slechts 2 zekeringen kan je het risico lopen dat in een keer de helft van de mini dood valt |:(

~jw~
[size=75:1sg90djz]
PS nu dat mijn kachel het weer doet, is gelijk mijn rechter achterrem kaduuk gegaan omdat ik weer aan het beunhazen was.[/size:1sg90djz]