Problemen electro spi 1992

default

RE: Problemen electro spi 1992

Sinds kort ben ik eigenaar van een mini classic britisch open 1275 spi uit 1992. Heb hem zonder motor gekocht, en de motor apart gekocht van een cooper uit 92. Nu is de motor helemaal schoon gemaakt en er in gezet. Nu ben ik bezig met de electra aan te sluiten. Alleen krijg ik geen stroom op de benzine pomp en krijg ik geen vonk op me bougie. Nu heb ik de bonbine gemeten, met contact krijg ik 12V en als ik hem start krijg ik 9V. Dit kan niet correct zijn. Weer iemand waar dit aan ligt?
Alvast bedankt!

RE: Problemen electro spi 1992

Dag Carloj

Die 9 volt hoeft niet direct abnormaal te zijn. Omdat je startmotor veel stroom trekt zakt de boordspanning (die op dat moment van de accu komt) in. De oudere mini's hadden daarom een ballast draad en een 6 volt bobine. Als je startte werd de ballast draad overbrugd en kreeg de 6 volt bobine 12 volt ( of 9 volt vanwege het zakken van de boordspanning) voor een betere vonk bij het starten. Als je dan de sleutel weer losliet als de motor liep werd weer teruggeschakeld naar de ballastdraad en liep de bobine weer op 6 volt.
De eerste gedachte die bij mij voor dit probleem opkomt is krijgt de ecu wel spanning.
Ik heb niet eerder een spi-tjes geknutseld maar het lijkt me dat de door jou genoemde zaken door het magische aluminium kastje worden bestuurd.

Groeten

default

RE: Problemen electro spi 1992

Het probleem met de benzine pomp hebben we gevonden. Het relais in de ecu van de benzinepomp schakelt niet als ik de auto probeer te starten, dit is dus weer een nieuw probleem. Voor de vonk hebben we nog steeds niks gevonden, zou iemand daarom misschien een foto hebben van de startmotor en bombine met alle aansluitingen er op, dan kan ik zien of deze in ieder geval goed zitten.

RE: Problemen electro spi 1992

Hallo Carlo,

Stuur me even je mailadres dan kan ik je wel wat foto's van de aansluitingen (Bobine/Startmotor) doorsturen.

Groet Dennis.

RE: Problemen electro spi 1992

de ECU moet wel een toerental signaal krijgen!
De sensor op de krukas: check of die binnen komt.

Het is een algemeen bekende veiligheid bij injectiesystemen dat zonder toerental een brandstofpomp niet mag leveren. Hoe dat specifiek bij een spi zit wil ik even van af zijn, maar je kan goed begrijpen dat in een dergelijke situatie de ECU ook niet weet wanneer ie de bobine moet aansturen.

just my two-pence worth!

RE: Problemen electro spi 1992

Ik sluit me aan bij streetscreamer,
Krukas sensor,
Deze zit op het koppelingshuis bij de startmotor,
Waarschijnlijk een overbodige vraag;
Het is wel een spi bok wat je gekocht hebt,
En geen carburateurblok ? Deze mist dat gat nl

RE: Problemen electro spi 1992

streetscreamer schreef:

Het is een algemeen bekende veiligheid bij injectiesystemen dat zonder toerental een brandstofpomp niet mag leveren.


Zodra je een SPI 'vers' op contact zet, gaat normaal gesproken de pomp al even een paar seconden lopen om de boel op druk te krijgen. Daarna gaat ie uit tot de motor loopt. Checken of je pomp prik krijgt kan dus alleen tijdens die paar seconden of als de motor loopt...

Dat even lopen kan je normaal gesproken horen, zelfs als je achter het stuur zit. Doet ie dat niet, dan is er al wat mis. Dat kan de specifieke zwevende zekering zijn maar ook de 'aanrijdingsknop' die op je motorschot zit. Beide hebben bij mij al eens gezorgd voor een weigerende benzine pomp.

De pomp zelf wordt via een relais aangestuurd vanuit de ECU dacht ik. Aansluittechnisch genoeg mogelijke plekken waar problemen zouden kunnen zitten.. Aangezien je ontsteking (die door dezelfde ECU wordt aangestuurd) het ook niet doet: doet de ECU het wel?

RE: Problemen electro spi 1992

waar kom je vandaan?
misschien dat iemand in de buurt hem kan uitlezen.
dan krijg je duidelijkheid of de ecu werkt of dat er een andere sensor het niet doet.

Gr Freydis

default

RE: Problemen electro spi 1992

Ik heb er vandaag weer keer na gekeken alleen weer zonder succes. Heb de krukas sensor er uit gehaald, deze was een beetje vies maar voor de rest was er niks aan te zien. Voor de rest weet ik dat de benzinepomp prik krijgt, als ik namelijk de relais handmatig bedien doet start hij de pomp wel.

Ik begin me een beetje aan te ergeren, daarom vraag ik bij deze of iemand die hiervan verstand heeft toevallig een keer tijd heeft om voor een schappelijk prijsje te kijken wat er nu mis is. Ik woon in Best, vlakbij Eindhoven.

RE: Problemen electro spi 1992

Je bent op de goede weg dat je weet dat je brandstofpomp het doet !
Zulke storingen zoeken vreten nu eenmaal tijd. :x

Aan de buitenkant van een sensor zie je meestal niks. Alleen meten of uitlezen geeft resultaten.

Je hebt het ook nog niet over de 'aanrijdingsknop' gehad. (inertiaswitch)
Zie hier: link

default

RE: Problemen electro spi 1992

Hoe zou ik de sensor kunnen meten?

RE: Problemen electro spi 1992

Met een oscilloscoop of een multimeter die blok- of sinus-signalen kan meten.
Maar dan moet je ook de bijbehorende waarde's weten, en die vind je niet zo maar. :?