Problemen met CO gehalte, andere naald?

RE: Problemen met CO gehalte, andere naald?

[size=85:2gl59ppg][Gesplit uit ADE standaard naald voor HS4 - Gevraagd, tevens quote topicstarter toegevoegd - Tincu][/size:2gl59ppg]

Henk en Tia schreef:
Hallo,

aangezien ik steeds problemen heb met CO gehalte metingen wil ik weer terug naar de standaard HS4 naald, de ADE... Helaas kan ik die van mij niet meer vinden.

Heeft er iemand er toevallig nog een liggen en zou je die die aan mij willen verkopen?

Groet en bedankt vast voor de reactie,

Henk



Hoi Henk.
Welke naald heb je er nu inzitten? Standaard AAC?
En kan je iets meer vertellen over; "problemen met CO gehalte metingen" ?
Heeft je HS4 carb een Wax-Stat?

default

RE: Problemen met CO gehalte, andere naald?

Er zit nu een AAC in (stage1)..

CO was 9, moet onder de 4,5 zijn..
Elk jaar weer problemen met de CO, zelfs als ik regelschroef ver indraai.
Wat is Wax-Stat?

Groet Henk

RE: Problemen met CO gehalte, andere naald?

"Er zit nu een AAC in (stage1)." Wat bedoel je hier mee te zeggen? Dat een AAC naald een stage 1 naald is? Of dat je blok stage 1 is?
Een AAC naald is een standaard naald voor een standaard 998cc blok.(hand geschakeld)
Een ADE naald wordt gebruikt in een 998cc automaat blok en/of in 998cc Metro blokken met een HIF 38 met speciale ombouw tbv een lager brandstof gebruik.

Maar nu jou probleem; een CO van 9 is natuurlijk erg hoog. Maar mijns inziens is de naald niet het probleen van dit hoge CO. Een SU naald loopt `taps` toe zoals je ongetwijfeld gezien hebt, hij is onderverdeeld in div `stappen`. Helemaal bovenaan, het dikste gedeelte vd naald, is het stationair gedeelte dat bestaat uit twee stappen(1 en 2) waarmee je het CO stationair afsteld. Bij een AAC naald en een ADS naald zijn die eerste twee stappen gelijk!(0.89 en 0.855) Je meet in dit geval met een ADS naald, de zelfde uitslag!(mits je niets aan de mengsel wartel verandert) Vanaf stap 2, (3.4.5 en 6) begint het `overneem` gedeelte. Dus bij stap 3 gaan de naalden tenopzichte van elkaar pas verschillen, de ADS is dan iets `rijker`. Maar je Co meting doe je op stationair toerental! Dus de naald vervangen voor een ADS, maakt dus niets uit!
Een wax-stat is een(dikke) klomp die onderaan de `jet` zit met in die klomp een was-thermostaatje dat er voor zorgd dat bij koude motor de jet iets naar beneden getrokken wordt zodat het mengsel tijdelijk wat rijker staat zolang de motor nog koud is maar al wel van choke af. Deze wax-stat`s zijn heel vaak kapot zodat de motor tè rijk loopt. Maar dit kun je terugstellen of de wax jet vervangen(setjes zijn te koop) door een jet zonder wax-stat, zoals vroeger.
Heb je een Wax-stat op je carburateur! Dan moet de motor dus éérst op bedrijfstemperatuur zijn alvorens je een meting kunt uitvoeren!!!!!

Dus: als je motor standaard 998cc is, even de AAC naald laten zitten en de echte oorzaak van het hoge CO gaan zoeken.
Zit de naald goed gemonteerd? (niet tè hoog!)
Zuigt de motor geen valse lucht? Bijvoorbeeld via de vacuum aansluiting op de carburateur en/of is de vacuumdoos op je verdelen niet lek!? (aan slangetje zuigen met losse verdeler kap en met je tong het slangetje dichthouden. blijf de verdeler-grondplaat vervroegd staan? Dan is dat oké! (tong van slangetje, moet je hem terug zien schieten!) Een lekke vacuumdoos en/of een lek in de uitlaat geven ook een heel ander uitslag bij CO meten!
Klepspeling juist afgesteld!?

default

RE: Problemen met CO gehalte, andere naald?

Ok ik heb nog niet kunnen kijken in de auto zelf, maar het lijkt erop dat er nu een AAU in zit,

Gevonden in mijn aantekeningen van 5 jaar geleden:
"carburateur naald nu AAU (stage 1) er zat een AAC in."


ADE - 998cc, HIF38, Metro inlet, std filter, free flow exhaust
ABY - 998cc, 12G295 head, HIF-38, Stub Stack, K&N, 3 into 1, RC 40, std cam
AAU - 1100cc, 1.5in SU, 3into1, heated inlet, RC40, K&N

Volgens mij kan ik dus een AAC terugzetten, of een ADE?

Maar ik zal inderdaad ook de controles uitvoeren zoals beschreven,
of er een Wax_Stat onder zit, en de lekkages enz.

Wat ze zagen bij de APK was als ze een slangetje lostrokken van het inlaatspruitstuk, zodat hij dan lucht van buiten kreeg, dat het CO gehalte zakte naar 5..
Dus hij krijgt te veel benzine..

RE: Problemen met CO gehalte, andere naald?

Ik denk dat dit topic beter verplaatst kan worden naar "standaard techniek", maar dat is aan jou.

Verder vraag ik mij af, waarom je de AAU naald geplaatst hebt? Is het blok `stage 1`? of geheel standaard?
Wat is veranderd?(of juist niet) inlaatspruitstuk, luchtfilter, cilinderkop, uitlaatspruitstuk, uitlaat/dempers, ontsteking?

Wat betreft de AAU naald; deze heeft als eerste twee stappen: 1e - 0.890, en 2e - 0.850. dat betekend; dat deze naald als je hem plaatst zonder aan de arm/rijk wartel te draaien, al meteen rijker is! Hij is in stap 2 namelijk 0.005 dunner, dus in het stationair gebied rijker! Daardoor worden alle volgende stappen, bij het CO op de juiste waarde te zetten, weer armer!

Als ik ervan uitga dat het blok helemaal standaard is, zou ik de AAC naald eerst proberen om te kijken of je in de buurt komt van 2.5 - 4.5 % CO

Als laatste dit: ga je het mengsel van een blok afstellen, dan moet alles wat mechanisch is en met timing te maken heeft, correct afgesteld staan. Dus, nokkenas, klepspeling en ontsteking.(geen vacuum lekken) Als laatste stel je de carburateur pas af!

default

RE: Problemen met CO gehalte, andere naald?

Ok ik heb er een stage-1 naald 5 jaar geleden ingezet, omdat ik een ander inlaatspruitstuk geplaatst heb, en een K&N-achtig luchtfilter. Verder aan het blok niets veranderd.

Kleppen en onsteking staan goed, die heb ik vorig jaar bij Loco in Oirschot na laten kijken, en die zeiden: staan laten, staat perfect.

RE: Problemen met CO gehalte, andere naald?

Oke, nu ik weet van het luchtfilter en het inlaatspruitstuk(moet je volgens mij óók het uitlaatspruitstuk vervangen) zou ik om te proberen de AAC naald plaatsen en op 4.5% CO zetten. Valt er tijdens het accelereren, bij overschakelen af en toe een beetje een gat(Flat spot) in, dan 1 a'2 vlakjes vd mengsel wartel rijker zetten na'de APK keuring. De ADE naald is `armer` in het `overneem gedeelte`, en lijkt mij daarom zelfs minder geschikt dan de AAC naald! Afstellen met motor op bedrijfstemperatuur!

default

RE: Problemen met CO gehalte, andere naald?

Vandaag wat verder in de materie gedoken:

Nu zie ik ook wat de choke doet, als je die uittrekt dan beweeg je de jet naar beneden..

Ik had pas de choke-kabel vervangen, maar die zit gelukkig goed, dus hij duwt niet net de jet naar beneden.


Ik heb naar de Wax-Stat gekeken, die zit er volgens mij wel op.

Wat doet dat ding precies? Als hij koud is staat de jet wat verder open, en als de wax warm wordt duwt hij de jet iets omhoog?

Ik had gelezen dat ze regelmatig kapot gaan, en dat ze soms de Wax-Stat uitschakelen door er 2 1-pence munten erin doen.

Hoe kan ik testen of die defect is?

RE: Problemen met CO gehalte, andere naald?

Je hebt goed begrepen hoe de waxstat werkt! Of hij defect is of niet, ik zou mij daar niet teveel zorgen over maken. Is hij kapot, dan loopt de warme motor gewoon wat te rijk. Bij een meting ziet men dat en stelt het co terug naar de juiste waarde. Hij(waxstat) doet het dan gewoon niet meer. En verder los je dat zelf ongemerkt op door iets langer op choke te rijden, zoals vroeger. Ik heb het alleen genoemd omdat een mini vaak koud bij de keuring staat, met koude motor naar binnen wordt gereden, en men meteen CO gaat gemeten. Als de waxstat nog wél goed werkt, staat hij dan voor de meting té rijk. Dan stellen ze hem goed, zetten de motor uit en gaan door met de keuring. Jij haalt dan je mini op en zodra hij lekker warm is, staat hij té arm! Hij trekt niet lekker en valt uit bij het stoplicht. Deze fout wordt vaak gemaakt omdat men bij veel garages/AKP niet weet hoe het werkt. Daarom noem ik steeds dat de motor voor een CO meting met carburateur motor, goéd op bedrijfstemperatuur moet zijn! Of de waxstat wel of niet werkt maakt dan niet uit, hij komt met het juiste CO gehalte weer de weg op!

Stel je choke-kabel wat losser af. Dit om te voorkomen dat als je hem met de wartel armer zet, door de té strakke kabel de jet niet mee omhoog kan komen! Vooral s'winters als je kabel wat krimpt door de koude loop je kans dat hij dan een beetje op choke blijft lopen! Probeer ergens te lezen, werkplaatshand boek of op Google, hoe je dit precies moet doen.

RE: Problemen met CO gehalte, andere naald?

morrismarc schreef:
Ik denk dat dit topic beter verplaatst kan worden naar "standaard techniek", maar dat is aan jou.


Nou... dat is in principe aan de moderator ;), bij deze dus gesplitst en verplaatst!

Als je ergens ziet dat een topic in een ander fora thuishoort (of gaat thuishoren) dan mag je dat altijd melden via de meldknop (vlaggetje), dan krijgt het moderatorteam een melding en zal daar dan actie op ondernemen. We proberen daarbij ook altijd een terugkoppeling naar de melder te maken.

RE: Problemen met CO gehalte, andere naald?

Begrepen! d:)b