Problemen met schakelen

default

RE: Problemen met schakelen

Hoi,

Ik rij sinds kort een mini-van. Tot vorige week schakelde deze prima. Van een op de andere dag schakelde hij wat zwaarder ging moeilijk in zijn 3-4 en in zijn achteruit. Wat kleine dingen nagekeken oa de pook gedemonteerd niks raars kunnen ondekken. De pook weer gemonteerd, hij schakelt nu weer soepel naar zijn 3 en 4 en achteruit. Hij gaat nu alleen voor geen mogelijkheid meer in zijn 1 en 2. De pook wil gewoon niet meer naar links. Heeft iemand dit wel eens meegemaakt? of iemand een idee wat het kan zijn?

groetjes Mr.T

default

RE: Problemen met schakelen

ik vermoed de borgpen in het schakelmechanisme.
even tussen de stoelen het rubber van de pookloshalen.
de bol waar de pook me vast zit los maken.
als je de pook los hebt, kan je deze er uit trekken.
de klodder vet even opzij en dan kan je zien of de borgpen van het schakelmechanisme uitsteekt. zit waarschijnlijk te ver naar beneden.
mocht je het niet kunnen zien, dan even aan de onderkant het plaatje weghalen.
als het pennetje uit steekt kan je het beste een nieuwe er in zetten.

oja, hou even rekening met het plaatje aan de onderkant dat je deze weer op de juiste wijze terug zet, anders schakeld die helemaal niet meer.
er zit nl een verhoging in het plaatje.

succes.

grtzz Martin

RE: Problemen met schakelen

Het kan zijn dat je achteruitrij tandwiel van zijn as
is gelopen, maar als ik zo lees dat ie ineens weer wel
soepel schakelde zal het dat niet zijn...
Maar je kan het altijd in je achterhoofd houden ;)

RE: Problemen met schakelen

Ik hou het bij LowRida...

Ik heb een tijd met dat probleem rond gereden en soms zat de hele bak vast en als ik dan een uurtje later terugkwam kreeg ik er weer beweging in om te kunnen schakelen.. beweging wil zeggen dat je bijna met je volle gewicht aan de pook moet gaan hangen om er beweging in te krijgen... Het kan ook een hele tijd goed gaan dat de bak gewoon de hele tijd een beetje stroef blijft lopen. Ik heb er 1 jaar mee doorgereden...
Oorzaak kan zijn door een keer te hard achteruit te rijden waardoor er zoveel krijgt op het tandwieltje komt te staan zodat er het busje uit dat tandwiel loopt. Dit busje was bij mij maar een 3mm verplaatst..


Als je ff zoekt op dit forum kom je hier verschillende topic's over tegen of ff googlen dan krijg je ook site's met foto's

sucses

default

RE: Problemen met schakelen

Hoi,

Ik ga nu morgen eerst even die borgpen van de pook controleren. Mocht dat het nou niet zijn, en toch wel dat buisje is dat dan een kwestie van openmaken en weer terug duwen?

Groeten Mr.T

RE: Problemen met schakelen

Ja.. bijna! :)" title="Evil" />

Blok uit de mini halen, bak demonteren, alle tandwielen
demonteren totdat je bij het achteruitrij tandwiel kunt
komen. (die zit onderop)
Dan 3 gleufjes in de bus en tandwiel vijlen en 3 las
hechtjes geven zodat het tandwiel niet meer van de bus
af kan lopen, bak weer in elkaar zetten, monteren op het
blok en blok weer inbouwen.

Succes!

default

RE: Problemen met schakelen

Kan het eventueel ook aan de schakelstangen liggen?

Groeten Mr.T

RE: Problemen met schakelen

Nee niet echt.
Als de optie die Martin heeft genoemd niet werkt zal je toch echt aan de bak moeten denken.

RE: Problemen met schakelen

Lowrida, volgens mij schreef Mr. T dat hij wel in de achteruit wil en 3 en 4, dan kan het toch haast niet aan het busje liggen. Want op het moment dat je uit de achteruit schakelt, schuif je het achteruit tandwiel over zijn as, dus dan zou je dat probleem hebben. Mr. T heb je het dekseltje onder de pook los gehad? als je die verkeerd om monteerd wil hij niet meer in de 1 of 2.

Groeten,

Carst

default

RE: Problemen met schakelen

Ik heb het schakelprobleem ook gehad net voor de nacht van Stramproij.
Op een gegeven moment had ik alleen nog maar een achteruit omdat het pennetje bijna helemaal er uit was gevallen.

RE: Problemen met schakelen

Wat ik uit ervaring heb meegemaakt is dat je helemaal
niet meer kan schakelen. Doordat het tandwiel iets van
zijn lagerbus afloopt, kan het niet meer in de nulstand
terugkomen en kan dus ook de rest van de bak niet werken
omdat hij in feite niet uit zijn achteruit versnelling
komt.
Ik zei ook al dat ik dacht dat het dit niet zou zijn,
want ik heb nog niet meegemaakt dat hij soms wel en soms
niet schakeld. Meestal is het dan echt over en uit.
Het begint met moeilijk schakelen en als het tandwiel
te ver er vanaf gelopen is kun je helemaal niet meer
schakelen.
Daarom zal het denk ik ook wel iets met het schakel-
mechanisme zijn?

default

RE: Problemen met schakelen

Mini Martin schreef:

Op een gegeven moment had ik alleen nog maar een achteruit omdat het pennetje bijna helemaal er uit was gevallen.



Waar zit dat pennetje precies? zie volgens mij helemaal geen pennetje zitten.

Groeten Mr.T

RE: Problemen met schakelen

Net waar de schakelstang de bak in gaat zit een dikke bus.
Daar zitten 2 borgpennen in.
1 om de schakelstang van je mechanisme aan de bus vast
te maken, deze zit vast en moet je daarom ook niet hebben.
1 om de bus aan je schakelstang in de bak vast te maken.
Deze zit precies diagonaal in het busje en is verwijderbaar.
Wel eerst de bak in zijn achteruit zetten anders krijg
je hem er bijna niet uit.
(als ie er al niet uit is)

RE: Problemen met schakelen

Dat is niet het pennnetje wat Martin bedoelt...

RE: Problemen met schakelen

Mijn fout, ik lees het net ja...
Maar het zou ook kunnen dat dit pennetje half eruit is
getrild en dus tegen de behuizing van de bak aan komt.
Wie weet? Kijken kost niks :D

RE: Problemen met schakelen

Als hij er al half uit getrild!! zou zijn is de bak nog te ver weg om moeilijk schakelen te veroorzaken, als dat al zou gaan gebeuren kan je zoiezo niet meer schakelen want dan is hij zo ver eruit dat hij geen contact meer maakt met de schakelas...

default

RE: Problemen met schakelen

Pennetje wat ik bedoel staat op de tekening hieronder aangeduid met de rode pijl.
Vanaf de onderkant kan je nr 12 losschroeven.
Dan zie je dat nr.1 in nr.11 zitten.
Nr.1 is met behulp van nr.3 geborgd in nr.11.
Als nr.3 (pennetje) aan de onderkant uitsteekt kan je bijna niet meer schakelen.
Nr.19 steekt vanaf boven in nr.11, maar dat is pas van belang als je eventueel het pennetje moet vervangen.

Mocht het zo wezen dat de oorzaak inderdaad het pennetje zijn, dan kan je deze beter meteen vervangen want terugtikken heeft geen zin.
Binnen enkele dagen ligt het pennetje weer onderin.

Succes.
grtzz Martin

RE: Problemen met schakelen

Weet iemand of het al gelukt is??

hoop voor hem dat het het pennetje is dat mini martin bedoeld.

default

RE: Problemen met schakelen

Hoi,

Heb afgelopen dagen gewerkt, ben nu 2 dagen vrij. Zal dan eerst eens kijken of het aan het pinnetje ligt. Zo ja dan laat ik het weten. Mocht dit het toch niet zijn dan hoop ik dat jullie misschien meer advies hebben of misschien ook wel enige hulp. Maar goed eerst het pinnetje checken.

Jullie horen van mij.

Groetjes Mr.T

RE: Problemen met schakelen

ik weet niet of het is wat je zoekt maar ik heb laatst de hoofdkoppelingscil. en de hulpkoppelings-cil kapot. daardoor kon ik helemaal niet meer schakelen. twee nieuwe cilinders er in gezet en schakeled weer prima

succes er mee
groetjes timmy

default

RE: Problemen met schakelen

Hoi,

Waar zit dat pinnetje precies? krijg de mini net niet hoog genoeg om er goed onder te kijken.


timmy schreef:
ik weet niet of het is wat je zoekt maar ik heb laatst de hoofdkoppelingscil. en de hulpkoppelings-cil kapot. daardoor kon ik helemaal niet meer schakelen. twee nieuwe cilinders er in gezet en schakeled weer prima



kan het ook hier aan liggen? Hij schakelt bij mij dus nog wel naar 3-4 en achteruit. Pook wil gewoon niet naar links.

Wie kan me verder helpen?

Groeten Mr.T

RE: Problemen met schakelen

Vervangen van de cilinders helpt niks aan de bewegingen van de pook in de netraal stand...

Aan de onderkant van het schakelmechanisme zit een dekseltje wat je moet demonteren, daaronder zit het pennetje

RE: Problemen met schakelen

Ik neem aan dat het het pennetje was?!?

default

RE: Problemen met schakelen

Hoi,

Dekseltje eraf, pinnetje verschoven en de pook gaat weer naar links. Hij schakelt nu alleen moeilijk van zijn 2 naar zijn 3. Maar van zijn 4 naar zijn 3 gaat weer wel. De rest pakt hij redelijk soms soepel en soms best stroef, kan dit nu wel aan de cilinders liggen? omdat hij zo stroef gaat en niet makelijk van zijn 2 naar 3 gaat.

Groeten Mr.T

RE: Problemen met schakelen

Als je een probleem hebt met die cilinders zou het in elke versnelling moeten zijn, bovendien verlies je dan wsch ook olie waardoor het erger wordt en je uiteindelijk helemaal niet meer kan koppelen.

Dus als je alleen een probleem hebt bij 1 schakeling zal het daar wel niet aan liggen

default

RE: Problemen met schakelen

Maar alles gaat redelijk stroef. dat heeft er toch wel mee te maken?

Groeten Mr.T

RE: Problemen met schakelen

ik hou het toch op je versnellings bak.. mischien in combinatie met een ander probleem.

default

RE: Problemen met schakelen

Hoi,

Heb net naar me hulpkoppelingcilinder laten kijken deze is niet helemaal fris meer kan het hier echt niet aanliggen?

Mr.T

RE: Problemen met schakelen

Als 'ie toch niet zo fris meer is zou je er een revisie setje in kunnen zetten, met nieuwe rubbertjes enzo. Kost niet zo veel, is weinig werk en dan heb je dat iig al uitgesloten.

RE: Problemen met schakelen

Mr.T schreef:
Heb net naar me hulpkoppelingcilinder laten kijken deze is niet helemaal fris meer kan het hier echt niet aanliggen?



NEE... de zijdelingse bewegingen van de pook in de neutraal hebben NIKS met de de koppelingscilinders te maken..
Als hij in neutraal (dus tussen 2 en 3) slecht schakeld zal toch echt de bak open moeten..(been there...)