problemen met voorste trommelrem

RE: problemen met voorste trommelrem

ik zit met volgend probleem:

na jaren zonder problemen met mijn mini 850 gereden te hebben, hebben afgelopen maand mijn voorste wiellagers het laten afweten. Na deze vervangen te hebben, heb ik problemen met mijn linker-voorrem. Meer bepaald schuurt mijn trommel constant tegen de ankerplaat, precies alsof de steekas niet voldoende naar buiten komt, en er daardoor te weinig speling is tussen trommel en ankerplaat.
Er zit ook een heleboel speling op de aandrijfas als je daarmee beweegt, zeker enkele milimeters.

ik heb al van alles geprobeerd: de trommel enkele mm afgeslepen, zonder resultaat, de hele handel losgemaakt, spanringen gezet tussen homokineet en flens enz... niets helpt, de trommel blijft aanlopen en schuren tegen de ankerplaat, meer bepaald tegen het binnenste gedeelte, ter hoogte van de rempompjes. Ik zou bijna gaan denken dat de ankerplaat krom is, maar zou niet weten wanneer deze krom getrokken zou kunnen zijn.

ondertussen heb ik ook al een 5-tal verschillende trommels geprobeerd, bij alemaal hetzelfde resultaat.

Wat denken jullie hiervan? Zie ik iets over het hoofd? Is speling op de steekas normaal, of zou ik deze helemaal moeten vervangen? Terwijl ik er voorheen nooit last me heb gehad? Moet ik de oorzaak zoeken bij de wiellagers?

graag jullie feedback...

RE: problemen met voorste trommelrem

Ik weet zo 123 ook niet, maar als je het eerder niet had lijkt mij dat er iets niet goed gemonteerd zit. De boeken er al op nageslagen? Weet niet of het mogelijk is maar misschien is het binnenste wiel lager nog niet genoeg naar binnen toe gegaan? Lijkt me dat hier iets nog niet helemaal goed zit.

Ik had de boeken er even op nageslagen en gekeken of alle lagers op de juiste plaats zitten. Succes!

Groeten Miniauto!

RE: problemen met voorste trommelrem

Dat is nu net een beetje het probleem: volgens wat ik er uit kan opmaken zit alles netjes op zijn plaats. Het enige dat eigenlijk veranderd is aan de wagen is dat de oude lagers een aparte spacer hadden, en de nieuwe die er nu zijn ingekomen een ingebouwde spacer. Maar dat is op zich eigenlijk niet abnormaal, aangezien het oude type blijkbaar niet meer leverbaar is en nu bij elke mini met trommels van voor het nieuwere type met ingebouwde spacer worden ingebouwd... :?

Weten jullie of het normaal is dat er behoorlijk veel speling zit op de binnenste homokineet? en dan bedoel ik dat je de aandrijfas, ook al zit alles mooi gemonteerd (trommelrem, ophanging enz...), makkelijk een heel aantal millimeters naar buiten kan trekken. Er zit dus behoorlijk wat speling op...

RE: problemen met voorste trommelrem

hmm lijkt erop alsof de wiellagers niet helmaal goed op zijn plek zit.
is de grote moer op 220 Newtonmeter aangehaald?
die houd nl de boel op spanning..

RE: problemen met voorste trommelrem

ik dacht dat de grote moer bij trommelremmen op een 83 Nm moet worden aangehaald. Als ik me niet vergis is die 220 Nm voor schijfremmen.

RE: problemen met voorste trommelrem

ja mijn fout 220 NM is bij schijven, maar ik gok dat het wel wat meer mag dan 83 voor zo'n dikke hoofdbout die je lager op spanning houd?

RE: problemen met voorste trommelrem

bij trommels is het moment inderdaad 83 Nm !
http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/manual/torque.htm

http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/manual/fr ... plhubs.gif

heb je nr 4 ook (weer) gemonteerd? de homokineet wordt op de binnenste lagerschalen getrokken.

De aandrijfas kan bewegen in de homokineet (beide), anders had je bij in- en uitveren een probleem, zolang de flens en homokineet maar geen speling hebben t.o.v. het fuseehuis.

te weinig speling is tussen trommel en ankerplaat.



je zou kunnen/moeten nameten of de dikte van je nieuwe lagers gelijk is aan die van de oude, ik heb begrepen dat de nieuwe niet zo nauwkeurig zijn gemaakt ...

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: problemen met voorste trommelrem

Je homokineet wordt inderdaad vastgetrokken in de flens door die moer op 83Nm aan te draaien. Dan zou het geheel dus door de lagers op zijn plek gehouden moeten worden, en zou dus het buitenste gedeelte van de buitenste homokineet niet meer moeten kunnen bewegen tov het fuseehuis.
De binnenkant (waar de steekas aan zit) kan wel bewegen.

RE: problemen met voorste trommelrem

okee bedankt voor de info, ik ga dit weekend de hele boel voor de zekerheid nog eens uit elkaar halen en nachecken op basis van de afbeelding van Theo.

groetjes
Padyy

RE: problemen met voorste trommelrem

Idd, de ingebouwde spacer chekken, maar dan zou je naar mijn idee ook wiellager speling moeten voelen als je hem op krikt. Het krom trekken van de anker plaat zou misschien kunnen door het oude lager, dat die zo warm is geworden dat die die warmte hier aan door gegeven hebt (ik weet niet of dit in praktijk ook voorkomt), denk gewoon even hardop. Als je de ankerplaat aan hoort lopen, moet je hier op ook kunnen zien waar die aanloopt (of aangelopen heeft). Ik zou zeggen iets bij buigen (mits spelingen binnen de toleranties vallen), maar hiervoor moet je wel een beetje kracht zetten (met 2 vingers lukt het je niet).

Suc 7 [size=85:1phjki1j](zelf ook al eens een ankerplaat verbogen nadat m'n wiel er af gelopen was |:( ) [/size:1phjki1j]