Problemen na plaatsen autoradio!!

RE: Problemen na plaatsen autoradio!!

Hallo allemaal,

Heb vandaag met veel plezier :D mijn mini voorzien van een radio.
Ik heb deze aangesloten(de gele en de rode draad op de bovenste zekering)op het zekeringkastje op het schutbord.
Zo gezegd zo gedaan.....dacht ik......alles deed het goed....mooi geluid hellemaal gelukkig tot ik 's avonds wou wegrijden mijn mini starte de radio aanzette en toen mijn lichten aan die het welgeteld 1 seconde deden en daarna uitgingen.
Alles deed het behalve mijn verlichting en de zekering is volgens mij nog heel......wie heeft enig idee wat dit is???? :?
Toeval????

Groetjes,Linda

RE: Problemen na plaatsen autoradio!!

Linda+Safari schreef:

Toeval????



Kan,... nooit uitsluiten. Net als Murphy. Ook altijd aanwezig.. Maar goed. Ik heb helaas geen Haynes oid hier bij de hand. Maar volgens mij zitten de koplampen niet op de bovenste zekering in het zekering kastje, waar jij de radio op hebt aangesloten, maar op de zwevende zekering tegen het schutbord, onder de paravan.

Nog even verder over toeval :).. Mij pa vertelde ooit, dat in heel oud en grijs verleden hij eens met een vriend een tijd bezig is geweest uit te zoeken waarom de koplampen van zijn Opel Kapitein het niet meer deden. Het zouden in ieder geval niet de bolletjes zijn, want ze zijn er precies gelijktijdig mee opgehouden was het relaas van zijn vriend.... Het waren ze dus wel,.. :)

RE: Problemen na plaatsen autoradio!!

Dat is dan wel een beetje dom van die vriend. Het is juist erg vaak dat lampjes van koplampen er ongeveer op hetzelfde moment mee kappen. Precies op hetzelfde ogenblik natuurlijk niet, maar hoe vaak zie je een lamp stuk gaan? Je constateert het na korter of langer ermee rondgereden te hebben.

Waarom? De lampjes zullen er veelal op hetzelfde moment in gegaan zijn (bij de fabricage) en zijn van hetzelfde type. Dus ook een vergelijkbare levensduur.

RE: Problemen na plaatsen autoradio!!

Even de stekkers van de bruine draden op de zekeringkast bewegen, doet waarschijnlijk wonderen. Deze draad voedt de schakelaar van de verlichting.

RE: Problemen na plaatsen autoradio!!

Misschien stating the obvious, maar bewegen lijkt me hooguit een manier om vast te stellen of dat het probleem is en dan nog niet erg betrouwbaar. Een oplossing van het probleem lijkt het me niet echt. Contacten schoonmaken en evt. de zekeringskast vervangen.

De standaard kastjes bij een Mini gaan zo'n jaar of tien mee. Als je dan eens een nieuwe erin zet verdwijnen allerlei elektrische problemen als sneeuw voor de zon.

RE: Problemen na plaatsen autoradio!!

Misschien stating the obvious



Is hier geen Nederlandse term voor? ;)

maar bewegen lijkt me hooguit een manier om vast te stellen of dat het probleem is en dan nog niet erg betrouwbaar.



Dit is zeker wel betrouwbaar, want dit is het probleem :D

Ik ben het er overigens wel mee eens dat het een goed idee is om alle aansluitingen goed na te kijken op corrosie. Evt. is het vervangen van de zekeringkast een optie, al werkt het schoonmaken van de aansluitingen bij mij altijd goed. Natuurlijk ook de schuifstekkers op de draden goed bekijken en al dan niet wat verder dichtknijpen of vernieuwen.

RE: Problemen na plaatsen autoradio!!

Inderdaad, toeval noooooit uitsluiten!

Schuur de aansluitigen aan de zekeringkast eens op. Ook de binnenkanten (lipjes waar de zekering tussen valt). Het bovenste aansluitlipje (buitenkant) wordt nl door de huls van de zekering verbonden met het onderste lipje.

Wouter

PS Bert, mijn vader heeft het ook altijd nog over zijn Open Kapteyn, hij noemde het een lijkwagen, maar was er erg trots op!

PS koplampen zijn niet gezekerd, de achterlichten wel, die zitten op dezelfde zekering als de tellerverlichting.

RE: Problemen na plaatsen autoradio!!

PS koplampen zijn niet gezekerd, de achterlichten wel, die zitten op dezelfde zekering als de tellerverlichting.



Klopt helemaal! Als ik het goed de draad die op de onderste (15A) aansluiting zit. De koplampen worden gevoed door de ongezekerde bruine draad.

RE: Problemen na plaatsen autoradio!!

Ik kan me een topic herinneren waarin (ik meen) Maarten zegt dat in veel gevallen de koplampen wel degelijk gezekerd zijn. Ik zou het even opzoeken, maar de zoek-functie werkt niet erg mee.

default

RE: Problemen na plaatsen autoradio!!

Misschien dat het dimlicht bij nieuwere mini's wel gezekerd is, maar bij de oudere niet. Er loopt een bruine draad naar de tweede zekering van de zekeringkast (continue stroom) en die loopt hiervandaan ongezekerd door naar de lichtschakelaar. Na de lichtschakelaar wordt het (voor dimlicht) een blauwe draad die door de grootlicht/dimlicht schakelaar aan je stuurkolom loopt en daarvandaan direct naar het grootlicht of dimlicht gaat (blauw-wit resp blauw-rood). Er zit dus geen zekering tussen.

Voor het stadslicht loopt er vanaf de lichtschakelaar een zwarte (?) draad die de onderste zekering van de zekeringkast voedt. Op deze onderste zekering zit het stadslicht, de achterlichten en de klokkenverlichting aangesloten.

Je kan wel eenvoudig zelf je licht zekeren door de bruine draad die vanaf je zekeringkast naar de lichtschakelaar loopt te onderbreken en hier een zekering tussen te zetten. Dan zeker je in één keer het stadslicht/achterlichten/klokkenverlichting en het grootlicht en dimlicht. De onderste zekering van stadslicht e.d. is dan overbodig geworden en deze kan je dan bruggen.

M vr gr,
Erik

RE: Problemen na plaatsen autoradio!!

Je kan wel eenvoudig zelf je licht zekeren door de bruine draad die vanaf je zekeringkast naar de lichtschakelaar loopt te onderbreken en hier een zekering tussen te zetten



Mijn theorie waarom de koplampen neit gezekerd zijn:
Een lamp is in feite al een zekering. Als de stroom in het circuit ineens heel groot wordt, brandt de lamp door.

Waarom de achterlampen dan wel gezekerd zijn, is mij nog een raadsel.

Wouter

default

RE: Problemen na plaatsen autoradio!!

Ik denk dat het meer te maken heeft met ontblootte of beschadigde kabels, wanneer deze kortsluiting maken met de carrosserie loopt er stroom direct naar de carrosserie, nog voordat de stroom het lampje kan bereiken. En stroom neemt altijd de weg van de minste weerstand en zal dus direct naar de carrosserie gaan ipv via de gloeidraad van het lampje. Wanneer deze stroom dan niet gezekerd is zal de stroom blijven lopen en uiteindelijk de bedrading en accu schade toebrengen.

Tot zover mijn theorie :)

Erik

RE: Problemen na plaatsen autoradio!!

Het is zeker nog vroeg, Wouter? :) Een zekering wil je zo vroeg mogelijk in je circuit hebben, met het oog op kortsluiting door doorgesleten isolatie e.d. (zoals Erik eigenlijk ook al aangeeft). De lampen zitten juist helemaal aan het eind van het traject. Ze zijn nog net niet via de carosserie ge-aard, maar via een aparte leiding. Heb je toch mooi dat aarde-leidinkje gezekerd via jouw principe ;)

RE: Problemen na plaatsen autoradio!!

mhoah...vroeg voor mij wel ja :)

Maar dan hebben we een raadsel erbij...waarom zijn de koplampen dan ongezekerd?

Wouter

RE: Problemen na plaatsen autoradio!!

Een lamp is in feite al een zekering. Als de stroom in het circuit ineens heel groot wordt, brandt de lamp door



Ofwel verbrandt de bekabeling. Een zekering moet dit voorkomen, als de juiste zekering geplaatst is, een zwaardere zekering zal niet doorslaan maar de kabel zal wel gaan schroeien of verbranden.

Alle lichten zijn gezekerd volgens mijn electrisch schema 1976-1990 en bestemd voor alle modellen 850, 1000, 1100.

Klopt helemaal! Als ik het goed de draad die op de onderste (15A) aansluiting zit. De koplampen worden gevoed door de ongezekerde bruine draad.



Het licht wordt wel degelijk gezekerd, inkomend aan de lichtschakelaar een bruine draad gezekerd op 25amp, allerlei aftakkingen en aansluitingen zijn gezekerd op 15amp en hierop is aangelsoten in stand 1 stadslicht, achterlicht, en kentekenplaat verlichting. instand 1+2 wordt het dimlicht mee ingeschakeld.
Het groot licht wordt in de combinatie schakelaar geregeld en is gezekerd op een 25amp zekering.

Waarom wordt er dan altijd verwezen naar het zekerings kastje als deze vraag gesteld wordt. (kijk of de contacten nog schoon zijn e.d)
Als de lichten niet gezekerd zouden zijn dan wil dit zeggen dat ze rechtreeks zijn aangesloten.

default

RE: Problemen na plaatsen autoradio!!

Alle lichten zijn gezekerd volgens mijn electrisch schema 1976-1990 en bestemd voor alle modellen 850, 1000, 1100.


Moet je eens voor de grap de bruine draad die naar je lichtschakelaar loopt tegen je carrosserie aan houden. Kijk of er een zekering springt of dat je je kabelboom mag gaan vervangen. Ik gok (uit ervaring :o ) het laatste ;).

Als je goed naar dat schema kijkt zie je dat de bruine draad die naar de lichtschakelaar gaat wel via een zekering loopt, maar niet er doorheen. Op je zekeringkast zit bij elke weerstand aan beide kanten twee aansluitingen. Bij de tweede zekering zit aan de linkerkant een bruine draad die van je startrelais af komt en die de draden die aan de rechterkant van de zekering zitten (seinlicht, claxon) voedt. Maar aan de linkerkant van de zekering zit naast de bruine voedingsdraad nog een andere bruine draad. Deze draad loopt naar je lichtschakelaar en is dus niet gezekerd (de stroom hiervan loopt niet DOOR een zekering heen, maar erlangs).

Het groot licht wordt in de combinatie schakelaar geregeld en is gezekerd op een 25amp zekering.


Ook niet zo, probeer maar. Het gewone grootlicht (dus niet seinlicht) krijgt ook zijn stroom van de lichtschakelaar (wanneer je dimlicht uit is werkt je grootlicht niet) en is dus ook niet gezekerd. Je seinlicht staat hier helemaal los van, die kan je altijd aan en uit zetten.

Waarom wordt er dan altijd verwezen naar het zekerings kastje als deze vraag gesteld wordt. (kijk of de contacten nog schoon zijn e.d)


Omdat de bruine draad wel via het zekeringkastje loopt maar niet door een zekering heen.

Als de lichten niet gezekerd zouden zijn dan wil dit zeggen dat ze rechtreeks zijn aangesloten.


Dat klopt, afgezien van het feit dat er nog een schakelaar tussen zit. Als je met een schema in de hand je kabelboom naloopt zie je precies hoe het zit. Heel interressant trouwens, ook wanneer je in het vervolg een keer een electrische storing krijgt (en dat zit er bij een mini dik in :)).

M vr gr,
Erik

RE: Problemen na plaatsen autoradio!!

Nou,het probleem is opgelost!!!!! :D
Het was het lampje waar totaal niet aan te zien was dat die kapot was.....
heel raar!!!!!
Maar mijn motto is meten is weten!!!!!
En wist trouwens ook niet dat als 1 lampje het niet doet dat de rest het ook niet doet...is dit alleen bij mij :? ......want vind het erg raar!!!!

Groetjes,Linda

RE: Problemen na plaatsen autoradio!!

Lijkt mij inderdaad niet helemaal normaal.... Als je het lampje eruit trekt dan gaat de andere ook uit?

RE: Problemen na plaatsen autoradio!!

Na wat gerommel deed mijn linkerkoplamp het wel...rechter niet want die was kapot....maar mijn achterlichten deden het ook niet die gingen pas branden toen ik het kapotte lampje verving!!!
Lijkt mij toch wel prettig dat als er een koplamp kapot gaat dat de rest blijft branden en vooral je achterlichten!!
Begrijp er zelf ook niks meer van.... :?
Dus conclusie...als ik er voor een koplampje uit haal gaan mijn achter lichten ook uit!!!!.....heel raar maar waar!

Groetjes,Linda

RE: Problemen na plaatsen autoradio!!

Misschien heeft een "handige" hobbyist ooit eens de achterlichten "gerepareerd" :? Ik kan ook niet direct verzinnen hoe dit gedrag bijvoorbeeld door een slechte aarding veroorzaakt zou kunnen worden.