problemen ontsteking

default

RE: problemen ontsteking

Ik heb de zoekfunctie al gebruikt alsmede de Haynes Manual maar we komen er niet uit.Wat is het probleem.We hebben hier een mini staan waar een 1300 metro blok inzat met elektronische ontsteking.Dit is wat eropstaat:

Lucas AUU1087 2005
42629D 1586

Deze heeft wel vacuumvervroeging.
Onder op het asje wat het blok ingaat zit een "driving dog" met 2 brede nokjes.De opening in dit blok is normaal en de ontsteking wordt door 1 klem op zijn plaats gehouden.Nu is er in de mini een ander blok gekomen wat wij nog hadden liggen en daar zit een incompleet elektronische ontsteking bij.Het type wat hier inzit:

Lucas 42521A
43DM4 3390
Deze heeft GEEN vacuumvervroeging en onderop een "driving dog" met smalle nokjes.Tevens is de opening in dit blok groter waardoor er een koppelstukje tussenzit zodat de ontsteking er wel in past.
Het is nu als volgt...We willen de onsteking (welke als eerst genoemd is)op het onderste blok monteren maar de "driving dog" komt niet overeen met elkaar.Wat is hier aan te doen en weet iemand aan de hand van de hierboven genoemde nummers met welk type onsteking we te maken hebben want ik kom er zelf niet uit.Er staan diverse typenummers in Haynes maar niet de nummers die wij hier hebben.Alvast enorm bedankt.

Mvg Sandro en Arvid(nl)

RE: problemen ontsteking

Houd de ontstekingen maar heel, niet aan gaan slopen. De as waar je die 'driving dogg' insteekt kan je uit het blok vissen met een lange bout met de juiste schroefdraad. Hoeft niks uit elkaar. Dan kan je dat asje van de oude motor, samen met z'n ontsteking, op / in het nieuwe blok gebruiken. Wel even beide blokken op dezelfde 'krukas-stand' zetten en de asjes op de juiste stand plaatsen.
Succes,

default

RE: problemen ontsteking

Kijk..hier kan ik wat mee!!Alleen is dat ene asje al uit het andere blok..Is hier anders nog een trucje voor om hem correct in te bouwen?

Mvg Sandro

RE: problemen ontsteking

Eigenlijk maakt het geen fluit uit hoe je het asje erin steekt, zolang de rotor van de verdeler maar naar de bougiekabel van de eerste cilinder wijst als de motor op tdc van de compressieslag van de eerste cilinder staat. En dan moet je vacuumdoosje ook nog op een handige plek zitten, zodat je er bij kan om het slangetje erop te doen. Dus asje erin, verdeler erop, FF alles bekijken, en eventueel asje eruit, iets verdraaien en er weer in. In de oude Haynes (groene) stond geloof ik een tekeningetje, maar in de nieuwe (blauwe) kan ik die niet meer vinden. Iemand?

RE: problemen ontsteking

als het goed is staat dat wel in het haynes boek. Je moet geloof ik je 1e cilinder op bovenste punt zetten (BTDC?) en dan moet je het asje draaiend er in stoppen. weet niet precies, maar heb het al wel zien staan in, volgens mij, de hayness => afdeling onstekingen.

hier staat veel nuttige info (aanvulling op hayness denk ik)
en hierstaat hoe je oud type naar nieuw type kunt verbouwen. Ik raad je het wel af om te doen op zijn manier, aangezien die zelf bepaald waar op welke stand die het onderste stukje zet

RE: problemen ontsteking

zie ook:
http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/distribinstall.gif

HTH,
Theo van den Bogaard

RE: problemen ontsteking

weer effe in the picture zetten! :P
zijn er mensen met nog meer tips,ideeen??

default

RE: problemen ontsteking

Heb nu idd een boutje in het asje kunnen draaien maar krijg hem er nog niet uit. :?

RE: problemen ontsteking

vergeet het voor de hand liggende niet: omdat de vertanding schuin is zul je het asje er met een draaiend beweging uit moeten halen, alleen trekken zal niet werken ...

voor verdeler-info - zie ook: http://www.telusplanet.net/%7Echichm/tech/lucas.pdf

de verschillen in verdeler + asje zal te maken hebben met A en A+ (metro = A+) de andere (en mijn plaatje = A)

FWIW,
Theo van den Bogaard

default

RE: problemen ontsteking

Dat van die draaiende beweging had ik ook door maar toch bedankt voor de tip d:)b
Alleen kan ik hem een kwartslag draaien en dan zit ie vast.

default

RE: problemen ontsteking

Jaja...dit topic leeft nog!!De ontsteking is er inmiddels uit na wat gepiel.Nu willen we dus de andere ontsteking daar voor in de plaats zetten maar het asje is een heel klein beetje korter.Is het mogelijk om het verlengstuk weer te gebruiken wat op de oude zat want het gat waar de as in komt is groter als het gat waar de ontsteking uitkomt.Heb er even een foto bijgedaan zodat het wat duidelijker is.

De onderste moet erin en de bovenste komt eruit.Iemand nog ideeen tips of suggesties of is er iemand in de regio Ronde Venen die er verstand van heeft en zin heeft om eens te kijken.Wij zouden diegene daar zeer dankbaar voor zijn!!Misschien kijken en denken we wel te moeilijk maar we komen er niet echt uit. :?

default

RE: problemen ontsteking

up :?

RE: problemen ontsteking

Kijk eens op link

Hier staat hoe je een electronische onsteking van een metro(A+) in een pre-a+ blok kunt zetten.