problemen Staatbak naar Rod-Change

RE: problemen Staatbak naar Rod-Change

Hallo,
Ik ben bezig met een mini 1000(1973) om te bouwen naar een 1275 motor van 1991.
Nu ben ik bijna klaar maar ik heb een probleem met mijn versnellingspook, die komt namelijk te ver achteruit.Hij komt tot tegen mijn handrem en het gat in de grondplaat is niet vergenoeg uitgesneden naar achter toe. Heeft iemand hier een oplossing voor?
De versnellingspook van mijn 1000 was met een staartbak maar die van mijn 1275 is met een Rod-change ( 2 staven naar versnellingsbak).

mvg Brechtje41

RE: problemen Staatbak naar Rod-Change

Staven (commando en reactie stang) inkorten?

RE: problemen Staatbak naar Rod-Change

Hoe bedoel je juist?

je kan ze toch moelijk in twee schijven en terug aan elkaar lassen?

RE: problemen Staatbak naar Rod-Change

Ik heb begrepen dat stangen van een Metro langer zijn dan die van een Mini, dus zoek een setje (pook en stangen) van een Mini ...

HTH,
Theo van den Bogaard

RE: problemen Staatbak naar Rod-Change

Ja inderdaad de stangen komen van een metro.
Denk inderdaad dat ik zal moeten zoeken achter stangen van een mini dus. :(
Bedankt Theo

default

RE: problemen Staatbak naar Rod-Change

heb schakelbak met stangen liggen. Als je het ziet zitten om die in Lokeren (belgië) op te halen , laat maar iets weten

Ben

RE: problemen Staatbak naar Rod-Change

Dan nog moet er het een en ander aangepast worden, want dat gat voor de pook zit sowieso eigenlijk een beetje te ver naar voren voor een rodchange.

Dennis

RE: problemen Staatbak naar Rod-Change

Vandaag de 2 stangen toch in twee gezaagd, stuk er uit en terug aan elkaar gelast.
Ze zijn nu 5 cm korter. Alles is goed verlopen en zit er nu op.
Nu nog juist wachten tot ik een test rit kan maken, motor is nog niet volledig klaar.

Alvast bedankt

RE: problemen Staatbak naar Rod-Change

metro en mini rod change schakelstangen schelen 2 cm..
metro is 2 cm langer dan de mini..

heb ze allebei liggen..

Maar! Het gat voor 'n staartbak is anders dan een rod change..en op een iets andere plek in de body....
Staartbak gat heeft ook op de bijrijders kant een 4-kante verdikking erin zitten op de tunnel..die een latere type niet meer had..
Echter mijn 1972 clubman had het wel
Ayla zijn 1971 clubman niet..

;) ......
hierbij twijfellen wij al of mijn 1972-er eerder gebouwd zou zijn dan Ayla zijn 1971-er...Er zijn nog een paar kleine details die anders zijn..>

RE: problemen Staatbak naar Rod-Change

brechtje41 schreef:
Vandaag de 2 stangen toch in twee gezaagd, stuk er uit en terug aan elkaar gelast.
Ze zijn nu 5 cm korter. Alles is goed verlopen en zit er nu op.
Nu nog juist wachten tot ik een test rit kan maken, motor is nog niet volledig klaar.

Alvast bedankt




ff"droog" schakelen....kijken of je overal inkomt..;) >

RE: problemen Staatbak naar Rod-Change

brechtje41 schreef:
Vandaag de 2 stangen toch in twee gezaagd, stuk er uit en terug aan elkaar gelast.
Ze zijn nu 5 cm korter. Alles is goed verlopen en zit er nu op.
Nu nog juist wachten tot ik een test rit kan maken, motor is nog niet volledig klaar.

Alvast bedankt




d:)b

RE: problemen Staatbak naar Rod-Change

droog komt hij er momenteel overal in maar ben nog niet overtuigt van mijn 3de versnelling. Weet niet zeker of hij er goed inkomt.

Nog even wachten en dan zullen we zien als hij draait.

RE: problemen Staatbak naar Rod-Change

Vandaag een eerste testrit gemaakt met de mini en dus ook met de ingekorte rod-change.
Hij schakelt niet er goed, ik kan 1ste en 2de versnelling en reverse nemen maar 3de en 4 kan ik bijna niet nemen.

Weet iemand hier een oplossing voor?

RE: problemen Staatbak naar Rod-Change

ja..te veel ingekort...5 cm is TE...

of:

zit het pennetje met sleuf <5mm dik> wel goed erin,ver genoeg?
stang draait bij 3 en 4e versnelling..'soms komt de pen eruit of is er niet ver genoeg ingezet en loopt tegen de bak/diff huis aan..als de stang draait.

ervan uitgaand dat de bak in goede staat is..en goed schakelde voor je begon..

RE: problemen Staatbak naar Rod-Change

Mijn bak was nog heel goed voor ik er aan begon en heb er niet aangekomen.

Mijn slagpinnetje aan mijn diff zit er helemaal in die kan nergens blokkeren.

Zou dat kwaad gekunnen hebben dat ik hem 5 cm heb ingekort, je verplaatsing blijft toch gelijk hoeveel je hem ook inkort.

Ik heb wel een ander ophangpunt moeten maken waar mijn versnellingspook in de mini komt aangezien het eerst een staartbak was.

RE: problemen Staatbak naar Rod-Change

Gisteren om een orginele rod-change geweest van een mini en vandaag
die er opgemonteerd.

Nu schakelt hij weer normaal dus het probleem is opgelost

Dus blijkbaar toch een foutje gemaakt bij het terug aan elkaar lassen.