Problemen terugschakelen koppeling

RE: Problemen terugschakelen koppeling

Hey,

Ik heb sinds een maand een mini :D

nu heb ik echter een probleem met mijn koppeling.
Even een korte schets van het probleem.

Wanneer ik bij het rijden met de mini opschakel heb ik geen problemen.
Echter wanneer ik probeer terug te schakelen krijg ik hem voor geen meter meer in de gewenste versnellingen. Als ik dan een tweede keer mijn koppeling induw lukt dit weer vlot. :?
Echter bij de 2de keer induwen maak ik de ambriage echt superstraf.

Iemand enig idee aan wat dit kan liggen?
het is trouwen een 1300 motor (mij is verteld geweest dat het een A+ motor was).

Alvast bedankt voor de hulp

RE: Problemen terugschakelen koppeling

Als je de auto in zijn versnelling zet, koppeling in gedrukt laat, en de rem los. Gaat de auto dan rollen? (een tijdje zo blijven staan)

Het kan goed zijn dat je koppeling niet genoeg druk op bouwt. Kan dan de hulpcilinder of hoofdcilinder zijn (of een lekje in de leidingen natuurlijk)

RE: Problemen terugschakelen koppeling

Robert Jan, BadBert heeft waarschijnlijk gelijk.
Wanneer je nu je woonplaats bij je profiel zet en ook even in je reactie meldt, dan heb je grote kans dat er iemand die dicht bij jou in de buurt woont reageert en je behulpzaam wil zijn.
Maar nu terzake; Motorkap omhoog en zoals je voor de auto staat rechts op de balk voor het schutbord langs daar staan de hoofdcilinders van de koppeling en de rem. De meest rechtse is de koppeling. Draai het dekseltje van het voorraad potje los en kijk naar binnen. De vloeistof moet vlak onder de rand van de opening staan.
Staat de vloeistof (veel) lager, dan heb je mogelijk een lekkage. Bijvullen.
Als de hoofdcilinder lekt, kan je dat merken doordat er een druppel vloeistof onderaan het pedaal hangt en de vloerbedekking onder het pedaal nat is.
Maar het is waarschijnlijker dat de hulpcilinder lekt.
Die zit op het vliegwielhuis. Dat is links onder de motorkap. Aan het achtereind van de motor vind je het schaalvormige deksel van het koppelingshuis. Het koppelingshuis loopt in het midden uit in een punt en je ziet van daaruit schuin naar achteren een hefboom omhoog stelken. Aan het bovenste uiteinde zit de hulpcilinder van het hydraulisch systeem waarmee je -door op het pedaal te drukken- de hefboom wegduwt De hefboom scharniert vlak boven de punt van het koppelingshuis deksel. Als de hefboom weggedrukt wordt drukt het voetje van de hefboom het asje naar binnen waarmee je koppeling vrijkomt.
Welnu, als de hulpcilinder lekt is het een vette boel waar de pen uit de cilinder steekt die de hefboom wegdrukt.

Ga maar kijken en vertel ons wat je gezien hebt. Ik kijk af en toe of je al een reactie gegeven hebt.

RE: Problemen terugschakelen koppeling

mooi compleet verhaal :)
ik wil wel even toevoegen dat bij een defecte hoofdcilinder de vloerbedekking niet nat hoeft te zijn... .meestal wel het geval overigens!

Ik had een hoofdcilinder die niet OK was, maar binnen in de mini was het droog....

RE: Problemen terugschakelen koppeling

Hey

Bedankt voor alle antwoorden, heb zonet even de stand van de vloeistof gecontroleerd.
Bleek deze veel te laag te staan (halverwege het bakje).
Ik wou deze nu gaan bijvullen, maar wat is dit eigenlijk?
dacht dat dit steeds remvloeistof was. klopt dit of is dit iets anders

Nu de hoofdcilinder lekt volgens mij niet. heb geen druppel aan de pedaal.
De hulpcilinder heb ik nog niet kunnen controleren. doe ik in de loop van de week.

Heb ineens mijn locatie ook even ingevoegd.

Groetjes Robert-Jan

RE: Problemen terugschakelen koppeling

Ja, het is -gewoon- remvloeistof wat daarin zit.

RE: Problemen terugschakelen koppeling

en "gewoon" betekent hier DOT 3 of 4.
zeker GEEN 5 !

8)
succes,
Theo van den Bogaard