programmeerbare ECU / megasquirt / KdFi?????

default

RE: programmeerbare ECU / megasquirt / KdFi?????

Heeft er iemand ervaring mlet het vervangen van het mototmanagement systeem van de Spi door een programmeerbare unit ?? Onder andere KDFI, MegaSquirt of ultimate mini squirt.
http://www.bs-autotune.nl/content/view/66/76/

Of een Plug-N-Play EFI (Electronic Fuel Injection) for Classic Minis
http://www.m1n1.de/html/body_programmab ... sic_m.html

Graag uw ervaring hieromtrent ??

RE: programmeerbare ECU / megasquirt / KdFi?????

Als ik hier ooit aan begin neem ik de UMS, bij onze oosterburen erg geliefd vanwege een goede compatibiliteit.
En deze wordt ook door Keith Calver verkocht, lijkt me een mooie referentie...

helaas zelf geen ervaring

RE: programmeerbare ECU / megasquirt / KdFi?????

En wat zou je daar precies mee willen bereiken ?

Zolang je een (zo goed als) standaard SPi hebt, zal het niet veel meerwaarde geven anders dan de gimmick-factor.
Pas als je gaat werken met stage-3 of hoger cylinderkoppen, wildere nokkenassen en met name 1 of meerdere throttlebodies en multipoint injectie zou ik de aanschaf van een dergelijk systeem overwegen.

Of.. misschien ter vervanging van een defecte ECU, maar daar ben ik er nog niet veel van tegen gekomen.

RE: programmeerbare ECU / megasquirt / KdFi?????

De megasquirt heb je al voor 100 dollar als bouwpakket dacht ik !
Ik heb er zelf ook nogal wat onderzoek naar gedaan want ik ben ook niet tevreden over mijn standaard computer!
Ben erg nieuwsgierig of andere mensen hier ook nog ervaring mee hebben

RE: programmeerbare ECU / megasquirt / KdFi?????

Uit eigen ervaring met een stage 4 op een standaard spi ging goed,maar waarom al die electronica gewoon ombouwen naar carburateur heb je veel meer aan, klassiek mechanisch op voeren en een klassieke carburateur kom je veel en veel verder mee, en het is een stukje betrouwbaarder.

Spi is in mijn ogen gewoon troep.

RE: programmeerbare ECU / megasquirt / KdFi?????

Je zou kunnen kijken of Jeroen2 nog te bereiken is. Die heeft in het verleden ook een spi opgevoerd. Je hebt ook best kans dat er nog wat informatie op het forum te vinden is. Jeroen is in het verleden best actief geweest hier.

RE: programmeerbare ECU / megasquirt / KdFi?????

RE: programmeerbare ECU / megasquirt / KdFi?????

markje schreef:
Uit eigen ervaring met een stage 4 op een standaard spi ging goed,maar waarom al die electronica gewoon ombouwen naar carburateur heb je veel meer aan, klassiek mechanisch op voeren en een klassieke carburateur kom je veel en veel verder mee, en het is een stukje betrouwbaarder.

Spi is in mijn ogen gewoon troep.



Spi kan in jouw ogen troep zijn, maar het is komplete onzin te zeggen dat je met klassiek opvoeren verder komt. Het is de alom bekende draadjesvrees die hier wederom de kop opsteekt: onbekend maakt onbemind. Kennis & kunde zogezegd. Zeker weten dat een gruwelijk mooi opgebouwd motorblok met een motormanagement van zelfde inlaat doorsnede meer uit een blok haalt dan klassiek carburateur werk. Hou mij ten goede: mijn eigen '80 barrel heeft ook een carburateur, maar ik pretendeer niet voor het maximum haalbare te gaan.

cheers!

RE: programmeerbare ECU / megasquirt / KdFi?????

@ streetscreamer:

Helaas is het bij markje eigen ervaring... hij heeft welteverstaan 1 spi gereden, die waarschijnlijk door de vorige eigenaar behoorlijk aan geknutseld is...

En dan zijn alle spi's gelijk troep... :x |:(

RE: programmeerbare ECU / megasquirt / KdFi?????

Aan dat wagentje was niet aan geknutseld betreft het injectie deel,Nou ook met die rommel moet je t treffen uiteraard alleen je kan er weinig mee om diagnose te stellen, er valt niets aan af te stellen ook heb ik de ervaringen van anderen meegemaakt zowel de goede als de slechte en ook bij andere merken met een spi systeem zijn er vele problemen omdat t injectie gebeuren in de kinderschoenen stond.

Over Spi ellende is er genoeg te vinden op t internet en dat is dan niet alleen mini specifiek,de techniek heeft is wel redelijk ontwikkeld maar men is toch overgegaan naar t wat betrouwbaardere multipoint.


Dan injectie vs opvoeren,vaak in de racerij word er gebruik gemaakt van carburateurs omdat je daar minder hoef aan te passen dan met een injectie systeem als zal je de boel mechanisch goed voor elkaar hebben dan is de beperkte factor t injectiedeel waar je ook een aantal componenten weer zal moeten veranderen,van ecu tot aan drukregelaars tot aan injectoren, het programmeren van t systeem weer om weer een ideaal kernveld te vinden om je systeem aan te passen,pas je je injectiedeel niet aan dan heb je dan merk je wel dat je wat veranderd heb aan je mechanische deel al zal je niet tot de volle potentie komen,waarvoor t bedoeld is, terwijl je met een carb de doelstelling veel sneller en makkelijker daarmee kan bereiken.

Maargoed dat is mijn visie erop,het is je wel afvragen wat wil ik en tot hoe ver wil ik gaan,vergeet niet het blijft niet bij een injectie deel om echt hard te willen gaan.

RE: programmeerbare ECU / megasquirt / KdFi?????

Sneller en makkelijker wellicht, maar beter?

RE: programmeerbare ECU / megasquirt / KdFi?????

Nou wat dacht je na een kleine 30 jaar wagens met carburateurs te verkocht te hebben op 10 jaar injectie,rally en races ermee te gereden te hebben,nu nog steeds met dezelfde systemen rond te racen,okee t is geen F1 waar goud geld in rond gaat.

Dus mja het heeft zichzelf al bewezen,wat betrouwbaarder is

RE: programmeerbare ECU / megasquirt / KdFi?????

markje, hier nog een oude koe om uit de sloot te halen!


Laten we die discussie, wat beter/slechter is, niet wéér beginnen, en het on-topic houden... :x

RE: programmeerbare ECU / megasquirt / KdFi?????

ik kan even niet op de bedrijfsnaam komen. In Duitsland kan je een programmeerbare ecu kopen welke heel interessant is.
1 er staat de originele SPI settings op welke niet te deleten is.
2 er staan meerdere vaste getunde settings op.
3 je kan zelf tunen

Ziet eruit als je gewone computer met een usb plug.

Oftewel je kan er weinig aan fout doen.

RE: programmeerbare ECU / megasquirt / KdFi?????

Slechts een reactie om wat een ander zegt en slechts wat een ander zeg joh ik zeg allen wat mijn ervaring is en meer niet, dacht dat een forum bedoeld was om ervaringen uit te wisselen was en niet elkaar af te zeiken.

Blijkbaar ligt t toch weer anders....

RE: programmeerbare ECU / megasquirt / KdFi?????

@ Peter: Volgens mij is dat eerder een jonge koe dan een oude.

Ook hier slechte ervaring met een SPi, trouwens :P

RE: programmeerbare ECU / megasquirt / KdFi?????

Dirk schreef:
ik kan even niet op de bedrijfsnaam komen. In Duitsland kan je een programmeerbare ecu kopen welke heel interessant is.
1 er staat de originele SPI settings op welke niet te deleten is.
2 er staan meerdere vaste getunde settings op.
3 je kan zelf tunen

Ziet eruit als je gewone computer met een usb plug.

Oftewel je kan er weinig aan fout doen.



Dat is de door Peter genoemde UMS (Ultimate Mini Squirt), http://www.m1n1.de/html/ultimate_mini_squirt___ums.html

default

RE: programmeerbare ECU / megasquirt / KdFi?????

ja allemaal, goede discussie hoor, maar :
de vraag was wie heeft er ervaring mee, met de installatie en het gebruik met deze UMS ????

Mijn originele ECU is waarschijnlijk stuk en moet vervangen worden ???
Er zijn 2 opties :
a) vervangen door een UMS
b) originele ECU naar England sturen en laten testen en herstellen ?
kan bij : http://www.ecutesting.com/index.html
wie zou wat doen dan ??
thx to all

RE: programmeerbare ECU / megasquirt / KdFi?????

Ligt aan het prijskaartje en wat je met de mini doet.

Als het een compleet aangepast blok wordt, dan zou ik voor de programmeerbare gaan.
Als het een mini is voor elke dag met een standaard blok, dan zou ik voor een andere standaard ECU gaan. En deze is eventueel zelfs 2e hands te krijgen. Hebben er hier op het forum meer gedaan.

default

RE: programmeerbare ECU / megasquirt / KdFi?????

weet iemand dan waar ik een tweedehands ECU MNE101170 dan zou kunnen vinden ????
graag dan

RE: programmeerbare ECU / megasquirt / KdFi?????

Zie je wel spi is dus .......eindigd op ommel weer 1 met een comp stuk,eehhm jah even met een van de sponsoren contact opnemen

RE: programmeerbare ECU / megasquirt / KdFi?????

markje, je hebt je punt al meer dan eens gemaakt, ja je bent geen voorstander van SPI dat is nu voor iedereen duidelijk...

gaan we nu ook reageren als iemand een carbje zoekt, weer die mechanische rommel die niet werkt, naaldje zoekt, weer een carb die niet automatisch het juiste mengsel geeft, volgens mij is hier het forum niet voor bedoeld...

ook ik ben geen fan van een spi, heb er mijn redenen voor, maar heb geen drang om dat iedere keer als het over een spi gaat te roepen, ikzelf zal ook niet snel een mpi kopen, geen enkele mini met injectie heeft mijn voorkeur, puur en alleen smaakgevoelig. een mpi zit zeker deugdelijker in elkaar dan een spi. er zijn genoeg mensen met problemen met een spi/mpi, er zijn er ook zat die met een carb mini blijven stuntelen...

heb met peter genoeg gepraat over de programmeerbare spi-ecu, en eerlijk gezegt hoop ik dat hij hem koopt, lijkt me wel humor...

RE: programmeerbare ECU / megasquirt / KdFi?????

Ik ben van plan om in de nabije toekomst mijn carburateur mini om te bouwen naar een pogrameerbare injectie. Ik ga voor een spi setup, dit vooral omdat een mpi setup lastig werkend te krijgen is ivm. charge robbing.

Het word waarschijnlijk de kdfi ecu, maar twijfel nog over de ums. ums heefd het voordeel dat de stappenmotor gewoon werkt. kan alleen nergens vinden wat dat ding kost :?.

Ik heb de injectie unit, tank en aanverwanten van een spi al klaar liggen. Dus over een tijdje kan ik hier wat meer over vertellen :).

RE: programmeerbare ECU / megasquirt / KdFi?????

ums zit rond de 500 euro...

Kijk even in de link van Carlien, dat is een UMS-forum. De 3 administrators zijn ook degene die de UMS maken.
De UMS is in Engeland bij Keith Calver te koop, kost daar 499 pond

RE: programmeerbare ECU / megasquirt / KdFi?????

Hoi OKM,

hoe weet je dat de ecu kapot is dan? Heb je hem uit laten lezen? Ik heb wel een MNE101040 liggen. Deze is niet gecodeerd en hiermee zou je kunnen testen of het echt aan de ecu ligt. Als je niet te ver uit de buurt van zwolle woont kun je hem lenen. Voor een MNE101170 kun je waarschijnlijk niet zomaar een vervangend exemplaar nemen. Deze is gecodeerd en gekoppeld aan de ecu van de startonderbreker (deze heb je toch?)

Als je interesse hebt hoor ik het wel.

default

RE: programmeerbare ECU / megasquirt / KdFi?????

ja, dit is wat men zegt in de garage, ze hebben nl alle mogelijke verbindingen van de MEMS 1.6 getest, hun bevinding is dat deze stuk is ?? ook horen ze de stepper motor niet werken ?? dus volgens hun kan het alleen één van deze 2 zijn ?? ikzelf heb niet genoeg kennis van deze materie en ook niet de nodige apparatuur om er aan te werken.
De MNE 101140 zu van een Rover Metro 1.1 zijn en werkt iet geheel me de testen van de MNE 101170 zeggen ze mij???
Ook hebben we nu problemen dat we de mini niet meer gestart krijgen omdat de immobilzer remote key, niet meer werkt dus we krijgen het alarm/startonderbreking niet meer uit ??? wat nu ???? ik weet het eigenlijk niet meer en hier in Belgie zijn een ex over dealers die iets van Mini afweten denk ik, eb er alvast weinig vertrouwen in.
Als jullie niet zo ver van Antwerpen af een goede ex Rover dealer kennen de iets van Minis kent en ook nog de nodige appaatuur heeft oor ik het zeker graag, zitten eigenlijk vast en ween niet het verder moet nu

RE: programmeerbare ECU / megasquirt / KdFi?????

Een echt probleem van spi´tjes is de staronderbreker, deze wil om onbekende redenen nog wel eens niet meer uit willen. Enige permanente oplossing om deze te omzeilen, zodat deze niet meer functioneerd.

Ik ben niet bekend met mini-garages in België, maar elke beetje serieuze mini-garage moet dit kunnen oplossen...

Staat de auto nu ook bij een mini- of bij een onafhankelijk garagebedrijf?

default

RE: programmeerbare ECU / megasquirt / KdFi?????

staat thuis momenteel,
kan je misschien even beschrijven hoe we deze kunnen omzeilen ??
of is dit te technisch ??
heb wel alle elektrische schemas van de mini voorhanden
thx

RE: programmeerbare ECU / megasquirt / KdFi?????

Omzeilen kun je hem door er een kastje tussen te hangen dat de juiste code doorgeeft. Hoe je hem kunt omzeilen zonder de juiste code te weten of te investeren in een extra kastje of een herprogrammering weet ik niet.

Ik dacht dat je er wel gewoon een ongecodeerde in kunt leggen bv de 101070 (cooper spi) of de 101040 (sprite spi). De startblokkering werkt dan natuurlijk niet meer.

Het verschil tussen wel of niet gecodeerd is de 10 of 11 in het nummer. 101170 voor gecodeerd en 101070 voor ongecodeerd.

default

RE: programmeerbare ECU / megasquirt / KdFi?????

zou je eventueel deze MEMS MNE101040 willen opsturen naar mij op mijn kosten uiteraard, ik ga dan zelf even uitzoeken hoe we dit best kunnen doen dan, via DHL of TNT Post ?? Je woont nl nogal ver weg meer dan 220 km.
Misschien naar het postkantoor in Putte, Nederland, woon slechts 3 km daar vandaan
Dan zou ik even kunnen testen voor we de mijne naar UK sturen,
Heb momenteel wel het probleem dat we het alarm en de startonderbreking niet kunnen afzetten? hoe zouden we dat dan moeten omzeilen
alvast dank voor de nuttige info
rgds

RE: programmeerbare ECU / megasquirt / KdFi?????

Alweer een poos geleden heb ik contact gehad met BS autotune.

Ongetwijfeld erg goed spul, ook gezien andere projecten. Het prijskaartje weerhoud mij er op dit moment van om het aan te schaffen (zit nu nog midden in de restauratie fase. Over de locatie van de wideband sensoren is wel het een en ander te vinden op turbo-minis.co.uk.

Hieronder de vragen welke ik heb gesteld.

Geachte Heer,
Onlangs kwam ik uw website tegen de producten die u hierop aanbiedt zijn wellicht erg interessant voor een project waarmee ik momenteel bezig ben, namelijk het restaureren van een mini uit 1978. Onderdeel van deze restauratie is het toevoegen van een turbo op de bestaande 1 liter motor. En het vervangen van de carburateur door een injectiesysteem.
Het toe te passen motormanagement is voor mij tot op heden een open eind. Enkele bekende systemen bieden niet een standaard. Mogelijk het KDFI systeem wel. Daarnaast spreekt het idee van eventuele ‘werkplaatshulp’ mij wel aan.
Waar ik naar op zoek ben is een sequentieel injectiesysteem waarbij ik de inspuittijdstippen per cilinder kan wijzigen. Deze vraag komt voort uit het feit dat de desbetreffende motor is voorzien van een niet crossflow uitgevoerde cilinderkop waarvan cilinder 1 & 2 een inlaatpoort delen, ditzelfde geldt voor cilinder 3 & 4.
Bij deze desbetreffende A-series motoren is er, wanneer de motor is uitgevoerd met een carburateur, sprake van een groot verschil in AFR waarden tussen de buitenste en binnenste cilinders. Respectievelijk het paar 1 & 4 (buiten) en 2 & 3 (binnen) dit als gevolg van een combinatie van de nokkenastiming en een ongelukkig gevormd gedeeld inlaatkanaal per cilinderpaar.
Meer uitleg is te vinden onder deze link : http://www.starchak.ca/efi/siamese.htm
De vraag is nu:
1) Of het KDFI systeem in staat is om de 1ste cilinder te voorzien van de juiste hoeveelheid brandstof in de korte periode dat de inlaatklep van de deze(buitenste) cilinder openstaat. Tijdstip tussen D en B. Zie toegevoegde afbeelding.
2) Of een dergelijk grote injector stationairloop niet nagenoeg onmogelijk maakt. (Zou het een oplossing zijn om twee injectoren per poort te nemen, waarvan de ene injector bedoeld voor de 1ste cilinder een grotere opbrengst heeft? )
3) Of het KDFI systeem om kan gaan met een tweetal lambda sensoren aangesloten op één tech edge wideband lambda systeem? Dit om het verschil in AFR’s te monitoren tussen de verschillende cilinderparen.
4) Of er een opsomming te maken is wat voor componenten ik moet gaan gebruiken wanneer bovenstaande mogelijk geacht wordt.




het diagrammetje



hierbij de reactie,

De siamese inspuiting van de mini is ons bekend.
Hiervoor is firmware beschikbaar welke inderdaad gewenst inspuitpatroon (kort - lang en trim per injectiepuls) toestaat. Deze code is feitelijk specifiek voor de mini motor gemaakt maar ook toe te passen op bijvoorbeeld de Austin Healey motor welke ook een siamese inlaat heeft.

Hoe groter de injector hoe minder goed de injectiepuls stationair is te doseren. Nou is het even de vraag hoe groot de injector in uw geval zal worden, maar om een voorbeeld te geven: een 1.8 turbo motor met 4x 600cc injectoren loopt nog zeer netjes stationair (beter dan op de oude / versleten injectoren). Je kunt dus best ver gaan.

Het meest kostengunstig is 2x 2J2 kopen. Deze kosten 199 euro per stuk. Er is een unit die 2 sensoren ondersteund maar deze is stukken duurder. De KDFI kan 2 sensoren ondersteunen en de firmware werkt ook op basis van deze 2 sensoren.

Ik denk dat een full-kit (850 euro) + DIS bobine (mooiere ontsteking) en een extra TechEdge (199 euro) de lading redelijk dekt. Ik zal een kleine aanpassing moeten doen aan de KDFI voor een 2e sensor. Het handigste is de nokkenas sensor als HALL sensor uit te voeren. De aanpassing kost 50 euro.

Daarnaast is het wellicht raadzaam het support traject te volgen. Dit kost in totaal 300 euro (cursus, project bespreking, gezamelijke opstart en afstelling).

Bij elkaar heeft u dus minimaal een budget nodig van 1500 euro. Er zijn vast mogelijkheden het goedkoper te doen, maar niet zonder concessies te doen aan kwaliteit en materiaal of support. Op de lange termijn kost dat vaak meer...

Mocht u interesse hebben: zaterdag aanstaande is er weer een

cursus motormanagement systemen. Er zijn nog enkele plekken vrij.



Zoals je kunt lezen een compleet pakket, en daarbij ook nog ervaring met dergelijke motoren.

RE: programmeerbare ECU / megasquirt / KdFi?????

Voor een mpi setup zou je ook het systeem van canems kunnen overwegen. zie: link.
Voordeel hiervan is dat je geen nokkenas positie sensor nodig hebt.