Project, missende delen

default

RE: Project, missende delen

Hallo,

Ik en mijn vriend hebben gisteren een mini cooper aangeschaft.
Echter het is een echte opknapper(wat niet erg is).
Mijn vriend heeft al een zelf opgeknapte renault 5GT turbo staan en is automonteur
De ervaring is er dus maar geen ervaring verder met mini's.

Nu zitten we alleen met een aantal vragen.
1) Het is een mini cooper e/e-city uit 1989 met volgens de verkoper een 1275cc blok erin. Alleen het plaatje met het motorbloknummer is weg. Nu heb ik al in het "motorblok herkennen voor beginners gekeken echter daar word ik nog niks wijzer van. dus vraag 1, is het ook echt een 1275cc blok en dan de variant van voor 1971 of een 1300cc uit een latere mini?
2) Het koelsysteem is verre van compleet en de radiateur is zo lek als een zeef :x .
Wij waren al zover dat het expansievat ontbreekt echter hebben wij geen duidelijke foto van hoe een complete vergelijkbare mini er onder de kap uitziet. dus onze vraag: Wat ontbreekt er?
Ook welke radiator zou er op passen en waar kun je die het beste vandaan halen (ookal bij de bedrijvenlijst op de site gekeken)

en dan nu de foto's:

meet "schroothoopje" :+)

luchtfilter hebben we er afgepakt voor de foto, die hebben we dus al alleen filters zijn nogal aan vervanging toe. De kap waar ze inzitten is een ovale kap


Op bovenstaande foto's is een losse slang te zien, wij hebben het vermoede dat hier een expansie vat hoort te zitten, kan dit kloppen? (deze slang maakt deel uit van het koelsysteem)

RE: Project, missende delen

Beste ???

1) Om er achter te komen wat voor blok er in ligt zul je het blok open moeten maken en de cilinders na moeten meten. De kans bestaat namelijk ook dat het blok een grotere cilinderinhoud heeft.

2) De mini die jij hebt heeft geen expansievat. De dop zorgt ervoor dat er bij teveel druk water uit de radiator gelaten wordt. Alleen de modellen vanaf 1996 hebben een expansievat.

RE: Project, missende delen

Beste Trotse bezitter van [i:1l1oevuj]Schroothoopje[/i:1l1oevuj],

Leuk om je hier te zien, ik hoop dat je gaat genieten van de Mini en het sleutelen!

1)Geef in je profiel aan in welke regio je woont en misschien kan er iemand komen kijken, dat is vaak het snelste.

2)De losse slang lijkt een slang van je interieur verwarming te zijn. Er mist namelijk een kachelkraan links voor (als je voor de mini staat) bovenop je blok. Je zal ook geen tweede trekstang in je dashboard hebben voor je verwarming.

RE: Project, missende delen

Nvw schreef:
Hallo,
Ik en mijn vriend hebben gisteren een mini cooper aangeschaft.

Gefeliciteerd!

Nu zitten we alleen met een aantal vragen.
1) Het is een mini cooper e/e-city uit 1989 met volgens de verkoper een 1275cc blok erin. Alleen het plaatje met het motorbloknummer is weg. Nu heb ik al in het "motorblok herkennen voor beginners gekeken echter daar word ik nog niks wijzer van. dus vraag 1, is het ook echt een 1275cc blok en dan de variant van voor 1971 of een 1300cc uit een latere mini?


Zoals Bram (b)engeltje zegt is dat eigenlijk alleen te bepalen als je het blok open maakt. Het feit dat je een dubbele carburateur hebt ipv een enkele zegt dat er in ieder geval al aan gesleuteld is ;)
Een aanwijzing zou je kunnen halen uit de code die op de kop staat (als je het kleppendeksel verwijderd te zien als het goed is) maar ook dat is geen garantie.

2) Het koelsysteem is verre van compleet en de radiateur is zo lek als een zeef :x .
Wij waren al zover dat het expansievat ontbreekt echter hebben wij geen duidelijke foto van hoe een complete vergelijkbare mini er onder de kap uitziet. dus onze vraag: Wat ontbreekt er?


Wat ontbreekt is de dop op de radiator, expansievat heb je niet (zoals Bram ook al zei).
Ook welke radiator zou er op passen en waar kun je die het beste vandaan halen (ook al bij de bedrijvenlijst op de site gekeken)



Waar woon je? (misschien handig om in je profiel te zetten) dat maakt het wat makkelijker om te verwijzen naar een specialist "in de buurt".

Op bovenstaande foto's is een losse slang te zien, wij hebben het vermoede dat hier een expansie vat hoort te zitten, kan dit kloppen? (deze slang maakt deel uit van het koelsysteem)



Bijzonder die losse slang, wat ik ook mis is de kachelkraan (of ik kijk niet goed genoeg). Dus de slangen van en naar de kachel unit.

Heb je al een werkplaatshandboek? Dat kan ook al enorm verhelderend zijn!

Succes er mee in ieder geval!

RE: Project, missende delen

kijk naar de verdeler bevestiging (nr 10 en 11):
http://www.infomininl.org/cpm1420/displ ... =12&pos=27

als deze is zoals op het plaatje, dan is je blok niet van voor 1970 ..

originele 1989 city kachel aansluiting (kraantje = 15 .. aftakpunt op de kop nr 10 )
http://www.infomininl.org/cpm1420/displ ... =12&pos=38

aftakpunt is zo te zien nog dicht (op de cilinderkop, net boven de bevestiging van de bobine) dus vermoedelijk is het een Metro blok ..

foto's zijn niet echt duidelijk genoeg of gedetailleerd genoeg om meer te kunnen zeggen ..

zo te zien een ombouw die is begonnen en niet afgemaakt, succes !

HTH,
Theo van den Bogaard

default

RE: Project, missende delen

Bedankt alvast voor jullie reacties.
Wij wonen in brabant in de buurt van tilburg/de efteling.

Ik heb al 2 werkboeken gevonden, echter nog geen idee of we een goede hebben.

Zal me is gaan inlezen over metro blokken, i'll keep you posted.

@Theo van den Bogaard, dat vermoede hadden wij ookal.

Even wat achtergrond informatie.
Deze mini is van 1989 tot 2015 in het bezit geweest van dezelfde persoon en is daarna door verkocht aan de persoon waarvan wij hem hebben (die heeft hem maar een maand gehad).
De mini is al sinds 2005 niet meer voorzien van APK.
Het plan van aanpak is nu:
hem lopend te krijgen, daarna blok eruit en netjes maken.
De roestplekken aanpakken(valt op het eerste oog mee, maar zal wel tegen gaan vallen).
Daarna gaat hij de weg op als "winter auto", in de zomer rijden we de Renault en dan gaan verder aan de mini

gr. Nina

RE: Project, missende delen

zie ook mijn pb :)

RE: Project, missende delen

Vrijwel zeker een 1275 A plus uit een metro. 1275 kop te herkennen aan kachel aansluiting en thermostaathuis, die staan in een andere richting dan bij een 998. A plus vanwege de vorm rondom het thermostaat huis. Bij oudere koppen is dat helemaal vlak, hier zie je verzonken 'vakjes' in de casting.

Het kan natuurlijk dat het blok niet bij de kop hoort. De carburateurs zijn er ook later bijgezocht.

Als je vriend monteur is kan je evt kiezen om de kop er eens af te halen. Niet een hele grote klus bij een mini omdat de nokkenas onderin zit. Kost je wat pakkingen en een paar uur. Verschil tussen een 1000 en 1275 onderblok zie je meteen. Tussen cilinders 2 en 3 zit bij een 998 een aardige ruimte. Bij een 1275 bijna niks. Kan je meteen de grote v/d kleppen zien en bepalen of het een snelle kop is of niet.

default

RE: Project, missende delen

Hallo,

Een kleine update: Hij loopt !! \\:)/
klein minpuntje, alleen nog maar met de choke erop maar er zit tenminste leven in (blok heeft 10 jaar niks gedaan vermoeden wij)
Waarschijnlijk weten we al waarom en word dat vanavond al verholpen
(Er zitten op de carburateurs 2 'pijpjes' welke door middel van een slangetje met elkaar doorverbonden zouden moeten worden, of door een t-stuk)

Vandaag gaan we de onderdelen voor het koelsysteem bestellen zodat hij straks ook kan lopen zonder dat we steeds moeten stoppen zodat het blok niet te warm word.
(radiateur en nieuwe van)

Een ding kwamen we nog niet uit en dat is de kachel aansluiting.
We zijn gisteren bij een vriend weeste kijken die ook een mini heeft maar dan met een 998cc blokje. echter waar bij hem links op het blok een aansluiting zit is dit bij ons dicht.
Nu zouden wij wel graag een kachel hebben maar hoe gaan we dit voor elkaar krijgen
Ik heb inmiddels de "blauwe bijbel" echter hier kwam ik nog niet uit.

Het vermoede dat het een 1300 blok is wordt wel sterker. de kop gaat er sowieso nog een keer af dan weten we het zeker.
Maar met alles wat ik hier nu een beetje heb gelezen wordt alleen maar meer bevestigd dat het om een 1300 blok zou gaan.
(inmiddels ook een gietnummer gevonden op het blok W1024 en op de kop 11M..??)


offtopic: Mag dit topic op deze manier gevoerd worden of is het de bedoeling dat ik deze vragen ga stellen in de daarvoor bedoelde specifieke topics?

RE: Project, missende delen

Voorlopig kun je hier je vragen blijven posten. Kans bestaat wel dat er iets meer gelinkt zal worden naar bestaande topics.

De zoekfunctie kun je ook veelvuldig gebruiken. Er is al gigantisch veel geschreven op het forum over van alles en nog wat.

default

RE: Project, missende delen

(b)engeltje schreef:
Voorlopig kun je hier je vragen blijven posten. Kans bestaat wel dat er iets meer gelinkt zal worden naar bestaande topics.

De zoekfunctie kun je ook veelvuldig gebruiken. Er is al gigantisch veel geschreven op het forum over van alles en nog wat.



Klopt ik gebruik die veelvuldig en heb op die manier al op veel dingen een antwoord gevonden.
"motorblok herkennen voor beginners" bijvoorbeeld heb ik al bijna helemaal doorgenomen.
Nu vooral aan het lezen in "1000 naar 1300" aangezien het bij ons gaat om een niet afgemaakte ombouw.

offtopic: je ziet op andere fora vaak projecten die dan bijgehouden worden in een topic dat is hier niet het geval of wel?

RE: Project, missende delen

Dat kan hier ook. Dan maak je een showcase aan. viewforum.php?f=46

RE: Project, missende delen

Dit bouwjaar mini zou een kachelkraan hebben die in/op/aan de losse kachelslang zit.
Oudere mini's ( ruwweg) van voor 1988 hebben id een kachelkraan op de cilinderkop zelf zitten.
Je kan ervoor kiezen om het gat ( in de kop) open te boren met een boor 13 en een ouder type kraan te monteren. ( met klein magneetje wel t boor slijpsel uit de kop vissen.. Beter te doen als de kop gort droog is en geen water/vloeistof er meer in zit..) O:) ;)
Je kan ook een "slang" kraantje monteren.
Hebben wel allebei een eigen type bedieningsknop.. Aansluiting op kraan verschilt , ligt dus aan je kachelkraan welke knop/draad/hendel je moet hebben.
Kraan op kop is een ( makkelijk gezegd) gevlochten staalkabel, slang kraan is een ijzerdraad met krul aan t einde.
Lengte van allebei de kabels verschilt ook.

Met dubbele carb's zie je vaak een kraan op kop.

Lijkt idd op een metro blok. Maar kan ook een omgebouwde spi wezen..)
1300 kop is zeker. Geen twijfel mogelijk.

Achterzijde blok.. Net onder de cilinderkop.. Tussen blok en uitlaatspruitstuk in..
Zitten daar 2 zwarte deksels ( grofweg 10x6 cm? ) waarvan 1 met een pijpje eraan?
Nee? = 1300 motor.

Lekker boeiend wat de inhoud is.. Ik zou de kop er niet afhalen als t niet moet.. Kan altijd nog in toekomst..
Carb's zijn niet achterlijk groot .. Standaard 1300 kan t makkelijk hebben.

Ik zou wel de waterpomp ook vervangen.. Die neigen vaak naar vast rotten bij lange tijd stilstaan..
Kan je meteen de tuinslang ( hoge druk spuit nog beter ) in t blok hangen en schoonspoelen..
Good luck.

default

RE: Project, missende delen

De onderdelen voor het koelsysteem en de kachelonderdelen zijn besteld en kan ik vrijdag ophalen
We gaan een 'oud' type kachel erop zetten dus zullen een gat moeten gaan boren in het blok :x

Gisteren nog een keer proberen te starten en nu we de 'pijpjes' voor de carterontluchting op de carberateur met elkaar hebben verbonden doormiddel van een slangetje loopt hij ook stationair
(carterontluchting wordt later fatsoenlijk aangesloten)

Maar toen hij liep vlug in zijn achteruit gezet en geprobeerd of hij rijd.
En we hebben al een achteruit!! koppeling voelde opzich nog prima \\:)/

door het ontbreken van een v-snaar en het koelsysteem gelijk weer uitgezet ivm warm lopen van het blok maar een begin is gemaakt.


(ik weet niet hoe maar zou dit topic anders verplaats kunnen worden naar showcases?)

default

RE: Project, missende delen

Het koelsysteem is inmiddels compleet en werkt.
Kachel is aangesloten en werkt ook.

We hebben gisteren de remmen rondom nagekeken en remvloeistof ververst.
nog een paar punten en dan komt er weer een APK op.

Ik start hierna wel een topic in showcases aangezien de missende delen gevonden zijn :+)

default

RE: Project, missende delen

Weet iemand toevallig welke diameter slang je nodig hebt op de kachel radiateur? Zit daar verschil in tussen oud en nieuw type? Mijn mini is uit 1991 maar de kachel lijkt van voor 84 te zijn..