Zo weer een weekendje geklust. De opzet van het project is een beetje gewijzigd. Het is nu een bak wissel geworden dus ik zal de titel even aanpassen.
Deze week een bak opgezocht en gevonden. Kompleet 1000cc blokje. Eerst mijn eigen bak gedemonteerd vliegwiel verwijderen was nog een behoorlijke klus, zelf eerst een vliegwieltrekker gemaakt die kon de krachten niet aan. Bij de buurman een plaatje staal gehaald van 1cm dik en goeie 10.5of6 bouten en het lukte. Het vliegwiel van het 1000tje met een slijptol door geslepen en toen kon het bakje er onder vandaan. Vervolgens alles netjes schoongemaakt met benzine en een kwastje. Nieuwe pakkingen + vloeibare pakkingen aangebracht. Bakje er weer onder. En klaar DACHT ik.. Toen stuitte ik op een behoorlijk probleem.
De zogenaamde dropgears van het 1000tje sloten niet aan op de primary gear van de 1300. Dus ik dacht pak ik toch die van de 1000. Maar die paste weer niet om de krukas. Komplete set dropgears overzetten van de 1300 kan ook niet want het middelste tandwiel past niet in het lagerhuis van de 1000 bak.
Vervolgens heb ik het forum afgezocht en daar las ik dat het komt omdat ik een A+ blok wil combineren met een A blok.
Heeft iemand hier een oplossing voor?
Ik dacht zelf dat het misschien mogelijk is om de primary gear van een 1300A blok te halen want die past wel in de vertanding van een 1000A blok toch?
Heeft iemand die misschien over?
Foto's verduidelijken vaak een heleboel:
Dit zijn de primary gear:
Plaats van de dropgears / primary gear:
Custom vliegwieltrekker:
- Login of registreer om te reageren
RE: Project: versnellingsbak 1000 A onder 1300 A+
Ingediend door Loeksel op zo, 04-11-2007 21:43
Gister ben ik er dan toch maar aan begonnen. De synchromeshringen vervangen, voor mij een ontmaagding op versnellingsbak gebied. Dus dat kan nog leuk worden!
Motor gister uitgebouwd en meteen de oplossing voor een ander probleem gevonden. Koud wilde de mini niet starten nou had ik al op het forum gelezen dat ik de sensor onder het inlaatspruitstuk moest controleren. Die kabel lag in 2 stukken dus ik denk dat dat het probleem was
Tijdelijke werkplaats:
Motortje eruit takelen:
Is de fietskar toch nog ergens goed voor:
Volgend weekend weer verder, blokje netjes schoonmaken en dan maar heel voorzichtig uit elkaar halen!