Project: versnellingsbak 1000 A onder 1300 A+

RE: Project: versnellingsbak 1000 A onder 1300 A+

Gister ben ik er dan toch maar aan begonnen. De synchromeshringen vervangen, voor mij een ontmaagding op versnellingsbak gebied. Dus dat kan nog leuk worden!

Motor gister uitgebouwd en meteen de oplossing voor een ander probleem gevonden. Koud wilde de mini niet starten nou had ik al op het forum gelezen dat ik de sensor onder het inlaatspruitstuk moest controleren. Die kabel lag in 2 stukken dus ik denk dat dat het probleem was :P

Tijdelijke werkplaats:


Motortje eruit takelen:


Is de fietskar toch nog ergens goed voor:


Volgend weekend weer verder, blokje netjes schoonmaken en dan maar heel voorzichtig uit elkaar halen! :? :? :? :? :?

RE: Project: versnellingsbak 1000 A onder 1300 A+

Zo weer een weekendje geklust. De opzet van het project is een beetje gewijzigd. Het is nu een bak wissel geworden dus ik zal de titel even aanpassen.
Deze week een bak opgezocht en gevonden. Kompleet 1000cc blokje. Eerst mijn eigen bak gedemonteerd vliegwiel verwijderen was nog een behoorlijke klus, zelf eerst een vliegwieltrekker gemaakt die kon de krachten niet aan. Bij de buurman een plaatje staal gehaald van 1cm dik en goeie 10.5of6 bouten en het lukte. Het vliegwiel van het 1000tje met een slijptol door geslepen en toen kon het bakje er onder vandaan. Vervolgens alles netjes schoongemaakt met benzine en een kwastje. Nieuwe pakkingen + vloeibare pakkingen aangebracht. Bakje er weer onder. En klaar DACHT ik.. Toen stuitte ik op een behoorlijk probleem.
De zogenaamde dropgears van het 1000tje sloten niet aan op de primary gear van de 1300. Dus ik dacht pak ik toch die van de 1000. Maar die paste weer niet om de krukas. Komplete set dropgears overzetten van de 1300 kan ook niet want het middelste tandwiel past niet in het lagerhuis van de 1000 bak.
Vervolgens heb ik het forum afgezocht en daar las ik dat het komt omdat ik een A+ blok wil combineren met een A blok.
Heeft iemand hier een oplossing voor?
Ik dacht zelf dat het misschien mogelijk is om de primary gear van een 1300A blok te halen want die past wel in de vertanding van een 1000A blok toch?
Heeft iemand die misschien over?

Foto's verduidelijken vaak een heleboel:

Dit zijn de primary gear:


Plaats van de dropgears / primary gear:


Custom vliegwieltrekker:

RE: Project: versnellingsbak 1000 A onder 1300 A+

nee,je moet met een 1000 bak en 1300 bovenblok een aangepast tandwiel lopen.
de krukas maat van een 1300 is net een paar mm dikker daarom kun je niet uitwissellen.

die man in de buurt van alpen ad rijn
maakt ze zelf en verkoopt ze ook.

het is het binnenwerk van de 1300 krukas met de vertanding van de 1000 bak zodat je geen nieuwe dropgears hoeft te kopen.

RE: Project: versnellingsbak 1000 A onder 1300 A+

Oke bedankt voor de info!
Heb jij een emailadres of telefoonnummer van die man?
Groet

RE: Project: versnellingsbak 1000 A onder 1300 A+

Momenteel rij ik al een jaartje met een 1300 A+ blokje met een A bak eronder.
De tanden op de tandwielen zijn net iets verschillend van een a tov a+.
Mijn ervaring leert dat een A bak sterker is dan een A+ , tenminste dat vindt ik zelf.
Om een lang verhaal kort te maken heb ik de inhoud van een A bak rechtstreeks overgezet in een lege A+ bak .
Daarbij vervang je gewoon het tandwiel dat op de uitgaande as zit door een A+ (drop gears).
Je zult wel een klein beetje uit de bak moeten slijpen omdat de A+ bak net iets anders van vorm is.
Succes

RE: Project: versnellingsbak 1000 A onder 1300 A+

Miniboer Edwin schreef:
Om een lang verhaal kort te maken heb ik de inhoud van een A bak rechtstreeks overgezet in een lege A+ bak .
Daarbij vervang je gewoon het tandwiel dat op de uitgaande as zit door een A+ (drop gears).
Je zult wel een klein beetje uit de bak moeten slijpen omdat de A+ bak net iets anders van vorm is.
Succes


Bedankt voor de tip!
Maar dat durf ik niet aan. Heb geen verstand van versnellingsbakken en ben dan bang dat ik het verkeerd monteer. Ik wacht nog even af of er een makkelijkere oplossing is en anders moet ik er een andere bak bij scoren..
Groet

RE: Project: versnellingsbak 1000 A onder 1300 A+

Volgens mij heeft Clubbie de oplossing al gegeven.
Wij hebben er goede ervaringen mee. Ja, echt waar.

En dat adres per PM, ff logisch nadenken en eventueel bij de sponsors kijken, bovenaan beginnen.

Groet ron

RE: Project: versnellingsbak 1000 A onder 1300 A+

Miniboer Edwin schreef:
Je zult wel een klein beetje uit de bak moeten slijpen omdat de A+ bak net iets anders van vorm is.



Je bedoelt dat de hoofdas er niet in ging! Dat probleem heb je niet als je een DAM2886 bak gebruikt. Daar gaan A-tandwielen en assen rechtstreeks in zonder speciale bewerkingen en dan heb je toch A+ drop gears.

PS: Het onderste tandwiel heet 'input gear'.