Kruimelpad
Prut uit uitlaat en vuile koelvloeistof
RE: Prut uit uitlaat en vuile koelvloeistof
Ingediend door Texpert op zo, 04-09-2011 20:50
Kan goed hoor, Mini is jarenlang in onderhoud geweest bij ééndezelfde garage die de koelvloeistof vanaf 2004 in ieder geval nooit heeft vervangen. Ook om die reden ga ik switchen van garage, maar goed. Aangezien ik volledig a-technisch ben; is het normaal dat de Mini z'n oude vloeistof uitspuugt via de uitlaat? Volgens mijn overbuurman is de koppakking naar z'n grootje maar dat hoop ik niet. Overigens ook geen mayo onder oliedop.
- Login of registreer om te reageren
dat er koelvloei via de uitlaat gaat kan duiden op de kopakking
de mayo hoeft niet zo zeer het is maar waar de pakking kapot is
als de auto erg rookt er raar ruikt dan is het zeker de koppakking
- Login of registreer om te reageren
Nope, geen rook, niet bij starten en niet tijdens rijden. De uitlaatgas ruikt ook "normaal"...
- Login of registreer om te reageren
RE: Prut uit uitlaat en vuile koelvloeistof
Ingediend door _mini_cooper_ op zo, 04-09-2011 22:21
is het niet gewoon water wat door bijv regen of wassen in de uitlaat is gelopen? en vervolgens de roet op je bumper is geblazen
- Login of registreer om te reageren
Begin er eens mee je koelsysteem goed door te spoelen en te voorzien van nieuwe schone koelvloeistof.
Een compressietest verteld je voldoende over de staat van je koppakking, eventueel een CO-meter in je radiateur/ expansievat hangen (mocht de koppakking doorgeslagen zijn tussen water- en oliekanaal).
Tap eerst je systeem maar af (aftapboutje in blok) en hang je tuinslang er een tijdje in, denk eraan: kachelknop indrukken!!
Meestal koppel ik de kachelslangen even afzonderlijk af zodat ik alles goed door kan spoelen
- Login of registreer om te reageren
Brutus schreef:
Tap eerst je systeem maar af (aftapboutje in blok) en hang je tuinslang er een tijdje in, denk eraan: kachelknop indrukken!!
Bij een Mini uit "99 moet je de kachelknop juist uittrekken om het gehele systeem goed te kunnen spoelen !
- Login of registreer om te reageren
Als het goed is heb je aan de achterkant van het blok (schuin onder het 'hondebot'..) een aftapplug/-bout.
Wanneer je alleen de onderste koelslang losneemt en spoelt, blijven de zwaardere delen meestal onderin bij de cylinderbussen liggen.
Of hadden alleen de oudere modellen zo'n aftapplug in het blok...nee toch?!
- Login of registreer om te reageren
klopt, je hebt helemaal gelijk, die was ik eventjes vergeten...
ik moest aan de oude radiateuren denken met een kraantje.
- Login of registreer om te reageren
Dat aftapplugje zit bij A+ motoren er niet meer in. Nieuwe koelvloeistof is niet verkeerd maar om zeker te weten dat de koppakking niet lekt een cilinder lektest. Via bougiegat druk op zetten met de kleppen dicht en kijken of in de radiateur het water omhoog komt of borreld.
- Login of registreer om te reageren
Eigenlijk gaat een koppakking van een mini toch meestal kapot op dat stukje tussen 2 cilinders (als de koppakking stuk gaat dan)? Dus water uit de uitlaat of in de olie door een kapotte koppakking komt toch bij mini's bijna nooit voor? Of heb ik dat mis?
- Login of registreer om te reageren
Dat is inderdaad zo, maar cylinderkoppen van Mini's hebben ook wel eens de neiging te scheuren en dat kan op allerlei plaatsen gebeuren.
Dennis
- Login of registreer om te reageren
Bedankt voor de reacties tot dusver. Voor mij als leek een beetje een "open einde", maar we zien het wel. Ik ga alles doorgeven aan de garage en hoor de uiteindelijke conlusie wel. Als de koppakking kaduuk is en de rest valt voor de apk ook tegen mag ie hem gelijk houden...
...maar daar gaan we voolopig nog even niet van uit
- Login of registreer om te reageren
Koppakking vervangen is echt niet moeilijk bij een Mini, met een beetje gereedschap is het heel goed te doen. Pakking zelf kost ook nog geen €30,- (heel setje met ook uitlaat pakking end.) echte een mooie klus om zelf te doen.
Als er een scheur in de kop zou zitten (laten controleren/afperse al er geen duidelijk falen in de pakking zelf zit) kan je deze dan ook gelijk vervangen (kost wel iets meer).
De rest van de auto mag overigens wel heeeeeeeeel erg zijn om hem bij de garage te laten staan , maar ik denk ik dat je dit serieus meend toch?
Groeten,
Arthur
- Login of registreer om te reageren
Ach, het ding heeft al zo vaak te koop gestaan en iedere keer issie weer uit de verkoop gehaald omdat ik het ergens toch zonde vind. Misschien is dit een mooi moment tot toch de afscheid Ik laat de garage eerst maar eens alles bekijken en zie dan wel verder.
- Login of registreer om te reageren
RE: Prut uit uitlaat en vuile koelvloeistof
Ingediend door Texpert op zo, 04-09-2011 20:41
Helaas wat rare dingen ontdekt aan het groene monster, zag een soort aanslag zitten op de achterkant van de Mini met name rond de uitlaat (middendemper). Op het lakwerk kreeg ik het met gewone autoshampoo wel weg, bumpers en overige rvs/chroom delen aan achterzijde auto zijn verziekt en niet meer te redden. Met name de bumper allemaal ingevreten puntjes, die eerst wat vettig aanvoelden.
Verder, bijhoorlijke bruine koelvloeistof, of zeg eerder drap Wanneer ik de dop van het expansievat afhaal ruik ik een bijhoorlijk muffe lucht, lijkt een beetje op het geurtje wat uit een band komt waar al een paar jaar lucht in zit. Het pijl blijft wel goed, oliepijl blijft ook goed, olie lekken doet ie al jaren dus daar is niks mis mee.
Hij rijd verder prima, houdt niet in, loopt ook niet warm, wel slaat fannetje vrij vroeg aan maar dat heeft ie eerder gehad en was er niks mis mee.
Mini heeft vanaf 2005 ieder jaar rond de 1000 km gereden, in 2010 bijna niks en afgelopen IMM vol op z'n flikker gekregen met de Go4it tour, dat wordt dus niet in dank afgenomen...
Iemand idee wat het kan zijn?
Grt Tex