Raadsel: Remmen of schokbrekers.

RE: Raadsel: Remmen of schokbrekers.

Een (niet zo) leuk raadseltje.

Je rijdt 120 km/u en moet een noodstop maken. Je drukt hard op de rem en je merkt dat je voorwiel rechtsvoor als eerste blokkeert, vervolgens wordt je ingehaald door het linkerachterwiel waardoor je 180 graden gedraaid het tegemoetkomend verkeer op je af ziet komen. :x
Bij hard (noodstop oefenen) remmen naderhand merk je dat de Mini zeer nerveus is en vanaf 60 km/u moet je veel in het werk stellen om de achterkant op zijn plaats te laten. Oftewel geen geleidelijke vertraging over alle vier de wielen.

Auto heeft 60000 km gelopen en de remmen en schokbrekers zijn nog niet vervangen.
Wat is jullie (gemotiveerde) mening. Remmen of schokbrekers?

En wie weet waar je remmen en schokbrekers betrouwbaar kan laten testen? Kwik-fit, Euromaster e.d. voor de eerste diagnose.

Binnenkort laat ik de testuitslag wel weten?

RE: Raadsel: Remmen of schokbrekers.

Trommelremmen of schijfremmen?

RE: Raadsel: Remmen of schokbrekers.

Kwik fit heeft nu een gratis remmen check om veilig de herfst door te komen. Lijkt me voor iedereen eigenlijk wel aan te raden. Ook controleren ze gratis je schokbrekers. Zie ook link.

Mark

RE: Raadsel: Remmen of schokbrekers.

Heeft niks met schokbrekers te maken, maar eerder met een remdrukbegrenzer die zijn werk niet doet of vastzittende remklauwen.

Dennis

RE: Raadsel: Remmen of schokbrekers.

Eelke schreef:
Trommelremmen of schijfremmen?



Schijven voor, trommels achter.

Dennis":8c0jc540]Heeft niks met schokbrekers te maken, maar eerder met een remdrukbegrenzer die zijn werk niet doet.

Dennis[/quote:8c0jc540]

Is ook een goeie.

RE: Raadsel: Remmen of schokbrekers.

Lijkt er veel op dat de remplunjer links voor vastzit, waardoor je een ongelijke rem drukverdeling hebt.

RE: Raadsel: Remmen of schokbrekers.

Je Mini is van '97 toch?

Dus voor schijven en achter trommels en een remdrukbekrachtiger.
Verder heeft hij een remdruk verdeler welke de voor en achterremmen scheid.

Als eerste blokeerd het linkervoorwiel. Schijfremmen zijn zelf stellend dus aan de afstelling kan het niet liggen. Wel wordt er links meer druk op de rem gezet dan rechts. Kan naar mijn idee een paar redenen hebben. a) er zou ergen's een verstopping kunnen zitten. (als dit zo is waarschijnlijk in de slang die richting de klauw loopt) b) je cuppen in je schijven komen niet meer naar buiten zo als ze dat zouden moeten doen. Kan komen door corrosie. Ook zou het kunnen dat er hierlangs wat remvloeistof weglekt waardoor hij onvoldoende druk opbouwt.

Voor de achterremmen. Als deze ook niet gelijk blokeren is het goed mogelijk dat de afstelling van de trommels is verlopen. Dit is gewoon een kwestie van even bijstellen en dan zal het waarschijnlijk weer goed moeten gaan. Mits er niet toevallig een lekkend cilindertje tussen zit natuurlijk.

Maar als er 60.000 km niks aan is gedaan zou ik eens beginnen met het vervangen van de schijven en blokken voor. (kun je ook gelijk de cuppen goed bekijken) En de remschoenen en evt de remcilinders achter.

Schokbrekers zou ik het niet zo snel in zoeken. Dit lijkt meer op een remprobleem.

Suc6 en mischien nog een laatste tip bij de meeste garage's kan je even gratis een remtest uit laten voeren. Mischien iets minder gevaarlijk dan rondjes te gaan draaien op de snelweg. ;)

RE: Raadsel: Remmen of schokbrekers.

Het was gelukkig een racebaan, maar gisteren op de STV voelde ik het weer. Het kwam bij het rechtsomdraaien voor het achteruitsteken wel goed van pas.
Natuurlijk is de afgelopen 60000km de boel wel nagekeken en bijgesteld, maar niet vervangen.

Ik kan de slip wel opvangen (ben er op berekend), maar je weet nooit wat er in een noodsituatie gebeurd. Ik durf het risico niet aan, veiligheid voor alles.

Het was zowieso de bedoeling om a.s. januari remblokken en schijven voor te laten vervangen en de remschoenen achter, alleen lijkt het me veilig om het hele systeem zeer binnenkort maar eens na te laten kijken en te laten vervangen.
Het ergste is als je geen vertrouwen in je auto hebt.

Een remplunjer, is dat een "calliper" in het engels?

RE: Raadsel: Remmen of schokbrekers.

Yes thats him, the right name = caliper piston.
there is also the caliper seal.

RE: Raadsel: Remmen of schokbrekers.

Volgens mij is een "caliper" nog altijd gewoon de (gehele)klauw hoor.

Remplunjer, of te wel de zuiger, is een piston. Zoals Theo later wel goed aangeeeft.

Onderschat verder ook de invloed van je banden niet. Staat van de banden, en bandenspanning heeft heel veel invloed op de grip. Is die bij 1 van de 2 anders, dan zal de een sneller blokkeren. Hoe goed het remsysteem ook is.

Heb toevallig vandaag proefgereden met mijn volledig vernieuwde remsysteem (alles vervangen, naar 7,5") en werkt top. Ben er heel blij mee. Maar ik heb wel 4 verschillende banden (mag niet weet ik :) ), waarvan er 1 langzaam leeg loopt, en ze allemaal verschillend versleten zijn. De mini trekt dan ook alle kanten op....

RE: Raadsel: Remmen of schokbrekers.

Oke het resultaat: het waren met name de achterremmen. Naar bleek heb ik het Mini-eifel festival en een dik uur boenderen op Zandvoort met alleen voorremmen gereden.

Maar het hele remsysteem is schoongemaakt en veilig gemaakt voor de hoge temperaturen op het circuit! Remschijven voor zijn ge-upgrade door geventileerde (geperforeerde) remschijven, voorzien van EBC green-stuff remblokken (set Red stuff achter de hand voor het circuit). Achter zijn de remschoenen en de drukcilinders vervangen en nu remt ie als een betonnen muur en rechtuit. Heeft alleen een flinke duit gekost.

Verder waren de (standaard) remschijven voor behoorlijk overhit geraakt (was onderhand gehard staal door de hitte). Remvloeistof is aardig aan de kook gegaan, gezien de hoeveelheid gas bij het ontluchten. Preventief maar alle vloeistof vervangen.