Raar koppelingsprobleem

RE: Raar koppelingsprobleem

Hallo iedereen,

Ook ik heb eens een keer een koppelingsprobleem. Ik heb al verschillende topics afgestruind waardoor ik de stelmoer heb afgesteld, maar nu ben ik het spoor bijster.

Probleem
Als ik de koppeling volledig intrap als de motor draait dan wil geen enkele versnelling in zijn versnelling.

Wat heb ik al gedaan
Koppelingscilinder ontlucht.
Stelmoer aan de wok afgesteld op 6,5mm tussen moer en wok in ruststand.

Andere constateringen
Als de motor uit is schakelt hij prima door alle versnellingen.
Als ik hem in zijn versnelling wil krijgen met draaiende motor wil de auto wel vooruit, wat in mijn ogen dus betekent dat het draaiend geheel nog werkt, dus geen kapotte koppelingsplaat etc. (Zijn ook nieuw)
Schakelstang is niet kapot of los.
Na afstellen van stelmoer komt deze nog wel vlak aan met de wok. dus daar zit geen ruimte tussen als de koppeling volledig is ingetrapt.

Wat moet/kan ik doen?

Groeten,

Rick Willems

RE: Raar koppelingsprobleem

check slijtage op de mechanische delen:
http://www.7ent.com/pages/article-easy- ... tment.html
plaatje 5 met name ..

meet ook hoeveel beweging je hebt aan de bovenkant van de arm.

maak de speling wat groter dan 6.5 mm en kijk of íe dan wel gaat ?!

lekt de hulpcilinder niet?

HTH,
Theo van den Bogaard

RE: Raar koppelingsprobleem

Ik heb nu nogmaals met losse stelmoeren ontlucht en daarna moeren afgesteld wanneer het pedaal volledig ingedrukt was, dit kwam uit op 6,5mm. Daar zit de fout dus echt niet. Na het afstellen van de tuimelaars zijn deze "stil" geworden en kon ik duidelijk herrie horen. Dit komt van het vliegwielhuis.

Dus de wok gedemonteerd etc. tot ik bij de vliegwiel/drukgroep/koppelingsplaat kwam. Deze zit dus los en is dus losgekomen van de conische pen aan het einde van de krukas! En ik weet denk ik ook waarom. Ik heb de auto een keer gestart in zijn 1, waardoor de auto naar voren hikte. Sindsdien krijg ik hem niet meer in zijn 1. Waarschijnlijk is het allemaal hierdoor dus losgekomen.

De speling die er nu dus zit zal waarschijnlijk genoeg zijn om niet te kunnen schakelen. De speling is wel echt minimaal want ik kan de vliegwiel/drukgroep/koppelingsplaat niet wiebelen alleen radiaal een paar mm bewegen.

Dus alles uit elkaar, fatsoeneren en weer in elkaar zetten.

Wat ik dus vooral heel raar vind is dat ik de bout op de krukas WEL op het juiste moment heb aangedraaid en het allemaal in principe gewoon vast moet zitten!

RE: Raar koppelingsprobleem

Nieuwe bout met borgplaat monteren, heb al vaker gezien dat de bout los loopt bij hergebruik bout en borgplaat.

Groeten Dylan

RE: Raar koppelingsprobleem

(goed) mogelijk dat de bout los is gekomen van de borgplaat .. ?!

FWIW,
Theo van den Bogaard

default

RE: Raar koppelingsprobleem

Dat was mij dus overkomen. Nieuwe bout met borgplaat gebruikt.
Deze zijn toch van elkaar los gekomen met als gevolg dat de koppeling over de krukas is gaan draaien.
Resultaat:vakantie in de soep gelopen , een nieuwe krukas, koppeling en een paar avonden sleutelen.

RE: Raar koppelingsprobleem

De bout zit nog muur vast :?

RE: Raar koppelingsprobleem

de borgplaat zit gepuntlast aan de kop van de bout, in gemonteerde toestand zie je niet of ie nog vast zit ...

groetjes,
Theo van den Bogaard

RE: Raar koppelingsprobleem

Daarom altijd loctite gebruiken?

RE: Raar koppelingsprobleem

Zo de bout los gekregen na het vinden van de juiste dop bij een bekende xD. (borgplaat zat niet los)
Daarna de 6 boutjes van de drukplaat aan het vliegwiel losgemaakt zodat ik aan alles kon voelen wat er nu aan de hand was. Omdat ik in eerste instantie dacht dat bus tussen de krukas en de drukplaat los zou zitten, heb ik geen vliegwieltrekker geregeld dus die is niet gedemonteerd.

Na wat heen en weer gewiebel in zen 1, is duidelijk dat de koppelingsplaat niet kapot is. En wat zou er kapot moeten zijn aan het vliegwiel? Dus rest maar een ding en dat was de drukgroep met een de bus die tussen de krukas en de drukplaat zit.

Wat blijkt, tot mijn verbazing, is dat laatst genoemde onderdeel (de bus die de drukgroep en vliegwiel vastzet op het conische eind van de krukas) kapot is! Ook wel "Flywheel Boss" genoemd op de verkopers site's.

Dit was het enige onderdeel wat ik niet nieuw had gekocht van deze assemblage, simpel omdat ik dacht dat dat niet nodig was.

Dus nu maar een nieuwe "Boss" kopen en een nieuwe bout voor op de krukas en dan alles weer in elkaar monteren. Foto van de kapotte "Boss" komt nog :P

RE: Raar koppelingsprobleem

komt niet vaak voor, heb nog wel een goede liggen.
Laat maar weten of je interesse hebt.

Groeten Dylan

RE: Raar koppelingsprobleem

Op het ergste voorbereid zijn, dan kan het alleen maar meevallen zeggen ze wel eens :9 Het onderdeel was niet stuk, maar de 6 bevestigingsboutjes tussen de Flywheel Boss en de drukplaat waren losgetrild :? De boutjes waren nieuw, maar het borgmiddel heeft niet gewerkt. Nergens in de Haynes staat op hoeveel Nm ze aangedraaid moeten worden. Dus ik heb ze maar op 60 Nm aangedraaid, met veerringen. Dus hopelijk komen ze nu niet meer los.