Misschien toch tijdens de wissel lucht in het koppeling systeem gekomen dat hij niet ontkoppeld???
- Login of registreer om te reageren
Misschien toch tijdens de wissel lucht in het koppeling systeem gekomen dat hij niet ontkoppeld???
Lucht zit er sowieso in, dus ontluchten moet je zeker goed doen.
Hulpkoppelingscylinder kan versleten zijn ( de dichting scheurt meestal als je een nieuwe hoofd cylinder steekt omdat het pedaal dan verder kan gedrukt worden).
Waar je ook moet naar kijken :
Aan de rechterzijde van de motor als je in de mini zit ( dus links als je er voor staat) zie je die grote aluminium ' pan' waar je hulpcylinder opzit.
Daar zie je 2 bouten die op de stang zitten die beweegt als je de pedaal induwt. Deze bouten moeten ( bij een mini met verto) op 6.5mm staan. Dat wil zeggen dat er tussen de bout en het vliegwielhuis 6.5mm moet zitten ( ten minste). Als deze bouten losgekomen zijn en ze hebben die afstand verkleint dan kan je ook moeilijk schakelen.
succes ermee!
Hulp cilinder is net vervangen.
Die bout was eerst het probleem, iets losser gezet ging het al een stuk beter.
Maar nu komt nog wel het raarste.
Net even een blokje om gereden, opeens doet hij het weer.
Met motor draaiend kan ik opeens weer schakelen, niet heel soepel maar toch.
Niets veranderd en het opeens weer doen.
Merkte wel dat als ik voor het stoplicht stond dat hij in zn 1 vooruit kruipt.
Alsof hij niet helemaal ontkoppelt.
Dan gaan we eerst eens ontluchten.
Ingediend door FINIBLOKMINI op vr, 30-05-2014 20:04
Volgens mij zat jouw koppelingsplaat gewoon vast. Door de warmte van de motor zet de boel weer een beetje uit en is die weer los gekomen.
Jullie (algemeen)moeten ook eens wat aandacht besteden om de onderdelen de juiste naam te geven. b.v. wat jullie bouten noemen, dat zijn voor mij moeren.
Nog veel plezier.
1. Vast zat hij niet, aangezien hij het nog steeds doet.
Is dus eenmalig.
Heb er eerst een heel stuk mee gereden en kunnen schakelen, dus lijkt me sterk dat met normaal rijden me koppeling plaat opeens vast zit.
Moet ook zeggen dat ik nog niet de kans heb gehad om te ontluchten.
2. Welke naam het beestje heeft maakt toch niet uit zolang we maar weten wat we er mee bedoelen.
Ingediend door FINIBLOKMINI op vr, 30-05-2014 20:15
Je schreef zelf dat jij hem niet in je versnelling kreeg???
HIj zit dus nog steeds vast en dat kan op 2 manieren.
Of de voeringen kleven. Of de spietjes van je plaat schuiven niet op de spiebanen van je primaire tandwiel.
Wat die laatste opmerking betreft, daar ga ik verder niet op in.
Zoek jij het verder maar uit met mensen die dezelfde "taal" spreken.
Nee hoor het lijkt me sterk dat hij vast zit aangezien ik er nog steeds mee kan rijden.
Schakelen gaat niet 100% lekker maar hij doet het nog wel.
Lijkt me dat als hij vast zit dat ik helemaal niet kan rijden.
Tevens was de motor warm toen het niet schakelen probleem opeens gebeurde.
Misschien was mijn vorige post niet heel duidelijk.
Om de huidige situatie nog even uit te leggen.
Het totaal niet schakelen is voorbij. (gelukkig maar eenmalig)
In zijn 1 krijg ik hem nu redelijk als ik eerst in zijn vrij sta en dan 3x pomp met de koppeling (moet nog steeds ontlucht worden)
2-3-4 gaan de ene keer soepel, de andere keer weer minder (lijkt me gewoon lucht in het systeem)
Yay probleem opgelost.
Nieuwe koppeling arm gekocht en net gemonteerd.
Gelijk ff geprobeerd en tadaaa probleem opgelost.
Vanmiddag ook even ontlucht.
Zat dus een te versleten arm op waardoor hij net de slag niet haalde.
Ingediend door FINIBLOKMINI op wo, 04-06-2014 23:18
Dat probleem had jij ervoor niet.
Ik denk eerder dat toe jij die bouten (voor mij dus moeren) aandraaide.
dat de as van de druklager daardoor niet verder naar binnen kon om de koppelingsplaat te ontkoppelen. Wat er dan gebeurd en dat voel je niet met hydrauliek ,je trapt het uiteinde van de koppelingshevel wat dus in de as verdwijnt KROM. Weg overbrenging.
Nou, dit probleem is opgelost, nu je motor nog.
RE: Raar schakel probleem
Ingediend door R van Engelen op zo, 25-05-2014 20:24
De problemen houden dit jaar maar niet op.
Nu zit het oude blok er weer in en heb ik opeens problemen die ik nooit had.
Toen hij een aantal maanden geleden er uit ging waren er geen enkele problemen met het schakelen.
Nu doet hij opeens raar.
Met de motor uit kan ik zo in alle versnellingen zonder enig probleem.
Maar met de motor draaiend komen de problemen.
Ten eerste hij gaat lastig naar zn 1, soms met wat geknars.
Nu is het dus net nog raarder geworden, met draaiende motor wil hij helemaal niet meer in zijn versnellingen.
Ja als ik bekant aan de pook ga hangen.
Het enige wat vervangen is is de nieuwe koppeling cilinders er op gezet en de schakel pook is er natuurlijk af geweest met het wisselen.
Kan het zijn dat de koppeling niet lekker afgesteld is? of dat de stang van de pook niet lekker zit???
Onderweg merk ik wel dat het schakelen heel anders is dan eerst.
Lijkt net voor de versnelling even te stoppen en dan pas gaat hij er in.
Wie kan mij helpen