Raar schakelaartje

RE: Raar schakelaartje

Op het dashboard zitten een aantal knoppen.
Vlnr licht,alarm lichten,achterruit verwarming....
en dan een raar knopje waar een rood lichtje achter zit.
met een pedaaltje.
Waar is dit officieel voor?

RE: Raar schakelaartje

Het lampje is een controlelampje voor het niveau van de remvloeistof in het reservoir, het gaat branden als dit te laag is (ik geloof dat het in sommige Mini's reageert op de remdruk in plaats van het vloeistof peil, trouwens). Het knopje is bedoelt als controle van het lampje: als je het knopje indrukt gaat het lampje ook aan. Ik dacht dat dit al eerder ter sprake was gekomen, maar ik kan het niet vinden.

RE: Raar schakelaartje

hmmm,bij mij werkt het zeker niet dan in allebei de mini's
de een heeft nl een gebroken stekkertje op mijn vuldop voor remvloeistof.
de ander heeft heel weinig remdruk(moet nog worden ontlucht)
maar bij beide werkt het lampje wel.

RE: Raar schakelaartje

Het lampje zou moeten gaan branden als het vloeistof niveau te laag is. Lucht in de leiding maakt daarvoor niet zo heel veel uit. Dat er een schakelaar op zit is om het lampje te kunnen testen. Voor de keuring moet dit allemaal wel werken overigens als ik me niet vergis.

RE: Raar schakelaartje

Lezen helpt. Had je wat typewerk bespaard ;)

RE: Raar schakelaartje

:( uhm schaam duh....

RE: Raar schakelaartje

Eelke schreef:
(ik geloof dat het in sommige Mini's reageert op de remdruk in plaats van het vloeistof peil, trouwens).



Ik geloof van niet.. ;)

Uit praktijk ervaringen kan ik inmiddels putten dat een 87-er niet waarschuwd als de hoofdrem cilinder het begeven heeft (was op de snelweg en bewaar ik geen prettige herrineringen aan...)

Als ik een beetje logisch nadenk vermoedt ik dat het ook bij de nieuwere mini's alleen niveau waarschuwing is. Remdruk is er namelijk alleen bij het remmen. Dat betekend dat ie pas zou signaleren na de eerste keer remmen NADAT er iets mis is...... |:( |:( (Letterlijk :) )

RE: Raar schakelaartje

Toen ik het schreef dacht ik inderdaad ook al in die richting. Maar ik ben toch vrij zeker dat er nog een andere methode was dan de stekkertjes-op-vuldop.

RE: Raar schakelaartje

Eelke schreef:
Toen ik het schreef dacht ik inderdaad ook al in die richting. Maar ik ben toch vrij zeker dat er nog een andere methode was dan de stekkertjes-op-vuldop.



Hmm, de stekkertjes hebben niet altijd op de vuldop gezeten. Bij mijn oude HRC zat ie op het gietstuk van de HRC halverwege tussen de twee leiding uitgangen.... Ook zaten er vergelijkbare contactjes op het verdeelblok op de bulkhead (waar bij nieuwere mini's de remdruk verdeler zit). Inmiddels heb ik dit allemaal verbouwd (en alle onderdelen over.. Liefhebber??) Misschien dat dit bij iemand een belletje doet rinkelen over een andere methode??

PS overigens hebben de oudere mini's (incluis die van mij) helemaal geen indicatie lampje. Dus geen idee waar die beide stekkertjes naar toe gingen die dus wel aangesloten waren.... :? :?

RE: Raar schakelaartje

hmmm... volgens mij heeft de hele handel inderdaad wel eens op remdruk gewerkt zoals Eelke al zei. Maar van/tot dat weet ik niet, dat ga ik uitzoeken :)

Overigens zit het bij mijn mini gewoon op de dop van het remvloeistofreservoir. Wat bij mij wel gebeurde is dat de contacten in de dop, zoals goede engelse waar behoort te doen, stevig aan het corroderen is geslagen, resultaat: geen indicatie meer. Natuurlijk ging op dat moment de hoofdremcilinder lekken in de bekrachtiger waardoor het niveau ongemerkt tot 0 daalde.

Advies: controleer om de zoveel tijd even of ze nog werken. Op de dop zit namelijk een knopje (al dan niet onder een rubber kap) die de contactjes sluit waardoor het lampje moet gaan branden.

Zijn de contacten al verroest, gewoon de dop demonteren, even flink tekeer gaan met de staalborstel en dan vertinnen met normale soldeertin. Blijven ze voor een hele lange tijd goed.

RE: Raar schakelaartje

dan maar even een nieuw doppie zoeken

wie heeft nog zo'n dop liggen?

RE: Raar schakelaartje

Sander-T schreef:
hmmm... volgens mij heeft de hele handel inderdaad wel eens op remdruk gewerkt zoals Eelke al zei.



Hardleers??? ;)

Sander-T":l3xdjbgf]
Op de dop zit namelijk een knopje (al dan niet onder een rubber kap) die de contactjes sluit waardoor het lampje moet gaan branden. [/quote:l3xdjbgf]

Hee dat klinkt als een slimme verandering op de nieuwe mini's. Ik heb namelijk nog nooit zo'n knopje op de dop zien zittten. Maar ja, ik heb ook nog nooit een mini gehad nieuwer dan '90. Ik neem aan dat dit alleen op de nieuwere zit?? (vanaf injectie modellen of zo???)

RE: Raar schakelaartje

Hardleers? neee... Ik heb e.e.a. eens opgezocht in de Haynes restoration manual. Ik heb daarvan de oude, grijze uitvoering en daarin wordt een 1959 mark-1 gerestaureerd. Deze heeft een waarschuwingslamp (voor de remdruk neem ik aan, niet voor het niveau) die wordt geactiveerd door een drukschakelaar in de remleiding naar de achterwielen.

Het ding is dan gemonteerd aan de linkerkant van het subframe, helemaal achteraan en zit als een soort expansievaatje op de remleiding.

Latere mini's hebben enkel een remvloeistofniveau-schakelaar en lamp. De schakelaar is inderdaad niet bij elke mini aanwezig, maar alleen bij mini's met rembekrachtiger, met uitzondering van de oude cooper en cooper S modellen. Dat jouw '87 er geen schakelaar heeft is dus heel goed mogelijk omdat ie waarschijnlijk ook geen rembekrachtiger heeft (houden zo, het remt veel fijner).
Mijn 1000 uit '91 had em in elk geval wel en dat was een carb, dus het is zekers geen injectie-aangelegenheid.

RE: Raar schakelaartje

Oeps... nieuwe informatie!

In de Haynes voor mini's van '69 tot '94 hebben modellen met de 'type 3 tandem master cylinder' en die met de 'type 4 tandem master cylinder' een schakelaar in de dop zitten.

De type-3 is een onbekrachtigde installatie en de type-4 een bekrachtigde.

Volgens Haynes is de type-3 gemonteerd op auto's van na november 1985 en de type-4 vanaf 1990. Het is echter mogelijk dat een type-3 cylinder gecombineerd kan worden met een type-2 reservoir of dop en dat er dan dus geen schakelaar in zit.

RE: Raar schakelaartje

Inderdaad wat Eelke omschrijft is juist, het lampje gaat branden als de remdruk te laag is.

Als je lampje in het dashbaord gaat branden als je erop drukt is dit gewoon ter controle. Maar wil niet zeggen dat het ook inderdaad werkelijk gaat branden bij te lage remdruk. Er wordt gewoon een verbinding gemaakt om het lampje te laten branden, brandt het niet dan is het lampje defect, of scheelt er iets in de bedrading.

Als het lampje niet brandt bij een lage remdruk dan zit de drukverschil zuiger vast door vuil.
Dan dient men bij het ontluchten de waarschuwings schakelaar te verwijderen uit de HRC en dan te beginnen met ontluchten. Na het ontluchten monteer je de schakelaar weer en zorg dat deze in horizontale stand staat.

RE: Raar schakelaartje

henkmarius schreef:
. Voor de keuring moet dit allemaal wel werken overigens als ik me niet vergis.



ik heb me laten vertellen dat het lampje niet perse hoeft te werken voor de keuring. mijn auto is in ieder geval met een kapot lampje door de APK gekomen

RE: Raar schakelaartje

tinus schreef:

ik heb me laten vertellen dat het lampje niet perse hoeft te werken voor de keuring. mijn auto is in ieder geval met een kapot lampje door de APK gekomen



Er zijn garages waar je je auto zelfs zonder remmen nog wel gekeurd krijgt. Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat dat waarschuwlampje niet hoeft te werken, het zit er niet voor niets op. Je zal echt niet de eerste mini hebben met zomaar ergens een lek in het remsysteem. Best wel fijn dat je hier voor gewaarschuwd wordt.

Mijn 88 JB heeft wel een knopje op het deksel zitten, hoort er ook op volgens mij. Op mijn GT uit 1975 zit niets van dit moois, ook geen alarmlichten of mistlamp. Wel achterruitverwarming, maar ik ben nog steeds opzoek naar de schakelaar.... |:(

RE: Raar schakelaartje

[size=75:2q2ia09j][Post toegevoegd-Demelza][/size:2q2ia09j]

Bij de mini zitten toch 4 knopjes in het schakelpaneel, de eerste van links naar rechts is: lampen, alarmlichten, ruitverwarming en dan....... :x

wie weet waar dat knopje voor is?

Groetjes Dorenda!

RE: Raar schakelaartje

Reacties verwijdert en je vraag aan een bestaand topic toegevoegd. Lijkt me dat je hier wel je antwoord kan vinden.

RE: Raar schakelaartje

[size=85:1lvqpyir][topics samengevoegd - Crispy][/size:1lvqpyir]
Waarschijnlijk simpele vraag voor de kenner, maar wat betekent dit knopje en wat als het lampje gaat branden (als ik de auto start, gaat het lampje vanzelf weer uit, staat dus aan als de motor niet draait).

Bedankt alvast.

RE: Raar schakelaartje

RE: Raar schakelaartje

Dank :)

RE: Raar schakelaartje

Ik zou wel ff goed opletten. Dat lampje hoort eigenlijk helemaal niet te branden.

RE: Raar schakelaartje

als ik snel kijk zo klemt het knopje op de foto..
Zo staat het lampje net aan aan (mooie zin zo :D)

RE: Raar schakelaartje

Vanwege de mooie foto hang ik m even aan het bestaande topic.

goldeneye, thanks voor de link! d:)b

Overigens ook te vinden in de FAQ Standaard Techniek

RE: Raar schakelaartje

Misschien handig om de topictitel te veranderen.. Deze is compleet niets zeggend

Jaapio

RE: Raar schakelaartje

De FAQ linkt ook naar een ander topic; viewtopic.php?p=63724#63724