Radiateur Fan?

RE: Radiateur Fan?

Zou een radaiteur fan van een MPi passen op een minimet een viscose fan? (riem aangedreven) Of heeft die een totaal andere afmeting?

RE: Radiateur Fan?

Volgens mij zijn dit twee totaal verschillende koelvins. Bij de "oudere" Mini's wordt de vin aangedreven door de v snaar, tegelijk met de waterpomp. De MPI Mini's hebben een losse vin tegen het binnenscherm aan. Deze worden door een elektromotor aan gedreven. Je kunt hem er wel bij bouwen, maar een op een vervangen is, volgens mij, niet mogelijk.

RE: Radiateur Fan?

Want het aapassen zou wel lukken. Ik ben alleen op zoek naar een fan die plat en klein genoeg is om er voor in de plaatst te zetten. En vooral de diepte zal een probleem worden aangezien de ruimte iets van 10 cm bedraagd. En de afmetingen van de fan zullen ongeveer 30x30 zijn of zoiets....

RE: Radiateur Fan?

Waar wil je hem neer zetten dan?

Als je hem tegen het binnenscherm zet onder het scherm, kun je hem ook van een cooper carb/spi gebruiken!

RE: Radiateur Fan?

Ik wil hem gaan gebruiken i.p.v. de normale fan. En ik ben van plan om dan ook een andere waterpomp (electrisch) te gaan gebruiken. maar voorlopig blijft de originele nog even zitten. Dus ik ben op zoek naar een behoorlijk platte fan met ongeveer dezelfde afmeting als de huidige....

RE: Radiateur Fan?

Denk dat ik het morgen maar eens bij de Veemarkthallen ga proberen. Daar staan ook een hoop motorfietsen. Misschien dat daar wel wat tussen ligt wat ik aan kan passen....

default

RE: Radiateur Fan?

Je kan de normale fan van vervangen door een electrische, ik weet alleen niet of die van een MPI de juiste maat is. Die van een SPI is in ieder geval niet genoeg als vervanging, deze zit vrij ver van de radiator af en zuigt daarom niet alleen door de radiator, maar ook erlangs.
Ik heb ook de normale fan van een mini (een viscose-koppeling zit er niet tussen, de fan zit direct op de waterpomp) vervangen door een electrische fan uit een Metro. De diameter hiervan is precies goed, alleen is hij erg diep. Ik heb hiervoor een stuk uit het binnenscherm moeten slijpen. Je hebt dan iets meer ruimte gekregen onder de motorkap omdat de fan nu achter ipv voor de radiator zit.

Impressie (radiatorhouder is aangepast zodat lucht er makkelijker naartoe kan):



Als je het echt netjes wilt doen kan je een dunnere fan kopen (bijv. Kenlowe), die past makkelijk tussen de radiator en het binnenscherm. Kost iets meer maar dan hoef je niets weg te slijpen.

Succes,
Erik

RE: Radiateur Fan?

Die van 'n SPI is erg goed.
Die heeft een mechanische en electrische.
Het is maar hoe je n'm monteerd.
Ik heb de mijne ook lichtjes aangepast zodat deze beter "aanligt".
Maarrreeeh , als je je blok opvoert zou ik NIET op 1 fan vertrouwen!!
Mechanisch is altijd nog het best .... als je toeren hebt tenminste ..... dus als je stilstaat (file/stad)komt je electrische bij!!
Maar dan moet het wel 30 graden + buiten zijn!!
Greetz , Jeroen2 :D

RE: Radiateur Fan?

Altijd het beset wil ik niet zeggen hoor.... Waarom denk je dat een mini boven snelheden van 120 best warm begint te worden? de fan creeerd namelijk een soort van barierre als ie blijft draaien, waardoor de rijwind er moeilijk bij kan. Bovendien ga ik ook naar een andere waterpomp op zoek. Scheelt weer weerstand he? 2pk zal het we opleveren. maar de hoofdrede waarom ik het doe is omdat ie nauwelijks opwarmt. En dat gaat met zelfdenkende fan een heel stuk beter, aangezien deze pas begint te draaien wanneer het nodig is. En ik neem ook niet de fan van een mini, maar een motorfiets. waarschijnlijk van een zware toerfiets of iets dergelijks. Daarvan is het rendement van de fan veel hoger. maar dat geld eigenlijk voor alles van een motorfiets....

RE: Radiateur Fan?

Je electrische fan moet ook aangedreven worden, en heb je meer stroom nodig, meer weerstand van dynamo dus minder pk... Wil niet zeggen dat het niet meer pk's zijn als bij een mechanische fan.

Ligt het wel aan die fan? Hoe warm wordt de koelvoeistof? Metertje's en sensoren hebben ook afwijkingen...

RE: Radiateur Fan?

Met koud blijven bedoel ik ook echt koud (stoten en inhouden). En ok, door de grotere hoeveelheid olie zou die nooit zo snel warm worden als een nieuwe auto. Maar wil er wel zo dicht mogelijk bij in de buurt komen. Maar voorlopig heb ik overcapaciteit op mijn dynamo. Er zit nog helemaal niks extra's op (zelfs geen radio, want daar heb ik nog geen tijd voor gehad) aangeloten en er ligt een gel-accu achterin, dus wat stroom zit het wel goed. Bovendien draait zo'n fan niet constand, maar alleen wanneer het nodig is. Dus als ie niet draait laait de accu extra op, en omdat die overcappaciteit heeft kan die daar gebruik van maen als ie wel draait.