Radiateur of thermostaat stuk?

RE: Radiateur of thermostaat stuk?

Ik heb een probleempje met de radiateur!
Hij had het al langer, en op de stomste momenten natuurlijk! Alleen de ene keer om de 20 kilometer en dan 3 maanden niks :?

De motor wordt warm en gooi de koelvloeistof eruit. Ik weet alleen niet of dit door een lek komt of iets anders... op de temperatuurmeter in het dashboard wordt niks aangegeven dat hij warmer wordt, de wijzer staat net onder de helft en blijft daar staan..

Weet iemand wat dit is?
Vandaag is me dat tijdens een rit van 25 kilometer ongeveer 2x gebruikt...
Met het bijvullen van 1 liter vloeistof is hij dan weer vol..

Ander probleem is dat hij bij file-rijden ook erg warm wordt. Dan geeft de meter dit wel aan en komt de wijzer in het rood.

RE: Radiateur of thermostaat stuk?

Ik heb precies hetzelfde probleem, alleen is bij mij de radiator in slechte staat.

Volgens mij komt het doordat je nu de verwarming uit hebt staan. Dus de warme koelvloeistof circuleerd nu niet via de kachel binnen, Wat dus het volume van 1 liter zou hebben.

Doordat het niet via de kachel stroomt, heb je dus 1 liter over, en gooit ie die eruit via het overdrukslagetje.


Ik zelf zet de verwarming gewoon aan, maar wel via de off stand, dit lijkt te helpen, maar ik moet wel continu de temperatuur in de gaten blijven houden.

RE: Radiateur of thermostaat stuk?

Om de kachel aan te zetten is een nood oplossing. Hij zou het zonder dat ook moeten redden. Probeer je systeem eens te spoelen, koelwater eruit, water met zo'n goedje erin, stukkie rijden en dan met water spoelen en nieuw koelwater erin. (oftewel volg de aanwijzingen op de verpakking...)

RE: Radiateur of thermostaat stuk?

93'er 1.3i Cooper



je zou een elektrische hulp/2e fan (onder het spatbord) moeten hebben, doet die niks?

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: Radiateur of thermostaat stuk?

Peter,

Ik heb een half jaar lopen sukkelen en zoeken en het bleek bij mij toch een lekke koppakking te zijn. Een haarscheurtje en nauwelijks te merken. Je kunt het bij een goede garage met een zogenaamde snuffelaar laten controleren.

suc-6-
ps. ik had thermostaat, zender, waterpomp, koelvloeistof, radiateurdop, werkelijk alles al vernieuwd en/of laten checken want ik dacht zeker te weten dat het geen koppakking was........ helaas dus. :r

RE: Radiateur of thermostaat stuk?

Theo van den Bogaard schreef:

je zou een elektrische hulp/2e fan (onder het spatbord) moeten hebben, doet die niks?



Dat vraag ik me dus ook af, volgens mij niet dus...
Remedie??

@EB:

4000 km geleden is de hele motor vervangen.
Daarvoor zat het probleem er al, en daarna is het gebleven.
Het zou wel kunnen, maar lijkt me nu niet het geval..

Het stomme is dus dat hij niks aangeeft op het dashbord...
Maar met file-rijden wordt hij ook warmer en geeft het dan wel aan..

RE: Radiateur of thermostaat stuk?

De tweede fan komt bij als de temperatuur in de radiateur 98 graden is en slaat weer af bij 93.
Als er niet voldoende stroming door je radiateur is komt de temperatuur niet zo hoog en komt de fan dus niet bij. (de sensor zit onderin je radiateur).
Als dat het geval is zou je thermostaat mischien niet goed werken.

RE: Radiateur of thermostaat stuk?

Kan een minimotor zich wel goed koelen zonder rijwindkoeling??

default

RE: Radiateur of thermostaat stuk?

zet er eens een thermostaat in die bij 74 graden al opent. de sensor zit onder de thermostaat en als die aangeeft dat de temp normaal is terwijl dat niet zo is gaat je thermostaat niet of nauwelijks meer open.

een thermostaat is niet duur en moelijk om te vervangen.

suc6

RE: Radiateur of thermostaat stuk?

een ander ding wat je kan probere is om de dop van je radiateur niet helemaal dicht te draaien
dan kan ie geen druk opbouwen en gooit ie er ook geen vloeistof uit..

bij mij stoomde het er ook wel eens onder motorkap |:(
en dat heeft geholpen..

RE: Radiateur of thermostaat stuk?

Hmm, het lullige is dat ik dat pas zal merken als het te laat is... Pas als de koelvloeistof me om de oren vliegt (lees; op de voorruit zit |:( )

Het probleem is dat ik niet weet wat eerder is, koelvloeistof op (lekkage radiateur) of koelvloeistof te warm (thermostaat kapot) geworden...

Waarschijnlijk heb ik daardoor al eens mijn koppakking laten vliegen, s’nachts gereden en niet in de gaten gehad, dat de temp opliep.

Ik zal vanavond eens kijken hoe de thermostaat vervangen dient te worden.. :(

default

RE: Radiateur of thermostaat stuk?

de radiateurslang los en de 3 bouten eruit en thermostaat tot je beschikking. owja zet wel ff een nieuwe pakking kost 1 euro ofzo.

RE: Radiateur of thermostaat stuk?

De mini staat nu 2 dagen stil in de garage. Gisteren de radiateur tot de nok toe gevult, en vandaag staat het peil alweer onder het peil-bruggetje... :?

Dus ik denk aan een lekke radiateur (ligt ook water onder de auto).
De radiateur is al een keer gerepareerd aan het onderste aansluitingspijpje. Wellicht is die weer kapot...

Is er een mogelijkheid om het koel systeem onder druk te zetten zodat ik kan zien of er ergens water uitloopt?
Dus of er een huis/tuin en keuken apparaatje is hiervoor..? want zo'n ding van de garage heb ik niet... |:(

default

RE: Radiateur of thermostaat stuk?

kun je de lekage niet zien?
als het op de voorruit zit moet het op de ventilatorblad komen dus aan de binnenzijde.

is de onderste radiateur slang poreus? is hij goed aangedraait?
is de bovenste goed? ( heb ik een keer lekkage gehad en was mijn voorruit ook nat) maar aangezien de mini stilstaat verwacht ik dit niet.

loopt de radiateur helemaal leeg of niet? de hoogte geeft al aan hoe hoog de lekkagebron zit.


en als deze niet groot is kun je misschien wel een pil erin gooien.

RE: Radiateur of thermostaat stuk?

nope, ik zie alleen af en toe een druppeltje vallen aan de onderzijde, aan het pijpje waar de onderste aansluitslang zit.
Dit pijpje is al een keer gerepareerd en ik verwacht dat deze weer los is gescheurd.
Ik wil er een nieuwe radiateur en thermostaat inzetten, hopelijk is het probleem dan op gelost.... 8)

RE: Radiateur of thermostaat stuk?

Peter schreef:

Ik wil er een nieuwe radiateur en thermostaat inzetten, hopelijk is het probleem dan op gelost.... 8)



is dit trouwens eenvoudig zelf te doen??

RE: Radiateur of thermostaat stuk?

Jah hoor, dat is niet zo'n hele moeilijke klus. Het enige wat een beetje lastig kan zijn is verrotte/roeste slangenklemmen.
Als ikhet kan, kan jij het zeker!

RE: Radiateur of thermostaat stuk?

Super, bedankt, vanmiddag eens kijken naar een leuk radiateurtje… :P

Is een radiateur die voor het racen met mini’s gebruikt wordt, ook automatisch beter voor mijn, nog redelijk standaard (lees; NOG), straat racertje? (SPi met stage 1 en snellere nokkenas??

Verschil is 130 euro voor een normale, 180 voor de raceversie...

RE: Radiateur of thermostaat stuk?

Ikzelf d8 ook hetzelfde probleem te hebben. Afgelopen week radiator en thermostaat vervangen. Alleen volgensmij lag het helaas niet daaraan.. Motor blijft warm lopen als ik tussen de 80 en 120 rijdt.. Iemand enig idee wat het verder nog kan zijn waardoor mijn motor bijna tot in het rode loopt kwa temperatuur?

RE: Radiateur of thermostaat stuk?

kuis je koelingssysteem eens helemaal uit. Zien of dat lukt.

RE: Radiateur of thermostaat stuk?

Afgezien van het feit dat het de laatste dagen nogal heet was, is het zeer waarschijnlijk dat je koppakking de geest heeft gegeven.

Dennis

default

RE: Radiateur of thermostaat stuk?

GRRRRR!!! Vannochtend onderweg naar mijn werk ook mijn ruit vol koelvloeistof. Dit in combinatie met onregelmatig lopen, conclusie een zeer waarschijnlijke lekke koppakking.
Zat er al aan te komen omdat de kop niet geheel vlak bleek gezien de bubbeltjes langs de randjes. Maar ik wilde het niet zien en hoopte dat ie het zou uithouden tot de vervanging van het blok voor een 1275cc.

Wordt weer een lekker klus zondagje! nu maar hopen dat het een beetje weer wordt.

RE: Radiateur of thermostaat stuk?

@ peter, als je geld uit gaat geven aan een nieuwe radiator zonder zeker te weten dat dat het probleem is, is het misschien beter om ff langs een garage te rijden om m af te laten persen. Dan kost ook wel wat maar dan weet je iig zeker waar het lek zit

Het kan nl ook nog je waterpomp zijn (duurde bij mij ook ff voor ik erachter was...)

RE: Radiateur of thermostaat stuk?

Zal minder zijn als het de koppakking is.. Die heb ik namelijk een paar weken geleden vervangen.. En zover ik kan zien lekt die helemaal niet..

RE: Radiateur of thermostaat stuk?

Bij mij is het gelukt, de radiateur vervangen... Het water is er in gebleven, dus ik heb de hoop dat dit het probleem is geweest.
Er zat een klein gat in de oude radiateur, daar zal het water wel door verdwenen zijn. En zo kon de sensor niet waarnemen dat het water te warm werd..

Crispy:
4000 kilometer geleden is onder de motorkap alles vervangen. van koppeling, verSnellingsbak, motor tot waterpomp..

alleen natuurlijk de radiateur niet... |:(

RE: Radiateur of thermostaat stuk?

Welk type radiateur heb je uiteindelijk genomen??

RE: Radiateur of thermostaat stuk?

Gewoon de originele. Kan nog mee tot vermogens van rond de 100 pk. En gezien ik dat toch niet zal gaan halen met deze SPi, was deze goed genoeg.

RE: Radiateur of thermostaat stuk?

schop

bij mijn Mini lekt ie koelvloeistof,
voor zover ik het nu kan zien, komt er een klein beetje uit de radiateur gelopen, nog net boven de onderkant is het wat vochtig tussen de ribben.
Zou dit een scheurtje ofzo kunnen zijn ?
zo ja, is de enige oplossing dan een andere radiateur ?

RE: Radiateur of thermostaat stuk?

het kan ook zijn dat je waterpomp lekt omdat de lucht daarvandaan door de radiator geblazen wordt. Dus kijk even of je fan ook nat is.

Mocht het toch de radiator zijn: je kunt eventueel je radiator laten repareren. Daar zijn speciale bedrijven voor. Maar aangezien een radiator voor een mini relatief goedkoop is, weet ik niet wat goedkoper is

RE: Radiateur of thermostaat stuk?



oelingssysteem eens helemaal uit. Zien of dat lukt.


hoe doe je dat het beste of hoe begin je der aan want in mijn radiator zit ook al bruin water en heb de waterpomp er al is afgehaald en wat water door gekapt

laat gerust nog iets weten

RE: Radiateur of thermostaat stuk?

Kleine schop:

Ik wil mijn radiator vervangen. Heb bij mijn mini uit '85 een extra (nog vrijwel nieuwe)radiator gekregen. Bij de oude ligt er standaard vloeistof in dat gootje net onder de bovenkant. En de ribben zijn ook niet helemaal lekker meer.

Maar wie kan mij vertellen welke stappen ik moet ondernemen voor het vervangen van mn radiator? En hoeveel tijd moet ik er ongeveer voor rekenen?

RE: Radiateur of thermostaat stuk?

Ik ben laatst bezig geweest met het vervangen van mijn kettingspanner voor de distributieketting. Ik heb daar ongeveer 1 dag over gedaan. Met het hele stuk radiator verwijderen en hangen ben ik iets meer dan 3 uur bezig geweest.

De zorg is dat je een bak hebt die groot genoeg is om de lekkende koelvloeistof op te vangen.

Als eerste zorgen dat je slangenklemmen goed open kunnen. Dus goed inspuiten met WD40 (of gelijkwaardig). Om de radiator leeg re laten lopen kun je proberen om de onderste klem los te halen. Gaat dit niet, dan kun je proberen de koppeling bij de kop los te krijgen. Ook de slang bij het thermostaathuis kan los. Hier kan wat vloeistof uit komen, maar dat is niet veel.

De grill moet los. Aan de onderzijde zit de radiator vast met 1 bout. Aan de bovenzijde met de 2 bouten die aan het thermostaathuis vast zitten. De bovenste beugel een beetje los halen, om later voor ruimte te zorgen voor het uittillen van de radiator.
Als je de onderste bout los is, dan kun je het hele gevaarte eruit tillen. Het is een beetje frotten om de radiator langs de ventilator te krijgen.

Na de montage alle slangen weer aansluiten en je kunt weer verder rijden. Na het vullen van de radiator natuurlijk.

Groeten, Bram

RE: Radiateur of thermostaat stuk?

Oke, maar met een beetje tegenslagen moet het nog wel in een dag te doen zijn dus. Ik heb dit nog niet eerder vervangen, dus laten we hopen dat het geen moeilijke klus is. We'll see! :P

RE: Radiateur of thermostaat stuk?

Moeilijk niet,je komt er aan de onderkant wat lastig bij, das alles ;)

Gewoon beginnen, het wijst zich haast vanzelf.

RE: Radiateur of thermostaat stuk?

Jammer dat ik geen garage heb met licht, maar ik ben even begonnen net met het rondkijken m.b.t. mijn radiator. Maar ik begon eens met de klemmen, man wat zitten die dingen vast he! En de bovenste slang is nog goed te bereiken, maar wat met die onderste? Hoe kan ik daar ooit een schroevedraaien in krijgen om de twee klemmen los te krijgen? Het is daar super nauw.....

Nu hoef ik de slangen aan de radiator niet los te krijgen, want ik heb ook twee nieuwe slangen, maar toch moeten ze aan de andere kant wel los zien te komen.. Maar ik weet zo nog niet hoe ik dat voor elkaar ga krijgen (of zit daar juist ook de meeste tijd in???)

En het leeg laten lopen van mijn systeem, heb ik aan een normale afwasbak genoeg? En moet ik dat doen door dus die onderste slang los te maken? Of zit er ergens een aftapplug die eruit kan, net als bij de olie? En zo ja, waar dan?

Maar een oplossing m.b.t. de slangklemmen, graag :D

RE: Radiateur of thermostaat stuk?

Het probleem is dat er in de papieren (Haynes) staat dat er een plug inzit, maar die is er niet. Daarnaast zou je die toch bijna niet kunnen bereiken. Een afwasbak zou voldoende moeten zijn.

Ik had ook het probleem dat ik niet bij de onderste slang kon komen. Ik heb het opgeloste door de slang iets hoger los te halen.
Net onder de kop zit een aansluiting op het koelsysteem. Daar zit ook een aftakking van de onderste slang. Ik heb deze daar los gehaald.

Groeten, Bram

RE: Radiateur of thermostaat stuk?

Je, de onderste slang zit toch op twee punten vast aan de blokzijde? Een wat dikkere normale slang en een dunnere aftakking? En als ik de radiator en de slangen wil vervangen, lijkt mij dat ik toch echt beide zal moeten loshalen.... Maar er echt bij komen lukt niet echt....

RE: Radiateur of thermostaat stuk?

Is idd heel lastig om erbij te komen, maar de aftakking, is het makkelijkst. Zo heb ik het tenminste ervaren. Als de klemmen eenmaal los zijn, dan kun je wel gewoon blijven draaien. Het kan zijn dat de klemmen een beetje verkeerd gedraaid zitten. Daarnaast moet je er ook zoor zorgen dat de slang een beetje ondersteund wordt. Door de tegendruk kun je makkelijker de slang los halen.

RE: Radiateur of thermostaat stuk?

Oke, nou morgen even verder zien. Dan is het licht en heb ik weer goede moed! Maar ik hoop dat het lukt, anders moet ik morgenavond weer mn oude gebruiken :P

RE: Radiateur of thermostaat stuk?

Nou zeg, ik heb hem los, maar vraag niet hoe...
De onderste slang kon ik loskrijgen, met veel moeite bij het motorblok. Daarna die stomme aftakking nog. Die wilde al helemaal niet :P Dus zakmes erbij, en ff doorsnijden dan maar. Wie wint? :D

Hij is er nu uit, dus nu even een bakje koffie drinken, en dan de boel overbouwen, even nieuwe schroeven en moeren halen en dan weer inbouwen.

RE: Radiateur of thermostaat stuk?

Ook maar direct nieuwe slangklemmen gehaald. Alles terug gebouwd en nu maar hopen dat er niks lekt. Kijk zometeen wel of er een plasje ergens onder ligt.

Bedankt voor de hulp, mij is het gelukt! :)" title="Evil" />