Die rand die je beschrijft is de bovenbak, een radiateur bestaat uit drie delen:
onderbak (verzamelbak, vanuit daar gaat het water weer terug richting pomp) de bovenbak en het tussen- of binnenwerk.
De delen zijn al elkaar gesoldeerd en kunnen niet worden gescheiden.
Een lekkage betekent óf repareren óf een andere radiateur monteren.
Druk staat altijd op het systeem, want dan kan het kookpunt van de koelvloeistof hoger liggen (natuurkunde), maar teveel druk heeft een oorzaak:
- koppakking is kaduuk zodat de verbrandingsdruk ook op het koelsysteem staat of,
- thermostaat opent niet goed/ volledig.
- Login of registreer om te reageren
RE: Radiator lek of te hoge druk?
Ingediend door Tobias van K op zo, 18-03-2012 18:28
Mijn Mini 1000 Mayfair Automatic uit 1986 was eerdergisteren bijna 1 liter koelvloeistof verloren.
Nu heb ik hem thuis aangezet met de motorkap open en ben ik even aan het kijken geweest.
Nu lijkt het te zijn dat de radiator lekt. Dus er lijkt geen slang los te zitten.
Maar ik zie op de radiator water staan. De radiator heeft zeg maar 5 cm onder de bovenkant een rand zitten, alsof de radiator een deksel heeft.
In die rand gaat water staan en drupt het heel hard koelvloeistof.
Is het zo dat de radiator daar uit elkaar kan oid? En zit daar een pakking tussen?