Radiator wisselen

default

RE: Radiator wisselen

[size=75:j85ttd5e][Gesplit uit dit topic- Crispy][/size:j85ttd5e]
Is zo'n radiator vervangen vrij simpel te doen? Heb 0,0 montage ervaring met autotechniek :|.

Als in: koelwater eruit laten lopen, slangen loskoppelen, andere radiator in, aansluiten, ff spoelen en vervolgens koelwater erin gieten. Of moet het blok ook opnieuw afgesteld worden (39 KW Austin Metro)?

Dit aangezien ik niet over zo'n werkplaats handboek van Metro/Mini beschik ...

RE: Radiator wisselen

zie ook:
http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... 405#385405

koop een handboek/haynes voor een Mini (die van een Metro zal je weinig aan hebben) en een set gereedschap in engelse maten; op zich is het vervangen van een radiateur makkelijk, alleen moet je wat extra dingen verwijderen om er bij te kunnen :)" title="Evil" />

te veel koelcapaciteit is ook niet goed, dan komt je motor niet op bedrijfstemperatuur.

succes,
Theo van den Bogaard

default

RE: Radiator wisselen

Bij mij was het een van m'n eerste klusjes aan een mini; de radiator vervangen.
Opzich geen moeilijk klusje inderdaad, je moet even weten welke bouten je moet los draaien. Ik had zelf wel wat problemen met het terug plaatsen van de slangen, deze moest ik vervangen door nieuwe. Die zijn dan nog erg stug en gaat het wat moeilijker allemaal. (toen ik de radiator dr in had met de oude slangen.. begon een er een te lekken :x.. toen weer alles in/uit met nieuwe slangen.. )

Ik kan natuurlijk niet onder je motorkap kijken, maar bij die van mij waren m'n slangen en de slangenklemmetjes dus helemaal eeh, 'oud' zegmaar. Misschien een tip om die ook voor de zekerheid erbij te kopen.

Succes! :)

RE: Radiator wisselen

Opmerking Brutesound verwijderd. Vragen over modereren graag via PM.

RE: Radiator wisselen

je moet inderdaad bij het vervangen van je radiator de klemmen ook vervangen vaak is dit namelijk het eerste wat weer kapot gaat en moet je deze vervangen dan mag je alle slangen weer losmaken en dus ook weer alles opnieuw vullen...
Zo`n klem voor 1,50 is veel goedkoper dan opnieuw je koelvloeistof vervangen.
tip voor de onderste slang is om eerst de klem om de slang te doen dan de klem even hoog vasdt te zetten zodat de onderste slang wat meer ruimte krijgt, en dan vervolgens op z`n plek zetten. dus niet de klem meteen op de rand zetten want dan sjor je je een ongeluk :)

default

RE: Radiator wisselen

Ik ga binnekort ook mijn radiotor vervangen (de oude is echt aan vervanging toe, veel dichte vinnen). Ik heb er ook maar gelijk nieuwe slangen en klemmen bij gekocht :P .

Om het oude koelvloeistof weg te laten lopen moetje de onderste slang losmaken hoorde ik, maar hoe haal je al het koelvloeistof uit de kachel enz..?

Er zit nu een radiator in met een plastic bovenrand, en volgens de verkoper (sponsor) is dat troep. Dus heb ik 1 met metalen boven-en onderkant. Nu valt mij op dat deze nieuwe radiator iets breder lijkt dan de oude..maakt dat verder niet zoveel uit?

grt Stefan

RE: Radiator wisselen

Je radiator hoef je je geen zorgen over te maken. Die loopt wel leeg als je de onderste slang los haalt.

Over de breedte kan ik zo niks zeggen. Heb ik nog niet meegemaakt.

default

RE: Radiator wisselen

oke dan :) en als alle slangen eraf zijn zeker alles doorspoelen met de tuinslang?
Mischien is de radiator gewoon goed hoor, dat alleen de bovenkant iets breder is...zie ik wel als ik hem plaats :+)

grt Stefan

RE: Radiator wisselen

Je kunt hem doorspoelen, maar dat hoeft niet. Heb ik ook niet gedaan bij mijn motorwissel.

default

RE: Radiator wisselen

oke ik ga het gewoon is wagen :) bedankt voor de reactie. Ik zie wel waar het koelvloeistf er allemaal uit loopt :+)

grt Stefan

RE: Radiator wisselen

Geen Haynes is idd niet zo handig als je iets wilt doen.

Het schijnt dat als je mij een mailtje stuurt dat je er eentje per email kunt krijgen...

Doe er je voordeel mee

ps deze aanbieding is voor iedereen uiteraard (wel even email adres meezenden bij PM)

RE: Radiator wisselen

Ik denk dat ik mijn radiateur ook ga/moet vervangen.
Me mini markeert zijn plaats door koelvloeistof te laten vallen.
Ik heb de slangen al gecontroleerd maar kon niks vinden. Ben dus bang voor een lekke radiateur.

Maar...
Nu zal ik eerst een andere moeten hebben. Maar wat voor 1 heb ik nodig voor mijn '96 MPI. Ik heb al her en der op i-net gekeken, maar er zijn er nog al een paar met ook nog redelijk grote prijsverschillen.
Wat voor 1 heb ik nodig? Ik ga er toch vanuit dat ik wel een specifieke nodig heb?!

Nou heeft mijn zwager er nog wel 1 liggen, maar ik weet niet uit wat voor mini deze komt. Ik vermoed een 1000 maar weet het niet zeker. Zou deze ook werken in de mijne??
Vaak zegt een foto meer dan tekst

Oh ja, ik heb al een haynes liggen dus het vervangen moet wel goed komen ;)

/Edit: ik zie net dat deze vraag volgens mij hier thuis hoort. :x Sorry

RE: Radiator wisselen

Mpi Radiator is anders dan op je foto ...
en zit achter de grille in plaats van opzij tegen het binnenscherm,
dit is er 1 voor een Mpi:


HTH,
Theo van den Bogaard

RE: Radiator wisselen

Past niet, MPI heeft de radiateur achter de grill zitten, ander mini's aan de zijkant. Dus je moet opzoek naar echt een MPI radiateur en niet een van een 1000, 1100, enz. Echt een voor een MPI vanaf '96 -->2000 (letop, in '96 zijn het ook nog SPItjes, die past ook niet)

RE: Radiator wisselen

bedankt voor de snelle reacties d:)b
Die afbeelding die Theo er heeft neergezet, die had ik al ergens zien staan. Ik ga nog ff verder met zoeken/prijsvergelijken.

Hartelijk dank! :)\\_

default

RE: Radiator wisselen

weet iemand toevallig hoeveel koelvloeistof er ongeveer in het systeem gaat? heb 4 liter gehaald (hoop dat het genoeg is)..ga er morgen mee beginnen als het droog weer is :+)

default

RE: Radiator wisselen

Ik kan me niet exact herinneren hoeveel er in ging. Wat ik nog wel weet dat ik 5 liter had gekocht, en daar genoeg aan had. Dus je zult vast een heel eind komen ;)

Mocht je nou de hele radiator wissel achter de rug hebben. Double check of het nergens lekt als je een stukje hebt gereden. Want dan is alles goed warm en staat het systeem onder druk.

Maar dat komt wel goed denk ik :)

RE: Radiator wisselen

En dan weer niveau chekken, kan zijn dat er nog lucht in het systeem zat wat er met warm rijden uit is gegaan.

RE: Radiator wisselen

Ik ben er vanmiddag achter gekomen dat ik mijn radiator niet lek heb (pfew)
De lekkage komt bij de waterpomp weg. De slang die daar aan zit lekt (behoorlijk).
Nu maar hopen dat alleen de slang af is.

RE: Radiator wisselen

Tussenslangetje tussen kop en pomp? Das een priegelwerk, de ander is goed te doen (afhandelijk hoe de slangklemmen gemonteerd zijn).

default

RE: Radiator wisselen

bedankt voor de reacties :9 Ik ga het morgen gewoon proberen, en als ik te weinig koelvloeistof heb, staat er in de schuur nog wat :x

ik plaats wel een foto van het resultaat als het gelukt is d:)b

grt Stefan

RE: Radiator wisselen

und?

default

RE: Radiator wisselen

het verwisselen van de radiator ging goed d:)b Het eerste half uur wel regen gehad maar daarna werd het gelukkig droog :D .
In totaal een paar uurtjes mee bezig geweest.
Er ging ongeveer 2,5 tot 3 liter koelvloeistof in, maar ik ga zo nog even kijken of er meer bij kan :+)
Ik upload zo wel even wat foto's

grt Stefan

default

RE: Radiator wisselen

hier de fotoos :)" title="Evil" /> :

dit is de oude radiator. Waarvan er wat koelvinnen stuk zijn, ook zit er veel uitgehard olie tussen de vinnen (en wat zinkspray..mijn schuld :x ):


en de nieuwe radiator in de Mini:


default

RE: Radiator wisselen

nog een vraagje: bij de nieuwe slangen zit er in de bochtjes een klein ''knikje'' na het plaatsen van de radiator (alsof er in geknepen word).
Kan dit kwaad, en trekt dit na een tijdje vanzelf weer goed?

grt

default

RE: Radiator wisselen

Mijn radiateur van m'n mpi is lek. Er is iemand, waarschijnlijk tijdens parkeren, met de trekhaak door de grill gegaan.. Net langs de fan, tegen een hoekje van de radiateur.

Nu wil ik deze vervangen. Al een paar keer gedaan bij mini's waar de radiateur aan de zijkant zit, maar nog nooit bij een mpi/injectie model.

Voor zover ik het begrijp moet de dynamo hier voor los. Dan de onderste slang loshalen om het systeem leeg te laten lopen. Om vervolgens de radiator er uit te kunnen tillen.

Hoe zit het precies met de sensor en dergelijke. Is daar een speciale volgorde voor nodig o.i.d? Moet de accu los bijv, en kan dat dan gewoon ivm de computer afstelling die dan gereset wordt.

Alvast dank!

default

RE: Radiator wisselen

Geen ervaringen alhier van mensen die met een MPI radiator in de weer zijn geweest :( ?

Edit:
Inmiddels de radiator vervangen. De accu heb ik maar laten zitten en voorzichtig gesleuteld. Voorheen dus alleen carb mini's geholpen aan een nieuwe radiator. Ik moet zeggen, bij een MPI is het allemaal wat makkelijker kwa slangen enzo om er bij te komen. Echter moet wel de dynamo er af om deze er uit te kunnen halen. Wat weer wat gedoe is met die V-Snaar spanner etc. Dus het een of het ander :9 Onmogelijke slangen posities bij de carbs .. of wat meer werk bij de MPI's.

In ieder geval zit het dr weer allemaal in :D

RE: Radiator wisselen

[size=85:jua8pulh][topics samengevoegd - Crispy][/size:jua8pulh]
He

Ik heb sinds kort een mini uit 86 met een 1.3 Metro blok erin.
Nu lekt mijn radiateur of mijn onderste slang.
Maar het probleem is dat ik de onderste slang niet los krijg,
hebben jullie misschien tips om hem los te krijgen, of moet het gewoon met veel kracht? Het klemmetje heb ik wel los gekregen.

De bovenste slang heb ik wel los door er heel veel aan te draaien en te trekken.
Toen kwam er natuurlijk aardig wat koelwater uit nu viel mij op dat er een beetje olie door het koelwater heen zit, zou dit kunnen duiden op een lekke koppakking?

Nu heb ik daar al het een en ander over opgezocht en wil een compressie test doen maar kan je dit zelf? Of kan je dit beter laten doen?

Alvast bedankt

RE: Radiator wisselen

Het is een beetje een gewroet om de radiator los te krijgen, heb je de radiator omhoog getild? Dan kan je wat beter bij de onderste slang.
Let wel erop dat je niet de lamellen beschadigt.

Ik geloof dat weleens met dremels en ijzerzaagjes in de weer ben geweest om de slangenklemmen in mijn mini los te krijgen.

Als je een compressiemeter (verkrijgbaar bij automaterialenzaak) en een helper hebt dan kan je het zelf.

RE: Radiator wisselen

Je krijgt vrijwel elke slang los door er een waterpomptang op te zetten en even rustig heen en weer bewegen.

http://www.google.nl/imgres?imgurl=http ... iXOtmZmOgE

Voor ik het vergeet, een radiator en een radiateur zijn 2 verschillende dingen.

RE: Radiator wisselen

ff wrikken met een dikke schroevendraaier...

RE: Radiator wisselen

Bedankt voor de tips, ga het morgen allemaal proberen. Laat jullie het resultaat nog even weten.

Hebben jullie ook nog tips om te kijken of je radiateur lekt en waar?

RE: Radiator wisselen

Er druk op zetten met een tuinslang en slangenklemmen..

RE: Radiator wisselen

Ik heb de vraag aan een bestaand topic gehangen over het vervangen van de radiator, lees het eens door.
Over koppakkingen etc hebben we dit topic: viewtopic.php?p=30796#p30796

RE: Radiator wisselen

Ik denk dat ik mijn radiateur ook moet vervangen wegens lekkage.
Hij zit aan de zijkant (1000cc).
Als ik de boutjes aan de zijkant los haal kan ik hem dan eruit hijsen?
Of moet de steun aan de onderkant ook los zodat de kap die er op zit (om de vin te beschermen) ook mee gaat?

RE: Radiator wisselen

De radiateur zit onderaan ook nog vast met een lange bout. Even je grill demonteren dan kan je hem zo eruit draaien.

RE: Radiator wisselen

Het is inderdaad wel het makkelijkste om m met die kap erop, uit de auto te halen. Dus steuntje aan de bovenkant los en die lange bout onderaan (en de rubber slangen natuurlijk)

RE: Radiator wisselen

ja dat klopt die heb ik gezien. Maar ik vroeg me af of ik die kon laten zitten en alleen de radiateur eruit kan tillen zodat de de kap doe om de vin zit blijft zitten?

M.b.v. alleen de boutjes aan de zijkant. en dan omhoog liften zeg maar.

RE: Radiator wisselen

Veel ruimte hou je niet over, maar de radiateur kan er met kap en al in één keer uit.

Succes

RE: Radiator wisselen

Als ik de boutjes aan de zijkant los haal



als die boutjes los zijn, is de radiateur los, als jij hem dan (zonder de slangen) langs die kap kan wurmen kan 'ie er uit (of je moet een oud type mini hebben waar nog een 'shroud' op het binnenscherm zit gelast, bij latere mini's zit die niet en heb je dus meer ruimte)
Risico is dat je de lamellen gaat beschadigen als je gaat wurmen en de kap laat zitten. Ik zou dus de kap er ook mee uit halen. Voor montage van de nieuwe ook net wat makkelijker.

succes,
Theo van den Bogaard

RE: Radiator wisselen

eventjes de topic weer laten op leven. ik heb me radiateur er uit gehaald en er weer in gedaan. als je m aan de onderkant wilt vast draaien dan moet je eerst tussen de 2 klemmen van de radiateur een lange cylinder doen. (die gaat zegmaar om de bout heen)

zo gezegd zo gedaan alles zat weer vast. nu valt het me op dat ik de radiateur aan de onderkant zo'n 1 cm voor en achter waarts kan bewegen. het lijkt me stug dat zoiets hoort dus denk effe vragen. moet die cylinder er nog op een bepaalde manier in?

groetjes, Pieter