RE: Rara, Hij wil niet meer starten, en liep perfect...
Ingediend door Wouter op wo, 15-03-2006 13:08
Zoals ik al zei heb ik een electrische ontsteking, deze heeft (100% zeker) nog nooit onder stroom gestaan terwijl de motor niet liep, daar kan hij dus niet kapot door zijn, de auto heeft sinds gisteren pas weer stroom op de kabels.
Daar zou ik niet zomaar vanuit gaan alles kan stuk zijn.
Heb je al geprobeerd of de onderbreking werkt? Als je constant een hoge spanning hebt, vermoed ik dat die niet werkt.
Monteer anders eens de oude ontsteking waarmee je getest hebt buiten de auto.
groeten,
Wouter[/quote]
- Login of registreer om te reageren
RE: Rara, Hij wil niet meer starten, en liep perfect...
Ingediend door q-mania op ma, 13-03-2006 21:47
Nou hier komt een verhaaltje.
Ik hoop dat iemand hem uit kan vertellen.
Ik heb al veel gezocht en alles al geprobeerd wat ik hier op het forum kon vinden, maar ik heb nu echt geen idee meer.
Vorig jaar mijn gereviseerde motor, buiten de auto, lopend gemaakt. Het is een 1000cc, ik heb de pertronix electronische ontsteking, samen met een nieuwe bobine gemonteerd. Zoals ik al zij alles liep perfect, ik had een simpel dashboardje gemaakt, met een contact schakelaar en een start schakelaar, olie druk lampje en water temp. metertje, meer heb je niet nodig.
Nu een half jaar verder, hangt de motor inmiddels in de auto, nieuwe kabelboom erin (zelf gemaakt).
Ik heb de complete boom doorgemeten en alles functioneerd volgens schema.
Ik heb een nieuwe accu geplaats. De massa heb ik overal doorgemeten en deze is overal even goed.
Nergens zit verf of corrosie op de contacten.
Ik heb benzine, de boegies zijn nat.
Maar ik krijg hoe dan ook geen vonk.
Ik heb vandaag een nieuwe 12v bobine gehaald, en ook daarmee krijg ik geen vonk.
Om alsnog het massa probleem uit te sluiten heb ik de accu voor de auto geplaatst en de + op de startmotor gemonteerd en de min op het blok.
Hij draait de motor mooi rond, maar vonken, nee hoor.
Als ik een multimeter op de + en - van de bobine plaats heb ik in rust 12.50 volt, als ik de start 9volt.
Op de accu heb ik 12.50v in rust en 10v als ik start.
Om dat 12v en 9v bobine misterie uit de lucht te helpen heb ik een draadje vanaf de accu naar de + van de bobine gebracht met een schakelaartje ertussen. Ik zet de schakelaar om en probeer te starten, maar ook geen vonk.
Wel heb ik dan 10v op de bobine tijdens het starten.
Ik heb ook ergens gelezen als je een draadje pakt en daar een lusje in legt en in de bobine doet (buiten de verdeler om) dat je ook een vonk moet kunnen krijgen. Dit heb ik ook geprobeerd maar lukt ook niet.
Als ik een multimeter op de bobine kabel (die naar de verdeler gaat) en de - zet, dan meet ik een hoge voltage, dus hij lijkt wel te werken.
Zoals ik al zei heb ik een electrische ontsteking, deze heeft (100% zeker) nog nooit onder stroom gestaan terwijl de motor niet liep, daar kan hij dus niet kapot door zijn, de auto heeft sinds gisteren pas weer stroom op de kabels.
Ik heb dus al van alles geprobeerd, maar ik weet nu echt niet meer wat ik moet proberen.
Wel heb ik perongelijk op de nieuwe bobine de + en - verkeerd om gehad, tijdens het meten kwam ik erachter dat 1 - is en 15 + en dat had ik andersom zitten in het begin. Daarna natuurlijk omgedraaid en alle testjes opnieuw gedaan.
Zou deze bobine nu kapot zijn?
Ik hoor het graag!