Rare geluiden

RE: Rare geluiden

Na dat ik weer terug kwam van de meeting in Utrecht hoorde ik wat rare geluiden. Als ik een grote flauwe bocht maakte hoorde ik soms knakknakknak. Alleen bij bochten naar rechts. Bij korte bochtjes maakt ie het geluid soms in beide richtingen (zowel linker als rechter bocht)
Vooral als ik een eind gereden heb en de motor/lagers enz warm zijn. Ik heb een lichte speling op m'n linker voorwiel zitten heb ik gevoeld.
Als ik vijftig rij en hij staat in zn 4 dan maakt ie soms, vooral bij minimaal gas, een bonkend geluidje. Als ik terug schakel naar de 3 is het weer weg. Meer kracht op aandrijfas??
Mijn vraag is. Wat kan dit zijn. Zelf heb ik het vage vermoeden dat mn aandrijfas niet meer 100% is. En dat mn wiellager aan zn einde is. Komt dit overeen met de geluiden die ik soms hoor?
En dan de laatste vraag. Wat gaat dit ongeveer kosten aan onderdelen?
Ik ben redelijk handig maar heb m'n mini nog maar net een dikke maand en moet dus nog veel leren. Is dit makkelijk zelf te doen of kan ik hem beter naar de specialist brengen?

Johan

RE: Rare geluiden

Als ik het zo hoor dan zijn/is waarschijnlijk je lager naar de kl*te. Om te weten welke het is moet je je mini opkrikken en aan je wiel voelen en hem rond draaien. dan hoor je het en/of voel je speling. Om het te maken moet je wel special tools hebben (fusee trekker (geloof dat die rond de 50 euro kost)) een lager is best prijzig maar het zit wel onder de 100 euro dacht ik (geloof nl dat ze rond de 90 euro kosten). lager er uit tikken is goed te doen als je handig bent maar je moet er wel het gedult voor hebben. om het te laten persen zal je niet zoveel kosten (dat raad ik je wel aan). met een pers zijn ze er max 15 minuten mee bezig (waarschijnlijk zelf maar 5 min).

als je het uitbesteed dan moet je reken op een hondertje of 2 denk ik. want als ze toch bezig zijn dan kijken ze meestal meteen naar je fusees. Die hebben vaak speling dus dan moeten die ook meteen worden afgesteld.

als je denkt dat het wat pittig is dan raad ik het je aan om het uit te besteden aan iemand die er verstand van heeft. want het is wel je veiligheid

RE: Rare geluiden

Yep, zo te lezen is het je wiellager oid wat aan diggelen ligt (of bijna aan diggelen ligt) Beetje handige sleutelaar kan het zelf.

RE: Rare geluiden

wiellagers, motorsteun(nen,)fuseekogels, ophanging, subframe steunen, kan er allemaal mee te maken hebben.

zoals ik las heb je mee gedaan aan de stuurvaardigheid in Utrecht? kontroleer de wielen dan ook of de wiel moeren niet zijn gaan wringen in de velg.

RE: Rare geluiden

ik zou je wiellagers eens nakijken..

RE: Rare geluiden

De lagers er zelf eenvoudig in getikt met de 12,6,9,3 methode en een stompe metalen pen. Een grote dop werkt ook. Laten persen is wel mooi maar kost wel weer wat extra.

Erwin 8)

RE: Rare geluiden

uit de aankooptips:
Wiellagers. Wielen los van de grond (krik), wiel boven/onder beet pakken en wrikken, links/rechts pakken en eveneens wrikken. Ronddraaien en luisteren: een rauw geluid geeft aan dat het wiellager is versleten.

kan ook nog een homokineet zijn:
hoor je het geluid ook als je in de eerste versnelling met volledige stuuruitslag (eerst de ene kant op dan de andere kant op) een rondje rijdt ?

motorsteunen:
controleer of je de motor met de hand (veel) kan bewegen, bij koude motor, motorkap open en flink heen en weer trekken / duwen aan het kleppendeksel ?

HTH,
Theo van den Bogaard

RE: Rare geluiden

Blue schreef:
De lagers er zelf eenvoudig in getikt met de 12,6,9,3 methode




En wat is DAT nu weer voor methode????

RE: Rare geluiden

Ik neem aan eerst een tik op 12 uur, dan een tik op 6 uur, dan op 9 uur en als laatste op 3 uur. Dit om de boel niet scheef te tikken, neem ik aan.

Heb nog even een kort bochtje gemaakt. Hoor ik niks. Als het bochtje echter hobbelig verloopt hoor ik soms wel tiktik.

RE: Rare geluiden

Een losgelopen naafmoer (eigenlijk doordat het lager zich heeft 'gezet' en speling heeft gekregen) kan ook voor rare geluiden zorgen bij remmen/sturen. Controleer eens of je de naafmoer kunt aandraaien voor je alles demonteert. Misschien hoeft het lager dan niet meteen vervangen te worden.

Theo van den Bogaard schreef:
je zou ook een oude lagerschaal kunnen gebruiken


Slijp er dan wel een gleufje in, anders komt die vast te zitten. [size=75:x2e8g828]En zie 'm er dan maar eens uit te krijgen :x [/size:x2e8g828]

RE: Rare geluiden

12,6,9,3 methode



:) ik vermoed ...

lichte tikjes op de wijzers van de klok .. posities 12, 6, 9, 3 ... etc. etc.

je zou ook een oude lagerschaal kunnen gebruiken als je geen dop hebt van de juiste grootte en dan een klos van 't 1 of ander om op te slaan .. :)" title="Evil" />

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: Rare geluiden

aaaah jaa dat zal het zijn.
Dat is een beetje vanzelf sprekend voor een ex-automonteur dat ik niet eens wist dat je het zo kan uitleggen :P

RE: Rare geluiden

Yep, tik op 12 uur, tik op 6 uur, tik op 9 uur en een tik op 3 uur en dan weer naar 12 uur etc. etc.
Probeer het rustig te doen en gelijkmatige kracht in de tikken te leggen. Als het scheef gaat zie je het snel genoeg. Smeermiddel aan de buitenzijde is niet nodig. Een oudere hub gaat beter dan een nieuwe. In de oudere zijn de lagers mogelijk vaker vervangen dus misschien een beetje uitgelubberd. Na het oude lager te hebben verwijderd helpt een staalborstel en een schuurpapierje er doorheen halen prima om de wanden wat gladder te maken. In de hub zit een opsluitrand en verder kan ie niet. Werkje van een paar minuten. Succes.

Erwin 8)

RE: Rare geluiden

Problemen opgelost. De geluiden zijn weg :D
De oorzaak:

Na de lagers te hebben geinspecteerd bleek dat deze nog in prima staat waren en de aandrijfassen waren ook nog ok. Nieuw vet op de lagers en aandraaien met momentsleutel. Bleek dat de kroonmoer nog een kwartslag verder kon.
Nu bonkt ie niet meer, hij knakt niet meer en bij het remmen hoor ik ook geen geluiden meer.
:) dus we kunnen weer toeren

RE: Rare geluiden

Ik heb een probleem en tevens een vraag:

Een dikke maand geleden is m'n rechtse voorwiellager afgebroken. Gevolg: al rijdens m'n wiel vastgelopen en kon niet meer sturen/rijden.

Later thuis, nieuwe lagers gezet op beide de voorwielen en meteen ook 's nieuwe schijven.

--

Ook heb ik de subframe (vooraan) steunen uit rubber, vervangen door de competions in alluminium. Gevolg: luider horen/voelen van de schokken (maar dat wist ik op voorhand)

--

Nu, m'n probleem:

Als ik rijd, rechtdoor en bij lichte bochten, niets aan de hand.

Maar eens ik bv: m'n hele stuurcirkel moet gebruiken bij een feller (scherpere) bocht hoor ik een knarsend/rakkelend/roffelend geluid. Precies of er kan elk moment iets gaan scheuren/afbreken.

Dat had ik vooral als ik rondjes draaide, dus de hele stuurcirel.

Ook als ik rijdt, in een put of hobbel met m'n rechts kant, dan hoor ik datzelfde geluid, maar dan is het zo weer voorbij, eens ik over de hobbel/put ben.

--

Onlangs heb ik 13 7 175 Ultralites Deepdish gestoken en dat lawaai is weg, vreemd genoeg. Maar alleen maar als ik rechtdoor rijd.

Als ik achteruit rij, met volledig draaicirkel naar bv rechts, dan hoor ik datzelfde geluid weer!! :|

Ook in put of hobbel is het nog altijd aanwezig...

--

Wat zou dit kunnen zijn? Rekening houdend met de feiten dat ik:

- Compleet nieuwe wiellagers heb
- Nieuwe, rechte schijven
- nieuwe schokdempers van MonRoe
- de subframe rubbers ==> alluminium
- Voor de velgen, de wielkassen al compleet heb uitgeslepen


--

:? Wat kan dit volgens jullie zijn?
Hoe op te lossen/ testen?
Gevaren?

Alvast bedankt :)

RE: Rare geluiden

Dit klinkt als een versleten homokineetkoppeling.

RE: Rare geluiden

Kijk ook ff of je wielen de (binnen!) schermen niet raken, ook al zijn de schermen volledig uitgeslepen.

RE: Rare geluiden

Mini Power schreef:
Kijk ook ff of je wielen de (binnen!) schermen niet raken, ook al zijn de schermen volledig uitgeslepen.



Maar het geluid is niet meer als ik rechtdoor afdraai met die nieuwe velgen, alleen als ik achteruit rijd.

?

RE: Rare geluiden

RinyMini schreef:
Dit klinkt als een versleten homokineetkoppeling.

hoe op te lossen? Een nieuwe homokineet steken? of hoe zit dat?

:?

RE: Rare geluiden

Een homokineet, iemand enige idee wat de prijs daarvan is nieuw?

Is dat moeilijk te vervangen?

RE: Rare geluiden

Homokineet Goedkoop: 40 eurootjes voor een gereviseerde
Duurkoop: honderden euro's

RE: Rare geluiden

Ik heb een probleem wat lijkt in dit topic geschreven te staan. Maar zoek nog een beetje bevestiging. Het gaat om het volgende:

Wanneer ik met volledige stuuruitslag naar rechts langzaam een bocht maak, dan hoor ik tik....tik....tiktik....tik...tik . Alsof er iets ergens langs heen 'tikt'. Het geluid komt bij mijn linkervoorwiel vandaag.

Het is gekomen nadat ik het wiel eraf heb gehaald om mijn remmen te inspecteren. Omdat de wielmoeren erg vast zaten heb ik nogal wat kracht moeten zetten, maar ik heb niet het idee dat dit er iets mee te maken heeft.

Het tikkende geluid heb ik dus wanneer ik vooruit /achteruit rijd met volledige stuuruitslag naar rechts.

Ik dacht eerst het wiellager, maar er zit totaal geen speling in het wiel en ook de naafmoer (of hoe dat ding heet) zit ook helemaal vast.

Ohja.... wanneer ik het wiel opkrik en instuur en dan handmatig het wiel draai, heb ik het probleem niet :? .

Dus....wie o wie durft er iets over te zeggen?

RE: Rare geluiden

Klinkt als een versleten homokineet.
Dit hoor je alleen belast, dus tijdens het rijden.

De kogelbanen zijn dan te ver uitgesleten waardoor in de maximale stuuruitslag de kogels te veel ruimte hebben en getik hoorbaar is...
Als je het rechtuit niet hoort zou ik rustig op zoek gaan naar een andere aandrijfas/ homokineet.

RE: Rare geluiden

En dat was precies waar ik ook aan zat te denken.
Kan ik hier tijdelijk mee door blijven rijden? En ik neem aan dat je het dan over de buitenste homokineet hebt?

Wanneer ik de buitenste homokineet los haal, dan moet ik volgens mij ook het wiellager eraf halen, klopt dit? Want dan vervang die meteen preventief.

RE: Rare geluiden

Lager hoeft niet uit elkaar, homokineet zit er doorheen... praktijk wijst meestal wel uit dat de lagers dusdanig vast om de kineet heen zitten dat je de lagers uit elkaar trekt en verstandiger is om ze te vervangen.
Ik bedoel idd de buitenste kineet. De binnenste vangt alleen de in en uitverende beweging van het wiel op, de buitenste ook plus die van het sturen...

RE: Rare geluiden

Dat is duidelijk.

Het beste en makkelijkste is dus gewoon een nieuwe kineet met een nieuw lager erop. Hoef ik de oude er tenminste niet af te slaan en alleen de nieuwe er maar op te zetten.

Heeft er misschien iemand een foto'tje van een gemonteerde kineet met lager? Om even een impressie te krijgen hoe het precies zit. In Haynes staat het wat onduidelijk beschreven allemaal.

RE: Rare geluiden

als je een nieuwe homokineet wilt monteren zal de oude toch wel eerst van de aandrijfas af moeten 8)



nieuwe (wiel)lagers in de fusee .. hoezo is de haynes dan onduidelijk ?

groetjes,
Theo van den Bogaard

RE: Rare geluiden

Hallo allemaal,

Ik heb sinds vandaag een raar geluid voor bij mijn mini. Het is te beschrijven als bonkend geluid.
Het treed op als ik rechtdoor rij en dan ga afremmen. Als ik de rem fors intrap hoor je niets. Als ik normaal rem, langzaam de rem intrap, gaat het bonken. Dit gaat door totdat ik stil sta.
Het is net of je bij de laatste bonk ergens over heen rijd. (hobbeltje)
Maar ook niet iedere keer als ik rem....

Nu weet ik niet of het ook iets met het weer te maken kan hebben, omdat het vriest en sneeuw op de wegen ligt, of dat er toch iets mechanisch aan de hand is.

De wiellagers denk ik zelf niet, dit heb ik al een keer meegemaakt.
remmen?
motersteunrubbers?

Wie o wie heeft een idee?

RE: Rare geluiden

Ik gok dat het rubber van een van de motorsteunen (stabilisatorstangen) vernieuwd moet worden. Ik heb namelijk exact hetzelfde, en bij mij moet ik het rubbertje van de motorsteun aan 't schutbord vervangen :)

RE: Rare geluiden

Als het je stabilisatiestang is die in oude/verdroogde rubbers hangt dan zou je het ook moeten merken met gas geven/loslaten. En dan zou het ook nog je onderste motorsteun kunnen zijn... Blok kantelt iets wat dan een bonk geeft.

RE: Rare geluiden

of je trekstang los / rubber versleten

RE: Rare geluiden

dennisvdh: ik merk niets met gas geven/loslaten. dus de stabilisatiestang valt al af.

Ik zal morgen de motorsteunen/rubbers dan maar eens nalopen.

Hoe controleer ik de trekstang?

Alvast bedankt

RE: Rare geluiden

Bij gasgeven hoor ik het ook niet altijd, mede door t motorgeluid :)

Bij de garage nagekeken door met de (handrem) waylt heen en weer te gassem zodat ik onder de motorkap kon kijken, met de hand kon ik het blok niet laten hellen wat het gebonk veroorzaakt, maar met de kracht vd motor zelf kon ik duidelijk zien dat ik een paar mm speling heb op het rubber.

Hoor het als een constant getik wanneer ik bijv 45-50 in zn 4 rij, hoor jij dan ook iets?

RE: Rare geluiden

Spherix: Ik hoor het niet onder het rijden, ook niet als ik normale bochten neem.
Daardoor weet ik zeker dat de lagers het niet zijn.
Het is nu alleen te horen als ik (af)rem.

Ik zal dadelijk even naar de mini gaan kijken.

RE: Rare geluiden

Ik hoor het ook niet extra tijdens bochten, maar als ik merk dat ik eigenlijk bijv. te lage toeren draai of tijdens constant snelheid wat stoten gas geeft waardoor de motor bokt, dan hoor ik het bij mij, en ik weet iig zeker dat ik de rubbers van m'n motorstang moet vervangen.. Just trowing it out there ;)

RE: Rare geluiden

Ben net bij de mini geweest.
En inderdaad ik kan het blokje met de hand naar voren en achteren bewegen. Zit best veel speling in. :(

Nu mijn volgende vraag: Hoever kan ik er nog mee rijden? Want ik heb toch onze 3 jarige dochter bij me in de mini....
En zou er meer kapot kunnen gaan als ik nog volgende week 2 dagen met de mini rij?

Voor morgen heb ik ander vervoer kunnen regelen. Maar dinsdag en woensdag moet ik de kleine naar de peuterspeelzaal brengen. 2 keer heen en 2 keer terug á 15 km per dag.

Diegene die het voor mij zou kunnen vervangen zou evt. pas volgend weekend kunnen. Hij is nu weg tot dinsdag. Dus ik kan hem dan ook pas bereiken en vragen of hij in het weekend tijd heeft.

Ik heb geen garage waar het gemaakt zou kunnen worden (mini staat buiten) en in dit weer buiten sleutelen.....
Lijkt me niet zo verstandig.

RE: Rare geluiden

Het is op zich niet echt een probleem dat je blokje wat los staat. De oorzaak zou kunnen zijn dat de rubbers van je stabilisatorstangen wat versleten zijn. Voornamelijk het bovenste hondebot heeft daar wat meer last van. Deze zou je zonder problemen binnen een uur moeten kunnen vervangen.

Het wordt pas echt een probleem als de rubbers nog goed zijn en de bevestiging aan de body wat versleten is. Dan zal er aan de mini wat meer werk verricht moeten worden. Ik heb hier zelf ook mee gezeten. Ik heb toen, ter reparatie een carrosseriering gebruikt ter reparatie van de bevestiging van het hondebot. Deze is ter plaatse van het originele gat vastgelast. Ik ben daar ongeveer een 2 uur mee bezig geweest, incl de voorbereiding van de motorruimte.

RE: Rare geluiden

Zover ik heb kunnen zien zijn het alleen de rubbers, de bevestiging zelf zag er goed uit.

Maar kan ik er nog even mee rijden?

RE: Rare geluiden

De kleine ritjes die je ermee rijdt zijn geen probleem. Die rubbers zijn er alleen maar voor om de schokken op te vangen. Nu zijn de rubbers versleten, dus merk jij dat het blok schokt. Als de rubbers vervangen zijn, dan zou je niks meer moeten merken.

RE: Rare geluiden

(b)engeltje schreef:

. Ik heb toen, ter reparatie een carrosseriering gebruikt ter reparatie van de bevestiging van het hondebot. Deze is ter plaatse van het originele gat vastgelast. Ik ben daar ongeveer een 2 uur mee bezig geweest, incl de voorbereiding van de motorruimte.



Dit zou ik nooit doen...De vorige eigenaar had dit ook met mijn Mini gedaan...en ik zat ermee. want uiteindelijk scheurde alles los, kwam daardoor ook de koppelingsleiding los, en kon ik een nieuw plaatje aanschaffen.

Als het de bevestiging is, gewoon een nieuw plaatje aanschaffen...kost ongeveer 15 euro en een uurtje werk.

RE: Rare geluiden

Even het volgende....
Ik heb met de mini niet meer gereden. Allen even naar de garage bij mijn schoonouders een paar straten verder.
Nu wilde ik er de winterbandjes plus stalen velgen onder gaan leggen, zie ik het volgende:
Toen we de band aan de bestuurders kant voor eraf hadden gehaald; dat de verse lucht toevoer slang(of hoe het ook heet) helemaal los hing. Deze was (door waarschijnlijk de vorige eigenaar) met schilders tape vast geplakt aan de binnenkant onder de lamp. |:(
Dit heeft natuurlijk het geluid veroorzaakt dat ik ondervond als ik reed en afremde (het bonken)
Na het goed vastgemaakt te hebben hoorde ik op de terugweg ook niets meer :)

Dit had ik dus niet gezien vanuit de motorruimte. Volgende keer moet ik dus ook eerst even verder kijken.
Maar ik weet nu wel zeker dat de motorsteunrubbers aan vervanging toe zijn, dit word zo snel mogelijk gemaakt.
Zo zie je maar weer.....

RE: Rare geluiden

Geluk bij een ongeluk :D

RE: Rare geluiden

Goed dat je het gevonden hebt...een last minder ;)

Had ik gisteren trouwens ook...constant een rare tik bij m`n rechterdeur toen ik op de snelweg zat.....bleek uiteindelijk dat een riempje van mijn basgitaar bag tussen de deur stak, en die klapte/waaide steeds tegen de deur aan |:(

RE: Rare geluiden

Mausje75 schreef:
Had ik gisteren trouwens ook...constant een rare tik bij m`n rechterdeur toen ik op de snelweg zat.....bleek uiteindelijk dat een riempje van mijn basgitaar bag tussen de deur stak, en die klapte/waaide steeds tegen de deur aan |:(


lekker bezig...... :+) :P