rare motorproblemen

RE: rare motorproblemen

Ik heb zo een naar gevoel over mijn motor.

Volgens mij gaat die niet meer zo lang mee gaan als ik er niets mee ga doen.

Ik was gisteren naar Mechelen aan het rijden en hij heeft 2x iets raar gedaan dat ineens zijn power precies zo 1 sec wegvalt zo ff hapert.

En dan heb ik een olievebruik .... en mijn kleppen die nogal een ratelend lawaai maken.

Ik weet niet hoeveel km's er al op het blok staan. maar ik vrees het ergste.

Iemand een idee? Of iets wat ik kan doen ?

grtz

Ik dacht zelf om een nieuwe cilinderkop te steken toen maar ik durf de overstap niet goed omdat ik denk dat mijn blok misschien toch niet meer zo lang gaat meegaan. En ik dan beter dat geld in een ander blok kan steken.

grtz

RE: rare motorproblemen

dat ratelen van de kleppen kan zijn dat ze gesteld moeten worden en het wegvallen van de power heb ik ook eens gehad maar dat was omdat mijn accu wat aan de lege kant was en toen had ie ff neit genoeg power om te blijven lopen olie verbruik weet ik ff niet zo gauw wat dat kan zijn

RE: rare motorproblemen

Dat ff wegvallen deed mijn renault wel vaker als ie toe was aan nieuwe contactpuntjes.

RE: rare motorproblemen

Gewoon een ander blok erin, liefst uit een nog rijdende auto. Een 1000tje hoeft niet veel te kosten.

Dennis

RE: rare motorproblemen

ja ... een ander blok zou ik zo spijtig vinden ... hij rijdt nu eindelijk een tijd goed eigenlijk op die kleine dingen na.

Maar als ik nu compressie laat meten? Weten jullie dan meer ? Kan ik daaraan zien of het de cilinderkop of de zuigerveren zijn?

Of kan ik dit op een andere manier zien?

grtz

RE: rare motorproblemen

Als je een compressiemeting kunt doen, kun je de drukverschillen tussen de onderlinge cylinders achterhalen. Zit er erg veel afwijking in kunnen dat de kleppen zijn, of zuigerveren.
Hoe zien de bougies per cylinder eruit? allemaal beetje dezelfde kleur?
Stel dat 1 cylinder een hele andere kleur bougie heeft, weet je ook dat er iets aan de hand is.

RE: rare motorproblemen

laat inderdaad de compressie eens meten, dan weet je de staat van het blok voor een deel...

wat je verder noemt aan klachten kan aan de afstelling liggen, vernieuw de contactpunten en condensator, rotor en verdeelkap en begin volledig opnieuw met afstellen, van kleppen tot carb...

RE: rare motorproblemen

het rijden op zich heeft die niet meer gehad. Hij doet het eigenlijk vrij goed.

Vandaag mijn kleppen eens gesteld. Het is al iets verbeterd maar ik hoor nog steeds een ratelend geluid.

Ik heb dan maar een filmpje gemaakt van wat het geluid is maar weet niet wat het kan zijn.

Ik vind ook dat mijn ventilatorblad voor de radiator een raar lawaai maakt ... Precies of ik heb er een elektrische fan op staan.

hier het filmpje:

RE: rare motorproblemen

niemand?

RE: rare motorproblemen

zo vandaag mijn compressie laten meten.

Op cilinder 1 kwam 14 bar, cil 2 13,5 bar, cil 3 13 bar en cil 4 13,5 bar.

Dus ze liggen alle 3 tussen de 13 a 14 bar.

Is wel veel te hoog lijkt mij. In boekje staat 10,3 bar namelijk.

grtz

En volgens mij is er niet mee getuned(want zo hard gaat die niet)

RE: rare motorproblemen

zo'n geluid heb ik ook al een hele tijd in de mini zitten(heb een 1275 metro blokje), en ik heb al een paar keer de kleppen gesteld met verschillende waardes (ook eens geprobeerd met een warme motor, zie een ander topic) maar daar werd het allemaal niet anders van. dus ben bang dat het voorlopig ook zo blijft...

RE: rare motorproblemen

ik ga proberen mijn distributieketting te vervangen en ik hoop het daar mee op te lossen.

De duplex ketting is in huis. Nu nog de tijd vinden om het in te bouwen.

maar ja ... nu dat olieverbruik nog ik wordt er niet wijzer van. De compressie is blijkbaar hoger als normaal dus zuigerveren zullen denk ik dan goed zijn of heb ik het fout? Dan kan het enkel de kop nog maar zijn ?

grtz

default

RE: rare motorproblemen

wouterke schreef:
De compressie is blijkbaar hoger als normaal dus zuigerveren zullen denk ik dan goed zijn of heb ik het fout? Dan kan het enkel de kop nog maar zijn ?




## heb je er wel de goede koppakking op zitten (of helemaal geen? :? )

de compressie kan imho alleen te hoog zijn wanneer de koppakking te dun is, of als de kop teveel gevlakt is (teveel materiaal afgenomen), of wanneer er verkeerde (te hoge) zuigers in het blok zitten... (of een combinatie van deze mogelijkheden).
of een verkeerde kop (voor dit blokje)

(of heb je een verborgen compressor aan je blok zitten?)

RE: rare motorproblemen

hehe :d

Ik heb niets aan dit blok gekocht.

Hij is zo bij mij gekomen en rijdt zo nog steeds rond.

Volgens mij nog het 1ste blokje van toen in 84.



Ik ga proberen zo snel mogelijk mijn distributieketting te vervangen en dan laat ik jullie meer weten. Maar ik moet eerst nog die verzonken boutjes in huis halen.

grtz

RE: rare motorproblemen

ik vind hem nog niet eens zo heel gek geluid maken, wat je hoort zouden de kleppen kunnen zijn.

default

RE: rare motorproblemen

@wouterke,

hoe lang heb je hem laten 'orgelen' met de compressiemeter aangesloten op elke cylinder??

RE: rare motorproblemen

tot die niet meer hoger ging.

dus ik zal even overlopen hoe we het gedaan hebben.

Cilinder 1 eruit, compressiemeter erin gedraait. De hoogspanningskabel van bobine naar ontsteking aan de massa gelegt. En dan starten totdat de wijzer niet hoger gaat en dan zo alle 4 de cilinders.

grtz

RE: rare motorproblemen

volgens mij is dat niet de goede methode omdat de cylinders maar 1x druk mogen uitoefenen op de meter, doet hij dit 10 keer dan is inderdaad de druk zo hoog als de meter kan aangeven

RE: rare motorproblemen

Wouterke; je hebt nu een compressor gemaakt van je meter en cilinder.

Druk opbouwen, in voorraad houden, meer druk opbouwen,....

Groet ron

default

RE: rare motorproblemen

@wouterke

hier staat een aanwijzing hoe je compressie moet meten:

http://www.amazoncars.nl/onderhoud/arti ... meten.html

RE: rare motorproblemen

Ayla,

dit is wel de goede methode, omdat de druk door de uitlaatklep weer weg gaat.

RE: rare motorproblemen

ik heb gewoon de handleiding gevolgt van het toestel.

Er zijn natuurlijk verschillende methodes. hangt van toestel af dat je gebruikt hoorde ik.

grtz

default

RE: rare motorproblemen

wouterke schreef:
ik heb gewoon de handleiding gevolgt van het toestel.




## sja, dan zul je wel juist gemeten hebben..
blijft (voor mij) onduidelijk door welke oorzaak de compressie duidelijk hoger is dan door de fabriek gespecificeerd is..

een van de heren techneuten zal dat -mogelijk- wel kunnen zeggen?!

RE: rare motorproblemen

er is toch een verschil tussen compressie verhouding en compressie ratio? ofterwel cr en cv??

ik weet niet uit mn hoofd wat de normale waarden zijn maar misschien dat hier het verschil ligt.


succes!

default

RE: rare motorproblemen

MiniJasper schreef:
er is toch een verschil tussen compressie verhouding en compressie ratio?



## ik ben geen taalgeleerde, maar volgens mij betekenen 'verhouding' en 'ratio' ongeveer hetzelfde.

RE: rare motorproblemen

Wouterke,

Je hebt de compressie goed gemeten. Wat je eigenlijk meet is bij welke druk de zuigerveren lekken. Compressie verhouding of ratio reken je uit aan de hand van je totale inhoud per cilinder (slag volume & schadelijke ruimte).
Maar wat je gerammel zou kunnen veroorzaken zijn de stoterbussen, bij een 1000 hebben dezen een kortere geleiding dan bij een 1300 en willen wel inslijten waardoor ze staan te rammelen. Je kan dit bij een 1000 controleren als het blok nog in de autor zit. Schroefjes lossen van de tuimelaar en de stoterstangen eruit pakken, daarna de dekseltjes achterop eraf halen, en nu komt het leuke, je kan met je vinger in de stoterbussen om ze eruit te pakken. Je ziet snel de verschillen in slijtage.

Aub wel doen als er iemand in de buurt is, niet dat je met je vinger vast blijft zitten en de brandweer moet komen om de mini om je vandaan te knippen.

Groeten,
Carst