Het klink als een probleem in de versnellingsbak .
Misschien kun je eens de olie aflaten, en kijken wat je dan tegenkomt. Als je dan grotere spanen tegenkomt weet je zeker dat er iets goed mis is.
Zie je niks, kan het ook in de koppeling zitten.
succes met je nieuwe aanwinst
- Login of registreer om te reageren
RE: Rare ratel en verlies van vermogen
Ingediend door pizzamause op wo, 16-03-2005 17:47
Hallo beste mini-mensen,
Ik ben volledig nieuw op dit forum en ben pas enkele dagen geleden in de wondere wereld van het mini-rijden gestapt. Ik heb echter direct een probleem gekregen met mijn nieuwe adoptiekindje (mini es6 uit 88, 1000cc) en weet niet wat ik ermee aan moet. Misschien is hier iemand die de symptomen herkent. Het verhaal is als volgt...
Na een lange rit van Groningen naar Amsterdam zonder problemen volbracht te hebben stapte ik dezelfde avond vol goede moed weer in om terug te keren naar het hoge noorden. Ik reed constant met een snelheid van rond de 115 km/uur, totdat ik nabij Lelystad ineens een vreemd geluid hoorde wat me nooit eerder was opgevallen. Het was een regelmatige ratel (kkkrrrrr) die in ritme toenam als ik meer gas gaf. Als ik het gas losliet was de ratel ook verdwenen, maar zodra ik het gaspedaal ook maar aanraakte was het geluid weer terug. Bezorgd ben ik gestopt en heb gekeken of ik iets abnormaals kon ontdekken met mijn gebrekkige kennis. Het viel op dat hij meer rookte dan normaal, maar niets anders sprong direct in het oog. (het was natuurlijk donker). Toen ik verder reed merkte ik dat de auto vermogen begon te verliezen en op een gegeven moment kon ik niet langer in de vierde versnelling blijven rijden, noodgewongen teruggeschakelt naar de 3 en met 85 naar Groningen getuft. Verder liep de motor niet meer stationair, als ik de koppeling tijdens het rijden indrukte viel de motor uit (tenzij ik extra gas bijgaf). Alleen in hoge toeren viel nog te rijden, in lage toeren (welke versnelling en snelheid ook) had de auto te weinig vermogen en liep het toerental meteen drastisch terug, al gaf ik maximaal gas. Als ik darentegen wel gas gaf met de koppeling ingedrukt was het geluid wel normaal.
Ik durf nu eigenlijk niet meer te rijden want ik ben bang dat ik de dingen dan slechts erger maak.
Is er iemand die symtpomen herkent fo een vermoeden heeft wat er mis kan zijn?? Zou het bijvoorbeeld een lager-probleem kunnen zijn, of de synchromesh-plaat?
Iedereen met een idee, alvast bedankt voor de reactie.
Pizzamause