Rare stekker, kapotte remvloeistofsensor? en nog wat aparts

default

RE: Rare stekker, kapotte remvloeistofsensor? en nog wat aparts

Eerst even feest, heb eindelijk die klererichtingaanwijzers weer werkende! \\:)/

Het gaat hier om een 1.3 mini cooper uit '93 met fuel injection

Tijdens mijn zoektocht naar het richtingaanwijzerprobleem kwam ik een wirwar van zwarte kabels tegen waar ik totaal geen wijs uit werd, daarom mijn vraag of een van jullie deze stekker herkennen: (2 aanzichten, 2 plaatjes)

http://nl.tinypic.com/r/33c23q1/3
http://nl.tinypic.com/r/2ym9d37/3

Hiervan wordt 1 kabel gezekerd met een 32V 1A zekering (de houder zonder zekering is te zien op de foto's, de zekering is trouwens doorgebrand) deze gaat verder de kabelboom van het contactslot in en verdwijnt onder een laag isolatietape

1 kabel gaat naar massa (dashboard vleugelmoer)

3 andere kabels gaan tevens dezelfde kabelboom in (van het contactslot)

Daarnaast hangt er ook nog een niet aangesloten stekker met een constante 12V en een accessory/ignition 12V

Begint mij wat te lijken op een radio maar wil het toch even zeker weten..



Dan ga ik over naar nog wat vreemds, heb het dubbel gecheckt, maar misschien keek ik dubbel en klopt het niet.. maar toch, het volgende:
Er zit een onderdeel onder de motorkap, heb geen idee wat het is en 2 kabels die er uit lopen gaan naar binnen achter het dashboard om daar met elkaar verbonden te worden middels een kroonsteentje. Daarom mijn verwarring, waarom die hele kabel leggen terwijl het ook in 2 cm kan.. Zie plaatje:

http://nl.tinypic.com/r/evdy4n/3

Het ziet er wel naar uit dat alle bovenstaande kabels later zijn toegevoegd omdat de kabels allemaal zwart zijn en er vrij schoon/nieuw uitzien.



En dan nog het volgende:

http://nl.tinypic.com/r/2d8mbuf/3

Dit lijkt mij een sensor voor de remvloeistof welke niet meer verbonden is, het lampje in het dashboard werkt wel als ik deze test maar brand niet als ik de teststand loslaat.
Is er hier niks aan de hand of gaan de remmen het op deze manier ooit eens begeven?


Nou dat was het... ik hoop dat iemand mij kan helpen :)
Verder werkt alles trouwens gewoon goed, het zijn wat schoonheidsdingetjes O:)

RE: Rare stekker, kapotte remvloeistofsensor? en nog wat aparts

die sensor op je remvloeistofpotje moet je wel fix-en is een apk afkeur zo
, dus netjes ff een stekker aan het draadje [u:2npmpnu1]solderen[/u:2npmpnu1] en in de krimpkous

RE: Rare stekker, kapotte remvloeistofsensor? en nog wat aparts

bjorn schreef:
die sensor op je remvloeistofpotje moet je wel fix-en is een apk afkeur zo
, dus netjes ff een stekker aan het draadje [u:3v22cl5c]solderen[/u:3v22cl5c] en in de krimpkous



Er zit bij mij zo'n zelfde sensor, slechts met 1 contactpunt tho. Daar zit geen kabel op en er ligt er ook niet eentje in de buurt, raad je me dan aan om er een nieuwe op te zetten en die goed te trekken, of alszijnde 'fake' gewoon naar binnen werken en vervolgens niet aansluiten? De bedrading is bij mij namelijk net zo vaag als hierboven, m'n remdruk lampje begon laatst te knipperen toen m'n ontsteking nat was geworden bijv.

RE: Rare stekker, kapotte remvloeistofsensor? en nog wat aparts

Die stekkers onder je dashboard zijn waarschijnlijk van een ooit ingebouwd zijnde startblokkering. Dat verklaart ook de 2 zwarte draden die op je inertia-switch zitten. In de jaren 90 werden er vaak startblokkeringen ingebouwd van alle soorten en merken, waarmee in sommige gevallen een korting op de verzekeringspremie te verkrijgen was. De draden op je inertia-switch onderbreken de spannning naar je brandstofpomp.

De draden waren vaak allemaal zwart, met een nummertje aan het uiteinde. Tijdens de inbouw kon je die genummerde draden aansluiten waar ze nodig waren, en vervolgens op lengte afknippen. Zo was het voor een inbreker ondoenlijk om draden door te verbinden om de startblokkering te omzeilen.

Ik zou alle draden volgen en alle aansluitingen weer origineel maken door deze weer te solderen en met krimpkous te isoleren. Eeen Mini is van zichzelf al storingsgevoelig, en met dergelijke connectors in de open lucht wordt dat er niet beter op.

default

RE: Rare stekker, kapotte remvloeistofsensor? en nog wat aparts

Bedankt voor de reacties!
Ik wil graag even duidelijk te maken dat de mini niet van mijzelf is en de eigenaresse al tevreden is als alles gewoon werkt.
Dit is trouwens ook de eerste keer dat ik ooit verder aan een auto heb gesleuteld dan alleen wat ISO stekkers voor een carkit :x

Nog even over de knipperlichten O:) volgens mij is de clignoteur kaduuk omdat als ik de alarmlichten aanzet en weer uit er een kans van zo'n 50% is dat de richtingaanwijzers niet meer werken. Even de stroom er af en er op en weer een geschatte 50% kans dat de boel weer werkt, heel apart. Kan iemand dit vermoeden bevestigen en heeft ook iemand een idee waar dat ding zit? Ik vind alleen 1 relais (dat tevens klikt bij alarmlichten & richtingaanwijzers) maar deze lijkt mij gewoon goed te werken aangezien de alarmlichten altijd werken.

[u:16bja42t]Even terug on-topic[/u:16bja42t], ik heb een nieuw stekkertje op de kabel voor de remvloeistofsensor geklemd en er isolatietape omheen gewikkeld, dit leek me wel afdoende of is solderen echt een vereiste?

Tevens over de kabels voor de startonderbreker, het is wat een troep maar heb het redelijk weg kunnen werken maar als er een keer een vrije en saaie zaterdag is zal ik voorstellen het ding weer even onder handen te nemen en die snoeren te verwijderen, wel zo mooi 8)

En weer even off-topic, er komt zowaar wat in me boven..
Ik heb tevens de tachometer aangesloten (alleen de massa miste dus was niet zo moeilijk 8)) alleen danst deze. Wat ik heb begrepen is dat er een voltage regulator tussen moet en dat deze er al is voor de brandstof- en temperatuurmeter. Kan ik diezelfde gebruiken of moet er een aparte komen en aan welke van de 3 draden van de tachometer moet deze worden aangesloten?

Als de off-topic verhalen in een apart topic moeten komen hoor ik dat graag, dan doe ik dat even :)

RE: Rare stekker, kapotte remvloeistofsensor? en nog wat aparts

Het is inderdaad beter als je die andere vragen even in een apart topic stelt, en dan nog het liefst in een bestaande over dat onderwerp...