Humm niet echt maar hier een idee
Genoeg olie ?
Goeie benzine ?
Greetz Remco
- Login of registreer om te reageren
Humm niet echt maar hier een idee
Genoeg olie ?
Goeie benzine ?
Greetz Remco
Inderdaad dit is de distributie, en bij optrekken kan dit geluid nog erger zijn. Nu ligt het eraan of je een distributie hebt die je kan stellen of niet.
Het geluid klinkt alsof er blikjes achter de auto hangen, kletterend geluid tegen metaal.
Kan je dat nog bijstellen of is dat een hels karwei.
Iedergeval alvast bedankt voor de antwoorden
Giel
Als je een stelbare distributie hebt kun je dit zonder problemen bijstellen.
Maar het is toch een intensieve klus bij [color=red:1kb0kqpv]ingebouwde motor[/color:1kb0kqpv].
Bouw de radiateur uit, draai de dynamo los en verwijder de v-snaar en ventilateur. Je moet zo kunnen werken dat er ruimte en plaats genoeg is om te kunnen werken demonteer onderdelen die in de weg zitten.
Tik de borglip van de krukasbout weg, draai de krukasbout los en verwijder deze, ook de krukas poelie dien je te demonteren.
Draai alle bouten van het distributie deksel los en verwijder het deksel, nu kun je zien of je een verstelbare ketting hebt of niet. De spanner ligt tegen de ketting draai het boutje geheel los en duw de spanner meer tegen de ketting aan. De ketting moet ongeveer 5mm speling hebben.
Zet nu alles weer inelkaar .
Heb je geen verstelbare distributie dan dien je onderstaande informatie uit te voeren, om de ketting te vervangen ook voor de verstelbare ketting.
Verwijder de moer van het nokkenas tandwiel.
Op het tandwiel van de nokkenas en krukas staan merktekens, draai de krukas totdat de[color=red:1kb0kqpv] twee merktekens precies recht tegenoverelkaar liggen.
Voordat je de tandwielen demonteert zorg dan dat de auto op handrem en inversnelling staat. Om verandering van krukas en nokkenas te voorkomen.[/color:1kb0kqpv]
Gebruik twee hefbomen (schroevedraaiers) en beweeg het nokkenastandwiel een stukje van de nokkenas, doe hetzelfde bij de krukas tandwiel, doe dit bij beide tandwielen om beurten totdat beide tandwielen als één geheel met de ketting verwijderd kunnen worden.
Monteer de nieuwe onderdelen.
Nokkenas moer aanhaal moment[color=red:1kb0kqpv] 88Nm (8,8 kgm)[/color:1kb0kqpv]
Krukas moer aanhaal moment[color=red:1kb0kqpv] 102Nm (10,2 kgm)[/color:1kb0kqpv]
Gebruik nieuwe pakkingen en de olie keerring van het distributie deksel.
Suc6
Theo, bedankt voor de uitleg
Weet iemand misschien wanneer er ketting spanners op de mini is gekomen, in dit geval gaat het om een mini uit '83?
Gr. Giel
Volgens mij hebben alle mini's wel een kettingspanner in de een of andere vorm. Hele oude hebben twee rubber ringen op het krukastandwiel zitten, latere hebben een veerspanner die een rubberblok op de ketting drukt.
In wat oude boekjes is er sprake dat bij competitiegebruik van een 850 de kettingspanner (met plaatje erbij van een veerspanner) nogal eens
'desintegreerd'. En ik geloof dat er in '83 al geen 850jes meer gemaakt werden. Ik kan me dus goed voorstellen dat je een veerspanner moet hebben...
Of je nu wel of geen ketting spanner hebt kun je gauw genoeg zien.
Als je tegen de distributie deksel aankijkt en de vorm van de deksel is gewoon egaal zoals een (eitje) van vorm dan heb je geen stellende distributie ketting.
Als het deksel een soort deuk vertoont dus vervormd heb je te maken met een ketting die stelbaar is. De vervorming is merkbaar en voelbaar onder de waterpomp je voelt vanzelf vanbovenaf of de deksel vervormd.
Dan wil ik dit nog effe aanhalen, iedere mini die geen stelbare distributie heeft kan wel voorzien worden van een stelbare distributie, alleen de grondplaat moet dan vervangen worden plus het deksel en de spanner moet dan gemonteerd worden.
Dan kunnen de motoren zelfs verwisseld zijn wat veel voorkomt bij mini's, met of zonder distributie spanner! Dus het bouwjaar speelt geen enkele rol alleen als je zeker weet dat er geen andere motor is vervangen door een andere motor.
Mijn mini van '79 een 1100 had geen spanner, :)" title="Evil" /> nadien had ik de distributie vervangen door een dubbelle ketting plus tandwielen en spanner.
De 1275 motoren zijn allemaal voorzien van een distributie ketting die stelbaar is.
Zal proberen om twee foto's te plaatsen van een distributie pakking.
1 foto is een originele pakking zonder spanner, de andere is met de hand getekend en zowat mogelijk nagemaakt waar de spanner zou moeten zitten.
Hetgeen sander-t aanhaalt dat er twee rubber ringen op de krukas zitten is geen spanner, dit zijn twee oliekeerringen van de distributie deksel, veelal werd dit toegepast om de lekkage van de 1e keering van het deksel te voorkomen, en wanneer het deksel wordt verwijderd kan de mogelijkheid bestaan dat de olie keerring van de distributie deksel loslaat en achterblijft op de krukas, komt veel voor bij keerringen die oud zijn.
Dit paste ik toe op de versnellingsbak waar de steekassen de bak ingaan aan iedere kant 2 keerringen en ook bij de versnellingspook 2 stuks.
Met deze methode zeer weinig kans op lekkages. Want met vuil van buitenaf blijven deze krengen toch lekken, en op deze manier blijft het vuil en lekkages beperkt.
Zoals vermeld foto 1 [color=red:vkjt8iie] zonder spanner. [/color:vkjt8iie]
foto 2 [color=red:vkjt8iie] met spanner. [/color:vkjt8iie]
Ingediend door J.p. op za, 31-08-2002 19:30
Hoi, wat Sander-T met die 2 rubber ringen bedoelt is wel degelijk om de distributie ketting te spannen ze zitten alleen op het nokkenastandwiel.
groeten J.p.
J.p. schreef:
...ze zitten alleen op het nokkenastandwiel.
En daar heb je helemaal gelijk in... mijn fout. Ik haal die twee altijd door elkaar. Ik heb e.e.a. eens opgezocht in de haynes en die weten te melden dat er bij mini's zonder losse spanner er twee rubber ringen om het nokkenastandwiel liggen. Het nokkenastandwiel heeft daartoe aan elke kant een 'geul' zitten waar de rubber ringen inliggen.
Alle 1275's hebben een losse, instelbare spanner, van de mindere motoren weet ik het niet, maar de 1000 ui '91 die ik had had ook een losse. In de haynes voor mini's t/m '69 rept men niet over de instelbare spanner, maar alleen over de rubber ringen. Meer weet ik er niet van.
Wat ik nog wel weet is dat alle Cooper S-en een instelbare spanner hebben, ongeacht motorisering...
RE: ratelende motor
Ingediend door spike op do, 29-08-2002 23:39
Ik heb hem al een tijdje, maar rijd er niet veel in. Maar de mini ratelt uit de motor. Eerst dacht ik dat het de kleppen waren, na afgesteld te zijn ratelt het nog steeds. Verder klikt het allemaal een beetje rauw als je flink doortrekt. Iemand hier ervaring mee