rechtuitstabiliteit marcos belabberd

RE: rechtuitstabiliteit marcos belabberd

Ik heb in de tussengijd bijna alles al vernieuwd,
maar de marcos blijft beroerd rijden...

Als je rechtuit rijd dan is het net een dweil..
(vooral als de weg wat slechter is)

Iemand suggesties wat het eventueel zou kunnen zijn?

Voor zijn de draagarmen, trekstangen, rubbers, stuurhuis, stuurkogels etc allemaal vervangen.
en de boel is uitgelijnd (+ castor en camber ingesteld)

Groenten...

RE: rechtuitstabiliteit marcos belabberd

Anders afstellen: "toe in" bijvoorbeeld

RE: rechtuitstabiliteit marcos belabberd

Banden???

Groet ron

RE: rechtuitstabiliteit marcos belabberd

Ik heb ooit een Inno gehad die ook als een dweil reed. Het euvel van die auto was dat de voorzijde spoorverbreding had en de geometrie gewoon helemaal zoek was, maar in dit geval verdenk ik net zoals Ron toch ook de banden/velgen.

Misschien ook eens de set-up vergelijken met een andere Marcos. Er zitten geloof ik ook wat andere Marcos rijders hier op het forum.

Dennis

RE: rechtuitstabiliteit marcos belabberd

Hoe meer negatief camber je stelt, hoe beter je bochtjes kan nemen, maar hoe zwabberiger je rechtuit is... Ik weet niet hoeveel camber je hebt?

RE: rechtuitstabiliteit marcos belabberd

Heb je al contact gehad met de marcosclub?
http://www.minimarcos.org.uk/contact.html

misschien kun je een setje andere wielen/banden proberen om het verschil te merken?

Ik had op mijn Cooper ook last van 'zoeken' op de standaard pirelli's; later hi-lo's gemonteerd en bredere Bridgestones, met de voorkant wat lager was dat een hele verademing.

settings voor de mini:
http://www.ime.org.uk/ime/s/suspension.html
geen idee of dat in de buurt komt voor de marcos ?

succes,
Theo van den Bogaard

RE: rechtuitstabiliteit marcos belabberd

De instellingen heb ik gekregen van een mini marcos racer, maar wel aangepast voor de weg...

caster 4 graden,
camber -1,6 graden
sporing -0.6 graden

achter
camber -0.3
sporing 2 graden

Dit ziet er volgens mij redelijk normaal uit...
maar andere wielen en banden dat moet ik nog proberen (nog ff proberen ergens 10" bande en velgen te lenen)



p.s. morgen kom ik ook naar waalwijk dus dan kun je het misschien zelf ervaren...

RE: rechtuitstabiliteit marcos belabberd

nogmaals: toe in, toe out?
of bedoel je dat met sporing?

RE: rechtuitstabiliteit marcos belabberd

yep,
sporing is toe in/toe out..

voor dus toe out en achter toe in...

net terug uit waalwijk, maar in de regen voel ik me niet echt veilig in de auto...

RE: rechtuitstabiliteit marcos belabberd

Ik heb zelf bij mn Mini de caster op 6 graden, de camber op -2 en de sporing op -0- (de race afstelling volgens de link van Theo).
Het klopt dat hij wat zoekerig is bij spoorvorming in het wegdek, en ja bij regen... k heb 13" dus das anders als 10"... (en ja zoals bekend bij 13"bij regen, en redelijk slechte banden inmiddels, is het randje aquaplanning..)

Wat wellicht een optie is, is om de afstelling naar 'proper road' te zetten als in de link van ome Theo aangegeven wordt...

RE: rechtuitstabiliteit marcos belabberd

Hoi Henko,

gezien (in Waalwijk) de staat van je banden, zou ik sowieso nieuwe zoeken ..
en met negatief camber zou ik slijtage aan de binnenkant verwachten, terwijl de slijtage bij jou meer aan de buitenkant zat? misschien moeten je hi-lo's toch nog wat lager.

HTH,
Theo van den Bogaard

RE: rechtuitstabiliteit marcos belabberd

De uitlijning etc is pas zeer recent gedaan,
dus dat ze aan alleen aan de buiten kant zijn afgesleten dat is nog oud zeer zullen we maar zeggen.

De hi-lo's nog verder verlagen lukt op dit moment ook nog niet (ze staan al in de laagste stand) dus die moeten er een keer onderuit om ze nog wat in te korten...

Maar eerst iemand zien te vinden die een setje goeie 10"banden heeft die ik even mag lenen om te testen...

Daarna zal het eerstvolgende wel het vervangen zijn van de achterste draagarmen, blijkt toch wat speling op te zitten...

RE: rechtuitstabiliteit marcos belabberd

Dat van gevaarlijk gedrag bij natte weg komt me bekend voor, want in mijn Midas (opvolger van de Marcos) heb ik ook een paar van die angstige momenten gehad.

Een drijfnatte weg en spoorvorming zorgde ervoor dat ik echt niet harder kon dan pakweg 80. Het gekke was dat ik bij droge weg echt nergens last van had en de auto echt aan de weg kleefde.

De auto stond overigens op 165/60/12 Dunlops op 5 j velgen.

Dennis

RE: rechtuitstabiliteit marcos belabberd

Ik zal dus binnenkort de achterste draagarmen maar vervangen...
alleen Minicenter 1 heeft ze pas weer over 3 weken en de andere mini centre's zijn veel te duur...

Bij Minicenter 1 kosten ze 58 euro per stuk, maar Minicenter 2 en Minicenter 3 durven over de 100 euro te vragen...

Iemand nog suggesties??? buiten zelf doen want dat zie ik dus niet zitten.

[size=75:7j63nodm][Edit: bedrijfsnamen verwijderd - Tincu][/size:7j63nodm]

RE: rechtuitstabiliteit marcos belabberd

Zelfdoen is echt de goedkoopste oplossing, want er gaat best wel tijd in zitten. De meeste tijd gaat in het overzetten van de onderdelen zitten en dan heb ik het nog niet eens over eventueel vastzittende of afbrekende bouten :x

Dennis

RE: rechtuitstabiliteit marcos belabberd

al eens gedacht aan het gewicht van de auto en niet al te beste banden.bij een andere auto had ik hetzelfde probleem wat gewicht voorin en de handel lag stukken beter op de weg. mischien de hich lows wat telaag.als ze telaag staan dan krijg je bij het inveren een heel andere telematrie dan waneer zij hoger staan O:)

RE: rechtuitstabiliteit marcos belabberd

Afgelopen week eindelijk de draamarmen vervangen,
maar helaas is het probleem nog niet opgelost...

Rechtuit rijdt ie nog steeds als een dweil.
deze week maar eens andere wielen en banden proberen.

RE: rechtuitstabiliteit marcos belabberd

Bij mij was het "dweilgedrag" te wijten aan speling op de achter-draagarm (de as achter de smeernippel achter). Nadat deze gereviseerd was geen problemen meer gehad. Wellicht goed dit even te controleren voor je nog meer gaat vervangen?

succes

default

RE: rechtuitstabiliteit marcos belabberd

Vanuit de modelbouw weet ik dat je het meest stabiele weggedrag krijgt (bij rechtdoor) als je achter toe-in hebt, en voor toe-out... Mja... dan offer je dus je bochtenwerk op. Het zal altijd wel een compromis blijven.

RE: rechtuitstabiliteit marcos belabberd

damn,
zo ondertussen alles al vervangen, maar nog geen verbetering.

voor:
verstelbare draagarmen, verstelbare trekstangen,
alle rubbers vervangen door polybushes.
gereviseerd stuurhuis, stuurstang en stuurkogels vervangen.
2 jaar geleden, de wiellagers en de fusees vervangen.
Subframe is het oude type (2 bouten boven) dus standaard solidmounted
nieuwe gmax schokbrekers.
hi-los's

achter:
gereviseerde draagarmen
vorig jaar nieuwe wiellagers
nieuwe gmax schokbrekers
subframe rubbers
hi-los's


Afstelling is hierboven te zien en er zijn niet echt extreme waardes gevonden...

Het is al een hele lijst en ik zou zo niet weten waar het nog meer aan kan liggen...

RE: rechtuitstabiliteit marcos belabberd

Wat voor banden zitten erop en hoe zit het met de spoorbreedte aan de voorkant?

Ik heb ooit wel eens een Inno Cooper gehad met spoorverbreding aan de voorzijde. Met 145/10 ging het best, maar 165/10 was gewoon gevaarlijk.

Dennis

PS Zitten de subframes wel in lijn?

RE: rechtuitstabiliteit marcos belabberd

Ik heb op dit moment Yokohama's A008 er op liggen op 5j velgen, (die aan de buitenkant enigszins zijn afgesleten, maar hij staat nu 1,5 neg camber)

Voor is de spoorbreedte standaard (met 7,5 schijven dus iets breder dan de standaard trommels)
achter zitten er verbrede trommels op...

Morgen ga ik het eens met andere banden voor proberen en eens alle bouten en moeren nalopen...


p.s. iemand morgenmiddag of in het weekend eens zin om een frisse blik op het geheel te werpen in de buurt van breda/drimmelen...

RE: rechtuitstabiliteit marcos belabberd

minimarcos schreef:
Ik heb op dit moment Yokohama's A008 er op liggen op 5j velgen, (die aan de buitenkant enigszins zijn afgesleten, maar hij staat nu 1,5 neg camber)



Als de buitenkant van een band gesleten is komt dat meestal doordat de sporing toe-in staat ipv toe-out(oftewel je hebt toespoor terwijl je uitspoor standaard hoort te hebben...)
Dat zou dus betekenen dat hij niet goed uitgelijnd is en daar de oorzaak van het zwabberen zou [u:1ka788b3]kunnen[/u:1ka788b3] liggen...

Edit: schuine is oud zeer lees k net terug...

RE: rechtuitstabiliteit marcos belabberd

Henko
Als gekeken hoe vast je subframe nog zit aan je schutboard? We kunnnen een keer kijken of je subframe geen bewegingen maakt !


Rikard