Relaisstekker doorgebrand...

RE: Relaisstekker doorgebrand...

Heren en dames,

Ik had een vliegensvlugge vraag, hoopte dat jullie ervaring hier bij kan helpen!

Gisteren wou mijn Mini (1.3 injectie) niet meer starten... na onderzoek bleek een stekker doorgebrand te zijn die van de relaisdoos naar naar de brandstofpomp gaat... nu heb ik dat tijdelijk even opgelost door een kabeltje te trekken (met zekering) van de accu direct naar de brandstofpomp ... maar dat is niet ideaal omdat ik nu telkens de zekering er moet in doen / uithalen als ik wil gaan rijden! :D

Nu vroeg ik me af waar ik zo'n nieuwe stekker op de kop kon tikken? Ik heb menig website bekeken voor de onderdelen; maar ben deze specifieke stekker nog niet tegengekomen...

Ik hoor graag van jullie!

Thanks,
Patrick

RE: Relaisstekker doorgebrand...

hier op het forum in het gevraagd gedeelte ;)
Kun je niet gewoon losse stekkertjes aan de draden zetten? (amp stekker heten ze geloof ik). Ik zou ook even de oorzaak van het doorbranden achterhalen...

RE: Relaisstekker doorgebrand...

hmm,... zou idd kunnen om losse stekkertjes erop te zetten, maar echt fraai vind ik dat niet!!! zou toch wel ergens nieuw te krijgen moet zijn???

enige ander oplossing die ik dan nog heb; is naar de sloop te gaan en er daar een op de kop te tikken?

reden van door branden was (naar mijn beste inzicht) dat er iets 'lost contact' in zat... de connector zat er niet helemaal lekker op. dat zal wel een beetje contact gemaakt hebben wat er voor zorgde dat de stekker weg gesmolten is. in de stekker zelf is maar ook 1 'connector' zwart...

RE: Relaisstekker doorgebrand...

jup, kan goed door een slecht contact komen.
Ik denk niet dat je zo'n stekker nog nieuw kunt krijgen, ook op de sloop zijn mini's zeldzaam.
Je kunt proberen wat handelaren af te bellen, bijvoorbeeld de de sponsors rechts in beeld. Die slopen ook nog wel eens een mini, dus best kans dat ze in elk geval een 2e hands hebben.

Je kunt het ook op dit forum in gevraagd proberen. Vast wel iemand met een stuk draadboom waar die stekker aan zit.
Maar of je een oude stekker weer netjes aan je draadboom kun krijgen weet ik nog zo niet...

RE: Relaisstekker doorgebrand...

Hmm,.. dan is het wellicht slimmer om er zelf kabelschoentjes aan te maken en die vervolgens in te tapen met isolatietape dus???

Of een hele nieuw kabelboom aanschaffen,... maar dat is (vooralsnog) ook geen optie...

Zou dat bij de APK een probleem op kunnen leveren???

gr

RE: Relaisstekker doorgebrand...

kijk hier anders eens tussen
link
maar ik zou het er dan wel in solderen en een krimpkousje eromheen doen

RE: Relaisstekker doorgebrand...

Violet Mini schreef:
kijk hier anders eens tussen
link
maar ik zou het er dan wel in solderen en een krimpkousje eromheen doen



Maar moet hij hier geen relais tussen plaatsen? Omdat deze stekker op de "relaisdoos" zat?

RE: Relaisstekker doorgebrand...

@mausje,

de draadjes leiden 'in de stekker' deze zullen er idd ingesoldeerd moeten worden...

kan alleen de juist stekker nog niet vinden...

grt

RE: Relaisstekker doorgebrand...

Ik heb wel wat gevonden (eindelijk)... en ik zal niet de link posten aangezien dit hier niet gewenst is (begreep ik).

Maar nu moet ik een keuze maken tussen een MPI (multi point) en een SPI (single point). Kan iemand me vertellen wat het verschil is??? :S

gr

RE: Relaisstekker doorgebrand...

ja hoor, dat is het injectie systeem van de mini, heb je 2 types in, spi en mpi. (duh)

Als je even op dit forum zoekt kun je er wel achter komen welke je hebt, dat weet ik niet uit het hoofd.
Heb je trouwens een nieuwe stekker gevonden?

RE: Relaisstekker doorgebrand...

nou,... het heeft allemaal een beetje een 'loopje' genomen...

zoals hierboven beschreven zag ik dus dat één connector doorgebrand was... daarna heb ik ook even in het relay zelf gekeken en zag dat daar ook één connector doorgefikt was... YEY... NOT

nu heb ik even op verschillende website gekeken... maar die relais zijn niet goedkoop... ongeveer rond de 100 euro (OUCH!)... nu heb ik wel een tweedehands gevonden op eBay voor 25 pond + shipping 40 pond. Wellicht dat ik die neem...

De stekker zelf nog niet echt gevonden... moet even zoeken naar de juiste afmetingen, anders moet ik er zelf één maken :(

RE: Relaisstekker doorgebrand...

moet je wel ff opletten dat je de goede relaisbox koopt, zit verschil tussen een mpi en een spi.

Op het imm in duitsland was er een minicenter die ze goedkoop aanbood.
stuur je het linkje wel ff via de pm.

Mikejetblack heeft er geloof ik nog eentje liggen voor een spi.

RE: Relaisstekker doorgebrand...

Thanks carlien!

Ik heb even een mailtje naar het bedrijf gestuurd...! Ik ben ook bezig op eBay voor een recondtioned one...

Fingers crossed.

Bedankt voor de goede hulp tot dusver!

RE: Relaisstekker doorgebrand...

Ik neem aan dat je 1 van de 2 grote stekkers bedoelt die op de relaisbox gaan ?

Wellicht heb ik die nog wel liggen, of anders misschien een losse contactstekker die je in die multistekker kunt plaatsen, mits de plastic behuizing niet helemaal weg is.

Overigens gebeuren dergelijke zaken voornamelijk door een te hoge spanning, wat weer veroorzaakt wordt door een overgangsweerstand ergens in het circuit. (Niet voor niets is dat het eerste wat iemand moet controleren als er problemen zijn met een SPi)
Behalve de stekker vernieuwen zou je dus ook even moeten meten hoeveel stroom die pomp pomp trekt. Wellicht dat er ergens (zwevende zekering/crash-switch) een overgangsweerstand zit waardoor dit gebeurt is.

Welke kleur draad zit er aan het kapotte contact? Daaraan kan ik wel zien welke stekker je nodig hebt.

RE: Relaisstekker doorgebrand...

Thanks voor het meedenken.

Het is idd de ´grootste´ stekker die in het relaisbox zit. Daar van is de middelste plug aan de kant van de clip doorgefikt. Volgens mij is dat de bruine! De aansluiting op de relaisbox is ook doorgebrand dus ik zal de relais zelf ook moeten vervangen (inmiddels een goedkope op de kop getikt via eBay). De plastic behuizing is nog prima overigens.

Ik zal het probleem dan even vanaf het begin beschrijven...

- Eerst hield de mini ermee... toen bleek de pomp geen stroom te krijgen omdat de stroom niet voorbij de 'inertia switch' kwam! Als het goed is zit hier ergens een lijnzekering tussen die de vriendelijke man van de ANWB en ik niet konden vinden... Als iemand nog een tip heeft? Als oplossing heeft hij een nieuwe draad gezet tussen het relais en de inertia switch met een zekering er tussen (opgelost dus?).

- Vervolgens houdt m'n benzinepomp er mee op... deze kreeg simpel weg geen stroom meer (geen idee of dit ook weer bij de inertia switch zit) deze zit volgens mij op hetzelfde relais... Dit heb ik tijdelijk ondervangen door de benzinepomp direct aan te sluiten op de accu (met een zekering er tussen die ik er elke keer uit haal zodra ik ga rijden). Zo kan ik in ieder geval nog even rond tuffen...

- Zover ik kon zien trok de pomp niet veel stroom (12V). Volgens mij is het echt mis gegaan op een los contact bij het relais...

Mocht je wat foto's willen - dan ben ik uiteraard bereidt deze even te mailen! ;)

grtz Patrick

RE: Relaisstekker doorgebrand...

Goezz schreef:
Dit heb ik tijdelijk ondervangen door de benzinepomp direct aan te sluiten op de accu (met een zekering er tussen die ik er elke keer uit haal [i:2qsammyx]zodra ik ga rijden[/i:2qsammyx]). Zo kan ik in ieder geval nog even rond tuffen...





Maar als je die zekering eruit haalt.....krijgt je pomp toch geen stroom meer ? Of zie ik het nu verkeerd?

Uitlezen.....

Als je laat weten war je woont ( ongeveer ) kan iemand van het forum, je misschien ff helpen

RE: Relaisstekker doorgebrand...

Klopt - als ik de zekering eruit haal, doet de pomp het niet meer... (anders loopt de accu leeg uiteraard).

Ik woon in Breda!

Thanks.