Rem probleem opgelost

default

RE: Rem probleem opgelost

Mijn mini 1000E S6 uit 1988 heeft een rem probleem.
Na het remmen willen de remblokjes voor niet loskomen. Remtrommels geven geen probleem. Remcilinders in remklauwen zitten niet vast. Verder ook geen lekkages. Na het remmen laat hij dus volgens mij de druk in de remklauwen niet weg. Iemand een iedee waar dit aan kan liggen???

default

RE: Rem probleem opgelost

Katwijk schreef:

Na het remmen willen de remblokjes voor niet loskomen. Remtrommels geven geen probleem. Remcilinders in remklauwen zitten niet vast.



## ik neem aan dat ie voor schijfremmen heeft?
1. de blokjes kunnen klemmen in de klauwen.

vraag: je remt en de voorremmen blijven vast zitten?
als je de auto een uurtje zo laat staan, blijken dan de voorremmen ineens weer los te zijn?
indien 'ja': vernieuw de rubber remslangen naar de voorklauwen.
(de slang heeft een binnenlaag die kan de-lamineren van de buitenlaag en die de doorgang van de slang kan verstoppen; bij indrukken van het pedaal (hoge druk naar de klauw) passeert de vloeistof de verstopping, bij het loslaten van het pedaal moet door de lage druk door de terugveerkracht van de remzuigers de vloeistof teruglopen, maar doordat die
druk *laag* is kan de vloeistof de verstopping niet (vlug genoeg) passeren).

het is een ouderdomsprobleem of slechte kwaliteit van remslangen.

default

RE: Rem probleem opgelost

Het zijn inderdaat schijfremmen voor. Remblokjes klemmen niet in de klauwen en de remzuigers gaan soepel in en uit. Ik heb alle remleidingen vanaf de hoofdremcilinder met lucht doorgeblazen en alle leidingen zijn open dus geen verstoppingen. Mij is wel opgevallen dat als men het rempedaal helemaal indrukt deze niet goed terugkomt. Alsof de zuiger in de hoofremcilinder stroef gaat. De hoofdremcilinder zit met twee moeren vast aan het chassis. Zit er binnen in de auto nog een bevestiging die los moet om de hoofdremcilinder te demonteren of kan ik volstaan met de eerder genoemde moeren te verwijderen. En natuurlijk de twee remleidingen van de hoofremcilinder.

default

RE: Rem probleem opgelost

Remleidingen doorgeblazen, hrc gedemonteerd en wat schetst mijn verbazing, bij het intrappen van het pedaal blijft deze gewoon tegen de bodem staan. Blijkt dat het scharnierpunt, een as waar ook het koppelingspedaal om scharniert (twee gedeelten) het rempedaal bijna vastgeroest is. Ingespoten met kruipolie en meermalen het pedaal bedient en hij kwam weer door de veerdruk terug. Alles weer gemonteerd en ontlucht en probleem opgelost.

default

RE: Rem probleem opgelost

Katwijk schreef:
het rempedaal bijna vastgeroest is.



## fijn dat het verholpen is..
blijft de vraag: 'rem jij zo weinig dan?' of bewaar je de auto onder water? :+)