Rembekrachtging of niet...?

default

RE: Rembekrachtging of niet...?

Hallo luitjes,

Ik heb van de week voor 'Project Mini 1978' een Cooper "S" schijfremconversie bij MiniSpares gekocht.

Nu vroeg ik me af (omdat ik toch de hele boel die met de remmerij te maken heeft ga vervangen) of het slim is om een bekrachtiger te monteren. Wat zijn de voor-/nadelen en wat dient er allemaal gewijzigd te worden?

RE: Rembekrachtging of niet...?

Pepe schreef:
Ik heb van de week voor 'Project Mini 1978' een Cooper "S" schijfremconversie bij MiniSpares gekocht.



Zo, diep in de buidel getast dus... Maar dan heb je wel wat moois.. ;)

Ikzelf rijd nu met cooper-S schijven zonder bekrachtiging. En dat valt me helemaal niet tegen. Echter ben ook niet zo veel eisend. Je moet wel flink trappen, maar vindt het wel vergelijkbaar met een 12" zonder bekrachtiging. Dus als je vergelijkingsmateriaal wilt hebben...

Met bekrachtiging heb je twee opties. Of een "remote" bekrachtiger, ala de classic coopers, of een directe bekrachtiger ala gemonteerd vanaf 1989. De remote is een bekrachtiger die je (simpel gezegd) tussen de leiding van de HRC naar de remverdeler zet. Er zijn 2 types. Die van de Cooper-S MK1, en MK2. Nu weet ik zeker dat de MK1 een enkel leiding systeem had, maar van de MK2 weet ik dat niet zeker. Je wilt geen enkelleidingsysteem, dus misschien is de MK2 bekrachtiger een optie, wellicht niet..??

De bekrachter vanaf '89 wordt "gewoon" bediend door je rempendaal (zoals "alle" auto's het hebben). "Op" de rembekrachtiger zit ook de HRC, vanwaar de boel direct bekrachigt is. Hiervandaan komen 2 leidingen. Deze bekrachiger zit rechts op je schutbord gemonteerd. Zoals ik al zei wordt deze bediend door je rempendaal. De pendaal beweging moet dus naar "rechts" gebracht worden, wat gedaan wordt met een stangenstelsel. Deze heb je dus nodig. En je hebt de bekrachtiger nodig.

Ik heb toevallig momenteel de hele "89-er" bekrachtiger set liggen. Als je intresse hebt moet je me maar ff een PM sturen..

default

RE: Rembekrachtging of niet...?

Nu wet het er toch over hebben.

Wanneer je trommels rondom hebt, maakt het dan ook nog veel verschil als je een bekrachtiger plaatst.
Of loont het de moeite niet.

grtzz Martin

RE: Rembekrachtging of niet...?

Een bekrachtiger doet zijn werk wel, of je nou trommels hebt of schijven, lijkt mij. Hij zorgt ervoor dat je minder kracht hoeft te zetten bij het remmen (maar de remwerking wordt er niet door verbeterd).

RE: Rembekrachtging of niet...?

ik zou dan liever zo'n remote bekrachtiger hebben (met een slang i.p.v zoals later model met stangen enzo) die kan je even wat aan de kant leggen.

het zit zo vol met zo'n ding en met de originele (latere) versie kan je helemaal nergens meer bij.

(siryun die geen bekrachtiger heeft, overigens heeft een Lotus Elise er ook geen 8) )

RE: Rembekrachtging of niet...?

wat moet een rembekrachtiger kosten??? En zijn er ook tweede hands setjes verkrijgbaar?

default

RE: Rembekrachtging of niet...?

Ik zag net dat bij minispares de remote variant 100 (140 euri) pond kost, best goed te doen dus!

RE: Rembekrachtging of niet...?

bert schreef:
De bekrachter vanaf '89 wordt "gewoon" bediend door je rempendaal (zoals "alle" auto's het hebben).



"gewoon" is het niet hoor :)
Ik heb in mijn bruine (een 85-er) de bekrachtiger van mijn ex-British Open geplaatst. Door de stang vanaf het rempedaal heb ik de kachel iets lager moeten hangen. En je moet nog een extra gat boren in het schutbord.
Verder moet je de remkrachtverdeler op een andere plaats monteren en de remleidingen wat verleggen.

martin":22b9lhhw]Wanneer je trommels rondom hebt, maakt het dan ook nog veel verschil als je een bekrachtiger plaatst.
Of loont het de moeite niet. [/quote:22b9lhhw]

Bij trommelsch zou ik de moeite niet nemen. Trommelremmen hebben al niet teveel voet-kracht nodig. In tegenstelling tot Bert vind ik 10" onbekrachtigde schijven toch een stuk harder trappen dan 12" onbekrachtigde schijven.

De mooiste en makkelijkste oplossing is de inline-bekrachtiger. Gebruikte post-89 bekrachtigers zijn echter goedkoper te verkrijgen.

cheers,
Wouter

RE: Rembekrachtging of niet...?

heb ook in mijn mini een rembekrachtiger gezet. Het is even klooien maar ik heb duidelijk het verschil gemerkt. Ik heb het gedaan toen ik mijn 1300 motor erin heb gezet en hij was ook tweedehands. (100 eurie).

Ik heb mij bekrachtiger als zeer fijn ervaren nu ik ook wat harder ga dan met een 1000 motortje. VEILIGHEID BOVEN ALLES!!!!

greetz Roel 8)

RE: Rembekrachtging of niet...?

roel schreef:
heb ook in mijn mini een rembekrachtiger gezet



Wat voor remmen heb je, en wat voor type bekrachtiger heb je dan?

Wouter

RE: Rembekrachtging of niet...?

ik heb ook dezelfde handelingen gedaan die jij omschreven hebt. heb geventileerde remschijven

greetz Roel 8)

RE: Rembekrachtging of niet...?

Even een oud topic onder het stof vandaan halen.

Ik heb al een hele tijd alle benodigdheden voor een Metro-remmenconversie liggen. Deze zullen er met de tijd toch een keertje opgezet worden, maar nu zit ik eraan te denken om de rembekrachtiger te dumpen, temeer ook omdat ik denk dat die overbodig is.

Over de ervaring van Metroremmen zonder bekrachtiger heb ik het volgende gevonden:

sander schreef:
ik rij ook gewoon met 4-potsremklauwen en geventileerde schijven
ik heb geen bekrachtiging.
je hoeft niet eens hard te trappen.




Zelf heb ik eigenlijk alleen maar ervaring met bekrachtigde 8,4" (oftewel 12") massieve schijfremmen (mini/2-pods). En als ik daarmee een keer hard het pedaal intrap blokkeren de remmen meteen...

Feit is dat de Metroremmerij beter remt als de standaard 8,4" Miniremmerij. Of dat nu komt door de betere verdeling van de druk op de remblokjes of door de langere arm van de cilinders/cupjes tot de wielas t.o.v. de Miniremmerij (wat ik persoonlijk denk) of het gebruik van gevlochten RVS remleidingen (in de vorm van het conversiesetje) of misschien wel een combinatie daarvan doet er even niet toe.

Door het gebruiken van Metroklauwen i.c.m. de bekrachtiger zal de boel bij stevig remmen waarschijnlijk nog eerder blokkeren... Door het verwijderen van de bekrachtiger zal alles wat zwaarder gaan en zal ik bij een even harde trap op de pedaal minder hard remmen/minder snel blokkeren (ik word immers niet meer geholpen door de bekrachtiger).

Waarom dan in hemelsnaam Metroklauwen?
- heb ze toch al liggen (...)
- bespaart gewicht/meer ruimte onder motorkap
- mijn verbreders worden wat voller (wielen komen 1cm naar buiten)

Tot zover mijn beredenering (stiekum ben ik er dus al uit wat te doen), maar heeft iemand nog iets waar ik nog nog geen rekening mee kan hebben gehouden? Andere ervaringen? Of juist kan bevestigen dat ik de juiste conclusie heb getrokken? Ben benieuwd! :)

default

RE: Rembekrachtging of niet...?

Ik ben ook bezig nieuwe remmen te zetten onder mijn innocenti. het type dat ik op het oog heb is de versie die NIET aan de pendalen vast zit.
nu is mijn vraag of deze rembekrachtiger te monteren is bij mijn innocenti?

Ik heb begrepen dat er een enkel systeem en een dual systeem bestaat, nu weet ik niet waar deze rembekrachtiger voor is geschikt?

Een andere vraag is hoe herken ik het rem systeem ,of het een enkel of dual is?

groetjes,
Paul

RE: Rembekrachtging of niet...?

Een Inno Cooper heeft origineel zo'n remote rembekrachtiger waarop je doelt, dus dat moet geen probleem zijn.

Er is min of meer 1 type single-line systeem en 2 typen 'dual systemen' zoals je het noemt. Het 'dual systeem' met diagonaal gescheiden circuit heeft twee remleidingen naar achteren lopen. Het voor/achter gescheiden circuit heeft maar 1 leiding naar achter lopen (net als het single-line systeem). Het single-line systeem is gebruikt geweest tot ongeveer 1976 en maakt gebruikt van een hoofremcylinder met slechts 1 aansluiting. Heb je dus twee aansluitingen op je hoofdremcylinder, dan het je een 'dual systeem'.

RE: Rembekrachtging of niet...?

Bert schreef:
Met bekrachtiging heb je twee opties. Of een "remote" bekrachtiger, ala de classic coopers, of een directe bekrachtiger ala gemonteerd vanaf 1989. De remote is een bekrachtiger die je (simpel gezegd) tussen de leiding van de HRC naar de remverdeler zet. Er zijn 2 types. Die van de Cooper-S MK1, en MK2. Nu weet ik zeker dat de MK1 een enkel leiding systeem had, maar van de MK2 weet ik dat niet zeker. Je wilt geen enkelleidingsysteem, dus misschien is de MK2 bekrachtiger een optie, wellicht niet..??



Beter laat dan nooit: Mk I en Mk II zijn exact hetzelfde (en ook Mk III) en dus hebben deze allemaal het single-line systeem (eventueel met remote rembekrachtiger). Het single-line systeem is vanaf ongeveer 1976 vervangen door een systeem met gescheiden circuits.

RE: Rembekrachtging of niet...?

Mijn blok ga ik ombouwen tot carb met een hif44 en nu heb ik hier ook al een spruitstuk bij. Het is een gegoten alu spruitstuk. Hier zit alleen geen aansluiting voor de vacuum van de bekrachting op. Kan ik hier schroefdraad in tappen en de orginele bout hier in draaien? Midden op het spruitstuk zit namelijk een ronde vlakte.
Ik weet niet of dit werkt vandaar de vraag.

RE: Rembekrachtging of niet...?

Misschien is er iemand die zo'n zelfde spruitstuk heeft liggen met aansluiting voor de bekrachtiger? kun je misschien ruilen