Rembekrachtiging werkt niet na behoren

default

RE: Rembekrachtiging werkt niet na behoren

Heb eerst het gedoe gehad met vastlopende remmen voor. Veel tips gehad (dank daarvoor)maar het resulteerde niet naar het remvermogen wat ik nodig had.
Heb een mini van 1980 ( 1000cc ) omgebouwd naar SPI dus heb veel remvermogen nodig.
Vind dat ik veel te hard de rem moet intrappen en dan levert het mij te weinig remvermogen op. Als ik de auto start behoort het rempedaal iets weg te zakken maar dit gebeurt nu niet. Als ik de vacuum slang ontkoppel dan moet ik bijna met twee voeten op het rempedaal staan om maar enigzinds tot stilstand te komen.
Hoe kan ik bijvoorbeeld testen als de bekrachtiger volledig zijn werk doet.
Hoop dat iemand mij verder kan helpen.

Met alvast veel dank Brok66

RE: Rembekrachtiging werkt niet na behoren

Nou, als je een rembekrachtiger in je Mini van 1980 hebt, is dat waarschijnlijk een 'remote servo'. Die zit met slanetjes in het remcircuit onder de motorkap gebouwd. Niet aan de hoofdremcilinder zelf.
Deze rem servo moet het effect hebben dat -als je de motor start nadat de wagen een lange tijd heeft stilgestaan (een nacht) en je houdt daarbij je voet op de rem, dat je dan het pedaal moet voelen zakken. Gebeurt dat niet, dan is het de vraag of de servo zelf en de slangaansluitingen wel luchtdicht zijn. De servo 'bekrachtigd' dan ook niet.
Maar in wezen heb je bij een Mini helemaal geen rembekrachtiger nodig, wanneer je reminstallatie verder naar behoren in orde is.
Heb je schijfremmen of trommelremmen vóór?
Als je schijfremmen hebt, weet je dan zeker dat in elke remklauw beide remzuigers behoorlijk vrij kunnen bewegen in de remcilinders? Die dingen kunnen -gewoon- vast zitten door onvoldoende onderhoud. Bij de apk wordt dit gecontroleerd, wanneer was de laatste apk datum en hoeveel heb je intussen met de auto gereden?
Als je trommelremmen hebt, dan hebben die 'two leading shoes'. Zijn die behoorlijk afgesteld. Bij de trommelremmen achter heb je één stelbout om de twee remsegmenten zover naar buiten te drukken dat ze net tegen de trommel schuren. Bij de voorremmen heb je twee steenkolen aan elke kant, een bovenin de remankerplaat en een onderin de remankerplaats. Die moet je elk afzonderlijk zo aandraaien dat elk van de remschoenen apart net tegen de remtrommel aanligt. Als je dan op de pedaal drukt, wordt elk van de segmenten door ieder zijn eigen remcilindertje tegen de trommelwand aan gedrukt. Beide segmenten zijn daarbij zodanig scharnierend opgehangen dat ze -in de voorwaartse rijrichting- 'oplopend' tegen de trommel worden aangedrukt. Bij de achterrem is een segment oplopend en het andere slepend. Met de slepende schoen wordt veel minder remeffect bereikt.
Ik heb in dit forum wel gelezen dat het voorkomt dat de stelnokken van de voorremmen dolgedraaid zijn, waardoor je dan nieuwe remankerplaten nodig hebt.

default

RE: Rembekrachtiging werkt niet na behoren

Heb net alles over gebouwd van SPI.
Ook de schijven. Ga eerst kijken als de klauwen niet vast zitten. Zelf even niet aan gedacht. Mini waar het van af kwam had twee jaar stil gestaan. Slang had ik al na gekeken.
Als dit allemaal in orde is zal ik de servo vervangen. Heb nog een liggen.
Als de servo niet deugt kan bij de motor dan ook stationair toerental op lopen.

PS bedankt voor je reactie.

Brok66

RE: Rembekrachtiging werkt niet na behoren

Ja, als de balg van de servo een lucht lekje heeft, dan komt er via deze route ook lucht in de cilinders. Wanneer de gasklep vrijwel dicht is (stationnair toerental) dan is er dus een diep vacuüm in het inlaatspruitstuk. Komt er dis betrekkelijk veel lucht via het lek. Wanneer dit al langer zo is en de carburateur is intussen een keer afgesteld, dan staat die waarschijnlijk zo rijk, dat het stationnair toerental daardoor verhoogd is.