Nou, als je een rembekrachtiger in je Mini van 1980 hebt, is dat waarschijnlijk een 'remote servo'. Die zit met slanetjes in het remcircuit onder de motorkap gebouwd. Niet aan de hoofdremcilinder zelf.
Deze rem servo moet het effect hebben dat -als je de motor start nadat de wagen een lange tijd heeft stilgestaan (een nacht) en je houdt daarbij je voet op de rem, dat je dan het pedaal moet voelen zakken. Gebeurt dat niet, dan is het de vraag of de servo zelf en de slangaansluitingen wel luchtdicht zijn. De servo 'bekrachtigd' dan ook niet.
Maar in wezen heb je bij een Mini helemaal geen rembekrachtiger nodig, wanneer je reminstallatie verder naar behoren in orde is.
Heb je schijfremmen of trommelremmen vóór?
Als je schijfremmen hebt, weet je dan zeker dat in elke remklauw beide remzuigers behoorlijk vrij kunnen bewegen in de remcilinders? Die dingen kunnen -gewoon- vast zitten door onvoldoende onderhoud. Bij de apk wordt dit gecontroleerd, wanneer was de laatste apk datum en hoeveel heb je intussen met de auto gereden?
Als je trommelremmen hebt, dan hebben die 'two leading shoes'. Zijn die behoorlijk afgesteld. Bij de trommelremmen achter heb je één stelbout om de twee remsegmenten zover naar buiten te drukken dat ze net tegen de trommel schuren. Bij de voorremmen heb je twee steenkolen aan elke kant, een bovenin de remankerplaat en een onderin de remankerplaats. Die moet je elk afzonderlijk zo aandraaien dat elk van de remschoenen apart net tegen de remtrommel aanligt. Als je dan op de pedaal drukt, wordt elk van de segmenten door ieder zijn eigen remcilindertje tegen de trommelwand aan gedrukt. Beide segmenten zijn daarbij zodanig scharnierend opgehangen dat ze -in de voorwaartse rijrichting- 'oplopend' tegen de trommel worden aangedrukt. Bij de achterrem is een segment oplopend en het andere slepend. Met de slepende schoen wordt veel minder remeffect bereikt.
Ik heb in dit forum wel gelezen dat het voorkomt dat de stelnokken van de voorremmen dolgedraaid zijn, waardoor je dan nieuwe remankerplaten nodig hebt.
- Login of registreer om te reageren
RE: Rembekrachtiging werkt niet na behoren
Ingediend door brok66 op zo, 04-10-2015 12:52
Heb eerst het gedoe gehad met vastlopende remmen voor. Veel tips gehad (dank daarvoor)maar het resulteerde niet naar het remvermogen wat ik nodig had.
Heb een mini van 1980 ( 1000cc ) omgebouwd naar SPI dus heb veel remvermogen nodig.
Vind dat ik veel te hard de rem moet intrappen en dan levert het mij te weinig remvermogen op. Als ik de auto start behoort het rempedaal iets weg te zakken maar dit gebeurt nu niet. Als ik de vacuum slang ontkoppel dan moet ik bijna met twee voeten op het rempedaal staan om maar enigzinds tot stilstand te komen.
Hoe kan ik bijvoorbeeld testen als de bekrachtiger volledig zijn werk doet.
Hoop dat iemand mij verder kan helpen.
Met alvast veel dank Brok66