remcilindervervangen maar nu.

RE: remcilindervervangen maar nu.

hallo forum'ers,

Ik heb al gezocht maar nog geen oplossing gevonden.

Ik had het probleem dat ik mijn rempedaal tot op de bodem kon intrappen zonder tegen druk.

na een kleine inspectie bleek dat rechtsachter de trommel zeiknat was (remcilinder lek).

Na deze vervangen te hebben krijg ik hem niet ontlucht.
Er komt geen olie uit de ontluchtings-nippel.
Als ik de toevoer leiding van de betreffende remcillinder een beetje los draai komt daar na een keer op de rem trappen wel meteen olie uit.

Dus het lijkt te stoppen in de cilinder.

Verder bouwt het rempedaal geen druk op.

Wie kan helpen???

Oja, Bij het onluchten begin je bij de verst gelegen rem cilinder dus eerst rechtsachter dan links achter, rechtsvoor,linksvoor toch?

Groeten Marijn

RE: remcilindervervangen maar nu.

Je moet alleen die remcilinder ontluchten die je vervangen hebt. Laat de zwaartekracht het werk doen, draai de ontluchtingsnippel er heleemaal uit. Of het moet zo zijn dat je lucht in het systeem hebt vanaf de hoofdremcilinder.
By the way; weet je hoe je moet ontluchten, ik bedoel niet de volgorde maar de manier waarop???

RE: remcilindervervangen maar nu.

Bij de meeste Mini's (voor-achter gescheiden systeem, 1 leiding naar achteren) is de volgorde: linksachter, rechtsachter, linksvoor, rechtsvoor.
Als het systeem zonder vloeistof stond door de lekke wielremcylinder zou ik alles ontluchten. Als er wel vloeistof uitkomt als je de leiding van de cylinder iets losdraait, betekent dat misschien de ontluchtingsnippel verstopt zit (of je draait 'm niet ver genoeg open). Probeer het nog eens, in de juiste volgorde en zie of dat verbetering brengt.
De nippel er helemaal uitdraaien zoals Maarten voorstelt is niet nodig, dat brengt het risico op het aanzuigen van lucht bij het loslaten van het pedaal.

RE: remcilindervervangen maar nu.

ja ik denk het wel,

Ik draai die ontluchtingsnippel open zet er een slangetje aan die in de fles remolie hangt dan trap ik de rem in totdat er olie uitkomt maar dat gebeurt niet.
ook heb ik geprobeerd met alleen de nippel open en dan te trappen maar dat werkt ook niet.

RE: remcilindervervangen maar nu.

Wat er ook bij hoort is de nippel weer dichtdraaien als het pedaal helemaal is ingetrapt, als ik het goed heb (nog niet zelf gedaan). Misschien doe je dat ook, maar je noemt het niet. Als je het pedaal weer loslaat met de nippel open dan zuig je weer net zo hard lucht naar binnen.

RE: remcilindervervangen maar nu.

wat je ook kan doen is eerst kijken of je sowieso druk krijgt: nippel dicht laten en 'pompend remmen' .. als je dan een hard pedaal krijgt kun je de pedaal, bijvoorbeeld met een stok tussen pedaal en stoel, vastzetten in de ingedrukte stand. Dan de nippel losdraaien .. en je zou ofwel lucht moeten horen ontsnappen, ofwel vloeistof zien.

HTH,
Theo van den Bogaard

RE: remcilindervervangen maar nu.

wat eelke schrijft is the key tot succes voor ontluchten...

doe het met 2 man, de 1e draait de nippel open de2e trapt de rem in en houd vast totdat de 1e de nippel weer dichtgedraaid heeft dan pedaal los, nippel open, pedaal in, nippel dicht, pedaal omhoog etc...

weet je zeker dat je slangetjes niet beschadigd zijn?? op het moment dat je dingen losdraait aan een oud beestje is dat vaak het einde van zonne slangetje...

RE: remcilindervervangen maar nu.

ik heb even geprobeerd met alle nippels dicht en dan pompend te remmen. na 15 keer trappen geen resultaat.
het pedaal krijgt dus geen enkele druk.

als ik de nippel van de desbetreffende cilinder los draai zie ik wel dat ie nat is van de remolie.
dus er komt olie in/uit.

ik ben nu clueless iemand nog idee :? .

Ontluchten doe ik op de goede manier by the way.

RE: remcilindervervangen maar nu.

Klinkt of je de remolie zo wegpompt via een lek. Alle aansluitingen e.d. controleren.

RE: remcilindervervangen maar nu.

alles is nu droog het enige wat nat was was dus die remcilinder.

Ik heb van een kennis vernomen dat het systeem misschien is leeggelopen door dat lekkende remcilindertje.
En dat het wel heel vaak trappen is voor dat alles weer vol is.

maar misschien zijn er nog andere ideeen.
en die zijn altijd welkom.

RE: remcilindervervangen maar nu.

vergeet geen voor de hand liggende dingen:
- niveau van de HRC in de gaten houden
- sluit de nippel wel goed
- aansluiting van de leiding op de vervangen cilinder

ter controle kan je eens kijken wat er bij een andere (voor) ontluchtingsnippel gebeurt.

om te weten of je bij die achterremcilinder wel of niet lucht trapt zou je een slangetje op de nippel (nippel open) in een potje remvloeistof kunnen hangen, slangetje 'onder water' en kijk of er lucht uitkomt als je de pedaal intrapt (en als je de pedaal weer loslaat (nippel nog steeds open) of er dan vloeistof in het slangetje wordt gezogen).

HTH,
Theo van den Bogaard

RE: remcilindervervangen maar nu.

het niveau uit de hrc is goed.
of de nippel sluit geen idee komt geen vloeistof uit.
zowel recht als links achter. voor niet gekeken maar ga ik doen.is inmiddels gecheckt en komt meteen olie uit.

Uit de leiding van de vervangen cilinder komt olie.
dus er is achter wel olie aanwezig ik krig hem alleen niet ontlucht.

RE: remcilindervervangen maar nu.

.. dan zit er weinig anders op dan de cilinder zelf te demonteren en controleren of alle doorvoeropeningen ook echt open zijn en of de zuigers ook bewegen e.d. (misschien is er ergens een braam of metaalschilfer blijven hangen ?)

succes,
Theo van den Bogaard

RE: remcilindervervangen maar nu.

ja dat gaan we dan maar doen want ik weet het verder ook even niet.

RE: remcilindervervangen maar nu.

Het lijkt dat je alleen lucht zit te trappen in je hrc , is het reservoir wel schoon ?
Meestal sta ik er ook alleen voor met ontluchten .
Heb wel een van een oude dop v/h reservoir een nippel opgezet en met een slang luchtdruk opgezet via een oude autoband.
Zorg dat de druk niet te hoog is anders heb je overal remvloeistof.

RE: remcilindervervangen maar nu.

en zo proberen de druk op te schroeven dat hij de olie in de hrc en leidingen perst?

Gelukkig lukte het waterpompproject van een Ford-usa F-150 wel :D .

de remmen van de mini ga ik morgen weer proberen dat wordt geen stv waarschijnlijk.(die is morgen toch?)

groeten Marijn

RE: remcilindervervangen maar nu.

de remmen van de mini ga ik morgen weer proberen dat wordt geen stv waarschijnlijk.(die is morgen toch?)



... overmorgen (= de 18e)

ik ga wel .. desnoods met de Alto >:->

groetjes,
Theo van den Bogaard

RE: remcilindervervangen maar nu.

o is ie zondag?
ik dacht zaterdag.

Mocht ik het niet redden met de mini dan kan ik ook nog met de pick-up gaan eigenlijk, maar leuker is met de mini natuurlijk.

Is trouwens al weer een tijd geleden dat ik op mini-event ben geweest.

groeten Marijn

RE: remcilindervervangen maar nu.

Nou, fijne klus als ik dat zo lees. Ik ben namelijk ook aan de beurt. Afgelopen week compleet de remmen kwijt. Op terug schakelen en de handrem naar huis. Gelukkig op de avond dus het was rustig. Gelijk maar voor beide zijden een nieuwe trommelremcylinder besteld met flexibele metalen leidingen. Ik lees dus enthousiast mee.

De clubdag gaat dus ook over. Eigenlijk sinds de aanschaf van de Mini deze nog nooit 'af' gehad om er dergelijke dingen mee te gaan doen. Door ploeteren maar zo gezegd.

Misschien toch een klein vraagje over dit onderwerp. Als ik de oude remcylinders en de slangen verwijder kom dan nog sluitringetjes of dergelijke tegen bij de overgang naar vaste metalen leidingen?

Erwin 8)

RE: remcilindervervangen maar nu.

The Little Red Mini zegt:

Het kan wel eens zo zijn dat de zuigertjes van de betreffende remcilinder tegen elkaar zitten geplakt (vacuum) of door vet. Probeer eens (met de trommel en de schoenen er af) de zuigertjes met een rustige draaiende beweging van elkaar te trekken. Daarna proberen te ontluchten met de rem zo los mogelijk gesteld. Remmen bij Mini’s zijn altijd “Kwalitatief Uitermate Teleurstellend” te ontluchten. Een easy bleed vericht wonderen, probeer die eens ergens te krijgen.

Greetz TLR-Mini

RE: remcilindervervangen maar nu.

nou het is gelukt hoor.

gisteren gewoon alles weer gedemonteerd en even de remcilinder uitelkaar gehaald.

Vervolgens weer in elkaar gezet en weer gemonteerd.

en jawel hoor we kregen de remmen ontlucht.
hiep hiep hoera.

waar het aangelegen heeft weet ik nou eigenlijk nog niet maar ja het werkt.

dus vandaag ff naar utrecht geweest en dat was weer bere gezellig (na een lange tijd geen meeting te hebben gezien).

verder iedereen bedankt voor de tips.

groeten marijn

RE: remcilindervervangen maar nu.

tlr-mini schreef:
Het kan wel eens zo zijn dat de zuigertjes van de betreffende remcilinder tegen elkaar zitten geplakt (vacuum) of door vet.




TLR Zegt: Dat bedoel ik nou.daar heeft het aan gelegen.!.

Als je in de toekomst nog eens een remcilinder vervangt, maak dan gewoon even de zuigertjes los van elkaar. Dat bespaart een hoop ellende.

Greetz TLR

RE: remcilindervervangen maar nu.

ja dat blijkt wel weer.

en op zich is het verder natuurlijk wel een easy job zo'n remcilinder vervangen.

zoals wel vaker heeft een mini rare complicaties maar je komt er altijd wel achter he.
Je blijft leren.

groeten Marijn

RE: remcilindervervangen maar nu.

Nou, net te laat om de helpende hand te bieden. Proefondervindelijk is komen vast te staan dat je het rem systeem niet kan ontluchten als je de HRC afvult en.... de dop er opschroeft. |:(

Eerste poging verliep namelijk zonder problemen. De remcylinder en het rubberslangetje vervangen. HRC bijgevuld, m'n hullepie laten trappen en de boel kwam op druk. :) Met de druk begon ook de aansluiting van het vaste pijpje tussen remcylinder en slangetje te lekken. Klein slagje en... de pijp brak af. |:( Normaal draait de druksluiting rond het pijpje. Erosie en kennelijk iets van een steen o.i.d. tegen het pijpje resulteerde in niet meedraaien en dus een zwak punt.

Longbridge was de redder met een razendsnel nieuw gefabriceerd eindstuk. Snel gemonteerd HRC weer afgevuld. Zonder er direct aan te denken de dop er losjes opgeschroefd. Hullepie trappen en.... er kwam nagenoeg geen remolie uit de nippel. Helemaal los gedraaid en nog steeds niks. :'( Wat was er anders dan de eerste keer? Uiteindelijk de dop van de HRC gehaald en squirten maar. Voldoende druk en alles dicht. :P

Na A toch ook effe B ontluchten. Klein slag je aan de roestige nippel en.... deze brak spontaan af. :'( Gelukkig twee remcylinders aangeschaft en links komt volgende week wel. Leuk klusje. Na de achterzijde volgt dan de voorzijde inkluis schijven.

Tip 1: de dop van de HRC afhalen tijdens ontluchten
Tip 2: vervang met de remcylinder gelijk het pijpje naar het slangetje of hou er rekening mee dat deze niet meer goed kan worden gemonteerd.

Rem ze!

Erwin 8)

RE: remcilindervervangen maar nu.

.. volgens mij is er dan wat mis met je dop ..

standaard truuk om minder/geen vloeistof te verliezen bij werk aan remcilinders is een vacuum maken bovenin de hrc (folie onder de dop o.i.d.)

afhankelijk van je type remcilinder (en dus type dop) hoort hier een soort ontluchting in te zitten. Als die niet goed werkt zou je ook met remmen zelf problemen kunnen krijgen (ook moet je natuurlijk de hoofdremcilinder niet TE vol doen).

HTH,
Theo van den Bogaard

RE: remcilindervervangen maar nu.

Theo van den Bogaard schreef:

afhankelijk van je type remcilinder (en dus type dop) hoort hier een soort ontluchting in te zitten. Als die niet goed werkt zou je ook met remmen zelf problemen kunnen krijgen



The Little Red Mini zegt: Niet om te katten hoor Theo want ik vind jou adviezen altijd prima, maar....die ouwe (halve doperwtjes blikjes) HRC's met die hele kleine stalen schroefdoppen hadden volgens mij niets wat in de verste verte maar op ontluchting leek.
Ik herinner me dat er zelfs een rubber sluitring in zat maar ik kan me vergissen. later zijn die stalen doppen door kunststof doppen vervangen maar die waren zelfs zoals ik me ’t herinner, geheel gesloten.

Groeten TLR

RE: remcilindervervangen maar nu.

Nou, iets van ontluchting zou misschien maar zo kunnen. Ik heb mijn HRC als type 3 gedetermineerd. (weergegeven in het Haynes manuel) In het midden van de dop zit, op de roterende schijf van de remcontrole schakelaar/lampje contacten, een gaatje waaruit, als je de dop omdraait, een klein metalen pinnentje gedeeltelijk naar buiten komt vallen. Ik kon niet direct vinden hoe de onderdelen van de dop uiteen konden worden gehaald, maar het pinnetje en de werking er achter ben ik wel benieuwd naar. Iemand?

Erwin 8)

RE: remcilindervervangen maar nu.

Blue schreef:
In het midden van de dop zit, op de roterende schijf van de remcontrole schakelaar/lampje contacten, een gaatje waaruit, als je de dop omdraait, een klein metalen pinnentje gedeeltelijk naar buiten komt vallen. Ik kon niet direct vinden hoe de onderdelen van de dop uiteen konden worden gehaald, maar het pinnetje en de werking er achter ben ik wel benieuwd naar. Iemand?

Erwin 8)



TLR-Mini zegt: Dat pinnetje zorgt zoor de verbinding met de twee contakten wanneer het vloeistofniveau te laag wordt. Het is verbonden met het vlotter dat in de dop van de HRC is verwerkt. Een soort schakelaar dus. (Ik dacht dat het pinnetje niet naar buiten hoort te komen omdat 't afgesloten is met een rubbertje?)

Greetz TLR.

RE: remcilindervervangen maar nu.

TLR schreef:
kunststof doppen vervangen maar die waren zelfs zoals ik me ’t herinner, geheel gesloten.



ik heb op de Van van die doperwtenblikjes met kunststof doppen en daar zit wel degelijk een ont/be-luchtingsgaatje in (ter grootte van een speldeprik, maar da's genoeg :-) ) .. of die ook in de (nog oudere) metalen doppen zaten weet ik ook niet, maar het is volgens mij functioneel aannemelijk ..

@Blue: het pinnetje is de bovenkant van de vlotter, als je erg veel vloeistof in het reservoir hebt zitten steekt het uit, ja. Maar het zou dus niet voor afsluiten moeten zorgen, het is volgens mij tevens de ont/be-luchting (i.i.g. bij mijn Metro).

HTH,
Theo van den Bogaard

RE: remcilindervervangen maar nu.

Nou, weer een stukje verder. Bedankt!

Bij de volgende gelegenheid eens kijken voor een andere dop. Remmen doet de Mini weer redelijk en de renovatie van de overige remdelen zal dat alleen maar beter maken.

http://members.home.nl/mini.blue/IMG_1270.jpg

Erwin 8)

RE: remcilindervervangen maar nu.

Theo van den Bogaard schreef:

ik heb op de Van van die doperwtenblikjes met kunststof doppen en daar zit wel degelijk een ont/be-luchtingsgaatje in (ter grootte van een speldeprik, maar da's genoeg :-) ) .. of die ook in de (nog oudere) metalen doppen zaten weet ik ook niet, maar het is volgens mij functioneel aannemelijk ..




The Litte Red Mini zegt:: Ik heb het kunstof dopje eens bekeken en daar zit inderdaad een gat in, aan de binnenkant. Aan de buitenkant was geen gat te bekennen. Uiteraard nam ik hier geen genoegen mee, ik vermoede een technisch hoogstandje, en jawel. Na schoonmaak en grondige studie bleek dat er een dekseltje in het dopje was geperst. Dit kon ik relatief makkelijk open wippen, en zie, ONT/BE-LUCHTING! Zo zie je dat je iets duizend keer in de handen kan hebben zonder er bij stil te staan hoe het in elkaar zit en welk menselijk vernuft er achter staat.

Ik denk, maar wie ben ik, dat een geheel gesloten HCR niet direct tot problemen zal leiden. Voordat ik met deze uitspraak een hele discussie op gang breng, Op de HCR’s van motoren vindt je ook niet veel van ontluchting. Je zou na elke platte bocht toch een zooi remolie over je goeie motorpak hebben :D. Wat is dus functioneel aannemelijk?

Toch zal ik eens opletten of ik tussen mijn ouwe rommel nog eens zo’n dekseltje tegen kom, als ik al niet goed naar het nylon dekseltje heb gekeken wat voor verassing zou dan het stalen dekseltje niet teweeg kunnen brengen.

Greetz TLR Mini

RE: remcilindervervangen maar nu.

Wat is dus functioneel aannemelijk?



bij mijn Sportster zat er een membraan onder het dekseltje van het reservoir in/op het handvat .. procedure voor ontluchten was: handvat los en horizontaal houden; deksel los; ontluchten; membraan er op, deksel er op, en handvat weer monteren (afhankelijk van soort stuur, meer of minder horizontaal). :P

Als je goed naar zo'n plastic dopje kijkt zou je een gaatje moeten vinden in de overgang van vlak naar bol, aan de rand zo'n beetje ??!! moeilijk te omschrijven, ik zal vanavond eens kijken of ik daar een foto van kan maken ..

HTH,
Theo van den Bogaard

default

RE: remcilindervervangen maar nu.

Bij mijn mini 1000 heb ik laatst alle remcylinders vervangen. Dit verliep allemaal goed (niks kappot gedraaid), maar nu krijg ik met geen mogelijkheid de remleidingen ontlucht. De remleidingen lekken niet dus daar kan het ook niet aan liggen. Nu lag er laatst wel in een keer een plasje bruin/zwarte olie onder de mini. Zou de hoofdremcylinder nu kapot zijn?

RE: remcilindervervangen maar nu.

als de hoofdremcilinder kapot is dan lekt het bij/langs je pedaal naar binnen :x op je vloerbedekking, dus, niet onder de auto ...

FWIW,
Theo van den Bogaard

default

RE: remcilindervervangen maar nu.

Het rubber bij het pedaal is nog helemaal droog.
Ik heb ongeveer 10 keer geprobeerd de leidingen te ontluchten, maar ik krijg helemaal geen druk. Ook niet als ik een paar keer pomp.

default

RE: remcilindervervangen maar nu.

Wat zou het probleem kunnen zijn?

RE: remcilindervervangen maar nu.

Hoofdremcylinder defect, heb hetzelfde. Heb alle remschoenen en wielremcylinders vervangen, leidingen zijn nog goed, maar druk op bouwen ho maar :x
(alhoewel, moet nog steeds ontluchten, maar ben bang dat dat niet gaat helpen |:()

RE: remcilindervervangen maar nu.

Je moet bij het begin van het remsysteem beginnen om het probleem te achterhalen, Draai de remleidingen op de hrc eerst los, en kijk eerst eens of er vloeistof uitkomt, Anders uitbouwen en schoonmaken.

werkt het nog niet, revisieset kopen.