remcircuit en remleidingen!!!

default

RE: remcircuit en remleidingen!!!

ik heb al mijn leidingen van mijn carroserie gehalld voor het zandstralen.

nu wil ik die terughangen maar ben ik niet meer zo zeker hoe alles terug moet hangen.

eerst vertrekt men van de rempomp (bij mij met bekrachtiging)
dan gaat men met die 2 leidingen naar een verdeelblokje ofzoiets.
dan van verdeelding kan het zijn 1 leiding naar achteren trekken en een ander voor vooraan.
deze leidingen splitsen dan alletwee weer in twee enzo naar elke wiel te gaan.


ik hoop dat dit klopt???

in de boekjes die ik van mini heb staat precies dat het rechtste voorwiel en het linkerachterwiel samnewerkt enzo ook voor de andere wielen.
dan klopt het niet echt wat ik hierboven heb staan.

moest iemand de funcite weten van al die blokjes die sommige dingens in 2 splitsen wil ik het ook graag weten dan kan ik een beetje logische denken met het opbouwen.
ik zou niet graag al mijn leidingen trekken en dan tot de conclusie komen dat het fout is

de remleiding die onder de auto komt te liggen moet toch in die haaksjes worden geplooid? (en dan zou aan de andere kant die benzineleiding lopen)


ik hoop dat iemand me kan helpen

RE: remcircuit en remleidingen!!!

Dag Stijn,

Er zijn ook Minis die een verdeling hebben voor / achter (en sommigen diagonaal). Ik denk dat je meer nfo moet geven qua model / leeftijd.

default

RE: remcircuit en remleidingen!!!

een jet black van 1989 ongeveer met rembekrachtinging en schijfremmen vooraan

RE: remcircuit en remleidingen!!!

Goed ik zeg niet dat het definitief klopt voor jou, maar ik heb een 86'er 1000 (ook schijfremmen).
Bij mij lopen de leidingen van de hoofdremcilinder naar de 1e verdeelblok op het schutbord bij de wissertank. Hier worden ze gesplitst voor / achter. De leiding naar achter wordt achteraan gesplitst links / rechts.

Ik heb alleen geen bekrachtiger!

default

RE: remcircuit en remleidingen!!!

heeft er iemand het anders gedaan of kan iedereen dit bevestigen.

kan moeilijk aannemen dat er niemand meer op dit forum is die dit nog niet heeft gedaan?

heeft er nog iemand een idee of het uitmaakt bij die verdeelblok die na de rempomp komt of het uitmaakt in welk leiding aar komt?

en heeftt er iemand nog een idee wat dieze blokjes zijn?

RE: remcircuit en remleidingen!!!

Stijn2000 schreef:
en heeft er iemand nog een idee wat dieze blokjes zijn?



ooooooooooooooooohhhhhhhhhhhwwwwwwwwwwww :? die blokjes :?

:P ;) :P misschien handig om een picje te postten bij deze blokjes ;)

RE: remcircuit en remleidingen!!!

Ik zag het zo snel niet staan, waar je rekening mee moet houden is dat bij sommige Mini's het remsysteem diagonaal gescheiden is, maar bij andere voor en achter. Als het boekje dat jij hebt (wat is dat voor boekje?) alleen maar melding maakt van een diagonaal gescheiden systeem dan is het niet volledig.

RE: remcircuit en remleidingen!!!

.. uhh, is het niet zo (logischerwijs) dat je bij een voor - achter gescheiden systeem 1 leiding naar achter hebt lopen en bij een diagonaal gescheiden systeem 2 ??

(het was natuurlijk het makkelijkst geweest als je ze bij het losmaken had gelabeld :-) )

ja, de leidingen moeten in die haakjes worden geplooid, niet te strak, anders heb je kans dat de leidingen kapot gaan schaven.

HTH,
Theo van den Bogaard

default

RE: remcircuit en remleidingen!!!

maar er moet toch een bepaalde regel zijn waneer het een diagonaal systeem is en waneer voor en achter gescheiden?

met blokjes bedoel ik het blokje waar de remleidingen in toe komen en aan de andere kant zijn ze verbonden met het rempompje

RE: remcircuit en remleidingen!!!

Er is niet echt een regel voor maar je kunt het wel eenvoudig zien. Een diagonaal gescheiden remsysteem heeft geen remdrukverdeler. Vanaf de hoofdremcilinder lopen er 2 leidingen die elk weer gesplitst worden. De leiding die naar rechts voor gaat heeft een aftaking richting links achter en linksvoor heeft een aftaking naar rechtsachter. Er lopen hier dus inderdaad 2 leidingen naar achteren. De verdeling in remdruk wordt bij dit systeem geregeld met de grote van de achterremcilinders. Ze hebben vrij kleine cilinders achter waarmee de druk op de achterremmen laag wordt gehouden. Dit systeem heeft alleen op de oudere modellen gezeten en is volgen's mij omstreeks '79/80 verdewenen.

In jou geval hoort dit systeem er in ieder geval niet standaard op te zitten. Jij hebt een nieuwer systeem waarbij de voorwielen en achterwielen gescheiden worden en er inderdaad maar een leiding naar achteren toe loopt welke op het achtersubframe gesplitst wordt in links en rechts.

Hoe het in jou geval precies hoort te lopen en dan vooral wat waar op de remdrukverdeler hoort te zitten durf ik zo even niet te zeggen dan zou ik morgen eerst even onder de kap moeten gluren.

RE: remcircuit en remleidingen!!!

Richard-T schreef:
In jou geval hoort dit systeem er in ieder geval niet standaard op te zitten. Jij hebt een nieuwer systeem waarbij de voorwielen en achterwielen gescheiden worden en er inderdaad maar een leiding naar achteren toe loopt welke op het achtersubframe gesplitst wordt in links en rechts.





Ahum, daar moet je toch heel even corigeren want dit systeem heb ik dus vorig jaar van een sloop '89 afgehaald en dit hoort dus WEL zo te zitten.

Wat alleen wel belangrijk is is de aansluitingen onder op het verdeelblok, ik had die bij mij omgedraaid dus dat resulteerde in een stelletje blokkerende achterwielen en zeer weinig remkracht voor.... Bleek dus dat ik de leidingen omgedraaid had :x
Weet ff niet uit m'n hoofd welke nou waar zat maar daar kijk ik morgen anders ng wel ff naar...

default

RE: remcircuit en remleidingen!!!

als ik die aansluitingen heb dan heb ik alles en dan zal ik alles eens terug op zijn plaats monteren.

weet er iemand mischien of nieuwe remleidingen veel kosten anders kan ik dat mischien beter ineens leggen.

alvast bedankt!!!!!!

default

RE: remcircuit en remleidingen!!!

er zijn losse leidingen tekoop maar daar moet je zelf nog de koppelingen op maken
ze kosten per 5 meter een euro of 20 en de koppelingen zijn een a twee euro
heb ik pas nog gedaan bij een renault 5
is niet veel werk en het is een stuk makkelijker er in te doen dan originele omdat je wat spelling heb kwa lengte.(iets langer of korter is geen probleem)

RE: remcircuit en remleidingen!!!

Rene schreef:
Ahum, daar moet je toch heel even corigeren want dit systeem heb ik dus vorig jaar van een sloop '89 afgehaald en dit hoort dus WEL zo te zitten.



Meen je dat nou? Ik dacht echt dat dit systeem alleen op oudere versies van toepassing was. Heb het ook nog nooit op een nieuwer type gezien. :?

Zat ik er nu toch naast dan. O+

RE: remcircuit en remleidingen!!!

=marco= schreef:
er zijn losse leidingen tekoop maar daar moet je zelf nog de koppelingen op maken
ze kosten per 5 meter een euro of 20 en de koppelingen zijn een a twee euro
heb ik pas nog gedaan bij een renault 5
is niet veel werk en het is een stuk makkelijker er in te doen dan originele omdat je wat spelling heb kwa lengte.(iets langer of korter is geen probleem)



MOet je alleen wel het tooltje hebben waarmee je de bolletjes op de leiding perst en dat hebben de meeste mensen niet.

Tielkje: Helaas voor jou maar je zit er idd naast...het systeem wat hij omschrijft is toch echt voor dat jaar gebruikelijk met de rembekrachtiger, uit m'n hoofd is dit type 3, ikzelf had eerst op mijn '74-er type 1 zitten maar dit heb ik veranderd naar type 2, zonder rembekrachtiging....type 4 is MET rembekrachtiging en MET diagonaal gescheiden systeem....of dat is inmiddels alweer type 5 dat wil ik kwijt wezen.

Stijn2000: De aansluitingen op het verdeel blok horen zo te zitten: de linker aansluiting is voor de voorwielen en de rechter voor de achterwielen.
Succes met ontluchten ;) aangezien de meeste mensen dit ook een crime vinden, incluis mijzelf
:D

RE: remcircuit en remleidingen!!!

Tussentijds hebben ze een HRC gemaakt en modellen voor diagonaal remsysteem, de vorige special die ik heb gehad had een diagonaal remsysteem en was van 1977.

Als we alles volgens de gegevens moeten bekijken dan klopt er van sommige mini's origineel geen bal meer van want... die heeft dit veranderd en de ander dat.

Dan is het zeer moeilijk om via een uitleg van blokjes en remleidingen en derhalve schortende informatie een uitleg te geven!.

Zoals mijn naamgenoot al vermelde labelen had een probleem kunnen voorkomen.

RE: remcircuit en remleidingen!!!

Als ik het goed begrijp moet Stijn aan de hand van zijn onderdelen herkennen wat voor een systeem hij heeft ( had ;) ).

Als hij een klein blokje zo groot als een duim heeft als drukverdeler achter, dan heeft hij toch per definitie een voor / achter gespleten systeem, toch?

Dan heeft hij voor op het schutbord de andere verdeler (wat kleiner als een blikje).

Daarbij komt het dat hij maar een lange leiding naar achter heeft.....toch :?

RE: remcircuit en remleidingen!!!

G-Bee schreef:
Als ik het goed begrijp moet Stijn aan de hand van zijn onderdelen herkennen wat voor een systeem hij heeft ( had ;) ).

Dan heeft hij voor op het schutbord de verdeler (wat kleiner als een blikje).

Daarbij komt het dat hij maar een lange leiding naar achter heeft.....toch :?




Het remsysteem van een '89-er is opgebouwd alleen een verdelerblok waar de 2 leidingen ingaan en uitkomen en idd 1 remleiding naar achter met daar een t stuk wat de leiding verdeeld naar links/rechts

Het is zoiezo een gescheiden voor/achter remsysteem.

Later is pas het diagonaal gescheiden systeem gekomen.

Het verdelertje wat jij bedoelt op het achtersubframe zit alleen bij het eerste type gemonteerd.

RE: remcircuit en remleidingen!!!

Ja dat bedoel ik het is piepklein / zo groot als een duim. Het verandert niets aan de druk. Dat was alleen bij de eerste modellen zo.

RE: remcircuit en remleidingen!!!

G-Bee schreef:
Het verandert niets aan de druk. Dat was alleen bij de eerste modellen zo.




Het veranderd wel de druk, alleen die van de achterwielen...en doordat de oliedruk beperkt wordt naar achter krijg je geen blokkerende achterwielenen zal de rest van de remdruk voor voor gebruikt kunnen worden...

RE: remcircuit en remleidingen!!!

Laat ik het anders zeggen : als hij een T-stuk heeft een piepklein blokje verandert het niets aan de druk.
Alleen bij hele oude modellen (waar er geen T-stuk op zaten maar een remdrukverdeler) gaf het verminderde druk door aan de achterwielen.
Dit om blokeren te voorkomen zoals Rene zegt.

default

RE: remcircuit en remleidingen!!!

ik heb door het hier aandachtig te lezen helemaal door hoe het werkt.

ik heb dus gewoon een gescheiden systeem voor vooraan en achteraan.

hoe dat de leidingen moet lopen heb ik ook al ontdekt ondertussen. ik krijg het wel terug in elkaar gepuzzeld

mischien nog een vraagje.

ik heb bij het demonteren van mijn rempomp (bekrachtigd) een rubbere dopje dat vooraan erop zat verloren gedaan.
Heeft iemand een idee waarvoor dat dat dopje moet dienen en of het goed is als ik gewoon op de een of andere manier dat dichtstop?

RE: remcircuit en remleidingen!!!

Mooi...

Rubber dopje: geen idee....zit hij op de kopse kant(dus in het verlengde) van de hoofdremcilinder of net als de aansluiting voor het reservoir op de zijkant???
Zie verbinding met het inwendige van de hoofdremcilinder???

default

RE: remcircuit en remleidingen!!!

dat rubberen dopje zit echt helemaal op de kop van het pompje niet aan de zijkant ofzo

RE: remcircuit en remleidingen!!!

Geen flauw idee waar het voor is maar als je geen binnenwerk ziet en er loopt geen olie uit bij het vullen van je sisteem.....lekker weglaten dan.....
Alhoewel het er niet voor niets heeft gezeten lijkt me....

default

RE: remcircuit en remleidingen!!!

nog even een klein vraagje

is het normaal dat de nummers die vooraan op de rempompjes staan verschillen of moeten deze dezelfde zijn?

en voorwat staan deze nummers?

RE: remcircuit en remleidingen!!!

Rempompjes???
Over welke rempompjes heb je het want als het goed is zit er maar 1 rempomp(alias hoofdremcilinder) op.

default

RE: remcircuit en remleidingen!!!

ik weet niet hoe je dat anders noemt

die pompjes die ervoor zorgen achteraan dat je remblokken in de trommels naar buiten komen of duwen

RE: remcircuit en remleidingen!!!

OOoohh remcilinders... :D
Geen flauw idee of daar een verschillend nr op staat...zal wel voor links en rechts verschillend zijn ja maar dan zou het maar 1 nr moeten zijn want anders is...
Er zijn wel verschillende verkrijgbaar...nl voor trommelremmen rondom en schijfremmen voor en trommelremmen achter... Moet je niet door elkaar halen want dan heb je kans dat je OF te veel remkracht achter hebt OF te weinig...

RE: remcircuit en remleidingen!!!

Hoi,

Ik sta op het punt om mijn remsysteem weer aan te sluiten. Mijn mini komt uit '78 en volgens mij zat er een voor-achter gescheiden systeem op.

Nu is weining meer origineel en ik ga zelf iets nieuws aanleggen. Nu heb ik drie vragen:

1: Wat zijn de voor/na-delen van een voor-achter of diagnonaal remsysteem.

2:Welke kan ik het beste kiezen

3:welke componenten zijn daarvoor nodig (denk aan druk verdelers etc)?

Ik heb:
een metro rembekrachtiger
metro geventileerde schijven (met slangenconversie)
achter honda remschijven

alvast bedankt!

Daan

RE: remcircuit en remleidingen!!!

1. Diagonaal gescheiden is wat tegenwoordig het meest toegepast wordt - de voor en nadelen van de systemen komen naar voren in het geval dat er een van de twee kanten lek raakt. Bij een voor/achter systeem heb je dan dus alleen druk op de voor- of achterwielen. In het geval dat je alleen druk hebt op de achterwielen zullen die bijna direct blokkeren als je hard remt, en de achterkant zal de voorkant voorbij willen. Als je alleen voor druk hebt en de wielen blokkeren kun je niet meer sturen. Bij diagonaal gescheiden, en een kant valt uit, zul je misschien scheef trekken maar blijft de auto beter bestuurbaar.

2. bij een aangepast systeem zul je altijd je voor-achter rembalans instelbaar moeten maken, of je blijft eeuwig bezig met het zoeken naar de juiste diameters van de cilinders om die verhouding goed te krijgen. Dus het makkelijkste is om dan ook een voor-achter gescheiden systeem te maken.

3. Ik weet niet of je die metro-bekrachtiger kunt gebruiken want ik denk dat je verschillende hoofdremcilinders hebt voor diagonaal en voor/achter gescheiden systemen, en ik denk dat de metro diagonaal gescheiden heeft. Verder heb je een rembalans regelaar nodig, in plaats van dat ding op het schutbord.

Zie ook: http://www.calverst.com/articles/brakes ... stment.htm

RE: remcircuit en remleidingen!!!

Oké het is me bijna helemaal duidelijk. Wat ik nog niet snap is waarom niet alle bekrachtigers geschikt zijn voor alle systemen.

Wat ik ga doen is de mijne gewoon proberen. Ik sluit de voorste remmen op de 1e aansluiting aan op de bekrachtiger, en de achterremmen op de andere aansluiting, maar hier wel met een bias valve ertussen. Dat moet toch werken?

Ik moet ff vogelen met welke nippels ik nodig heb. Vooral de aansluiting van de koperen leiding naar de remslangen. Ik heb helemaal niks meer dus ik moet naar de dealer. Heeft iemand (Theo ;) ) misschien een overzicht van de nippeltjes, ringetjes en pieletjes etc. Het wordt zeer op prijs gesteld!

Daan

RE: remcircuit en remleidingen!!!

je hebt pm, staat uitgelegd in een catalogus

RE: remcircuit en remleidingen!!!

volgens mij is de bekrachtiger van de Metro wel hetzelfde als die van de late mini (alleen de bediening en de motagepunten zijn anders - en de HRC die er op zit - bij de Metro vertikaal, bij de Mini horizontaal)

om Metro klauwen op een Mini remsysteem aan te sluiten heb je cenversie-slangensetjes (omdat de klauw 2 aansluitingen heeft)

schema zonder bekrachtiger:
http://members.lycos.nl/tb998van/mosbas/p28.jpg
rechterkant v.h. plaatje.

de ERA turbo gebruikte ook de Metro klauwen, schema:
http://www.eraturbo.co.uk/technical/page1/h06.png
(voor alle fiches: http://www.eraturbo.co.uk/technical/microfiche.htm )

Het systeem van de Metro was voor/achter gescheiden maar dan zo dat bij wegvallen van 1 van de 2 in ieder geval 2 van de 4 zuigers van de voorrem bleven werken.

(ik neem aan dat de catalogus van Beumert je verder de nodige onderdeelnummers wel geeft .. )

groetjes,
Theo van den Bogaard

RE: remcircuit en remleidingen!!!

Mijn SPi heeft een diagonaal gescheiden systeem en een rembekrachtiger. Als ik van de rembekrachtiger afwil, heb ik dan een type 3 hoofdremcilinder nodig?

Die is normaal gesproken toch voor een voor/achter gescheiden systeem? Of is dat bij mijn mini op te lossen door de aansluiting van de remleidingen om te draaien?

Alvast bedankt.

RE: remcircuit en remleidingen!!!

Bas schreef:
Mijn SPi heeft een diagonaal gescheiden systeem en een rembekrachtiger.
Of is dat bij mijn mini op te lossen door de aansluiting van de remleidingen om te draaien?



Even uit m'n hoofd heeft een SPI voor/achter gescheiden, zal morgen even kijken bij m'n eigen.

Is voor mij even niet duidelijk wat je wilt, wil je je rembekrachtiger weg, of wil je voor en achter gescheiden (en daarom eventueel de bekrachtiger weg)?

RE: remcircuit en remleidingen!!!

Ik wil alleen de bekrachtiger weg!
Diagonaal gescheiden is wel zo veilig, dus dat zou ik graag zo houden (ik ben in ieder geval in de veronderstelling dat het diagonaal gescheiden is).
Enige vraag is dus welke HRC ik daarbij moet hebben (en dacht zelf dus aan type 3).

Als je het even na zou willen gaan graag! :) Bedankt alvast.

RE: remcircuit en remleidingen!!!

Over welke HRC kan ik je geen antw. geven, wel heb ik even bij mijn SPI gekeken en daar gaat maar één remleiding naar achter die op het achtersubframe gesplitst wordt naar links en rechts. Dus dat houdt in voor en achter gescheiden naar mijn idee.

Verder ben ik het hier niet mee eens:
Crispy schreef:
Diagonaal gescheiden is wat tegenwoordig het meest toegepast wordt


(of het moet betrekking hebben op hedendaagse auto's? Dat zou kunnen bedenk ik me nu).

Naar mijn weten met als bron eigen mini's hebben de jaren 60 voor en achter gescheiden en halverwege 70 is ergens een periode gekomen waar het diagonaal was, om later (SPI referentie) weer terug te keren naar voor/achter.

Maar er is vast wel iemand op het forum die dit duidelijker in een net schema heeft.

RE: remcircuit en remleidingen!!!

@Daan:
Ik heb eventueel de originele Metro remleidngen om in de motoruimte de leidigen te scheiden nog liggen incluis nippels en T- stukjes... volgens mij moet ik de bijbehorende remdrukverdeler ook nog hebben liggen evenals een metro HRC met bekrachtiger voor het geval die van jouw het niet doet ;)

RE: remcircuit en remleidingen!!!

mijn opmerking ging idd over hedendaagse auto's, bij mini's weet ik het niet precies.

RE: remcircuit en remleidingen!!!

Omdat mijn remmen gewoon nog steeds niet werken ben ik druk aan het rondkijken voor een vervangend setje. Nu zag ik in diverse miniworlds en mini magazines wat racemini's staan. Deze waren bijna allemaal uitgerust met een single line brake master cilinder, dus de oude HRC met maar 1 uitgang. Deze worden niet meer zo verkocht (nieuw niet) maar de revisiesetjes zijn vrij goedkoop en de techniek is ook erg eenvoudig. Ik heb nu een voor en achter gescheiden systeem (met hrc met zwarte band) en zal overgaan op fiesta klauwen en brede trommels achter. Wat moet ik allemaal vervangen aan koppelingen? En moet ik met een bepaalde cilindermaat rekening houden voor de achterkant? En is het slim om over te gaan op dat type HRC?

default

RE: remcircuit en remleidingen!!!

Beumert schreef:
En is het slim om over te gaan op dat type HRC?


## in mijn ogen [i:11n2l1et]niet[/i:11n2l1et].
je gaat terug naar de ingebouwde veiligheid (verlies van de totale remwerking bij een lek op een willekeurige plaats) van de 60er jaren.
maar ja, als je [i:11n2l1et]nu[/i:11n2l1et] al met slechte remmen rondrijdt..?! (huldig je het principe 'no risk, no fun'?)
ik houd maar een beetje afstand dan :+)

RE: remcircuit en remleidingen!!!

Ik rijd dus momenteel helemaal niet rond. Kwam op een site van een engelse miniwinkel wel een hrc tegen die ook in de cooper s en de 1275GT gezeten heeft, eentje met een groter expansievat. Denk dat met name deze ingebouwd is in de mini's die ik in de tijdschriften zie staan. Ik ga er gewoon nog even wat over opzoeken en de komende maanden inlezen en dan pas een keuze maken.