Remdruk trommelremmen

default

RE: Remdruk trommelremmen

hoi

ik heb sinds kort een mini hle100 uit 1983( trommelremmen rondom, 10" wielen).

deze trok voor de apk teveel naar rechts met remmen. dus ik ben op onderzoek uit gegaan

achter remmen gangbaar en goed, voor alle vier de remcilinders lek. Nadat ik deze had vervangen inclusief remvoeringen en de stelbouten gangbaar gemaakt heb ik opeens een ander probleem. De voering rechtsvoor blijft slepen/aanlopen dus ik krijg die trommel niet goed afgesteld. Ook heb ik nu een vaag probleem dat na een paar keer pompen er wel remdruk is, maar zodra je het pedaal loslaat en een paar seconden wacht is de remdruk opeens weer verdwenen.

iemand een idee wat het kan zijn?

RE: Remdruk trommelremmen

het probleem zit in de stelnokken of de bevestiging van de remschoenen.

je remvoeringen moeten met een veertje vast zitten aan de remcilinder, zonder veertje werkt het niet goed.

dan de stelnokken, je spant de remvoeringen op door de stelnok in dezelfde richting te draaien als het wiel die vooruit gaat. als je hem andersom probeerd te stellen komt het echt niet goed.

als laatste heb je nog kans dat de HRC naar de hemel is, maar eerst eens goed stellen...

default

RE: Remdruk trommelremmen

Dan zit er waarschijnlijk toch nog ergens lucht in het systeem.
(hoofdremcilinder ?)

Remmen aanstellen tot dat je de trommels nog net kunt draaien en dan goed ontluchten,(ook de HRC) tot dat het rempedaal hard aanvoelt bovenin.
Daarna de remmen opnieuw afstellen.

Voor wat betreft het aanlopen van een schoen voor, dan zit er een schoen of een stelnok niet goed op zijn plaats.

default

RE: Remdruk trommelremmen

hoe ontlucht ik de hoofdremcilinder dan?

en die veertjes om de voering vast te houden, zijn die ook los te koop ergens of moet ik daar zelf iets voor knutselen?

in ieder geval alvast bedankt voor de reactie's. maar als iemand nog een goed idee heeft is dat altijd welkom. ik zal zo eens even wat foto's maken van de rechter kant hoe het zit, wellicht ziet iemand de fout

default

RE: Remdruk trommelremmen

Door de leidingwartels aan de HRC een slag los te draaien (eerst de onderste) en dan het rempedaal langzaam indrukken totdat er geen lucht meer langs de wartel naar buiten komt.
Daarna doe je het zelfde met de bovenste leiding.
Let er wel op dat je het rempedaal niet los laat als er geen lucht meer komt maar draai eerst de wartel vast en laat dan pas het pedaal los anders trekt er weer lucht in de HRC.

De veertjes zijn los te koop bij de sponsors hier naast, en soms ook bij automaterialen zaken.

RE: Remdruk trommelremmen

vloeistof doorpompen door de leidingen, eerst de langste leiding en dan door tot je ze alle 4 gehad hebt.

bestuurder achter, dan bijrijder achter, bestuurder voor en als laatste bijrijder voor.

pak een conservenpotje, maak 2 gaatjes in de deksel, koop wat doorzichtige slang en hang de slang in het potje en de andere kant op de ontluchtingsnippel, klein laage remvloeistof in het potje doen.

dan de ontluchtingsnippel losdraaien en pompen maar, alleen opletten dat je hoofdremcilinder genoeg vloeistof houd...

waar woon je ergens, misschien kan iemand je verder helpen door ff langs te rijden...

RE: Remdruk trommelremmen

Je remmen stel je door de stelnok steeds verder in te draaien, tot je voelt/hoort/merkt dat de remmen tegen je trommels aan lopen. Dan draai je hem net wat uit tot het wiel vrij draait :) .

Verschilt het niet per type remsysteem in welke volgorde je moet ontluchten (voor-achter gescheiden, links rechts, diagonaal etc)? Bij die van mij (voor-achter) is het eerst volgens mij rechtsvoor, linksv, rechtsa, linksa (van kort naar lang).

default

RE: Remdruk trommelremmen

Red Flame schreef:
vloeistof doorpompen door de leidingen, eerst de langste leiding en dan door tot je ze alle 4 gehad hebt.

bestuurder achter, dan bijrijder achter, bestuurder voor en als laatste bijrijder voor.

pak een conservenpotje, maak 2 gaatjes in de deksel, koop wat doorzichtige slang en hang de slang in het potje en de andere kant op de ontluchtingsnippel, klein laage remvloeistof in het potje doen.

dan de ontluchtingsnippel losdraaien en pompen maar, alleen opletten dat je hoofdremcilinder genoeg vloeistof houd...

waar woon je ergens, misschien kan iemand je verder helpen door ff langs te rijden...



de basis van het onluchten en dergelijk ken ik. ik werk namelijk als leerling eerste automonteur bij een autobedrijf in maasbree ( waar de mini ook staat ). helaas zitten trommelremmen voor niet meer in het moderne programma en gek genoeg weet ook niemand bij ons op het bedrijf hoe het precies werkt. maar ik ga in ieder geval iets maken dat de voeringen aan de remcilinders vast komen, de hrc ontluchten en alles nog een keer onluchten en afstellen en dan zie ik wel of ik de hrc ga reviseren of dat hij nog goed is

RE: Remdruk trommelremmen

Bij je voortrommelremmen zitten de voeringen dmv een klein veertje met een haakje door een gaatje in je remcilinder. Ik neem aan dat je wel de veertjes hebt die tussen de voeringen onderling zitten? Ik zou het gewoon aanschaffen bij 1 vd sponsoren, waarom zelf prutsen om zoiets kleins..

default

RE: Remdruk trommelremmen

Ik woon 200 meter van dat bedrijf af, als je die aan de rijksweg bedoeld, als je daar aan de mini aan het werken bent wil ik wel komen de remmen na te kijken.

default

RE: Remdruk trommelremmen

zojuist de veertjes die rechts de voeringen aan de wielremcilinders zetten gemonteerd. maar hij loopt nog steeds aan.

en links hebben de wielremciilnders geen gaatjes voor de veertjes, dat klopt niet ofwel?

de remdruk valt ook nog steeds weg nadat ik de hrc ontlucht heb, ik ga de rest nog 1x proberen en anders moet ik de hoofdremciilnder maar reviseren

iemand nog idee'en?

default

RE: Remdruk trommelremmen

Ook linksvoor zou aan minstens één kant van de cupzitting van de cilinder, waar de voering in rust, een gaatje moeten zitten.

Heeft er voor misschien smalle voering op gezeten, of dat de trommels zo diep ingesleten zijn dat je met de stelnokken de ruimte tussen de voering en de trommel niet meer kunt opheffen ?

Je hebt PB

RE: Remdruk trommelremmen

Als je de remschoenen er even af haalt kun je de zuigertjes heel makkelijk met een grote schroevendraaier of iets ronddraaien. Grote kans dat er aan de andere kant wel van die gaatjes zitten.

default

RE: Remdruk trommelremmen

het slepen van de rem is opgelost

maar nog blijft de druk niet, meerdere malen ontlucht

in het wphb stond dat die stopschakelaar eruit moest met ontluchten, ook geprobeerd en nog geen druk vasthouden. nou kwam ik tot de conclusie dat de achterremmen niet meer reageren op de stelschroeven ( ofwel voeringen te dun? ) kan het daaraan liggen dat hij geen remdruk vasthoud. na een paar keer pompen heb je steeds prima druk

zoniet... iemand een goede gebruikte hoofdremcilinder liggen ( 2 leidingen, 1plastic schakelaar ding ) in de buurt van venlo? ik wil namelijk voor kerst nog nieuwe apk erop hebben

eventueel een complete goede 12inch schijfremset heb ik ook wel interesse in mits het niet teveel hoeft te kosten

RE: Remdruk trommelremmen

Als we er van uitgaan dat de HRC goed is en het systeem goed is ontlucht, lijkt dit toch nog steeds op een afstel probleem van de achterremmen.

Als je wel druk krijgt met pompen en na een poosje geen druk meer hebt, druk je eerst de voering lekker strak tegen de trommel, en even later wordt de voering door de veertjes weer te ver teruggetrokken en heb je weer geen goede afstelling en daardoor geen druk.

Ook zonder voering zijn de achterremmen te stellen volgens mij ( alhoewel nog nooit geprobeerd ).

In tegenstelling tot de voorremmen moeten de nokjes van de achterremmen allebei rechtsom gedraaid worden.

Ook de plaatsing van de remschoenen wil nog wel eens voor verwarring zorgen, er zit een sleuf gat en een ronder gat in de remschoen, het ronder gat moet op het scharnierpunt van de handrembediening.

Dan is ook nog de afstelling van de handrem van belang, vast bij drie klikjes.

Dat de voering en remtrommels glad en vrij van groeven moeten zijn is bekent lijkt mij, anders wordt het afstellen wel heel moeilijk.

Probeer het nog eens, en maak eventueel even een foto.


André

default

RE: Remdruk trommelremmen

reuvy schreef:
Als we er van uitgaan dat de HRC goed is en het systeem goed is ontlucht, lijkt dit toch nog steeds op een afstel probleem van de achterremmen.

Als je wel druk krijgt met pompen en na een poosje geen druk meer hebt, druk je eerst de voering lekker strak tegen de trommel, en even later wordt de voering door de veertjes weer te ver teruggetrokken en heb je weer geen goede afstelling en daardoor geen druk.

Ook zonder voering zijn de achterremmen te stellen volgens mij ( alhoewel nog nooit geprobeerd ).

In tegenstelling tot de voorremmen moeten de nokjes van de achterremmen allebei rechtsom gedraaid worden.

Ook de plaatsing van de remschoenen wil nog wel eens voor verwarring zorgen, er zit een sleuf gat en een ronder gat in de remschoen, het ronder gat moet op het scharnierpunt van de handrembediening.

Dan is ook nog de afstelling van de handrem van belang, vast bij drie klikjes.

Dat de voering en remtrommels glad en vrij van groeven moeten zijn is bekent lijkt mij, anders wordt het afstellen wel heel moeilijk.

Probeer het nog eens, en maak eventueel even een foto.


André




dat is dus wel iets wat ik ga proberen. morgen even de handrem flink strak zetten en dan kijken of de druk blijft. dan blijven in principe de schoenen dicht tegen de trommels aan zitten toch? in ieder geval even om te proberen

RE: Remdruk trommelremmen

Precies.

André

default

RE: Remdruk trommelremmen

zo...

weer een berichtje van mijn kant. na een vakantie die geen vakantie was ( veels te druk ) heb ik het werk vandaag weer aangepakt

alle remmen zijn nu te stellen. ik heb de hoofdremcilinder en remdrukverdeler los gehaald om te reviseren. weet iemand of voor de remdrukverdeler revisiesets te krijgen zijn? deze is namelijk wel iets verroest van binnen. van de hoofdremcilinder heb ik de set al liggen

en dan hopen dat hij eindelijkk normaal remt,, ik begin dit namelijk een beetje moe te worden :9





update, hoofdremcilinder ook bijna uit elkaar. enkel het bovenste gedeelte ( wat net onder die bout zit bovenop ) hoe krijg ik dat eruit? ik heb geprobeerd het eruit te tikken, maar dat wilt helaas niet baten. iemand een ideetje?

RE: Remdruk trommelremmen

Ik weet niet precies hoe je remcilinder eruit ziet, maar ik heb wel eens gezien dat bij die rubbers waar het reservoir aansluit op de cilinder, er kleine pinnetjes in zitten die je eruit kunt trekken. (misschien met een pin eerst het binnengedeelte tegen de veerdruk in duwen)

Die remdrukverdeler kun je niet reviseren, zie ook dit stuk van Keith Calver:
Incidentally - that thing on the bulkhead (called a P.D.W.A. - Pressure Differential Warning Activator) on early split system 'foreign' models is there purely to maintain line pressure in one half of the system in case of failure in the other. I believe these were only used on diagonal split systems. Recognised as being a large cast-iron 4-way union with an electrical connection in it located on the front bulkhead (part number 13H5905). It DOES NOT regulate/bias the line pressure when braking with the system working normally, as many believe. Some of the regulation/biasing is done in the master cylinder, the rest with the wheel-cylinders.

The other 4-way valve on the bulkhead on later cars (part number FAM7821) is frequently wrongly identified as one of the above as they are similar. However, this unit does not have the electrical connection, and has a cylinder sticking out one end. This IS a brake pressure regulator, only fitted to front/rear split systems as far as I'm aware. The PDWA is built into the master cylinders in these applications.

The FAM7821 regulator valves are a pain. Impossible to tell if they're working properly, cause all kinds of grief when trying to bleed the complete system should the wrong method be used, and are not re-buildable. If it fails - you have to buy a new one. Consequently, I discard this at the earliest opportunity and do the following…

The 'reasonably straightforward' method mentioned earlier is basically using an in-line adjustable brake regulator valve. Simple. I now always plumb in a Mini Spares Centre MS72 type between front and rear brakes, binning the FAM7821 in the process (working or not) and use GWC1102 rear wheel cylinders (cheapest of the bunch) if not already fitted. Sometimes under the bonnet by the master cylinder (easiest to fit and plumb in) and sometimes by the driver's seat (usually race-orientated stuff). Not only does it facilitate fine-tuning of the rear brake bias/efficiency irrespective of rear wheel-cylinder size, it's generally cheaper as the correctly sized rear wheel-cylinders can be costly as can be the FAM7821 regulator valve. Make sure you get a price before ordering wheel-cylinders - some of the cost prices will make you choke!



bron