Remleidingen; diagonaal of voor-achter gescheiden?

default

RE: Remleidingen; diagonaal of voor-achter gescheiden?

Ben nu bezig met mijn remleidingen... blijk ik ook hier weer een ander setje te hebben gekregen... Ik had een diagonaal gescheiden systeem, maar heb nu voor/achter gescheiden gekregen (heb namelijk 1 lange remleiding).

Nu heb ik wel zo'n cooper S 10" schijfconversie setjes gemonteerd. Dit heb ik ze ook gemeld... misschien is dit dan wel beter?! :?

Wat is nu het makkelijkst, toch diagonaal gescheiden systeem houden
of, systeem ombouwen tot voor/achter?

default

RE: Remleidingen; diagonaal of voor-achter gescheiden?

diagonaal is beter dan voor/achter

grtzz Martin

RE: Remleidingen; diagonaal of voor-achter gescheiden?

Heb dat ombouwen bij de restauratie ook gedaan met m'n witte Mini (ook '78) omdat ik een donor-Mini gebruikte die het zo had en ik af wilde van de dubbele leidingen naar achteren en de incourante achtercylinders (andere diameter). Bovendien was de originele HRC stuk en moest ik die toch al vevrangen. Ik had dus al het verdeelstuk etc., wat het ombouwen makkelijker maakte. Voor de werking maakt het denk ik weinig uit, aangezien ook bijv. 1275GT's met schijven voor een diagonaal gescheiden systeem hadden.

default

RE: Remleidingen; diagonaal of voor-achter gescheiden?

Waarom is diagonaal dan beter?

Ik begrijp nu wel dat ik dus nog e.e.a. nodig heb om om te bouwen naar voor achter. Ik heb nu een later type 2 HRC en 2 van die t-stukjes voor. Nu kreeg ik bij mijn nieuwe remleidingen o.a. een leiding van linksvoor naar rechtsvoor. Een extra verbindingsstukje om 2 leidingen aan elkaar vast te maken en nog enkele onverklaarbare, nog niet aanwezige leidingen. Kan iemand misschien een picje post van hoe het dan moet zitten?

Die foto's die ik gemaakt had (van hoe alles zat) heb ik nu dus niets meer aan... :(

RE: Remleidingen; diagonaal of voor-achter gescheiden?

Als je het systeem ombouwt naar voor/achter moet je ook een andere remkrachtbegrenzer inbouwen denk ik.

RE: Remleidingen; diagonaal of voor-achter gescheiden?

Voor-achter bestaat uit:
-twee leidingen van HRC naar verdeelstuk (zit RV op de schutbordbalk waar bij jou een T-stuk zit/zat)
-een leiding (of twee met een connector) van verdeelstuk naar RV remslang (splitter) en vanaf daar over het subframe een leiding naar LV remslang
-een leiding van verdeelstuk naar achteren (T-stuk op achtersubframe)
-van dat T-stuk een lange leiding naar LA remslang en een korte leiding naar RA remslang

default

RE: Remleidingen; diagonaal of voor-achter gescheiden?

Volgens mij kloppen die leidingen die ik heb gekregen dan wel (automec)...

Ik heb dan nog nodig:
- verdeelstuk voor
- splitter op remslang RV
(Is dit zo'n soort van ring waar de sensor ingaat?)

Het enige wat aan LV zit aangesloten is dus RV, kan voor voor achter zo'n T-stukje van voor gebruiken?

RE: Remleidingen; diagonaal of voor-achter gescheiden?

Omdat je bij een schijfremsysteem voor een andere druk hebt dan achter, MOET je de boel ombouwen naar voor-achter gescheiden. Daarnaast heb je bij een hoofdremcilinder voor remschijven nog te maken met het fenomeen restdruk. Dus: hoofdremcilinder overzetten en een voor-achter gescheiden systeem ervan maken (is op zich ook niet zo ingewikkeld).

Doe je dit niet dan heb je waarschijnlijk veel te weinig remkracht achter...

Succes ermee!

default

RE: Remleidingen; diagonaal of voor-achter gescheiden?

Lang Leve de restauratie!!!

Er zijn maar weinig dingen die ik NIET door nieuw heb vervangen... pfff, dus ook andere hoofdremcylinder..

Heb ik dan zoiets nodig?


MASTER CYLINDER F/R 1985 ON PRE SERVO (YELLOW IDENTITY TAG)

en zoiets:


BRAKE LIMITER VALVE 78 ON (FITTED IN ENGINE BAY)

Hoe heet die splitter die RV op de slang aangesloten wordt? Daar zit dan toch ook die remdruksensor?

RE: Remleidingen; diagonaal of voor-achter gescheiden?

Yep, het gele bandje om de hoofdremcilinder betekent dacht ik dat ie voor schijfremmen geschikt is. De remklep laten sommige mensen gewoon weg. Ik heb 'm zelf laten zitten...

Wat je natuurlijk ook kunt doen is meteen een rembekrachtiger van een nieuwer type mini monteren. Hoef je meteen een stuk minder hard te trappen!

default

RE: Remleidingen; diagonaal of voor-achter gescheiden?

Ik denk dat ik ergens gewoon een compleet 2e hands setje met rembrachtiger op de kop moet tikken... zal binnenkort even wat posten op het forum... Dit wordt namelijk wel een beetje prijzig.

RE: Remleidingen; diagonaal of voor-achter gescheiden?

Pepe schreef:

Heb ik dan zoiets nodig?
MASTER CYLINDER F/R 1985 ON PRE SERVO (YELLOW IDENTITY TAG)
en zoiets:
BRAKE LIMITER VALVE 78 ON (FITTED IN ENGINE BAY)
Hoe heet die splitter die RV op de slang aangesloten wordt? Daar zit dan toch ook die remdruksensor?


Dit zijn idd de onderdelen die je op een voor-achter gescheiden systeem nodig hebt. De HRC met geel bandje (GMC227) is het 'overrulende' type voor 4 HRC's van het tandem type in een voor-achter gescheiden systeem (GMC173/192/195/198, geen idee wanneer welke werd toegepast). De leidingen zijn omgedraaid (primair-secundair circuit) t.o.v. deze oudere typen.
De remdruksensor is bij dit type HRC niet meer aanwezig. Het controlelampje is aangesloten op de dop van de HRC (is dus een laag-niveau-waarschuwing).
De splitter (21A654) is eigenlijk een connector met holle (banjo-)bout (C5192) en daartussen 2 ringen (3H550 en 233220A).
Bij oudere Mini's (single line systeem) zat de remlichtschakelaar daarin (andere banjo bout).
Bij het veranderen van remmen moet je ook opletten welke schroefdraad gebruikt is in de verschillende onderdelen. De aansluitingen in de HRC bijvoorbeeld, maar ook past de lange leiding van voor naar achteren maar op één manier (voor metrisch, achter UNF), ben ik proefondervindelijk achtergekomen. |:(
Het T-stuk op het achtersubframe is hetzelfde als de twee voorin bij een diagonaal gescheiden systeem (UNF draad, nr. 3H2424))

default

RE: Remleidingen; diagonaal of voor-achter gescheiden?

Christiaan,

Bedankt voor je uitgebreide email... ik ga kijken wat ik ga doen... met nieuw ben ik wel gelijk van het gezeur af...

RE: Remleidingen; diagonaal of voor-achter gescheiden?

Mmm,

dan ben ik zeker weer een vreemde eend in de bijt;

ik heb een voor/achter remsysteem, met inderdaad een T-stukje op het schutbord en ook wordt de leiding bij de RV-rem gesplitst en loopt er een leiding over het subframe naar linksvoor.

Alleen...ik heb een real oldie HRC; ziet er precies hetzelfde uit als de HKC dus maar 1 leiding naar het T-stukje op het schutbord.

Ik heb geen remdrukverdeler in de motorruimte, wellicht wel 1 bij het achtersubframe, maar dan zal ik vanavond ff moeten kijken.

By the way; ook ik heb 7,5 inch Cooper S schijven.
Ik heb eigenlijk helemaal niets veranderd aan de leidingen bij de ombouw van trommels naar schijfremmen en het remt als een tierelier.

RE: Remleidingen; diagonaal of voor-achter gescheiden?

ben ik zeker weer een vreemde eend in de bijt;



zeker :)" title="Evil" />

ik heb een voor/achter remsysteem



klopt .. maar niet gescheiden ..

http://members.lycos.nl/tb998van/mosbas/p28.jpg
(links - het zgn "single line" systeem; rechts voor - achter gescheiden)

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: Remleidingen; diagonaal of voor-achter gescheiden?

Toch niet zo heel vreemd. Ik heb het ook op die manier. Clubman '75 alleen trommels vervangen door standaard schijven voor 12 inch wielen. Remde prima, zeker niet slechter dan mijn '88 Jet Black met gloednieuwe remmen.

Waar zit op het linkse plaatje nu de remdrukverdeler? De tekst die bij het plaatje heeft gehoord staat die ook ergens op die site?

RE: Remleidingen; diagonaal of voor-achter gescheiden?

tekst die bij het plaatje



http://members.lycos.nl/tb998van/partzoek.php

.. en in het 2e boxje "brake" invullen en je vindt de meeste remleidingen en toebehoren

(alleen heet de remdrukverdeler (nr 10 op het plaatje): regulator valve |:( )

HTH,
Theo van den Bogaard

RE: Remleidingen; diagonaal of voor-achter gescheiden?

The Little Red Mini vraagt:????

Kan iemand mij uitleggen wat een hrc geschikt maakt voor schijfremmen???? want dat snap ik niet.

Groeten TLR-Mini

RE: Remleidingen; diagonaal of voor-achter gescheiden?

Verdraaid handig linkje Theo!

En inderdaad; ik heb het remsysteem op het linker plaatje.

default

RE: Remleidingen; diagonaal of voor-achter gescheiden?

Deze link is geweldig... mijn pupillen veranderden echt in vraagtekens :? toen ik probeerde die automec zooi in elkaar te zetten... van het weekend maar weer even aan de slag.

Maarre, ik heb nu al een type D remcylinder


Volgens mij moet ik nu het rechter systeem gaan bouwen:


Kom je gezellig langs Paul??? :P

RE: Remleidingen; diagonaal of voor-achter gescheiden?

Kan iemand mij uitleggen wat een hrc geschikt maakt voor schijfremmen???? want dat snap ik niet.




volgens mij zijn alle types "geschikt" (de oude Coopers en 1275 GT gebruikten ook gewoon de type A HRC) .. het enige waar je eventueel op moet letten is dat er genoeg vloeistof/volume verplaatst wordt (ik heb het idee dat zo'n type A HRC wat moeite zou hebben 4 pots Metro klauwem te vullen ?!)

verder zijn de verschillen dat de andere types een gescheiden remsysteem hebben - een soort ingebouwde veiligheid - dat als 1 deel van het systeem het begeeft dat je dan niet gelijk helemaal geen remmen meer hebt.

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: Remleidingen; diagonaal of voor-achter gescheiden?

zijn de remleigingen van trommels gelijk aan die van schijven?
ik vervang morgen namelijk mijn trommels voor door schijven.

default

RE: Remleidingen; diagonaal of voor-achter gescheiden?

Volgens mij wel want alle leidingen vanaf de hoofdremcil. zijn ook het zelfde.

grtzz Martin